Conall Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Ser i en annen tråd at noen mener man må være på samme nivå når det gjelder iq. Jeg skjønner ikke hva det er snakk om. Om du treffer en du opplever du er på bølgelengde med og sjelene møtes når dere er med hverandre, da har jo ikke denne kjemien og kommunikasjonen noe med iq å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Enig, til en viss grad. Man vil ikke at "maktfordelingen" skal bli skjev. Litt som man får ved stor aldersforskjell osv. Leste ikke tråden du nevner da Anonymkode: 50703...605 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Det kommer nok også an på hva man vektlegger i et forhold. Enkelte typer kommunikasjon kan jo bli tungvint og en kilde til irritasjon hvis det går mye senere rundt i topplokket til den ene. Anonymkode: f359c...827 4 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 Er åtte år yngre enn samboeren min og han har mastergrad, mens jeg har fullført fagbrev. Men føler ikke at jeg er «dummere» enn han når vi konverserer i hver dagen eller skal diskutere dypere ting. Anonymkode: dbb3c...a5e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 Man merker det vel veldig på hva man har felles å prate om. Om den ene ikke vet noen verdens ting og den andre interesserer seg veldig for historie, politikk osv, mens den andre er på paradise hotell nivå så må jo forholdet bli kjedelig? Anonymkode: b0d6c...867 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 Du føler nok ikke bølgelengde og møte av en sjelevenn hvis IQ'n er veldig forskjellig. Særlig hvis sosial intelligensen er veldig sprikende kan stemningen bli litt dårlig. Anonymkode: e2163...a50 3 9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man merker det vel veldig på hva man har felles å prate om. Om den ene ikke vet noen verdens ting og den andre interesserer seg veldig for historie, politikk osv, mens den andre er på paradise hotell nivå så må jo forholdet bli kjedelig? Anonymkode: b0d6c...867 Det handler jo om interesse. Man leser ikke historie med mindre man er interessert i det. Anonymkode: 6a41e...722 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 Det er alltids enkelte som er usikre og blir veldig opphengt i intelligens hos partner, noen ganger utdanning. Det er som om de føler at dersom de er sammen med en intelligent person med høy utdanning, så betyr det at de selv har høy verdi Mennesker som er mer avslappet møter folk og har kjemi med dem, de sitter ikke og gnager så voldsomt på slike temaer. Det er akkurat det samme når menn ønsker en superpen kjæreste de kan skryte av. Det handler om usikkerhet og andre usunne tankemønstre Anonymkode: e09b5...b9d 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 Ingenting. Men enkelte mener at det er vesentlig. Eksen min hadde et manisk behov for å være mer inteligent enn meg, desverre så er jeg smartere enn ham, og det ble slitsomt med alle hans dummhetskomplekser. Jeg kan ikke late som om jeg er dum heller. Jeg snakker flere språk, løser oppgaver lettere, kan mye om mer, osv. Anonymkode: 21ff1...00a 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er åtte år yngre enn samboeren min og han har mastergrad, mens jeg har fullført fagbrev. Men føler ikke at jeg er «dummere» enn han når vi konverserer i hver dagen eller skal diskutere dypere ting. Anonymkode: dbb3c...a5e Har dere begge tatt iq-test, da? Anonymkode: ee20b...c87 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingenting. Men enkelte mener at det er vesentlig. Eksen min hadde et manisk behov for å være mer inteligent enn meg, desverre så er jeg smartere enn ham, og det ble slitsomt med alle hans dummhetskomplekser. Jeg kan ikke late som om jeg er dum heller. Jeg snakker flere språk, løser oppgaver lettere, kan mye om mer, osv. Anonymkode: 21ff1...00a Å snakke flere språk er jo veldig lett hvis man lærer de fra man er liten. Og jo mer man leser og jo flere oppgaver man løser jo smartere blir man på de områdene. Men det betyr jo ikke at man er født med forskjellig iq. Anonymkode: 6a41e...722 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det handler jo om interesse. Man leser ikke historie med mindre man er