Gå til innhold

Dorull og kakeboks-mafiaen, hvorfor godtar foreldre dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er verdens dårligste selger....har ikke mindre enn 37 sekker med dopapir i kjelleren(glad jeg har stor kjeller). Jeg har klart å selge 3 av de ti jeg har fått nå fire ganger, må betale 3500 for ti sekker og mitt problem hvor mange jeg selger så har da dopapir på lager for den nette sum av 12950 kr🙈 Håper det blir dopapir krise snart igjen da så kan jeg holde hele bygda med det :)

neste gang tror jeg jeg må kjøpe meg fri, men da må jeg betale 1500 for ikke noe i stedet for 3500kr for noe jeg jo kan innbille meg at jeg får solgt😂

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Fordi tanken bak er at barna/ungdommen skal føle delaktighet og dugnadsånd.  Og noen familier har faktisk ikke råd til å betale.

Når det er sagt, så der de dorullene kjipe og kakene smaker bæsj. Jeg klarte lenge å nekte å kjøpe ved å unnskylde meg med at jeg ikke spiste søtt. Nå har jævlene fikset sunne knekkebrød så det går ikke å vri seg unna lengre.

Glad jeg ikke har barn som kommer hjem med dette rælet.

Anonymkode: a3a45...7d6

For meg har det nærmest blitt et banneord, og var det før koronaen også. Man må ikke være med på alt heller.

Hadde de kommet til meg hadde jeg bare sagt det som det var. Kjøper ikke noe jeg ikke har lyst på.

Anonymkode: 40b38...321

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger vi ut link til nettbuktikken til klubben hos nordkak på facebook , ingen minstesum, ingen tvang. Passer meg som innflytter veldig godt! Om man da selger 1 eller 100 bokser er irrelevant - heldigvis!

Å ha minstesum eller krav til at alt må selges er en uting, slik var det i eldstes klubb og jeg har enda av de jævla bambustannbørstene ....

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst mamma-mafian i FAU. ALT skal organiseres. Nå skal fan ikke ungene få gå halloween engang. Det er fester i regi av FAU, det er bussing og inndeling av grupper. Snart skal de vel trene på sanger og dansemoves de skal gjøre utafor døra til folk. Alt mens det filmes av overivrige soccer moms. 

Ingen har egentlig lyst til alt dette unntatt noen få damer som blir helt yre av at alt skal institusjonaliseres. Og folk lurer på hvorfor barna ikke har fantasi og kreativitet lenger. Go figure.. 

Anonymkode: cae8e...093

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vil vel ikke si jeg plager andre med vilje. Om jeg skal betale for å slippe å selge noe, så må jeg ta barna ut av fritidsaktiviteten sin. Har 2 barn som spiller fotball, flere aktiviteter har vi droppet pga økonomi.

I disse dager er det bambussokker vi skal selge. Har lagt ut et innlegg på facebook og vil ikke si det fremstår noe verre enn mye annet der, men ingen respons, så da må jeg betale eller kjøpe sokker for 3000 kr. Neste mnd står nok adventskalender for tur å selge og sikkert 1000 kr å legge ut på det om ingen vil kjøpe.

Forrige uke var det arrangement i forbindelse med tv aksjonen, 1000 kr ut der, men da fikk vi heldigvis også inn litt bidrag fra familie. Men det merkes på økonomien i disse tider og jeg vurderer å ta yngste barnet ut. Veldig leit i så fall, for han trenger veldig å ha en aktivitet.

Anonymkode: 32172...8d2

Hvorfor selges alle sånne ting på Facebook? Er det ikke ungene som skal lære seg noe ved å delta på disse dugnadene? Jeg hadde hatt mye lavere terskel for å kjøpe dersom det kom barn og ringte på for å selge det, enn hvis foreldrene legger ut på Facebook. (Jeg skjønner det praktiske med doruller, men da kan man selge på døra og foreldrene komme og levere det ut etterpå.)  

Ellers synes jeg det har blitt veldig mye av dette nå, og det er begrenset hvor mye folk trenger. Samboeren min kjøpte en sekk med tørkerull for tre år siden, den er ennå ikke brukt opp.. Jeg tror at de idrettslagene som skiller seg ut med å gjøre noe annet, vil tjene på det.

