Gå til innhold

Now galt med tanke på UL?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har vært på UL I dag hos gynekolog og jeg er visst kortere på vei enn beregnet selv (terminkalkulator på nett) ut i fra første dag i siste mens. Da skulle jeg ha vært 6+2, men gyn mente at målingene tilsier 5+2. Det synes jeg er veldig rart da jeg tok ovitrelle sprøyte den 25.09 og første dag i siste mens var den 12.09. Jeg har pco og går på Metformin. Gikk også på hormonkur når jeg hadde mens. Vi fikk selfølgelig ikke høre hjertelyd da det er for tidlig. 

Noen med lignende situasjon hvor det har gått bra med fosteret? Livredd for at det ikke utvikler seg riktig😥 Tatt hcg igjen i dag. Første hcg var i forrige uke og den var på ca 1600 som visstnok iflg gyn var bra. 

Vi har prøvd i over 2.5 år uten en eneste positiv test, så er litt nervevrak her. 

Anonymkode: 7590b...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken uke var du da du tok HCG forrige uke?

Anonymkode: 531a3...920

Regner med at jeg da var rundt 4 uker på vei, siden gyn sa at jeg i dag er 5 uker på vei. Dette baserte hu på målingene på UL. 

Men hvis jeg beregner utifra første mensdag i siste mens, så var jeg 5 uker. Derfor jeg har tenkt jeg er 6 uker denne uka og ikke 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg dere hjerteslag? Det er ikke godt å si så tidlig, tror det er små marginer med måling som kan utgjøre store forskjeller. Tror det er vanskelig å måle etter bare 6 uker. Merket du når eggløsning var? Ikke alle har jo eggløsning på dag 14 liksom, som terminkalkulatorene går ut fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (2 timer siden):

Vet du når du hadde eggløsning 

Nei, ikke eksakt. Satt Ovitrelle-eggløsningssprøyte den 25.09 så alt mellom den 26.09 og 28.09? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (1 time siden):

Såg dere hjerteslag? Det er ikke godt å si så tidlig, tror det er små marginer med måling som kan utgjøre store forskjeller. Tror det er vanskelig å måle etter bare 6 uker. Merket du når eggløsning var? Ikke alle har jo eggløsning på dag 14 liksom, som terminkalkulatorene går ut fra. 

Dessverre så vi ikke hjerteslag. Derfor jeg er så bekymret.. Vi så fostersekk og en bitteliten klump.. Jeg hadde murringer og stikkinger etter Ovitrelle-eggløsningssprøyten den 25.09, men usikker på eksakt dato jeg hadde EL. 

Hadde gyn sagt at avviket er på noen dager så hadde jeg ikke vært så bekymret. Men når det er snakk om en ukes forskjell, så synes jeg det er verre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dessverre så vi ikke hjerteslag. Derfor jeg er så bekymret.. Vi så fostersekk og en bitteliten klump.. Jeg hadde murringer og stikkinger etter Ovitrelle-eggløsningssprøyten den 25.09, men usikker på eksakt dato jeg hadde EL. 

Hadde gyn sagt at avviket er på noen dager så hadde jeg ikke vært så bekymret. Men når det er snakk om en ukes forskjell, så synes jeg det er verre.. 

Ja ikke godt å vite. Det kan gå galt men kan like gjerne gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (2 timer siden):

Ja ikke godt å vite. Det kan gå galt men kan like gjerne gå bra.

Det er dette jeg også har hørt.

Noen ganger kan det være vanskelig å måle eksakt størrelse mtp hvor lite fosteret er, så det kan gå bra og ikke bety noe at hun endret på terminen.

men det kan også være tegn på at noe ikke utvikler seg normalt.

Utifra min erfaring så er det bedre å elske/knytte seg til embryoet enn å ikke gjøre det (i frykt for at det går galt). Jeg klarte ikke knytte meg til mitt første barn fordi jeg heletiden trodde at hen skulle dø.

Anonymkode: 6823c...b32

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er dette jeg også har hørt.

Noen ganger kan det være vanskelig å måle eksakt størrelse mtp hvor lite fosteret er, så det kan gå bra og ikke bety noe at hun endret på terminen.

men det kan også være tegn på at noe ikke utvikler seg normalt.

Utifra min erfaring så er det bedre å elske/knytte seg til embryoet enn å ikke gjøre det (i frykt for at det går galt). Jeg klarte ikke knytte meg til mitt første barn fordi jeg heletiden trodde at hen skulle dø.

Anonymkode: 6823c...b32

Jeg prøver å tilknytte meg til embryoet, men er ikke så lett når jeg er så usikker på om det utvikler seg riktig eller ikke. Ikke hørt noe fra gyn enda.. Hu sa igår at hu skulle ringe meg med blodprøvesvaret I dag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på TUL i det jeg trodde var uke 6+4. Ble satt til 5+1 og ingen synlige hjerteslag. Var tilbake etter en uke og da ble jeg målt til 7+2. 

Anonymkode: eef1c...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg var på TUL i det jeg trodde var uke 6+4. Ble satt til 5+1 og ingen synlige hjerteslag. Var tilbake etter en uke og da ble jeg målt til 7+2. 

Anonymkode: eef1c...13d

Takk for svar! 

Man blir helt nervevrak av all denne tenkningen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gyn ringte nå og sa at hcg tatt på nå onsdag var steget til 16.000 på en uke (da var den 1600).
Hu sa selv at det er bra, men ville ha UL tidligst neste uke for å sjekke om det er noe hjertelyd. Føler ikke at jeg ble noe beroliget egentlig

Noen flere med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 48 timer skal hcg ha doblet seg, så økning fra 1600-16000 på en uke tilsier normal utvikling. Hvis utviklingen hadde stoppet opp er det mye mindre sannsynlig at du ville hatt så fin stigning. 

Det er flere ting som kan påvirke hvor godt UL-bilde man får ved undersøkelse. Det kan være hvor fylte tarmene dine er, hvor mye urin som ligger i blæra, samt din vekt og leie av din livmor. Så tidlig i svangerskapet er det vanskelig å få nøyaktige målinger. Man må rett og slett bare vente til det har gått litt tid før man konkluderer med noe.

Håper det går deres vei. Sender deg en stor klem.

Anonymkode: 579d3...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

På 48 timer skal hcg ha doblet seg, så økning fra 1600-16000 på en uke tilsier normal utvikling. Hvis utviklingen hadde stoppet opp er det mye mindre sannsynlig at du ville hatt så fin stigning. 

Det er flere ting som kan påvirke hvor godt UL-bilde man får ved undersøkelse. Det kan være hvor fylte tarmene dine er, hvor mye urin som ligger i blæra, samt din vekt og leie av din livmor. Så tidlig i svangerskapet er det vanskelig å få nøyaktige målinger. Man må rett og slett bare vente til det har gått litt tid før man konkluderer med noe.

Håper det går deres vei. Sender deg en stor klem.

Anonymkode: 579d3...a57

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg så utfyllende og med gode ord💜

Skal prøve å ikke være et nervevrak hele helga. Tusen takk😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var ikke i det vi trodde var uke 7+ et par dager. Vi var veldig sikre. Gyn fant hjertelyd, men ikke som tilsa dette. Hun sa jeg var minst 1 uke mindre på vei, eller at fosteret holdt på å dø. Gikk tilbake en uke senere og alt var bra. Termin ble senere satt ca midt mellom min og hennes termin. Barnet kom noen dager før ordinær UL termin. Frisk og perfekt. 

Anonymkode: db2a1...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...