Gå til innhold

Frigjør du sitteplassen for eldre om bussen / trikken fullsatt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du sitter på en fullsatt buss på vei til / fra hjemmet, jobben etc, og på eit buss-stop kommer det på eit eldre ektepar.  Frigjør du umiddelbart  sitteplassen din så de eldre kan få sette seg ned  ?   Eller gjir du blaffen, og viser ingen omtanke og lar det eldre ekteparet stå til det evntl.blir eit ledig sete ?

Anonymkode: 830fa...ce0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, snakk om ladet måte å stille spørsmål på. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du sitter på en fullsatt buss på vei til / fra hjemmet, jobben etc, og på eit buss-stop kommer det på eit eldre ektepar.  Frigjør du umiddelbart  sitteplassen din så de eldre kan få sette seg ned  ?   Eller gjir du blaffen, og viser ingen omtanke og lar det eldre ekteparet stå til det evntl.blir eit ledig sete ?

Anonymkode: e74cb...e24

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir fra meg plassen til alle som ser ut til å behøve den mer enn meg.

Om det er eldre, synlig gravide, bevegelseshemmede, blinde, barn eller lignende har ingen betydning. 

Anonymkode: d330f...3fd

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Gir gladelig bort plassen min til eldre. Er du gravid derimot får du klare deg selv. 

Anonymkode: b9d0b...6eb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det spørs, jeg ser det an. Opplevde i ungdommen å reise med opp for da å bli utskjelt fordi jeg ikke trodde mennesket kunne stå på bussen...  Har og opplevd at eldre herremenn nekter å sette seg for "kvinnene har rangen"... 😄 

Så jeg ser det an, ser jeg en på 20 som tydelig sliter så tilbyr jeg like gjerne han plassen som en som ser frisk ut på 70. Reiser meg ikke automatisk for gravide heller, vi er alle forskjellige og det er ikke alle som har behov for å sitte på bussen bare fordi de er gravide. 

Reiser meg alltid for barn da for de skal ikke stå å slenge på bussen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Jeg frigjør plassen min til hvem som helst som ser ut som eller sier at de behøver dem. Jeg diskriminerer ikke en på 22 med krykker til fordel for en sprek dame på 85 som tåler å stå. Jeg tilsidesetter ikke en far med en baby til fordel for en mann på 92 på vei hjem fra trening. Hvorfor, ts, mener du jeg skulle gjøre det? Har man fortjent å sitte bare på bakgrunn av at man har vært heldig nok å overleve til alderdommen? 

Anonymkode: 636e4...b72

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om det er eldre, synlig gravide, bevegelseshemmede, blinde, barn eller lignende har ingen betydning. 

Jeg også. 

Anonymkode: 176eb...f9d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva gjør du TS?

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøver å vere oppmerksom og gi fra meg plassen om noen ser ut til å behøve den.

Om jeg har en dag der jeg har kapasitet til å stå og fortsatt takle gjøremålet i enden av reisen vel og merke.
Jeg er ikke synlig syk så jeg har fått min del kjeft og stygge blikk for å ikke reise meg, for å benytte meg av handicap-toalett og lignende. Jo eldre jeg blir jo skjeldnere skjer det heldigvis men slike opplevelser har gjort at jeg er noe flinkere til å ta plassen jeg også faktisk har behov for eller svare tilbake til de som mener de kan kaste et blikk på en person og vite om de trenger plassen eller ei. Jeg unngår også så langt det lar seg gjøre å reise i rushtid.

Jeg har som andre i tråden opplevd mer enn en gang å tilby plassen for folk som ikke trenger eller ønsker å ta plassen, at noen er gammel for eksempel betyr ikke alltid at de vil sitte. Kanskje skal de bare 1-2 stopp, da kan det fort bli mer knot å sette seg og nå frem til døra i tide når de skal av.

• Liker 1
Skrevet

Ja,jeg gir setet mitt til de som trenger det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men hvorfor? Det kan være at den gravide trenger den plassen mer enn den eldre..

Anonymkode: 84c0b...f3c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva gjør du TS?

Kjører selv buss !

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerangrep.

Rhodiola, adm,

Skrevet

Både og men nå er det 12 år siden jeg reiste med buss så 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor? Det kan være at den gravide trenger den plassen mer enn den eldre..

Anonymkode: 84c0b...f3c

Skal man gi plassen sin bort til overvektige også?

Anonymkode: 81b6f...dd5

• Liker 1
Skrevet

Nei, fordi jeg trenger selv å sitte pga sykdom. Det synes ikke på meg, så folk tror sikkert jeg bare er lat. Men å stå gir meg store smerter. 

Anonymkode: c06d4...9c2

Skrevet

Eldre, mødre med små barn og eldre barn som reiser alene får plassen.

• Hjerte 1
Skrevet

Nå kjører jeg veldig sjelden buss/tog men når jeg gjorde da jeg var yngre 16-18 år så ga jeg alltid plassen min til eldre/gravide eller hemmende. Mange reagerte da og såg rart på meg.. 🤷‍♀️

Anonymkode: ec965...a07

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg beholder plassen min. Jeg har en (relativt usynlig) funksjonshemming som gjør at jeg sliter med balansen, så å stå på buss prøver jeg å unngå i det lengste. 

Anonymkode: e54b5...9c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Gir gladelig bort plassen min til eldre. Er du gravid derimot får du klare deg selv. 

Anonymkode: b9d0b...6eb

Hvorfor reiser du deg ikke for gravide? 

Anonymkode: eca0f...bb9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...