Anonymkode: 13a7a...840

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere kommuner hadde prøveprosjekt fra departementet med å subsidiere 1000kr i halvåret til barns fritidsaktiviteter. Prosjektet ble ikke utvidet fordi det traff ikke målgruppen som trengte hjelpen, kun de som fint klarte å betale for aktivitetene uten støtten.  

Samme hvor lite aktiviteter koster eller dugnad tar av tid og penger vil noen klage.   

Dugnader er fordi mange ikke kan betale. Jeg har hatt unger i ulike lagsidretter i 10 år og vi har ALLTID kunnet levere tilbake ting vi ikke fikk solgt, men det ble forventet at vi prøvde.  Mange gadd ikke engang. Noen ganger betalte vi oss ut fordi vi ikke kan ha med på jobb- togpendler.   En til ting vi har solgt har passet med tiden. julestjerner, julekort, kaker/kransekaker, blomster før 17. mai, lokal eplemost ++. Det som ga mest penger med minst energi var Spond lodd.  Jeg er ikke mer glad i å selge ting enn andre og har ingen familie i nærheten, men nå har vi engang dugnader og ideer om å gjøre ting for fellesskapet. Jeg har bodd i USA og sett kostnader der for mine barns aktiviteter og etter det setter jeg pris på dugnad for å kunne få med fler.

Anonymkode: defcc...38f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor selges alle sånne ting på Facebook? Er det ikke ungene som skal lære seg noe ved å delta på disse dugnadene? Jeg hadde hatt mye lavere terskel for å kjøpe dersom det kom barn og ringte på for å selge det, enn hvis foreldrene legger ut på Facebook. (Jeg skjønner det praktiske med doruller, men da kan man selge på døra og foreldrene komme og levere det ut etterpå.)  

Ellers synes jeg det har blitt veldig mye av dette nå, og det er begrenset hvor mye folk trenger. Samboeren min kjøpte en sekk med tørkerull for tre år siden, den er ennå ikke brukt opp.. Jeg tror at de idrettslagene som skiller seg ut med å gjøre noe annet, vil tjene på det.

Når man bor på en liten plass er det ikke alltid så lett å få solgt på dørene, for det blir mange som går på samme sted. Så derfor forsøker man å utvide horisonten via facebook.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man bor på en liten plass er det ikke alltid så lett å få solgt på dørene, for det blir mange som går på samme sted. Så derfor forsøker man å utvide horisonten via facebook.

Jeg bor på et lite sted og her kommer ingen på dørene. Å supplere på Facebook  er en ting, men folk prøver jo ikke å gå ut en gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er totalt unødvendig med slike fordyrende mellomledd etter min mening. Å selge lodd, pante flasker, selge kaker/vafler på stand, ta vareopptelling ol. er mye bedre. Istedenfor å miste masse profitt i tullete dopapir og kaker. 

Anonymkode: 29aa0...715

Helt enig med deg! Og heller ikke vits å selge dårlige produkter, feks det toalettpapiret. 
Det må vel være mulig å ha stand i nærområdet med kakesalg, pølser e.l jevnlig. Gjerne steder som familier oppsøker. Annonsere som arrangement på Facebook. Jeg ville hvertfall vært en som satt pris på jevnlige slike arrangementer i helger i nærområdet. Så kunne vi tatt en tur hele familien, kjøpt oss hversin pølse til lunsj eller hversitt kakestykke som helgekos. Mulig det må søkes om å få selge da, men kanskje ikke det er noe hokus pokus. 
Eller kanskje arrangere rebus, orientering e.l hvor det kan betales et ok beløp med en enkel og billig premie til barna. Mine hadde blitt stolt bare av en enkel utskrift av diplom med navn 🤷🏻‍♀️

Det er mulig å tilby praktisk hjelp for greie beløp. Klippe gress, enklere malearbeid, klippe hekk, rake løv, måke snø osv alt etter hvilken alder og ferdigheter barna har. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønn skal på klassetur i 10. så vi må selge både det ene og det andre. Fordi turen er i skoletiden og for at alle skal få like muligheter til å være med, må innsamling skje med dugnader. Vi har og panteinnsamling. Dessverre flere som ikke en gang prøver, så turen for dette kull, henger i en tynn tråd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke at foreldre holder på å plage sine omgivelser med at barna skal selge dette tullet for å tjene noen få kroner, mye bedre å bare betale beløpet som trengs å få inn.

