Gå til innhold

Har jeg lov til å ta barnet mitt til åpen barnehage?

BlåNatt

Anbefalte innlegg

Jeg har en fireåring , og en baby på 6 mnd.

Barnefaren til fireåringen er for øyeblikket på en forretningsreise og skal være borte i 3 uker, før det var barnet hos meg i høstferien også så det blir en måned borte.

Han betaler barnehagen fordi han har fast bosted hos seg. 

Jeg bor nesten en time unna fordi jeg flyttet nærmere familien min da det ble slutt. 

Jeg har sagt i fra til barnehagen at vi kommer til å være mest hjemme fordi det tar så lang tid å kjøre. De har alltid vært forståelsesfulle og sa det er greit. Nå tar jeg med barnet i åpen barnehage tre dager i uken her og to dager i den vanlige barnehagen (med mindre vi ikke har noe annet å gjøre om dagen).

Nå får jeg lange sinte meldinger fra faren som lurer på hvorfor jeg gjør dette. Han skriver at jeg overhodet ikke har rett å gjøre dette og han krever at jeg kjører han i bhg🙄 og at jeg absolutt ikke har rett til å avgjøre å ta han med i åpen barnehage uten å informere han. Han mener også at jeg gjorde feil ved å ikke informere han om at jeg sa ifra til barnehagen at han skulle være hjemme uten å si ofra til han...

Han skrev til og med at jeg bruker fireåringen som barnevakt og at det er derfor jeg har han hjemme... 😅 Jeg skulle jo helst hatt han i bhg så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BlåNatt skrev (28 minutter siden):

Jeg har en fireåring , og en baby på 6 mnd.

Barnefaren til fireåringen er for øyeblikket på en forretningsreise og skal være borte i 3 uker, før det var barnet hos meg i høstferien også så det blir en måned borte.

Han betaler barnehagen fordi han har fast bosted hos seg. 

Jeg bor nesten en time unna fordi jeg flyttet nærmere familien min da det ble slutt. 

Jeg har sagt i fra til barnehagen at vi kommer til å være mest hjemme fordi det tar så lang tid å kjøre. De har alltid vært forståelsesfulle og sa det er greit. Nå tar jeg med barnet i åpen barnehage tre dager i uken her og to dager i den vanlige barnehagen (med mindre vi ikke har noe annet å gjøre om dagen).

Nå får jeg lange sinte meldinger fra faren som lurer på hvorfor jeg gjør dette. Han skriver at jeg overhodet ikke har rett å gjøre dette og han krever at jeg kjører han i bhg🙄 og at jeg absolutt ikke har rett til å avgjøre å ta han med i åpen barnehage uten å informere han. Han mener også at jeg gjorde feil ved å ikke informere han om at jeg sa ifra til barnehagen at han skulle være hjemme uten å si ofra til han...

Han skrev til og med at jeg bruker fireåringen som barnevakt og at det er derfor jeg har han hjemme... 😅 Jeg skulle jo helst hatt han i bhg så klart!!!

Det er upraktisk å bo langt unna hverandre når man har små barn sammen. 
Er det slik at du i utgangspunktet skal ha fireåringen annenhver helg + halvparten av ferier og helligdager? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~white lady~ skrev (4 minutter siden):

Det er upraktisk å bo langt unna hverandre når man har små barn sammen. 
Er det slik at du i utgangspunktet skal ha fireåringen annenhver helg + halvparten av ferier og helligdager? 

Nei, vi har 50/50, noe jeg gikk på med når jeg var høygravid fordi jeg var utslitt. Da var jeg også i studier/praksis så det var utrolig heftig. 

Før det hadde jeg 60, han 40.

Han reiser bort nesten annenhver måned til utlandet da, noen ganger mer. 

Vi skal til rettsak snart , jeg vil ha fast bosted hos meg. Han jobber hjemmefra og så han er veldig fleksibel. Jeg har studiested et t godt stykke unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener jeg ikke har LOV til å ta med barnet i åpen barnehage fordi han ikke er enig/har sagt ja til det.

Og at han krever jeg kjører i barnehagen (4 timer levering og henting) når han er borte. Barnehagen virker å forstå at jeg ikke orker det og har sagt at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer når du har samvær. Det eneste du skal tenke på er hva som er best for barnet.

Anonymkode: b5947...5cd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best for barnet? 

Slik jeg leser det, virker det ikke helt optimalt med at foreldrene bor såpass langt unna hverandre, slik at han ikke får gå i barnehagen og sosialisere med jevnaldrende når han er hos deg. 
Jeg tviler på det er andre fireåringer i åpen barnehage?

Du skriver at du ønsker fast bosted. Skal dere da bytte barnehage til en i ditt nærområde? Slik at far må kjøre fire timer for å levere og hente? Det er mye kjøring for barnet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du bestemmer når du har samvær. Det eneste du skal tenke på er hva som er best for barnet.

En mor med litt mer energi, har også noen ekstra timer til kavalitetstid. 

Og barnet får jo stimulert seg i barnehagen uavhengig av hva denne koster. 

Kontrollbehov? 

Anonymkode: 389db...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlåNatt skrev (23 minutter siden):

Han mener jeg ikke har LOV til å ta med barnet i åpen barnehage fordi han ikke er enig/har sagt ja til det.

Og at han krever jeg kjører i barnehagen (4 timer levering og henting) når han er borte. Barnehagen virker å forstå at jeg ikke orker det og har sagt at det er greit.

Han er urimlig og det er barnets beste du skal tenke på. Å sitte i timesvis i bil fordi far krever det er kanskje ikke det beste..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer for å levere og hente i barnehagen? Hvorfor i alle dager flyttet du så langt bort da? 

Anonymkode: f5ec9...d97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke bedriver omsorgssvikt så har ikke barnefar noe han skulle ha sagt ang hvordan du oppdrar barnet eller hva du velger for barnet når du har samvær.

Anonymkode: e7ba0...397

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~white lady~ skrev (13 minutter siden):

Du skriver at du ønsker fast bosted. Skal dere da bytte barnehage til en i ditt nærområde? Slik at far må kjøre fire timer for å levere og hente? Det er mye kjøring for barnet. 

Han har tross alt en enklere hverdag og kan få det til. Han jobber hjemmefra og har veldig fleksible dager. Dessuten er han som sagt utenlandsk mange ganger i løpet av ett år. Noen ganger hver måned så jeg har jo barnet mest og i lengre perioder om gangen. Jeg har flyttet nær familie. Så det beste er jo at han går i bhg her ja. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En mor med litt mer energi, har også noen ekstra timer til kavalitetstid. 

Og barnet får jo stimulert seg i barnehagen uavhengig av hva denne koster. 

Kontrollbehov? 

Hva mener du nå? At åpen barnehage er ok eller at mor skal kjøre bil fire timer om dagen og at det skal gi henne mer energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke bo så langt unna med 50/50. Så lang reisetid til barnehage går ikke. Og med skole blir det i hvertfall helt umulig. 

Anonymkode: 13ca4...e3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...