Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg jobber på en arbeidsplass hvor det er en relativt tung brukergruppe med høy voldsrisiko. Jeg fikk rett før sommeren ny administrativ stilling hvor jeg ikke lenger jobber på kveldstid eller særlig i miljøet, men jeg arbeider fortsatt helg ute i avdelingen. Dette kjenner både jeg og jordmor på at er litt ugreit, men enn så lenge så har jeg jobbet de faste helgene mine. Jobben skal jo tilrettelegge og en naturlig løsning vil jo da være at jeg kun jobber dagtid på kontor.

Jeg kjente godt på at jeg gikk ned i lønn da jeg ikke lenger jobbet kveld, men vært herlig med dagstilling. Selv om det å skulle slutte å jobbe helg er godt, så har jeg egentlig ikke råd til det... Og da vil jo foreldrepengegrunnlaget bli en del lavere, så det straffer seg jo på sikt... Noen som har vært i lignende situasjon og har noen gode råd eller tips å komme med? 

Anonymkode: 3145d...f0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sykepleier? Jeg vet at enkelte tariffavtaler for sykepleiere har det i avtalen at man ikke skal gå ned i lønn ved tilrettelegging i svangerskap. 

Kan det eventuelt være et alternativ å få gradert svangerskapspenger fra helgevaktene? 

Anonymkode: c897e...2bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sykepleier? Jeg vet at enkelte tariffavtaler for sykepleiere har det i avtalen at man ikke skal gå ned i lønn ved tilrettelegging i svangerskap. 

Kan det eventuelt være et alternativ å få gradert svangerskapspenger fra helgevaktene? 

Er vernepleier. 

Det er det jeg er usikker på. Jordmor sa at det kunne være en fin løsning, men jeg tror egentlig lederen min da heller vil ha meg på jobb man-fre på dagtid, og da vil tilrettelegge for at jeg kan være i 100% jobb. Og da vet jeg ikke hvor populært det er om jeg takker nei til det..

Skrevet

Svangerskapspenger. Hvis du må tilrettelegge men gå ned i lønn så skal du ha svangerskapspenger. Jeg fikk det selv når jeg var gravid og jeg jobber med utagering. Var ingen problem å få det.

• Liker 1
Skrevet

Å miste tillegg er vel ikke å gå ned i lønn?

Anonymkode: 3fcf5...f75

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å miste tillegg er vel ikke å gå ned i lønn?

Anonymkode: 3fcf5...f75

Med svangerskapspenger ville vedkommende uansett beholdt tilleggene. 

Skrevet

Jeg er sykepleier med samme problem i helg. Svangerskapspenger! Lederen din har ingenting med denne avgjørelsen. 

Anonymkode: 49aab...191

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er sykepleier med samme problem i helg. Svangerskapspenger! Lederen din har ingenting med denne avgjørelsen. 

Anonymkode: 49aab...191

Så selv om leder da ønsker å tilrettelegge men annen arbeidstid så kan jeg takke nei til dette? Trodde svangerskapspenger kun var om leder ikke kunne tilrettelegge?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Så selv om leder da ønsker å tilrettelegge men annen arbeidstid så kan jeg takke nei til dette? Trodde svangerskapspenger kun var om leder ikke kunne tilrettelegge?

Du kan takke ned til tilrettelegging hvis den ikke er forenelig med de svangetskapsplagene du har. Nå skal du jo ikke takke nei til tilrettelegging som gjør at du kan stå i jobb så lenge som mulig, og uten vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Og tilrettelegging skal ikke føre til at du går ned i lønn. Du skal beholde alle tillegg og grunnlønn og eventuelt avtalte vakter.som igjen skal gi grunnlag for foreldrepengene. Men du kan få andre arbeidstider eller ansvarsområder (det innebærer også utplassering andre steder i virksomheten). Så å takke nei til tilrettelegging fordi du vil gå ned i lønn er jo strengt talt ikke et tema dersom arbeidsgiver er klar over dine rettigheter. 

