Gå til innhold

Dorull og kakeboks-mafiaen, hvorfor godtar foreldre dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ms. Perfect skrev (2 timer siden):

Dette salget har ikke snev av dugnadsånd over seg. Barna blir knapt involvert engang!

Det ble vi, og jeg husker jeg var veldig nervøs for å ikke få solgt ut nettopp fordi jeg visste vi ikke hadde råd til å kjøpe selv.

Ikke fikk jeg delta på turene heller pga økonomien, så jeg gikk jo dugnad for ungene med foreldre som hadde OK/bra økonomi. 

Anonymkode: bc1a8...93b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mens jeg sitter her og sjekker Facebook hver dag for å se om noen i min omgangskrets selger kakebokser snart🤩 Dopapir har jeg kjøpt en gang, for å teste kvaliteten, men det viste seg å være tørkeruller. Men jeg kjøper sånt helst i butikken, for jeg er litt sær på kvaliteten på dopapir og tørkeruller. 

Uansett føler jeg meg aldri plaget av foreldre som selger ting. Jeg klarer fint å si nei, om det er noe jeg ikke vil ha eller trenger.

Anonymkode: c9422...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi solgte kaker og sokker (vanlige hvite sportsokker) i klassen på 90-tallet. Vi, barna, ønsket penger til en reise til Danmark og vi bestemte sammen at vi skulle selge og VI gikk dør til dør. Fantes ikke Facebook på den tiden og foreldrene spurte kanskje på jobben men det var alt de gjorde. Resten av jobben måtte vi stå for. Husker vi gikk til samme nabo 3 ganger! Han kjøpte alle 3 ganger. På videregående så plantet hele klassen juletre på planteskolen (drittjobb) og tjente så inn penger til en annen reise. Ville vi ha tur så måtte vi ha penger og vi måtte jobbe for disse penger. 

Anonymkode: bfcd6...c91

Dere tigget på dørene, og pushet unødvendig ræl på andre som er for snille til å si nei. Det er ikke å jobbe for pengene!! Hadde dere vasket bilen hans, klippet gress, malt gjerde, måket snø, og gjort hva som helst nyttig mot betaling, DA hadde dere jobbet for pengene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men mange synes det er for ydmykende å tigge penger av venner og familie så de må bare kjøpe rælet selv. Det blir da mye dyrere enn å bare betle inn den andelen klubben tjener på salget.

Evt kan de jo tigge familie venner om en tier fra hver til håndballklubben, i stedet for å tigge om en hundrelapp fra hver der 90 av de kronene går til de kyniske produsenten av whatever ræl de pusher på folk.

Anonymkode: 5ea49...0d0

Om man som voksen ikke tør å selge ting , må de gå i deg selv. Ærlig takt , får være måte på hvor mye hensyn man skal ta.

Anonymkode: 21038...c7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare barn på fotball og håndball som driver med sånt, og grunnen er at barna sponser de voksne spillerne. 

Vi betaler allerede kontigent på flere tusen i halvåret, står kioskvakt, kjører ungene selv på trening og kamper, kjøper selv utstyret - så HVA er det som liksom er så dyrt?

Barneidretten er korrupt og noen burde ta en lang kikk på seg selv i speilet. 

Anonymkode: bbccb...897

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg forstår ikke at foreldre holder på å plage sine omgivelser med at barna skal selge dette tullet for å tjene noen få kroner, mye bedre å bare betale beløpet som trengs å få inn.

Anonymkode: 364ac...69c

er så enig. Er så glad vi slipper i år, fordi vi har 17 mai i 2023 ,så da må vi fokusere på det

Anonymkode: a725f...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motelvibes skrev (20 timer siden):

Bambussokker er ikke engang salgbart. 

Tull. Jeg har da solg til både venner, familie og meg selv. Fine, deilige og holdbare sokker!

Anonymkode: 1871a...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her,

Grunnen til at jeg tok på dette var et jeg har en kollega som ble sittende igjen med et enormt lass av dopapir pga lite salg. Dette var kjøpt inn sammen med andre familier, så hadde noen trekt seg også. Etterpå ble det et kaos uten like.

Men dette er jo såklart utenom det "vanlig", uansett mener jeg man aldri skal selge ting på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo bare barn på fotball og håndball som driver med sånt, og grunnen er at barna sponser de voksne spillerne. 

