Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

jeg har en samboer som stoler blindt å google.

vi har barn og han googler alt, jeg har barn fra før og likevel må han google alt fra hva de kan spise til når de skal legge seg, hvor mange timer i døgnet de skal sove ect.

om våre barn sover 10t er de unormal for i følge google skal de sove 12

vi kan ikke lengre ha samtaler da svaret må googles. føler jeg snart gir opp.

han er mer i forhold med mobilen enn meg.

slik er hver dag med han, alt googles og nesen er dradd nedi mobilen, han vet hvilke kjendiser som har datet hvem, han vet hvem topp scoreren er før fotball spilleren vet det selv.

i dag hadde vi en samtale rundt middagsbordet om hvorfor maten var så sterk i india. jeg satt og synset og ønsket han skulle sparre litt tilbake for samtalen sin del, men da dro han opp mobilen på jakt etter svaret.

dette er ikke kjekt lengre.

jeg har tidligere sakt at jeg nekter mobil bruk under middagen. jeg vil vi skal ha samtaler og vise barna gode manerer.

jeg spurte han rett ut om han ikke klarer å sitte i samtale og undre på noe uten og måtte google.

nei han hadde google så han trengte ikke lure på ting.

jeg svarte, jammen er ikke det kjekt å ha en samtale hvor vi undrer oss over noe så kan vi google etter middagen er ferdig?

han spurte hva faen problemet mitt var og sier jeg detalj styrer .

Han vil aldri forstå poenget mitt pga avhengigheten hans. Han spurte hvor hanskene til barna var.. jeg sa han fikk google det. Så nå er det dårlig stemning, og han sier han blir kvalm av min oppførsel. 

hva tenker du?

Anonymkode: 1d232...671

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke greit! Man skal kunne tenke selv, og bruke hjernen.

Anonymkode: b6bcd...3cc

• Liker 6
Skrevet

Han er helt bak mål

Anonymkode: b3579...ed3

• Liker 3
Skrevet

Først vil jeg bare si: kanonbra svart!! 

Å drive å Google alt mulig kan være både positivt og negativt. Dessverre drar noen det alt for langt, og det har helt klart han gjort! 
Den gode samtalen rundt middagsbordet blir borte siden man ikke kan sitte å undres eller reflektere over ting uten at det skal sjekkes på tlf. I tillegg er han et dårlig eksempel ovenfor barna. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde blitt så barnslig at jeg hadde sluttet å forholde meg til mannen. Snakk med barna, lat som om han ikke eksisterer i alle sammenhenger. 

Anonymkode: e2a0c...bbd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han spurte hvor hanskene til barna var.. jeg sa han fikk google det.

Kanonbra 😂😂😂

Jeg er enig i at man kan droppe mobilen under middagen. Og at det er dårlig forbilde for barna. Men det er ikke dermed sagt at jeg og du sitter på fasiten. Han er en voksen mann og bestemmer dette selv. Dette kan ikke bli en regel uten at dere begge er enig i det.

Anonymkode: bf8e9...d33

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanonbra 😂😂😂

Jeg er enig i at man kan droppe mobilen under middagen. Og at det er dårlig forbilde for barna. Men det er ikke dermed sagt at jeg og du sitter på fasiten. Han er en voksen mann og bestemmer dette selv. Dette kan ikke bli en regel uten at dere begge er enig i det.

Anonymkode: bf8e9...d33

Det er jeg helt enig i.

Men det som ikke er sakt er at jeg har tenåringer som drar opp mobilen og da er han selv raskt ute med å si fra til MINE barn. Ikke hans barn.

Våre felles barn er for små til mobil bruk enda

Ts

Anonymkode: 6a2e9...982

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jeg helt enig i.

Men det som ikke er sakt er at jeg har tenåringer som drar opp mobilen og da er han selv raskt ute med å si fra til MINE barn. Ikke hans barn.

Våre felles barn er for små til mobil bruk enda

Ts

Det ble litt feil skrevet. Han har ikke egne barn mente jeg. Jeg har barn og vi har felles barn.

Ts

Skrevet (endret)

Dette handler vel ikke om mobil eller Google, men om hva som er formålet med samtalen.

Fakta

Relasjon

Snakker man om hvorfor maten i India er sterk for at man faktisk ønsker å vite hvorfor maten i India er sterk, eller snakker man om det for at man ønsker selve samtalen.

Kan høres ut som dere er bitte litt ulike der. Kanskje mannen din akkurat har postet på mannfolkguiden.no om sin håpløse kjæreste som vil sitte ved spise bordet å dele frie spekulasjoner om hvorfor maten i India er så sterk istedenfor å sjekke fakta...

Kanskje det kan være et tips å bruke mindre fakta orienterte tema å bruke som basis for relasjonsbygging med bruk av samtaler. Finnes mye som kan være intressant å snakke om der man ikke kan Google et bedre svar enn dere selv kan finne på.

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal sitte og undre på noe når man kan finne et nyttig eller interessant faktasvar raskt. Det er jo veldig interessant hvorfor maten er sterkere i India - jeg så en dokumentar om det for noen måneder siden, og svaret var noe jeg aldri ville ha kommet på av meg selv ved å sitte å fundere tomt.

Den over meg har et godt poeng på slutten her, hvis meningen er å bygge relasjon eller utforske tanker sammen, så snakk om noe som ikke bare er en faktaopplysning.

Her er forresten 10 interessante minutter om hvor krydder kommer fra og hvorfor:

Anonymkode: 5120f...aff

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Men det som ikke er sakt er at jeg har tenåringer som drar opp mobilen og da er han selv raskt ute med å si fra til MINE barn.

Ts

Da burde du avbryte og si at hvis det er lov for ham er det lov for alle. Forsvar dine barn og la idioten bli sur. 

