Gå til innhold

Kontantstøtte - barnehagestreik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er litt krise her. Jeg er enemor og må ta ulønnet perm for å ta vare på barnet mitt under barnehagestreiken. Nå har barnehagen hennes stengt 100%, så vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. 

Kan man få kontantstøtte, tror dere?

Anonymkode: 7e96e...b0f

Skrevet

Barnet er 1 år forresten.

Skrevet

Kontantstøtte er vel kun dersom barnet ikke har barnehageplass mener jeg. Så jeg tror ikke du kan få det.

Har du familie/venner som kan hjelpe til litt? Avtale med foreldre i barnehagen og bytte på hvilke dager dere passer hverandres?

• Liker 4
Skrevet

Har ikke barnet bhg skal det ha kontantstøtte dra 1-2år på rundt 7000 i mnd tror jeg det var. 

Men er vel behandlingstid på nav med alt. Vet ikke hvordan det er med stengt bhg. Ring nav og hør?

Anonymkode: a979b...537

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke barnet bhg skal det ha kontantstøtte dra 1-2år på rundt 7000 i mnd tror jeg det var. 

Men er vel behandlingstid på nav med alt. Vet ikke hvordan det er med stengt bhg. Ring nav og hør?

Barnet kan ikke ha bhg. Men om bhg ble stengt no så har den jo ikke det.

• Liker 1
Skrevet

Nei, for et krav for å få kontantstøtte er at barnet ikke skal ha barnehageplass. Barnet har barnehageplass selv om det er streik. 

Anonymkode: 6f080...f65

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Du skal ikke betale for barnehagen når det er streik 👍

Anonymkode: 74d45...c15

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, for et krav for å få kontantstøtte er at barnet ikke skal ha barnehageplass. Barnet har barnehageplass selv om det er streik. 

Barnehager har stengt flere plasser idag. Ferdig. Over og ut! Avsluttet. De er stengt helt. Bankorott! Ergo INGEN bhg plass da..

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnehager har stengt flere plasser idag. Ferdig. Over og ut! Avsluttet. De er stengt helt. Bankorott! Ergo INGEN bhg plass da..

Tenk om verden var så enkel

Anonymkode: 7d9f4...c99

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er litt krise her. Jeg er enemor og må ta ulønnet perm for å ta vare på barnet mitt under barnehagestreiken. Nå har barnehagen hennes stengt 100%, så vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. 

Kan man få kontantstøtte, tror dere?

Du kan bruke omsorgspermisjon (sykt barn/syk barnepasser). Da får du fri med lønn. 

Anonymkode: fe4ca...ff2

Skrevet

Det over er vel feil, jeg fikk beskjed om at man ikke kan bruke omsorgsdager ved stengt barnehage.

Men sikkert noen arbeidsgivere som gir velferdspermisjon med lønn om man er heldig. 

I følge Navs chat kan du forresten få kontantstøtte hvis barnehagen mister driftsstøtten fra kommunen under streiken.

Anonymkode: 94048...3d4

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan bruke omsorgspermisjon (sykt barn/syk barnepasser). Da får du fri med lønn. 

Nei, ikke for streik 

Anonymkode: 7d9f4...c99

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt kan man ikke dèt. En grunn for at streik er effektivt. 

Anonymkode: 1012b...820

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men man burde få kontantstøtte, da man reelt sett ikke har noen barnehageplass.

Anonymkode: 44f44...023

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo en helt annen sak. TS sin barnehage er rammet av streiken. Da har de fortsatt barnehageplass. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men man burde få kontantstøtte, da man reelt sett ikke har noen barnehageplass.

Nei, for man har barnehageplass. Ærlig talt, vet dere hvordan en streik fungerer og hvorfor det er et virkemiddel som funker? 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei det er ikke lov ved streik

Anonymkode: 30696...6e5

• Liker 2
Skrevet

Nei, for man har barnehageplass. Ærlig talt, vet dere hvordan en streik fungerer og hvorfor det er et virkemiddel som funker? 

Det er jo kommune og stat som er reell motpart da disse styrer tilskuddene og rammene til private barnehager, så som virkemiddel ville streiken kanskje truffet bedre både i forhold til hvem som er motpart og skånet tredjepart om man fikk rett på kontantstøtte. 

Skrevet

Hva med pleiepenger?

Anonymkode: 63c0b...e77

Skrevet

Takk for svar. Det var vel litt optimistisk å håpe på noe sånn. Jeg må ta ulønnet perm, har selvsagt spurt arbeidsgiver.. 

Har en liten stilling et annet sted med mulighet for hjemmekontor. Men inntekten min blir på under 10 000 i mnd. Besteforeldre stiller opp så godt de kan, men de jobber fulltid alle sammen. Men man får bare holde ut og spise litt mindre og evt gå på noe matutdeling hvis det går så langt. Eller be noen dumpster dive for meg.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...