Vi betaler allerede kontigent på flere tusen i halvåret, står kioskvakt, kjører ungene selv på trening og kamper, kjøper selv utstyret - så HVA er det som liksom er så dyrt?

Nei det stemmer ikke, speider, turn m flere 

Anonymkode: 21038...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller gjerne (vel, kanskje ikke gjerne, men stiller ALLTID) på dugnader der vi gjør noe fysisk, rydder, maler klubbhus osv. Men salgsjobbene tar jeg ikke. Jeg synes det er meget ubehagelig å pushe varer på familie og venner. Det er rett og slett flaut. I tillegg misliker jeg sterkt at produsentene av dopapir skal tjene masse på grunn av at foreldre som meg selv tar hele salgsjobben for dem.

Så vi har kontaktet styrer for fotballaget hver gang det er dorulldugnad, og bedt om å få betale inn det klubben faktisk får i fortjeneste for de solgte dorullene.

Vi får da beskjed om å betale 300 kr inn til klubbkassa. I stedet for å kjøpe tre pakker doruller til 1200 kr. Klubben tjener altså bare 100 kr per dorullpakke, som vi skal selge for 400 kr.

Jeg håper flere gjør som oss, for det er helt utrolig at vi foreldre jobber gratis for dorullprodusentene i den tro at vi gjør det for fotballlaget.

Anonymkode: c4c5b...de5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stiller gjerne (vel, kanskje ikke gjerne, men stiller ALLTID) på dugnader der vi gjør noe fysisk, rydder, maler klubbhus osv. Men salgsjobbene tar jeg ikke. Jeg synes det er meget ubehagelig å pushe varer på familie og venner. Det er rett og slett flaut. I tillegg misliker jeg sterkt at produsentene av dopapir skal tjene masse på grunn av at foreldre som meg selv tar hele salgsjobben for dem.

Så vi har kontaktet styrer for fotballaget hver gang det er dorulldugnad, og bedt om å få betale inn det klubben faktisk får i fortjeneste for de solgte dorullene.

Vi får da beskjed om å betale 300 kr inn til klubbkassa. I stedet for å kjøpe tre pakker doruller til 1200 kr. Klubben tjener altså bare 100 kr per dorullpakke, som vi skal selge for 400 kr.

Jeg håper flere gjør som oss, for det er helt utrolig at vi foreldre jobber gratis for dorullprodusentene i den tro at vi gjør det for fotballlaget.

Anonymkode: c4c5b...de5

Beste innlegget til nå, takk!! :)  300kr er jo en liten sum for de fleste(ikke alle dog..).

Ingenting kan måle seg med dugnad heller.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 12.34):

Ingen vil være den kjipe og smålige som protesterer. De er redd for å bli baksnakket og sett ned på. Det er sosialt press for å fortsette selgingen

Anonymkode: d71e6...00e

Helt enig. Jeg er så imot disse "dugnadssalgene" at jeg ikke orker en drit av det tullet. Og det sier jeg gjerne ifra om. Det er mer en nok av dugnader for f.eks fotball og handball. Kommer kidn med noe faenskap som skal selges, så kjølper vi bare helle pakka! Så har vi dopapir for de neste 5 årene æ tørke ræva med! Deler gjerne ut til familien gratis i etterkant. 

Anonymkode: 74658...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke store nok barn til å delta på dugnad ennå, men har nieser. Den ene går på håndball, og der selges det alt mulig. Kaker, sokker og annet jeg absolutt ikke trenger.

Den andre går på fotball, og selger lodd. Vinner jo uansett ikke, men får bidratt økonomisk uten å kjøpe noe ræl. Så ja til retur til de gode, gamle loddene! 

Anonymkode: 3cd95...dff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er det turnforening uten voksne utøvere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 13.12):

Jeg har klaget ,diskutert og nektet å selge overprisa toallettpapir.

Og jeg var eneste i gruppen av 25 personer som klagde og protesterte. De andre klagde og protesterte og ,mellom seg da ,når det kom å stå opp å snakke på moter så ingen turte å si noe. Pinglete folk ......

Eneste som kom ut av alt det er at barnet vart ble på en måte "neglisjert" på treningen. Etter kort tid ville ikke barnet trene lenger så adios amigos og deres toalettpapir.

