Gå til innhold

Dorull og kakeboks-mafiaen, hvorfor godtar foreldre dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjetil E skrev (8 minutter siden):

Hvorfor ikke ha kakelotteri og andre aktiviteter hvor laget, klassen osv for hele beløpet fremfor at en mellommann skal sitte og gni seg i hendene hver gang.

Her er det ikke nok steder å ha kakelotteri for alle grupper som vil ha. Butikk/senteret har liste med minst et halvt års venteliste

Anonymkode: defcc...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil vel ikke si jeg plager andre med vilje. Om jeg skal betale for å slippe å selge noe, så må jeg ta barna ut av fritidsaktiviteten sin. Har 2 barn som spiller fotball, flere aktiviteter har vi droppet pga økonomi.

I disse dager er det bambussokker vi skal selge. Har lagt ut et innlegg på facebook og vil ikke si det fremstår noe verre enn mye annet der, men ingen respons, så da må jeg betale eller kjøpe sokker for 3000 kr. Neste mnd står nok adventskalender for tur å selge og sikkert 1000 kr å legge ut på det om ingen vil kjøpe.

Forrige uke var det arrangement i forbindelse med tv aksjonen, 1000 kr ut der, men da fikk vi heldigvis også inn litt bidrag fra familie. Men det merkes på økonomien i disse tider og jeg vurderer å ta yngste barnet ut. Veldig leit i så fall, for han trenger veldig å ha en aktivitet.

Anonymkode: 32172...8d2

Jeg har to små barn på 0 og 4 år og vet ennå ikke hva denne salgstvang går ut på og er til. Ser ofte barn og foreldre står på vårt lokale kjøpesenter og selger lodd for et eller annet fotballag. Også får vi jo selvfølgelig iblant tilbud om både kjeks og bambusstokker. Gruer meg til at vi må også drive med det om noen få år. Hva brukes disse innsamlede pengene til? Hvorfor kan man ikke få det inn på andre måter enn å plage allerede stressa og slitne foreldre?

Anonymkode: b6196...ad8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at folk legger dette salgstullet ut på facebook, men når de prøver å dytte det på folk som kommer på besøk,eller ringer og selger det til familie og venner så mangler de noen antenner. De fleste av oss vil ikke ha denne dritten,men føler oss kjipe om vi ikke kjøper. Bruk kun facebook som salgskanal,eller la ungene gå i nærområdet å selge på dørene,da føler ikke familie og venner det samme presset.Og foreldrene som selger det, ikke dytt det på oss over tlf eller når vi kommer på besøk, det er direkte frekt.

Anonymkode: c7848...4e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva brukes disse innsamlede pengene til?

Anonymkode: b6196...ad8

Her brukes pengene til cuper og andre sosiale lagbyggende tiltak. Eldstemann fikk i tillegg sponset treningstøy fordi foreldre drev bedrifter og kunne sponse. 

Anonymkode: defcc...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi tanken bak er at barna/ungdommen skal føle delaktighet og dugnadsånd. 

Anonymkode: a3a45...7d6

Dette er jeg i utgangspunktet enig i. Men det er jo ikke hva som skjer - i stedet så er det foreldrene som selger dette på vegne av barna over SoMe. 

Jeg kunne kjøpt hvis barna spurte, at de faktisk gjorde en innsats selv. Men når foreldrene gjør hele jobben for dem, så må jeg innrømme at mitt ønske om å bidra forsvinner helt. Hva lærer barna av dette?

Anonymkode: 26f88...e80

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barna skal føle dugnadsånd er jo bare tull. Det som skjer er at foreldrene selger disse varene på Facebook, barna er overhodet ikke involvert!

Anonymkode: d71fe...5f1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har klaget ,diskutert og nektet å selge overprisa toallettpapir.

Og jeg var eneste i gruppen av 25 personer som klagde og protesterte. De andre klagde og protesterte og ,mellom seg da ,når det kom å stå opp å snakke på moter så ingen turte å si noe. Pinglete folk ......

Eneste som kom ut av alt det er at barnet vart ble på en måte "neglisjert" på treningen. Etter kort tid ville ikke barnet trene lenger så adios amigos og deres toalettpapir.

Nå trener barnet i en sport hvor det finnes ikke sånne opplegg.

Ellers HEIA for en av de rikeste land i verden hvor barna må selge toalettpapir for å trene.   

Only in No(r)way.

Usjjjjj ..............

Anonymkode: 821e4...db5

Ja det koster med trening. Nytter ikke som å late at alle kan bli med, noen har ikke penger. Det er gjerne de som ikke har nettverk som sliter. F.eks. uføre har ikke nok penger og mangler ofte nok også nettverk grunnet sykdommen.

Vi valgte aktiviteter som er up-front hva gjelder kostnader, uten dugnad.

Anonymkode: 334ae...ae3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke alle som har haugesvis med slektninger å selge til, og så blir det til at man blir gående og dra på dette til alle naboene (eller kollegaene på jobben til foreldrene) eller lignende. 

og hvis det bor veldig mange unger i samme område, så risikerer vel naboene å få en hel drøss med unger på dørene som skal selge over-priset dass-papir eller lignende. 

Anonymkode: 690d0...50d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (6 timer siden):

Bambussokker er ikke engang salgbart. 

Å joda det er de då absolutt 

Anonymkode: 21038...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de som har råd skal få betale seg ut, mens de som ikke har råd må selge. Ja, det høres ut som et fabtastisk samfunn å leve i

Anonymkode: 21038...c7e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi tanken bak er at barna/ungdommen skal føle delaktighet og dugnadsånd.  Og noen familier har faktisk ikke råd til å betale.