interessert i det. Anonymkode: 6a41e...722 Enig der, tenker mer på om en ikke forstår eller skjønner noe av verdensbildet, ikke følger med i det hele tatt det være helt enkle nyheter. AT man er så ulike at det ikke er stort å prate om. Sexen kan jo være god en periode, men til syvende og sist så må jo paret ha noe felles og en god kommunikasjon for å ha det bra over tid tenker jeg. Anonymkode: b0d6c...867 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #13 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å snakke flere språk er jo veldig lett hvis man lærer de fra man er liten. Og jo mer man leser og jo flere oppgaver man løser jo smartere blir man på de områdene. Men det betyr jo ikke at man er født med forskjellig iq. Anonymkode: 6a41e...722 Så du er av den oppfatning at IQ ikke har noe med arv å gjøre? Anonymkode: f359c...827 2 2
Fremmed fugl Skrevet 26. oktober 2022 #14 Skrevet 26. oktober 2022 Er et område med kun lite forskning som jeg ved overfladisk søk kan finne. Men kan se ut som dem med høy IQ er mindre opptatt av personlighet hos partner, er mer konfliktsky og har mer usikker tilknytning. Men er selektert materielle med Mensa medlemmer med ikke Mensa medlemmer som kontroll gruppe. Nå er vel kun enn av 80.000 av dem som kvalifiserer til medlemskap i Mensa, faktisk medlemmer i Mensa, så vil si at det er feil å bruke Mensa som likt høy IQ.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #15 Skrevet 26. oktober 2022 Blir kvalm av mennesker som går rundt å tror de er smartere enn andre 🤢 Anonymkode: 6a41e...722
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #16 Skrevet 26. oktober 2022 Kan se ut som om enkelte blander IQ med interesser. Om man interesserer seg sterkt for noe, så tilegner man seg mye kunnskaper om det, nesten uavhengig av IQ. Dersom partner da ikke eier et snev av interesse for det samme temaet, så får du ingen gode samtaler eller refleksjoner, selv om partner har høyere IQ enn deg selv. Anonymkode: b18b0...18d 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #17 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir kvalm av mennesker som går rundt å tror de er smartere enn andre 🤢 Anonymkode: 6a41e...722 Jeg tror jeg har høyere IQ enn deg, og jeg tror jeg kan mer om mitt fagfelt enn du kan, men jeg tror ikke jeg er mer sosialt intelligent og tror heller ikke jeg kan mer om dine interesser. Hvordan er formen din da? Anonymkode: d7401...9f1 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #18 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er åtte år yngre enn samboeren min og han har mastergrad, mens jeg har fullført fagbrev. Men føler ikke at jeg er «dummere» enn han når vi konverserer i hver dagen eller skal diskutere dypere ting. Anonymkode: dbb3c...a5e Utdanningsnivå sier ingenting om IQ. Jeg har 3 år på høyskole og onkelen min har vel knapt nok videregående- men ingen tvil om at han er minst like glup om ikke glupere enn meg (at han ikke har videregående har med tilfeldigheter å gjøre som jeg ikke gidder ta her) Anonymkode: bfccc...59e 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #19 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Utdanningsnivå sier ingenting om IQ. Jeg har 3 år på høyskole og onkelen min har vel knapt nok videregående- men ingen tvil om at han er minst like glup om ikke glupere enn meg (at han ikke har videregående har med tilfeldigheter å gjøre som jeg ikke gidder ta her) Anonymkode: bfccc...59e Tja. Det sier ikke nødvendigvis noe om iq å IKKE ha tatt utdanning. Men for å klare å ta høyere utdanning må man nødvendigvis faktisk ha visse forkunnskaper og evner. Anonymkode: ee20b...c87 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #20 Skrevet 26. oktober 2022 Interesser og IQ er ikke det samme. Jeg har vert i forhold med menn på mange forskjellige plasser på IQ skalaen og det beste forholdet så lagt har vert med han som var på samme nivå som meg. Jeg tror nok egentlig det har mest at vi ser verden på samme måte, har samme verdier og grunnsyn på det aller meste. IQ er kanskje en medvirkende faktor her, men ikke den avgjørende vil jeg si. Anonymkode: 37640...4f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå