AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg har i høst startet på en ny bachelorutdanning og søker deltidsjobber som er relevante for denne utdanningen. Fra tidligere har jeg en bachelor og autorisasjon i et helt annet yrke/bransje og har ca 20 år erfaring der. Det jeg nå lurer litt på er om hvis jeg får jobb innen kommunen/fylke, vil jeg få et annet lønnstrinn enn om jeg hadde kommet rett fra vgs uten høyere utdannelse? Jeg har aldri tenkt på denne problemstillingen før en medstudent nevnte at «ungdommene» kanskje ville få jobb før meg bl.a siden de vil bli billigere å ansette. Dvs at kommune/fylke er pliktet etter loven å lønne etter utdannelse selv om min tidligere utdannelse ikke er relevant for stillingene jeg nå søker. Noen som vet om dette stemmer? Kjedelig om dette med lønn er noe som skal tale imot meg i tillegg til jeg mangler relevant erfaring😢 Anonymkode: 6dc1b...3cc
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 Litt unyansert, men når man ansetter har man allerede fått ok til å bruke lønnsmidler i det lønnsspennet stillingen er lyst ut med. Da er det ikke så viktig å få ansatt i laveste del av spennet. Heller andre ting vil være avgjørende, som feks at din erfaring blir satt pris på, de foretrekker en ung og uerfaren de lettere kan forme selv i stillingen, personlighet osv. Anonymkode: 0009b...74c 2
Topsi Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Nei, du vil jo bli ansatt i en stillingskode som har egne lønnstrinn. Hvis du har en bachelor i sykepleie og du skal jobbe i parkvesenet tror jeg ikke du vil bli lønnet som sykepleier 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Skrevet 26. oktober 2022 Enig at det høres rart ut, men snakket nå med en venninne som ble lønnet som utdannet sykepleier i barnehage. MEN, begge de jobben handler jo om mennesker. Jeg går fra økonomi til mennesker så vil nok kanskje behandles ulikt. Håper forøvrig at livserfaring kan telle positivt selv om selve yrkeserfaringen gjenstår å opparbeide🤞 TS Anonymkode: 6dc1b...3cc
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #5 Skrevet 26. oktober 2022 Fra økonomi til mennesker, så lønnes du som «vanlig» ufaglært. Eks. i hjemmetjenesten så hadde vi flere med master i div (økonomi/sampol etc.); de gikk som assistent. De var foretrukne vikarer pga stabilitet, livserfaring og refleksjonsevne. Anonymkode: 5cd18...8da 1
kvikksand9 Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 Tjaaa, det spørs! Er du f.eks sykepleier og skal f.eks bli lærer(?) og kommunen mener at din tidligere erfaring er relevant, vil du få full ansiennitet, så ja det kan tenkes at du "er dyrere i drift". Derimot om du skal bli f.eks IT-konsulent og kommunen ser at din tidligere erfaring som sykepleier ikke er relevant vil du ikke få ansiennitet, og dermed starter du "blankt". Når det er sagt, så kom det nye lønnstrinn denne høst. Ta f.eks min grunnlønn som var på 410.000, nå gikk jeg opp til 460.000. Full ansiennitet etter 8-10år gir meg 530.000kr. Differansen mellom "nyutdannet" og "godt etablerte" har nå krympet(noe som kanskje var formålet) Tenker at du ikke skal bry deg noe om det 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 Det kommer helt an på jobben (hva de krever av utdanning og bakgrunnen din ift jobben. Anonymkode: 4ba86...bae
missmcbeal Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) Blir du ansatt som feks. konsulent så vil du uansett ikke starte på den laveste lønnstrinnet med tanke på hvor mange års yrkeserfaring du har. Om jeg ikke tar feil så vil du grovt regnet stige et lønnstrinn for hvert 2. år i jobb. Med 20 år år yrkeserfaring så vil jeg tro du vil få maksimalt på ansiennitet som tilsvarer noen lønnstrinn alene. Skal etter sigende være en viss relevans, men jeg opplevde at de var ganske fleksibel på hva som var direkte relevant for meg i en konsulentstilling. Her ble erfaring fra resepsjon i reiselivet og markedsarbeid regnet som relevant for å stige et lønnstrinn for en konsulentstilling som ikke hadde noen av disse oppgavene (men man var feks. litt på brukerstøtte så noen deler av stillingen av servicerelatert riktignok). Når det gjelder hva din tittel vil være så vil jo det også kunne avgjøre lønn, men hva tittel du vil kunne få er helt avhengig av type arbeidsoppgaver, utdanning og erfaring med oppgavene. Er det en konsulentstilling vil du trolig bare bli konsulent/førstekonsulent med bachelorgrad, mens du vil kunne bli spesialkonsulent om du har erfaring fra liknende jobb før eller veldig relevant master? Så kommer det jo helt an på hva slags type stilling det er, det samme gjelder vel sikkert for rådgiverstilling versus spesialrådgiver, og seniorrådgiver er vel noe av det høyeste man kan ha, men da har man gjerne spisset kompetanse og mange års erfaring i samme bransje og ikke noe det høres ut som du vil være aktuell for. Når det gjelder din frykt for å bli valgt bort til fordel for unge folk uten erfaring pga. lønnskostnader, så kan du ta det helt med ro. I det offentlige plikter man å ansette den som er best kvalifisert og ikke den som er billigst, og det vil du i mange tilfeller kunne være med riktig utdanning og mye erfaring. Det som kan gjøre at man ikke eventuelt blir valgt selv om man er best på papiret, er at de ønsker et nytt frisk pust i miljøet, noen som kan komme inn med et annet syn dersom man opplever at arbeidsmiljøet trenger en person som ser litt annerledes på ting. Jeg ble innstilt pga. dette i det offentlige, foran en kandidat med mange års erfaring i akkurat den samme type stilling (jeg hadde ikke). De trengte nettopp ikke enda en sånn person, men hadde behov for noen med litt annen bakgrunn med tanke på hvordan de skulle utvikle seg fremover. Det hadde ikke noe med lønnskostnaden å gjøre, men altså hva man har behov for. Endret 27. oktober 2022 av missmcbeal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå