Gå til innhold

Er det feil av meg å blande meg inn i hvor mye brus samboer drikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har alltid vært slank men siste året lagt på seg ca 10 kg. Han drikker typ 6-10 liter sukkerbrus i uka. Han har også akkurat rappa nedpå to store melkesjokolade plater på noen dager. Spiser ellers det jeg setter opp på ukeplanen for middag,mye grønnsaker og sunn mat fra bunnen. Jeg spiser såklart godteri og slikt selv men ikke i samme skala. Vi trener begge to flere ganger i uka,men synes allikevel mengden brus er helt latterlig. 

Jeg vil ikke at han skal bli overvektig eller syk. Jeg har selv vært overvektig mange år og har prøvd å forklare han hvor vanskelig det er å ta av alt man legger på seg. Unner han virkelig ikke det. Men bør jeg ligge unna hva han dytter i seg? Vi begge er utdannet i helsevesenet. 

Anonymkode: a0368...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på dynamikken i forholdet. Her i huset kan vi ymte litt frem om slike ting, selvsagt uten å være frekke. Vi er begge opptatt av trening og kosthold, og noen ganger hjelper det støtte hverandre. Om samboeren min hadde hatt brus i huset hele tiden, så hadde jeg drukket mye brus. Så det hadde ikke fungert.

Om han drakk mye brus, så haded jeg kunnet si rett ut at "syntes ikke du det blir litt vel mye brus?" uten at det hadde blitt problem, men sånt kommer jo an på personene. Du må nesten tåle at det blir kommentert tilbake om du gjør mye feil også. Det setter en presedens.

Hva gjør han på når han drikker brus? Kanskje dere kan gå mer turer eller gjøre mer sammen der det ikke er anledning drikke brus? Dersom dere trener 2 ganger i uka og ellers er stillesittende, så er ikke det helt gunstig

Anonymkode: 1836c...49b

Skrevet

Du kan jo be han bytte til sukkerfri brus.

Er bare å liste opp for han kaloriinnholdet i vanlig brus.

Anonymkode: b4d32...581

Skrevet

All den brusen kan plutselig lede til store tannlegeregninger. Og diabetes. Kanskje han skulle tenke på det?

Anonymkode: 13ca4...679

Skrevet

Du kan ta det opp, men da på en måte som ikke er anklagende. Hvis man anklager, så havner den andre lett i forsvar og da blir det ikke konstruktivt.

Du kan si din side av saken. Dvs at du bekymrer deg for hans helse, evt også for deres økonomi, med tanke på hvor mye brus han drikker.

Anonymkode: 8ed5c...0f1

Gjest Warrior
Skrevet

Nei det er innafor mener jeg. Greit nok folk bestemmer over seg selv, men når noen spiser eller drikker så mye usunt er det greit å si i fra synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...