Gå til innhold

Decoupage på fotografier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å lage album med decoupage av fotografier, utklipp ol på permen. Noen som vet hvordan decoupagen er på bildene? Tåler de det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... Det har jeg ikke prøvd.

Men jeg ville tro at det skulle gå bra...

For sikkerhets skyld:

Lag en prøve med et "misslykket" bilde, eller av "restene" av et bilde du har klippet ut!

Da er du på den sikkre side!

Lykke til!

Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det gikk... ;)

Skrevet

Hvis du legger et tynt lag med blank bred pakketeip oppå bildet før du har på decoupage limet, går det helt fint!

Skrevet

Kan jeg bruke kontaktpapir kansje i stedenfor tape? Litt redd det skal bli "strek" på bildet...

Skrevet
Kan jeg bruke kontaktpapir kansje i stedenfor tape? Litt redd det skal bli "strek" på bildet...

Det kan du sikkert (enig med den "streken"), men skjønner ikke hvorfor hapå tape... Det skal jo lakkeres over, flere ganger, til slutt... :sjenert:

Skrevet (endret)
Lurer på å lage album med decoupage av fotografier, utklipp ol på permen. Noen som vet hvordan decoupagen er på bildene? Tåler de det?

Hmm... Det har jeg ikke prøvd.

Men jeg ville tro at det skulle gå bra...

For sikkerhets skyld:

Lag en prøve med et "misslykket" bilde, eller av "restene" av et bilde du har klippet ut!

Da er du på den sikkre side!

Hei igjen!

Nå har jeg laget en prøve, med et bilde på en ringperm.

- Lakker hele siden (event. mal, dersom du vil ha annen farge).

La det tørke.

Så festes ett og ett bilde, dersom du skal ha flere:

- Stryk lakk på området du skal ha bildet (litt større omr. enn bildet) + stryk lakk på hele baksiden av bildet, særlig i hjørnene / kantene.

Plasser bildet, press og stryk fra midten av bildet og ut mot kanten (fjern event. overflødig lakk som kommer frem i kanten).

La det tørke.

- Stryk lakk over bildet og forsegl kantene ca 1/2 - 1 cm utover kantene (lakken må dekke godt overgangen bilde / bakstykke).

La det tørke.

Når alle bildene er plassert og lakkert èn gang, lakkeres hele siden.

Lakker hele siden 3 - 4 ganger, la det tørke mellom hver gang!

Lykke til!

Dette var gøy!

PS:

Jeg brukte ingen tape / kontaktpapir!

Endret av Ugla
Skrevet

Tusen takk for gode tips! :) Og veldig greit at Ugla har testa for meg ;) Gleder meg til å sette i gang nå :)

Skrevet

Hei igjen... Ugla, hva slags decoupage-lim brukte du?

Skrevet

Hei ja...

Det finnes noe som heter "Royal Coat Finish" (den har jeg aldri brukt), eller "Decoupage lakk/lim". Det får du kjøpt i hobbyforretninger (250 ml flasker/bokser). Dette kan brukes til flater av tre, pappmasjè, terrakotta, gips, metall og plast.

Personlig bruker jeg så mye av dette at jeg har begynt å kjøpe literbokser med "vanlig" vannbasert gulvlakk. Det blir litt rimeligere for meg, og resultatet blir like bra.

Fortsatt lykke til... ;)

Bare spørr, om det er mere du lurer på (KANSKJE jeg kan gi deg svar...)

Skrevet
Hei ja...

...(250 ml flasker/bokser)...

Forresten...

Mulig de finnes i 100 ml også... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...