Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne i 30-årene her. De fleste vennene mine har mann og barn nå. Det er hyggelig det, men opplever å bli satt på sidelinjen naturlig nok. Før kunne vi være sammen lørdags kveld, nå blir det en og annen onsdag kl 16 liksom. Har noen single venner. De er enten veldig opptatt av festing (og det er ikke jeg), eller er deppa og kjedelige fordi de er single.

Opplever at det er vanskelig å finne likesinnede venner som er single. Som jeg kan dra på fjellturer med, ha filmkvelder med eller dyrke en hobby med. 

Er det noen som kjenner seg igjen eller som har noen tips? 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner følelsen, og jeg tror det er mange som har den. Men så har vi mennesker vanskelig for å snakke om dette, og følgelig vanskelig for å finne hverandre.

Skjønner godt at det er vanskelig når alle andre har mann og barn, men jeg tror man kan ha den følelsen også om man har familie. Det er mange som da ikke har overskudd til å beholde venner i livet sitt. Og hvis man har flyttet for å få større plass eller komme nærmere familie, er det ikke sikkert at man finner noen som både matcher OG ønsker seg venner.

Mitt beste tips er å bruke interesser til å finne venner. Bli med på ting, eller vær frivillig innen noe som interesserer deg. Da er det større sannsynlighet for at du finner noen som matcher på både at de har tid for deg, og interesser. En annen ting er at du bør fortsette å prøve å beholde vennskapet med de som har familie, selv om det kanskje kan føles litt enveis av og til. Plutselig får du familie eller de blir skilt, og så ser verden helt annerledes ut igjen. Mange par med små barn sitter dessuten bare de to kveld etter kveld, så det kan sikkert være forfriskende med en besøk utenfra av og til. 

Jeg har barn og har flyttet til et nytt sted. Har fått noen venner, men de er så utrolig annerledes enn meg, og vil bare fly rundt på ting jeg ikke er interessert i. Det gir meg til tider lite å være med dem, jeg trives bedre alene.

Og så har jeg blitt kjent med noen jeg føler matcher veldig godt, men som virker lite interessert i å være med meg. Det er vanskelig å vite om folk ikke skjønner at jeg vil bli bedre kjent, om de har nok venner, eller om de rett og slett ikke har tid. 

Heldigvis har jeg gode venner fra før, men det er vanskelig å finne nye og matchende venner. Vi sitter liksom i hver vår krok uten å være desperat nok til å henge opp lapp på kroa. Og på samme måte som med kjærester, man blir muligens mer kresen med årene 😂 

Håper det ordner seg for deg! 

Anonymkode: c0e41...437

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om det er på tide å utvide bekjentskapskretsen?

Vær aktiv og delta på nye arenaer, det er den beste måten å bli kjent med nye mennesker på. Attpåtil vil de folka du blir kjent med jo ha felles interesser med deg, sånn i utgangspunktet :)

Orienter deg om hva som finnes av klubber, grupper, foreninger, kurs o.l. der du bor.

Turistforening, røde kors. Orientering. Lokalforening/velforening. Idrettslag. Lokalrevy. Turngruppe for voksne. Kor for voksne. Fotoklubb. Filmklubb. Frivillighetssentral. Politisk parti, eller lokal kampsak for/mot noe. Osv osv

Hiv deg rundt og bli med på noe, engasjer deg i noe! :)

Attpåtil - om det ikke finnes det tilbudet du kunne tenkt deg å være med på - hva med å ta initiativ til å starte opp?

Anonymkode: d20a8...a62

• Liker 1
Skrevet

Det er helt riktig :( 

Skrevet

Begynn å spille Magic The Gathering jeg har fått sånn tre nye venner den siste måneden etter jeg begynte å spille. Ser de flere ganger i uka i timesvis!

Anonymkode: 57f12...3d2

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg slo meg med på et quiz lag og vi møtes 1 gang i uka ute på pub og spiller quiz det syns jeg er kjempe morsomt og sosialt og  det er samme menneskene som kommer hver gang og litt etter litt blir en kjent med flere og flere og annen fin ting er at aldersmessig spenn fra 20-70👍🏻

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

De fleste av mine venner har jeg møtt i voksen alder. Det har vært gjennom frivillige aktiviteter, facebook grupper gruppeterapi, en traff jeg faktisk gjennom en app. De andre er venners venner som også har blitt mine venner. Men ikke alle betrakter jeg som nære venner. Men det kan de selvfølgelig bli.

Jeg har flere venner nå, enn jeg hadde som barn. Da var jeg ofte ensom. 

Du må tørre å henge deg på sosiale tilstelninger, gå ut av din konfortsone. Da kan det henne at du treffer flere likesimnede.

Bor du forresten i en storby, eller  et sted hvor det skjer nada og niks? Sistnevnte forstår jeg blir vanskelig med tanke på å treffe nye folk. 

• Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (6 timer siden):

Det er helt riktig :( 

Hvem sier det?

Gjest Some guy
Skrevet
22 hours ago, MissKatt said:

Kvinne i 30-årene her. De fleste vennene mine har mann og barn nå. Det er hyggelig det, men opplever å bli satt på sidelinjen naturlig nok. Før kunne vi være sammen lørdags kveld, nå blir det en og annen onsdag kl 16 liksom. Har noen single venner. De er enten veldig opptatt av festing (og det er ikke jeg), eller er deppa og kjedelige fordi de er single.

Opplever at det er vanskelig å finne likesinnede venner som er single. Som jeg kan dra på fjellturer med, ha filmkvelder med eller dyrke en hobby med. 

Er det noen som kjenner seg igjen eller som har noen tips? 

Det er ikke vanskeligere å få venner når man blir eldre. Når vi var unge var vi alltid ute, omringet av andre barn. På skolen, fritidsaktiviteter, ferier osv. Problemet er at man slutter med fritidsaktiviteter når man er voksen og kanskje begynner i en jobb med få ansatte. Så vennegjengen blir mindre. I tillegg har nå disse arbeidskamerater ofte etablerte vennekretser utafor jobben, familie etc. 

Så det man gjor er å finne aktiviteter, eller nettsamfunn i nærområdet som man er interessert i og innvolvere seg i det. Kanskje bli med på lokallag av noe slag.  Alt der man kommer i kontakt med andre mennesker med like interesser.  

Sitte hjemme og deppe over mangel på venner er ikke veien å gå. Ta tak i ting. Finn ut hva du vil og vare gjør det. 

Skrevet

Prøv hey girl grupper på facebook!

Anonymkode: 1f672...32e

Skrevet
Some guy skrev (2 timer siden):

Sitte hjemme og deppe over mangel på venner er ikke veien å gå. Ta tak i ting. Finn ut hva du vil og vare gjør det. 

Dette er jo gjennomgående i nesten alle "få nye venner" innleggene.

Folk som klager over at ingen vil bruke tid på de, eller følger opp høflighetsfrasene med at vi "møtes snart igjen" eller lignende. Til slutt er de i en negativ spiral mentalt, alle er dritt. Ingen liker meg, bla bla.

Sorry, det er ikke så veldig attraktivt med slike mennesker. Som håndterer sitt liv dårlig, som ikke klarer seg på egenhånd uten å synke ned. Mange kunne også ha løftet livet sitt mye med en hobby/interesse, men mange gidder ikke det. Skal alltid ha med en venninne om noe skal gjøres i livet. For å ta EGET iniativ til noe....livfarlig.

Anonymkode: 88fda...75e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått mange nye venner i voksen alder gjennom å bli aktiv innenfor hobbyer.

Anonymkode: 894e1...ce4

• Liker 1
Skrevet

Må innrømme, spiller i korps. Har gjort det hele livet. Der møter man mennesker. Noen blir man venner med, andre spiller vi bare sammen. Finn deg en hobby. Selv dengang jeg bodde i Paris, fant korpset. I dag, bor i liten norsk kommune, kommer til å finne meg et korps. Finn deg en hobby. 

• Liker 1
Skrevet

For min del har det vært lettere å få venner i voksen alder, enn i barne-og ungdomsalderen.

Man må oppsøke sosiale arenaer, der man møter likesinnede som deler samme interesser eller hobbyer. Dessverre kommer ingen å banker på døren din.

Anonymkode: 92b09...91c

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (4 timer siden):

Hvem sier det?

Jeg sier det 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis noen lett oppgave. Spesielt ikke i enkelte deler av Norge. Mange er svært lukkede eller litte villige til forandring. 

Anonymkode: c40ba...2c1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...