Anonymkode: 85f27...08c

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig er dine barn normale alle har forskjellige søvnbehov mitt er mellom 5-8 timer 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Absolutt ikke greit! Man skal kunne tenke selv, og bruke hjernen.

Anonymkode: b6bcd...3cc

Er to ulike trinn:

- Samle og vurdere fakta

- Bruke rasjonalitet for å binde sammen fakta

Nei, vi skal ikke skape fakta i vår hjerne (tenke selv). Det at vi idag har kommet så langt som mennesker både innenfor for eksempel likestilling eller teknologi er at vi sluttet å tenke frem fakta i våre hjerner, og istedenfor søkte fakta.

Hvis to kirurger diskuterer hvordan dem skal operere deg, ønsker du at dem skal søke beste tilgjengelige fakta som grunnlag for diskusjonen, eller ønsker du at dem skal tenke frem fakta selv.

Det å lære barn, noe som så må avlæres på vidergående, universitet og arbeidslivet.... tror ikke det er lurt. Lær barn å diskutere faktabasert. Da gjør dere både barnet og samfunnet en tjeneste.

Endret av Fremmed fugl
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Er to ulike trinn:

- Samle og vurdere fakta

- Bruke rasjonalitet for å binde sammen fakta

Nei, vi skal ikke skape fakta i vår hjerne (tenke selv). Det at vi idag har kommet så langt som mennesker både innenfor for eksempel likestilling eller teknologi er at vi sluttet å tenke frem fakta i våre hjerner, og istedenfor søkte fakta.

Hvis to kirurger diskuterer hvordan dem skal operere deg, ønsker du at dem skal søke beste tilgjengelige fakta som grunnlag for diskusjonen, eller ønsker du at dem skal tenke frem fakta selv.

Det å lære barn, noe som så må avlæres på vidergående, universitet og arbeidslivet.... tror ikke det er lurt. Lær barn å diskutere faktabasert. Da gjør dere både barnet og samfunnet en tjeneste.

Vel, det er et stykke mellom norske middagsbord og en operasjonssal.

Før man kan lære seg innhenting av informasjon og faktabasert debatt, må man lære å undre seg og stille spørsmål. Å legge frem teorier og ideer en liten halvtime mens man spiser, før man finner fakta i etterkant er bare sunt. Det fostrer kreativitet og evne til logisk tenking.

Leger gjør forøvrig det samme når de treffer pasienter med diffuse symptomer og uavklart sykdom; bruker erfaring og logisk tenkning - gjerne i diskusjon med andre leger - for å finne hvilke prøver som bør tas (faktasjekk) for å kunne konkludere med diagnose. Spesielt dersom svaret ikke er en vanlig og godt kjent sykdom i det samfunnet legen jobber. Hvordan tror du ellers de fant ut at Covid-19 var en koronavirussykdom og ikke en klassisk norsk influensa? 

Anonymkode: 7382a...9f2

• Liker 2
Skrevet

Vis ham duckduckgo.com. mye bedre enn Google.

Gjest Agent smith
Skrevet

Spør om han kan google litt om forhold og sånn

Skrevet

Er bare å innføre felles mobilforbud ved middagsbordet. Dine ungdommer inkludert. 

Anonymkode: 5c3df...f62

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror dere begge har et poeng. Det høres jævlig slitsomt ut å ha barn med en som har barn fra før og dermed mener å eie fasiten på alt og skulle nekte meg å tilegne meg i formasjon for ulike kilder. Kanskje han ikke synes tenåringene dine er så fantastiske at alt ved din oppdragelse har vært perfekte eksempler til etterfølgelse? 

Jeg har venner med barn som gjør ting annerledes enn meg, og som har fått sin informasjon fra andre kilder enn de jeg velger å stole på. Det må faktisk være liv å oppsøke informasjon selv og ikke bare bli blindt matet med den informasjonen du bestemmer. 

Når det er sagt høres det ut som han er alt for avhengig av telefonen sin. At han drar frem tlf og sjekker fasiten på rt spørsmål man diskuterer klarer jeg ikke å se problemet med, men dersom har tar frem telefonen under middagen for å scrolle gjennom news feeden sin i some eller lese random artikler ikke relatert til det dere diskuterer, eller hjernedøde innlegg om kjedisdsting og fotball, hadde jeg syntes det var uhøflig 

Anonymkode: c0f4f...9dc

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ikke du når gjennom her. Han mangler respekt, empati, eller hva det nå er man må ha, for å se den andres perspektiv. Forsøk parterapi.  

Anonymkode: 430cd...ac7

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (10 timer siden):

Dette handler vel ikke om mobil eller Google, men om hva som er formålet med samtalen.

Fakta

Relasjon

Snakker man om hvorfor maten i India er sterk for at man faktisk ønsker å vite hvorfor maten i India er sterk, eller snakker man om det for at man ønsker selve samtalen.

Kan høres ut som dere er bitte litt ulike der. Kanskje mannen din akkurat har postet på mannfolkguiden.no om sin håpløse kjæreste som vil sitte ved spise bordet å dele frie spekulasjoner om hvorfor maten i India er så sterk istedenfor å sjekke fakta...

Kanskje det kan være et tips å bruke mindre fakta orienterte tema å bruke som basis for relasjonsbygging med bruk av samtaler. Finnes mye som kan være intressant å snakke om der man ikke kan Google et bedre svar enn dere selv kan finne på.

Dette er jeg enig i.

Jeg ser ikke poenget i å synse eller undre over et spørsmål som har to streker under svaret, da vil jeg vite hva svaret er. Det er jo noe helt annet om man prater om noe som faktisk ikke har et klart svar.

Anonymkode: 40696...370

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...