Dette med dugnadsånd kan de jo dra over til andre ting, her er det en mengde skipsverft, her tjener de penger på båtvask for eksempel før overlevering. De tjener penger på å ta på seg å vaske treningshaller også så det er egentlig fantasien som setter grenser for hvordan man kan tjene pengene - og her bidrar også de voksne sammen med ungene i disse oppdragene.. 

Anonymkode: c6437...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn så forstår ikke helt dette. Først betaler dere kanskje 1500-3000 for at barnet skal være med på fotball 1/2 år/1år. Også blir dere i tillegge pålagt å selge kaker/toalettpapir. Om dere ikke vil dette må dere betale ennå mere? 

Anonymkode: 770b6...b46

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi tanken bak er at barna/ungdommen skal føle delaktighet og dugnadsånd.  Og noen familier har faktisk ikke råd til å betale.

Når det er sagt, så der de dorullene kjipe og kakene smaker bæsj. Jeg klarte lenge å nekte å kjøpe ved å unnskylde meg med at jeg ikke spiste søtt. Nå har jævlene fikset sunne knekkebrød så det går ikke å vri seg unna lengre.

Glad jeg ikke har barn som kommer hjem med dette rælet.

Dette salget har ikke snev av dugnadsånd over seg. Barna blir knapt involvert engang!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi solgte kaker og sokker (vanlige hvite sportsokker) i klassen på 90-tallet. Vi, barna, ønsket penger til en reise til Danmark og vi bestemte sammen at vi skulle selge og VI gikk dør til dør. Fantes ikke Facebook på den tiden og foreldrene spurte kanskje på jobben men det var alt de gjorde. Resten av jobben måtte vi stå for. Husker vi gikk til samme nabo 3 ganger! Han kjøpte alle 3 ganger. På videregående så plantet hele klassen juletre på planteskolen (drittjobb) og tjente så inn penger til en annen reise. Ville vi ha tur så måtte vi ha penger og vi måtte jobbe for disse penger. 

Anonymkode: bfcd6...c91

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er når en eller annen tilbakestående løk inngår en avtale om at fotball/håndball/klasse skal selge feks dopapir, der foreldre må betale for et gitt tal pakker uavhengig av hvor lite/mye en går solgt…. Det er ikke dugnad, det er en ren innbetaling, og tidenes beste avtale for firmaet som tilbyr denne avtalen. 

Anonymkode: 39188...af9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang i år at vi må selge kaker. Har solgt til nærmeste familie, noen få på jobb, samt kjøpt ( mye) selv. Ikke pokker om jeg betaler typ 3000kr for usolgte kaker😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo kjempe gode kaker og kjeks! 

Dere burde kjøpe. De er nydelige!! Foran TV-en. ❤️

Anonymkode: 65171...0de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter som går på idrett som fort kommer på 15-20tusen i året i treningsavgift, konkuranser, drakt, sko osv.

Landslaget koster 17tusen i året i tillegg.

Sånn er det når man ikke går på håndball eller fotball.

Ergo syns jeg dugnader er gull for å kanskje få prisen LITT ned.

Dog om man vil betale alt selv så gjør man det. Ingen tvinges til dugnad😊

Anonymkode: 4226c...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vil vel ikke si jeg plager andre med vilje. Om jeg skal betale for å slippe å selge noe, så må jeg ta barna ut av fritidsaktiviteten sin. Har 2 barn som spiller fotball, flere aktiviteter har vi droppet pga økonomi.

I disse dager er det bambussokker vi skal selge. Har lagt ut et innlegg på facebook og vil ikke si det fremstår noe verre enn mye annet der, men ingen respons, så da må jeg betale eller kjøpe sokker for 3000 kr. Neste mnd står nok adventskalender for tur å selge og sikkert 1000 kr å legge ut på det om ingen vil kjøpe.

Forrige uke var det arrangement i forbindelse med tv aksjonen, 1000 kr ut der, men da fikk vi heldigvis også inn litt bidrag fra familie. Men det merkes på økonomien i disse tider og jeg vurderer å ta yngste barnet ut. Veldig leit i så fall, for han trenger veldig å ha en aktivitet.

Anonymkode: 32172...8d2

Dette ER så drøyt.

Det burde ikke vært lov 🤷‍♀️ Uansett: dere foreldre som har denne utfordringen må si ifra før det skjer og gjerne løfte problemstillingen høyere. Hele tiden.

Vi har normal inntekt, men på ingen måte råd til å kjøpe det vi ikke får solgt altså. 

Anonymkode: bc1a8...93b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når det er sagt, så der de dorullene kjipe og kakene smaker bæsj. Jeg klarte lenge å nekte å kjøpe ved å unnskylde meg med at jeg ikke spiste søtt. Nå har jævlene fikset sunne knekkebrød så det går ikke å vri seg unna lengre.

Glad jeg ikke har barn som kommer hjem med dette rælet.

Men mange synes det er for ydmykende å tigge penger av venner og familie så de må bare kjøpe rælet selv. Det blir da mye dyrere enn å bare betle inn den andelen klubben tjener på salget.

Evt kan de jo tigge familie venner om en tier fra hver til håndballklubben, i stedet for å tigge om en hundrelapp fra hver der 90 av de kronene går til de kyniske produsenten av whatever ræl de pusher på folk.

Anonymkode: 5ea49...0d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...