Og svangerskapspermisjon får man hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, som i tilfeller der det kan være fare for helsen til babyen. 

Anonymkode: f7a91...002

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan takke ned til tilrettelegging hvis den ikke er forenelig med de svangetskapsplagene du har. Nå skal du jo ikke takke nei til tilrettelegging som gjør at du kan stå i jobb så lenge som mulig, og uten vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Og tilrettelegging skal ikke føre til at du går ned i lønn. Du skal beholde alle tillegg og grunnlønn og eventuelt avtalte vakter.som igjen skal gi grunnlag for foreldrepengene. Men du kan få andre arbeidstider eller ansvarsområder (det innebærer også utplassering andre steder i virksomheten). Så å takke nei til tilrettelegging fordi du vil gå ned i lønn er jo strengt talt ikke et tema dersom arbeidsgiver er klar over dine rettigheter. 

Og svangerskapspermisjon får man hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, som i tilfeller der det kan være fare for helsen til babyen. 

Det er ikke riktig. Tillegg er kompensasjon for foreksempel nattarbeid, eller andre ulemper, og ved tilrettelegging til dagvakter pga nattevakter er uheldig for gravide så bortfaller tillegget. Det er lovlig, men det er uheldig. Derfor er det viktig å lese tariffavtalen sin godt, for mange har dette innbakt. 

Skrevet
Wawli skrev (19 timer siden):

Med svangerskapspenger ville vedkommende uansett beholdt tilleggene. 

Niks. Man får i 90% av tilfellene ny turnus, og da kan tilleggene bli mindre eller mer - eller i verste fall bortfalle helt. Dette står tydelig beskrevet når man søker om stønaden.

Helt på trynet. Vet om flere som har sykmeldt seg, da de fleste ikke har råd til å tape/miste SÅ mange tusen i mnd. 

Anonymkode: 182e6...218

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Niks. Man får i 90% av tilfellene ny turnus, og da kan tilleggene bli mindre eller mer - eller i verste fall bortfalle helt. Dette står tydelig beskrevet når man søker om stønaden.

Helt på trynet. Vet om flere som har sykmeldt seg, da de fleste ikke har råd til å tape/miste SÅ mange tusen i mnd. 

Jeg beholdt i hvert fall alle mine tillegg da jeg hadde svangerskapspenger fra uke 12 i fjor.

Skrevet
Wawli skrev (Akkurat nå):

Jeg beholdt i hvert fall alle mine tillegg da jeg hadde svangerskapspenger fra uke 12 i fjor.

Ja, hvis man får 100% innvilget svangerskapspenger så får man det. Jeg har også fått innvilget søknaden 100% ved flere tilfeller, men det var kun fordi tilrettelegging ikke var mulig. Men får man deler eller 100% tilrettelegging kan man gå glipp av tillegg. Især de som da jobber natt.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke riktig. Tillegg er kompensasjon for foreksempel nattarbeid, eller andre ulemper, og ved tilrettelegging til dagvakter pga nattevakter er uheldig for gravide så bortfaller tillegget. Det er lovlig, men det er uheldig. Derfor er det viktig å lese tariffavtalen sin godt, for mange har dette innbakt. 

Du har helt rett. Jobber man i spesialisthelsetjenesten så blir det jeg sa riktig. Dette er fra forhandlingene mellom spekter og NSF :

Gravid arbeidstaker med risikofylt arbeid og som i samråd med lege eller etter lov/
forskrift er blitt overført til annet arbeid i helseforetaket, skal beholde full lønn. Dersom 
graviditeten medfører at arbeidstakeren midlertidig ikke kan utføre sitt vanlige arbeid 
og arbeidet ikke kan tilrettelegges på en slik måte at det er mulig med omplassering, 
har hun utvidet rett til permisjon med lønn tilsvarende perioden fra fratredelsen og 
frem til det tidspunkt hvor hun starter å motta foreldrepenger."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...