Anonymkode: 364ac...69c

Jeg forstår ikke folk som ikke forstår dette.

Jeg vil gjerne ha dopapir og kaker på døra👍😁

Anonymkode: 72b50...652

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn hverken selv eller i nettverket så jeg synes det er flott at det annonseres på lokale facebookgrupper eller at de kommer på døra. Vi har en egen boks med litt kontanter i stående slik at vi kan delta på det vi vil.

Jeg prøver å støtte litt forskjellig i løpet av året, barn og unge trenger fritidstilbud og jeg hadde ikke tilgang til slikt selv i oppveksten så da vil jeg gjerne bidra litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg

Syns det er helt supert med dugnad som er enkelt å gjennomføre. Som salg av dopapir foreksempel. Vi selger europris sitt dopapir. Sist gang dro vi inn over 50000 på noen Facebook poster. 

Det er ingen krav om at må selge. Noen fikk ikke solgt, mens andre fikk solgt flere sekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi tanken bak er at barna/ungdommen skal føle delaktighet og dugnadsånd.  Og noen familier har faktisk ikke råd til å betale.

Når det er sagt, så der de dorullene kjipe og kakene smaker bæsj. Jeg klarte lenge å nekte å kjøpe ved å unnskylde meg med at jeg ikke spiste søtt. Nå har jævlene fikset sunne knekkebrød så det går ikke å vri seg unna lengre.

Da får barna/ungdommen gjøre en innsats med salget. Feks. gå rundt i nabolaget. 

Nei "Trude", det er ikke sønnen din som selger kaker, når dt er du som legger ut innlegg på Facebook!

Anonymkode: ef4f1...d83

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når det er sagt, det går an at ungene tar på seg klubbdrakt og går rundt og selger selv. Mange som blir sjarmert av at ungene gjør en innsats selv og derfor kjøper😊

Anonymkode: baa36...858

Det skulle da bare mangle - hvis ikke lærer de jo ingenting av det.

Anonymkode: 5ed67...d7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sannheten er jo at staten har nok penger til at vi ikke trenger å drive dugnad for fritidsaktivteter.

Men staten er jo mer opptatt av å sende ut 50-100milliarder årlig for å "hjelpe" andre, men forsømmer sitt eget land.

Anonymkode: 364ac...69c

Til dels enig. Men mye av salget er for at foreldrene skal slippe å betale for cuper, at laget skal ha like jakker og mye annet tull. Jeg synes det er en skikkelig uting med disse salgsdugnadene. Kaker/ kjeks er den beste. Her betaler en litt ekstra i forhold til butikk. Toalettpapir er verst. Betaler i dyre dommer for elendig papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har klaget ,diskutert og nektet å selge overprisa toallettpapir.

Og jeg var eneste i gruppen av 25 personer som klagde og protesterte. De andre klagde og protesterte og ,mellom seg da ,når det kom å stå opp å snakke på moter så ingen turte å si noe. Pinglete folk ......

Eneste som kom ut av alt det er at barnet vart ble på en måte "neglisjert" på treningen. Etter kort tid ville ikke barnet trene lenger så adios amigos og deres toalettpapir.

Nå trener barnet i en sport hvor det finnes ikke sånne opplegg.

Ellers HEIA for en av de rikeste land i verden hvor barna må selge toalettpapir for å trene.   

Only in No(r)way.

Usjjjjj ..............

Anonymkode: 821e4...db5

Om flere hadde sagt hva de faktisk mente om dette, så hadde det blitt endringer. Men ja, pingler er det de er.

Hver gang jeg ser at det kommer opp noe slikt salg, så muter jeg den personen i 30 dager.

Anonymkode: 5482a...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke særlig delaktige og salget blir foresattes problem. Alt som er avslag til omgangskretsen bør forbys. Likestiller dugnaden med homepartys og pyramidespillene som skal gå på å være pågående ovenfor venner, familie og bekjente. 

Anonymkode: c2424...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha kakelotteri og andre aktiviteter hvor laget, klassen osv for hele beløpet fremfor at en mellommann skal sitte og gni seg i hendene hver gang.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Lambi av en gutt som kom på døren. Det er jo ikke dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...