Nå trener barnet i en sport hvor det finnes ikke sånne opplegg.

Ellers HEIA for en av de rikeste land i verden hvor barna må selge toalettpapir for å trene.   

Only in No(r)way.

Usjjjjj ..............

Anonymkode: 821e4...db5

Typisk nordmenn. Jeg har klaget og selger ikke en dritt eller deltar på dugnad mer.

Anonymkode: f8fda...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 12.35):

Vi kjøper både doruller og kaker (sjokoladeflarnene er utrolig gode), men kommer nok til å betale oss utav det selv når det blir aktuelt for oss. 

Eier ikke et halvt salgsgen og blir helt svett av å skulle pushe produkter på andre. 

Anonymkode: 00653...779

Vigikk frs dør til dør som barn (flere barn sammen) og solgte selv vi -gjør man ikke det lenger?

Anonymkode: 6b933...880

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det egentlige problemet er jo at man bruker uhorvelige mengder penger på at barna skal spille og leke. Hvorfor skal en fotballgjeng bruke titusenvis av kroner? Hvor mye koster tre-fire baller i løpet av et år? Neida, man mååå jo ha uniformer og alt mulig dilldall.

Unger kan fint spille fotball uten noe ekstra stæsj. Slipp de løs på banen og slapp av med overorganiseringa. Det er ikke bra for noen.

Anonymkode: afd10...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med at ordet "dugnad" blir utvasket. Dugnad er noe som er en arbeidsinnsats til glede for fellesskapet, og ikke dopapir som selges av foreldrene slik at ungene kan kose seg i russetiden eller ha fritidsaktiviteter. Jeg har kjøpt selv når søsteren min eller venninner har lagt ut på facebook, men jeg synes det er trist at unge ikke får muligheten til å lære seg at det å tjene penger, innebærer å jobbe. Jeg husker selv hvordan jeg fikk nei 10 ganger før jeg fikk et ja, da jeg solgte lodd til inntekt for idrettslaget mitt. Jeg er klar over at moren min bakte en kake som skulle utloddes, men det å akseptere 10 nei, før jeg fant en som ønsket å kjøpe lodd, er verdifull læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det egentlige problemet er jo at man bruker uhorvelige mengder penger på at barna skal spille og leke. Hvorfor skal en fotballgjeng bruke titusenvis av kroner? Hvor mye koster tre-fire baller i løpet av et år? Neida, man mååå jo ha uniformer og alt mulig dilldall.

Unger kan fint spille fotball uten noe ekstra stæsj. Slipp de løs på banen og slapp av med overorganiseringa. Det er ikke bra for noen.

Anonymkode: afd10...a5a

Hvem som eier og drifter banen er ikke så nøye, ei heller om det er lys nok til å spille på kvelden eller undervarme til å spille på vinteren.

Hver treningsball koster 2-300kr om man skulle kjøpt de i butikken, og et lag bør ha like mange baller som spillere.  Det trengs hundrevis av baller som noen ganger holder kun en sesong, i tillegg vinterballer.  Kjegler går i stykker og må byttes, det må være nok treningsvester til alle. Vi har 5 lag som trener samtidig på en 11 og to 5baner- så det trengs også sterke nok småmål.    Banene skal også ha 5er, 7er og 11er mål, nettet råtner etterhvert- de blir hengt i mye og alltids litt sabotasje på målene. Det trengs store nett bak målene så ballen ikke havner i gokk (eller hos naboen) Så kommer drakter- de blir slitt og ekstremt mange som ikke leverer tilbake drakt når de slutter så draktsettene blir ikke komplette. . Alt er småting som sammenblir noen kr. Vår klubb har rundt 50 lag i serier denne høsten så vi er ingen liten klubb, men langt fra den største i distriktet.  Med så mange lag trengs det også mye trenere, og man vil ha gode trenere- så alle blir sendt på kurs og kanskje noen til og med får Uefa b lusens eller blir trenerveiledere. Hvert heasrottrenerkurs koster rundt 500kr. Seriespill og cuper koster, Dommere skal ha betalt for å dømme. (mellom 200-1500 pr kamp avhengig av alder) Et lag spiller gjerne 10-20 kamper i året i serie for barn/ungdom.  

Sikkert mye mer også som jeg ikke kommer på i farta

Anonymkode: defcc...38f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...