AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Har for tiden et økende søvnbehov. Har aldri hatt behov for å sove annet enn på natten før, nå kan jeg fint sove 2 timer etter endt arbeidsdag og likevel sove godt om natten. Slitsomt å være konstant trøtt og sliten. Har autoimmun sykdom som i og for seg er godt regulert. Har lurt på om det kan være fatigue som kommer snikende, noen med erfaring fra lignende? Anonymkode: c069e...adb
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Det kan godt hende at dette er knyttet til sykdommen din. Les litt om det er en bivirkning som andre har også? Anonymkode: e6203...861 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg opplever det samme. Men jeg har fått bekreftet at jeg har jernmangel og diverse vitaminmangler som gjør at jeg har et stort søvnbehov. Anonymkode: fb8f9...866
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg slet med utmattelse i et år etter korona. Ble sykemeldt og sov opp til 19 timer i døgnet. Er frisk nå. Var sikker på jeg hadde fått ME. Etter et år gikk det gradvis over. Har du hatt Korona? Anonymkode: 276bb...d75
mo1234 Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg har fatigue og har levd med det i mange år. Det er snakk om alvorlig grad og resultat av behandling for en livstruende autoimmun sykdom. Mange auto immune sykdommer gir utmattelse. Også person med lavt stoffskifte kan slite med utmattelse. Det er veldig krevende å være konstant sliten og ha lite energi, samt aldri føle seg uthvilt. Du må drive med energisparing. Redusere aktivitetsnivået. 1
Rumle Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 mo1234 skrev (4 minutter siden): Jeg har fatigue og har levd med det i mange år. Det er snakk om alvorlig grad og resultat av behandling for en livstruende autoimmun sykdom. Mange auto immune sykdommer gir utmattelse. Også person med lavt stoffskifte kan slite med utmattelse. Det er veldig krevende å være konstant sliten og ha lite energi, samt aldri føle seg uthvilt. Du må drive med energisparing. Redusere aktivitetsnivået. Har du noen tips til gode sider/kilder hvor man kan lese seg opp på dette? Siden du har erfaring med det selv, tenker jeg?
mo1234 Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 Rumle skrev (4 minutter siden): Har du noen tips til gode sider/kilder hvor man kan lese seg opp på dette? Siden du har erfaring med det selv, tenker jeg? Kreftforeningen har en del informasjon om det på sine sider, da mange får det etter kreft. Ellers kommer det opp mye informasjon om du googler. De fleste fastleger har god kjennskap til det. Det finnes ikke behandling, men de fleste opplever en gradvis bedring på sikt. Det er også ulike grader av det. Noen er sengeliggende, mens andre kan være i noe aktivitet. Det er ofte vanlig med periodevis hodepine. Det er vanlig at formen forverres ved anstrengelser. Hvor mye man tåler av belastning må man kjenne på selv. 1
Rumle Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 mo1234 skrev (2 minutter siden): Kreftforeningen har en del informasjon om det på sine sider, da mange får det etter kreft. Ellers kommer det opp mye informasjon om du googler. De fleste fastleger har god kjennskap til det. Det finnes ikke behandling, men de fleste opplever en gradvis bedring på sikt. Det er også ulike grader av det. Noen er sengeliggende, mens andre kan være i noe aktivitet. Det er ofte vanlig med periodevis hodepine. Det er vanlig at formen forverres ved anstrengelser. Hvor mye man tåler av belastning må man kjenne på selv. Takk for svar 1
Blåjojo Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 Er en del autoimmune sykdommer som har fatigue som en følgesykdom. Om du opplever å sove godt på natta, og føler deg uthvilt etter en god natts søvn er det kanskje ikke fatigue. Men les på NHI sine sider om det, for eksempel. Ellers ville jeg nok tatt en tur til legen og sjekket ut stoffskiftet, samt vitamin-lagre. Særlig på B- og D-vitamin. Om blodprøven viser at du ligger innenfor referanseområdet, ville jeg likevel tatt tilskudd. Har selv fatigue og opplever at når jeg peaker nivået av vitaminer så fungerer jeg bedre enn om jeg ligger i nedre del av referansenivået.
mo1234 Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 Blåjojo skrev (18 minutter siden): Om du opplever å sove godt på natta, og føler deg uthvilt etter en god natts søvn er det kanskje ikke fatigue. Riktig! Typisk for fatigue er at man ikke blir restituert av søvn og hvile.
Blåjojo Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 mo1234 skrev (Akkurat nå): Riktig! Typisk for fatigue er at man ikke blir restituert av søvn og hvile. Ja dessverre. Man "lader" mye senere enn andre. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg slet med utmattelse i et år etter korona. Ble sykemeldt og sov opp til 19 timer i døgnet. Er frisk nå. Var sikker på jeg hadde fått ME. Etter et år gikk det gradvis over. Har du hatt Korona? Anonymkode: 276bb...d75 Hadde corona i mars-22 og sept-22 Anonymkode: c069e...adb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå