AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Fikk beskjed på oul at livmor var hjerteformet siden det gikk en «strek» ned mellom livmoren - uten at den tettet livmoren, og lurer på om det er noe negativt med å ha dette? Jeg ble fort gravid for 10 år siden men nå brukte vi over ett år, og var på utredning for barnløshet før jeg ble gravid. Da nevnte han ingenting om dette på ultralyd av livmoren. Anonymkode: ed4aa...53c
Anonym6789 Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Vet det kan gi større risiko for setefødsel, fordi det er vanskelig for baby å snu seg
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 En venninne av meg har det, og fikk beskjed om at det kunne være grunnen til at hun ikke ble gravid. Ellers har hun ikke hatt noen plager forbundet med det. Tror det er ulike grader av hjerteformet livmor, at noen har mer enn andre. Anonymkode: 67812...4a9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg har helt delt livmor (to separate kammer). Hjerteformet livmor kommer i ulike grader, fra nesten helt delt til bare en liten fordypning i toppen av livmora. Hjerteformet og delt livmor kan gjøre det vanskeligere å bli gravid (fordi fosteret kan ha vanskeligere for å feste seg) og gir noe høyere risiko for spontanabort i første trimester, særlig hvis fosteret fester seg i skilleveggen (hvor det er mindre næring å hente). Begge deler gir også større risiko for seteleie og keisersnitt. Det er litt uklart om det er større risiko for keisersnitt isolert sett eller pga mange som har seteleie, som også gir økt risiko for keisersnitt. Men mange kvinner merker aldri at de har hjerteformet eller delt livmor, og de blir gravide som vanlig, har ukompliserte svangerskap og føder som normalt. Jeg hadde et helt ukomplisert svangerskap, men fikk et par ekstra ultralyder for å følge med på vekst og leie. Babyen lå i seteleie i mange uker før termin, og det endte med planlagt keisersnitt. Anonymkode: 03484...b83
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 Har det og fødte barnet 3 mnd for tidlig. Men har nå en frisk sønn. Tar ikke risiko på flere svangerskap. Anonymkode: 3a958...f8b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 Har det, og måtte ha IVF for å bli gravid. Begge guttene har ligget i tverrleie lenge i graviditetene. Var redd jeg måtte ta keisersnitt pga det, men begge snudde seg rett før termin. (Aner ikke om den hjerteformede livmoren har noe å si for noe av dette) Anonymkode: d8076...beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå