AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Har 7 ferieuker tilgode som jeg må ta ut før jul. Er lutt usikker, men tror ikke jeg får overfør hele 7 uker til neste år. Muligens 2-3 uker. Det så er så irriterende er at det passer jo aldri å ta ut ferie. Tenkte å ta ut noen dager her og der, men pga mye sykdom på jobb så får jeg aldri tatt ut. kan jeg kreve å få det utbetalt? Anonymkode: de648...99a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Du har krav på å ta ut ferie i sommerhalvåret. Anonymkode: c43ae...324
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har krav på å ta ut ferie i sommerhalvåret. Anonymkode: c43ae...324 Ja, men var sykmeldt hele sommeren i år, og har ikke fått tatt ut ferien min enda. I 2023 får jeg 5 nye uker ferie. Anonymkode: de648...99a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 Hva slags avtaler dere har for dette må du snakke med HR hos deg om. Det er egnende regler når man har vært sykmeldt. Anonymkode: 6e70e...f16
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 Hos oss kan man overføre noe, men ikke 7 uker. Det som ikke er tatt ut, slettes. Vi kan ikke få betalt. Anonymkode: 0c5af...b24
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 Hos oss kan vi overføre maks 10 dager. Men var du sykmeldt i sommer har du krav på å få tatt ut ferieukene dine nå,uavhengig av om det er mye å gjøre på jobben. Vi får de ikke utbetalt og det tror jeg ikke arbeidsgiver må heller Anonymkode: 2523a...63c 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 Arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at du får ferien din. Det du ikke får tatt må overføres. Anonymkode: d45fa...03f 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hos oss kan man overføre noe, men ikke 7 uker. Det som ikke er tatt ut, slettes. Vi kan ikke få betalt. Anonymkode: 0c5af...b24 Så de bare bryter loven i stedet. Nice, høres ut som en kul plass å jobbe. Anonymkode: 2d999...34e 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 Som arbeidsgiver har du ansvar for at arbeidstakerne tar ut all lovbestemt ferie i løpet av ferieåret. Ferieåret følger kalenderåret. Arbeidsgivere som ikke sørger for at arbeidstakere gis ferie risikerer å bli erstatningspliktig overfor arbeidstaker. Arbeidstaker har også plikt til å ta ut ferie. All lovbestemt ferie som ikke er tatt ut i løpet av ferieåret, skal overføres til påfølgende ferieår. Ferien skal tas ut i feriedager, ikke penger. https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/ferie/ Anonymkode: e94da...5ca 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ Anonymkode: 989a8...56f 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hos oss kan man overføre noe, men ikke 7 uker. Det som ikke er tatt ut, slettes. Vi kan ikke få betalt. Anonymkode: 0c5af...b24 Det er ikke lov. Om ikke de legger tilrette (evt krever) at du tar ferien i tiden skal du ikke miste den. Anonymkode: 105ed...92c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hos oss kan vi overføre maks 10 dager. Men var du sykmeldt i sommer har du krav på å få tatt ut ferieukene dine nå,uavhengig av om det er mye å gjøre på jobben. Vi får de ikke utbetalt og det tror jeg ikke arbeidsgiver må heller Anonymkode: 2523a...63c Siden hun var sykemeldt kan hun også overføre til neste år Anonymkode: 105ed...92c 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #13 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Siden hun var sykemeldt kan hun også overføre til neste år Anonymkode: 105ed...92c Er det mulig å føre over så mange uker? Kjenner jeg blir smårar snart. Helsa er ikke helt på topp enda, og hadde virkelig sett fram til å ta ut en dag i uka framover.. men siden det er så mange som er sykmeldte og mangel på vikarer er det ikke sjans Anonymkode: de648...99a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #14 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at du får ferien din. Det du ikke får tatt må overføres. Anonymkode: d45fa...03f Dette. Det er arbeidsgivers ansvar å påse at de ansatte får tatt ut ferien. Arbeidstaker plikter å avvikle ferien, men det er altså arbeidsgiver som til syvende og sist har ansvar for å pålegge arbeidstaker å avvikle ferien i ferieåret. Arbeidsgiver har ikke lov til å slette ikke-avviklet ferie, dette har du jo blitt trukket i lønn for. Dersom arbeidsgiver ikke har sørget for at de ansatte avvikler ferie i ferieåret overføres altså all ikke-avviklet ferie til neste år. Anonymkode: 2bc50...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #15 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette. Det er arbeidsgivers ansvar å påse at de ansatte får tatt ut ferien. Arbeidstaker plikter å avvikle ferien, men det er altså arbeidsgiver som til syvende og sist har ansvar for å pålegge arbeidstaker å avvikle ferien i ferieåret. Arbeidsgiver har ikke lov til å slette ikke-avviklet ferie, dette har du jo blitt trukket i lønn for. Dersom arbeidsgiver ikke har sørget for at de ansatte avvikler ferie i ferieåret overføres altså all ikke-avviklet ferie til neste år. Anonymkode: 2bc50...5b0 Skal snakket med sjefen før helga. For hvis ikke jeg får ta ut all ferien vil jeg hvertfall få det utbetalt.. men med en kommune på ROBEK lista, er de vel ikke så veldig interessert i å betale ut mer enn de må Anonymkode: de648...99a
Addie Skrevet 26. oktober 2022 #16 Skrevet 26. oktober 2022 Kan du ikke ta en litt fredager/mandager fremover? hvis helsa fortsatt ikke er på topp må det vært godt med litt fri Du får overført ferie. Men de kan også tvinge deg til å ta den
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #17 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skal snakket med sjefen før helga. For hvis ikke jeg får ta ut all ferien vil jeg hvertfall få det utbetalt.. men med en kommune på ROBEK lista, er de vel ikke så veldig interessert i å betale ut mer enn de må Anonymkode: de648...99a De har ikke lov til å utbetale. Du skal ha ferien, i år eller neste år. Anonymkode: d45fa...03f 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #18 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skal snakket med sjefen før helga. For hvis ikke jeg får ta ut all ferien vil jeg hvertfall få det utbetalt.. men med en kommune på ROBEK lista, er de vel ikke så veldig interessert i å betale ut mer enn de må Anonymkode: de648...99a Du får det ikke utbetalt som lønn. Anonymkode: 09a59...da6 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #19 Skrevet 26. oktober 2022 Addie skrev (2 minutter siden): Kan du ikke ta en litt fredager/mandager fremover? hvis helsa fortsatt ikke er på topp må det vært godt med litt fri Du får overført ferie. Men de kan også tvinge deg til å ta den Det er det jeg ønsker, men hjelper ikke å ønske når sjefen sier nei, fordi vi ikke er nok folk på jobb Anonymkode: de648...99a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #20 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det jeg ønsker, men hjelper ikke å ønske når sjefen sier nei, fordi vi ikke er nok folk på jobb Anonymkode: de648...99a Ta kontakt med fagforeninga di hvis du ikke klarer å si imot sjefen når sjefen bryter loven. Anonymkode: 5524b...5f7 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå