AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg har jobbet 60 % i et år. Har nylig gått tilbake til 100 % stilling. Er det slik at om jeg blir sykemeldt før det har gått 3 mnd i full stilling, at jeg da kun får 60 % sykepenger av lønnen? Anonymkode: e4448...d78
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Arbeidsgiveren din utbetaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene fra og med første sykefraværsdag. Alle dager telles med, ikke bare de dagene du skulle vært på jobb. Du kan få sykepenger som tilsvarer full lønn fra arbeidsgiveren din, men du har ikke rett til et sykepengegrunnlag som overstiger 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) fra NAV. [...] Når NAV skal betale sykepenger fra 17. dag, fastsetter vi et eget sykepengegrunnlag. Gjennomsnittet av inntekten din de tre siste hele kalendermånedene omregnes til årsinntekt. Hvis denne årsinntekten avviker mer enn 25% fra inntekten du har hatt de siste 12 månedene, skal sykepengegrunnlaget fastsettes ved skjønn. https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-arbeidstakere#chapter-7 Anonymkode: b6d55...423
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Det er de 3 siste a-meldingene som blir lagt til grunn ved utregning av sykepenger. Blir du sykemeldt i dag så er det sept, aug og juli som er grunnlaget. (Har du ferie i perioden skal dette korrigeres for) Men varige lønnendringer i denne tre-måneders perioden, eller i starten av oktober, skal hensyntas. Varige lønnsendringer kan eksempelvis være økning i timesats eller endring av stillingsprosent. Svaret på spørsmålet ditt er at dersom endringen din til 100 % er varig så skal du ha dette som grunnlag for utregning av sykepenger. Arbeidsgiver må da øke sykepengegrunnlaget. Øke i stillingsprosent må selvsagt være reell, ikke bare en tilpasning for å få mest mulig. Anonymkode: 02b45...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå