Gå til innhold

Dorull og kakeboks-mafiaen, hvorfor godtar foreldre dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om barna (som er store nok) faktisk tar seg bryet med å gå rundt fysisk og ringe på, så kjøper jeg gjerne :) Roser de, tilbyr et kjeks o.l., og ønsker de lykke til videre. De må jo lære litt om at hardt arbeid lønner seg de også.

Om foreldre ikke orker annet en en lat post på Facebook, så dropper jeg glatt. 

Anonymkode: f7f27...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (På 26.10.2022 den 15.11):

Til dels enig. Men mye av salget er for at foreldrene skal slippe å betale for cuper, at laget skal ha like jakker og mye annet tull. Jeg synes det er en skikkelig uting med disse salgsdugnadene. Kaker/ kjeks er den beste. Her betaler en litt ekstra i forhold til butikk. Toalettpapir er verst. Betaler i dyre dommer for elendig papir.

Mormors havreflarn er jo knallgode. Håper jeg får tak i de før jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er dugnad blitt noe foreldrene selger på sin Facebook. Er ca det eneste som skjer på min Facebook for tiden 🙈

Synes ikke noe om det. Hvorfor er det foreldrene som skal gjøre jobben?

Hva med dugnader der ungdommene gjør jobben selv?  F.eks henvende seg til bedrifter for varetelling, kosting utenfor, osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (2 timer siden):

Hva med dugnader der ungdommene gjør jobben selv?  F.eks henvende seg til bedrifter for varetelling, kosting utenfor, osv. 

Her virker det ikke som bedrifter trenger noe hjelp, for det er lite vilje til å tilby den type dugnad. G19 laget vårt fikk riktignok EN dugnad for en bedrift og det var flyttehjelp og det var mye har løfting for ungdommer/foreldre og absolutt ikke noe for yngre lag.   

Anonymkode: defcc...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så dyrt i Norge? Er det ikke noe de kan spare penger på, slik at flere har råd til å bli med? I Tyskland koster det mellom 5 og 10 euro per måned å trene fotball for barn.

Anonymkode: 7d47c...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/26/2022 at 12:29 PM, AnonymBruker said:

Fordi tanken bak er at barna/ungdommen skal føle delaktighet og dugnadsånd. 

Anonymkode: a3a45...7d6

6 hours ago, Skalperud said:

I dag er dugnad blitt noe foreldrene selger på sin Facebook. Er ca det eneste som skjer på min Facebook for tiden 🙈

Nettopp, barna lærer jo ingenting om "dugnadsånd" av at foreldrene tigger på facebook. Jeg har aldri blitt spurt av et eneste barn om jeg vil kjøpe sokker, toalettpapir eller knekkebrød. Men jeg er spurt av sikkert 100 foreldre. Nesten alle "annonsene" begynner med at "Selma/Leander selger...". Men de gjør jo ikke det når det er  foreldrene.

Anonymkode: c72e9...50a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 12.49):

Vil vel ikke si jeg plager andre med vilje. Om jeg skal betale for å slippe å selge noe, så må jeg ta barna ut av fritidsaktiviteten sin. Har 2 barn som spiller fotball, flere aktiviteter har vi droppet pga økonomi.

I disse dager er det bambussokker vi skal selge. Har lagt ut et innlegg på facebook og vil ikke si det fremstår noe verre enn mye annet der, men ingen respons, så da må jeg betale eller kjøpe sokker for 3000 kr. Neste mnd står nok adventskalender for tur å selge og sikkert 1000 kr å legge ut på det om ingen vil kjøpe.

Forrige uke var det arrangement i forbindelse med tv aksjonen, 1000 kr ut der, men da fikk vi heldigvis også inn litt bidrag fra familie. Men det merkes på økonomien i disse tider og jeg vurderer å ta yngste barnet ut. Veldig leit i så fall, for han trenger veldig å ha en aktivitet.

Anonymkode: 32172...8d2

Send ungene rundt i nabolaget med sokkene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 19.29):

Så de som har råd skal få betale seg ut, mens de som ikke har råd må selge. Ja, det høres ut som et fabtastisk samfunn å leve i

Anonymkode: 21038...c7e

Er det mer fantastisk hvis de uten nettverk ender opp med å måtte lagre masse dritt hjemme og betale selv, siden de ikke får solgt dritten?

Anonymkode: afa2f...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (6 timer siden):

Det er litt upraktisk for ungene å drasse rundt på flere tunge lass med dopapir fra dør til dør. 

Anonymkode: afa2f...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten var det kun lodd som vi måtte selge for idretten, for korpset gikk vi rundt med bestillinger på blomster og da fikk man kart med gjerne ukjent område å gå i.  Jeg syntes det var grusomt, det var så mange utrivelige mennesker som åpnet dørene.  Foreldrene mine pendlet så de fikk ikke solgt på jobben og hadde ingen familie i 30 mils omkrets så vi måtte nesten alltid betale for loddene selv, blomstene var det bedre med.

For meg er disse ubehagelige opplevelsene i mange år med salgsdugnad som barn at jeg lar barna mine slippe å gå på dørene. Vi pendler også så liten interesse for å kjøpe ting fra mine barns idrettslag og når verken jeg eller min mann har søsken eller foreldre i nærheten sier det seg selv at vi kjøpte alltid oss ut… Vi bidro i tillegg som lagledere/trenere….  Jeg liker derfor alle ryper dugnad som blomstersalg/kortsalg/kakesalg/mat/annet hvor man setter seg på liste og vi hjelper til med levering og ingen kjøpskrav.  

Anonymkode: defcc...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (8 timer siden):

Man kunne skjønt det hvis det faktisk var snakk om barn under 10 år som gjerne ikke ville tråkke rundt alene til naboene, men når jeg har venner som selger kaker/sokker u name it, på facebook for barna som er 14-15 år, vel da gidder jeg bare ikke. Det får være grenser for latskap hos disse ungdommene som bare gidder ikke å gjøre dugnad.

Anonymkode: 10418...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...