Gå til innhold

Fordeling av kostnad ved trafikkulykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nå har det seg sånn at min samboer har vært utfor en bilulykke. Det gikk heldigvis bra med henne, og er ikke snakke om store skader. Hun var tydelig skyld i ulykken, da hun skiftet fil uten å ha helt oversikt og dunket borti en annen bil. Jeg står som eier av bilen, men vi har betalt 50/50 på den. Forsikringen står også i mitt navn, men vi deler kosten der og. Er det rettferdig at jeg skal betale for skadene i denne ulykken, når jeg ikke var involvert i det hele tatt. Må uansett betale høyere forsikring fremover, som er helt ok. Jeg mener, det kunne jo likegodt skjedd meg...eller? Har ikke fått pris på skade enda, men mistenker at det vil ligge på mellom 10-15 tusen kroner. Hva tenker dere?

Anonymkode: ee98b...152

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært henne, så hadde jeg tatt hele regningen for skaden(e). Dette fordi det var jeg som kjørte bilen på tidspunktet, og må derfor ta konsekvensene for det. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun er skyld i ulykken og hun må betale.

Men hvis du tjener veldig mye mer enn henne så er det lov å hjelpe litt. :)

• Liker 7
Skrevet

Hun må ta kostnadene helt klart.

Anonymkode: 6bc67...10c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her hadde vi selvsagt begge vært med å betale 

Anonymkode: bf244...9f7

• Liker 3
Skrevet

Skadene på bilene dekkes vel av forsikringa? 

Anonymkode: 44479...a64

• Liker 4
Skrevet

Her hadde vi begge betalt fordi bilen er felle sog uhell kan fort skje alle, neste gang kanskje det er din tur og kostnaden er mye høyere :P

Anonymkode: 713c8...c04

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg kræsjet en bil, så hadde jeg tatt det som en selvfølge at det var jeg som skulle betale for det det kostet. Jeg hadde også tilbudt meg å betale det som forsikringspremien nå økte med pga ulykken.

Anonymkode: 65aff...264

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

forsikringen dekker skadene osv og begge dekker de fornhøyede kostnadene på forsikringer hvis det kommer til det.
Uhell kan like gjerne skje alle, også deg TS..
Men som en note: jeg skjønner egentlig ikke mennesker som blir så "gjerrig" når det kommer til penger i et forhold heller så for meg er det veldig spesielt å tenke slik TS (og tydeligvis noen andre her gjør) .... 

• Liker 5
Skrevet

Er det virkelig så høy egenandel? Er det pga at hun er skyld i ulykken?

Anonymkode: 65aff...264

Skrevet

Selvfølgelig betaler en når en krasjer andres bil, det er jo ikke noe å lure på engang.

Anonymkode: e4b0f...113

• Liker 2
Skrevet

Dere har en felles avtale. Da burde det være riktig å dele utgiftene til egenandelen når et uhell har skjedd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig betaler en når en krasjer andres bil, det er jo ikke noe å lure på engang.

Anonymkode: e4b0f...113

det var vel ikke det TS Lurte på heller men mer hvem av de to i forholdet som bruker bilen, som deler utgiftene likt for bilen som skal dekke kostnaden dette påfører forholdet i ettertid? 

Anonymkode: 713c8...c04

Skrevet

Hvis dere har så høy egenandel på forsikringen er det verdt å vurdere å bytte forsikringsselskap eller type bilforsikring. Dere kan derimot velge å ikke benytte forsikringen, for å slippe at prisen på forsikringen går opp, da betaler dere det reperasjonen koster. Dere får ikke begge deler (reparasjonskostnadene + økt forsikring) Uansett så betaler dere vel begge inn til faste utgifter som forsikringer osv? Det bør dere i alle fall dele på.

Anonymkode: c8ac8...eab

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Skadene på bilene dekkes vel av forsikringa? 

Anonymkode: 44479...a64

Skiftet forsikring for typ 1 uke siden. Da satte jeg opp egenandelen til 9000kr, med tanke om å betale mindre per mnd. Har selv kjørt skadefritt så lenge jeg har hatt lappen. Hun har hatt lappen i 1,5 år. Litt korttenkt av meg. Jaja. Tenker at hvis skaden beløper seg til 10-15 tusen, tar vi kosten selv og slipper å bruke forsikringen. Det naturlige for meg hadde vært å ta hele regningen hvis jeg var skyld i ulykken, og at hun da gjør det samme. Vi var litt uenige på dette området, men jeg skal ikke være vanskelig jeg.

TS

Endret av Williel
  • Liker 1
Skrevet
Williel skrev (3 minutter siden):

Skiftet forsikring for typ 1 uke siden. Da satte jeg opp egenandelen til 9000kr, med tanke om å betale mindre per mnd. Har selv kjørt skadefritt så lenge jeg har hatt lappen. Hun har hatt lappen i 1,5 år. Litt korttenkt av meg. Jaja. Tenker at hvis skaden beløper seg til 10-15 tusen, tar vi kosten selv og slipper å bruke forsikringen. Det naturlige for meg hadde vært å ta hele regningen hvis jeg var skyld i ulykken, og at hun da gjør det samme. Vi var litt uenige på dette området, men jeg skal ikke være vanskelig jeg.

Da hadde det vært lurt at dere hadde en avtale rundt dette før ulykken skjedde. Lær av det, og lag tilsvarende avtaler på andre områder dere deler økonomi, så slipper dere diskusjoner på det ved uhell/skader. For meg er det mest naturlig at man deler på utgifter som samboere, men jeg skjønner at det ikle gjelder for alle.

Anonymkode: ecc44...c4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan fordeler dere ellers økonomi i hverdagen med bolig, diverse regninger osv? Føler det har litt å si. Samt om det er stor forskjell i inntektene deres.

• Liker 2
Skrevet

Tenker det er tre ting:

- Hvordan er deres felles økonomistyring generelt. 

- Hvordan er det med langsiktighet og forpliktelse i deres relasjon.

- Hvordan er det med bilen, er det i praksis deres felles bil, eller var det bare praktisk at hun lånte din bil.

Disse tre punktene henger sammen for meg. Helt umulig å svare på ditt spørsmål om rettferdighet ellers.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Luckiness said:

Hvordan fordeler dere ellers økonomi i hverdagen med bolig, diverse regninger osv? Føler det har litt å si. Samt om det er stor forskjell i inntektene deres.

Vi deler alle faste utgifter 50/50. Jeg har en datter jeg betaler 100% av utgiftene for. Hun har nettopp arvet 1mill kr. som jeg har vært opptatt av at hun må disponere smart og ikke rote inn i fellesøkonomien (les kvinnefellen). Jeg tjener bedre enn henne, men er ganske raus med økonomien. Spanderbukser i str XL. Det er jeg som tar alt det praktiske med forsikringer, lån, huskjøp, bilkjøp, fondssparing osv osv. Litt surt dette her, men det var egentlig selvfølgeligheten jeg ble møtt med som gjorde meg usikker. Godt å få litt ulike tilbakemeldinger her. Jeg kommer nok til å gå inn med 50/50 her, og har det som utgangspunkt i tiden fremover og.

TS

Skrevet
1 minutt siden, Fremmed fugl said:

Tenker det er tre ting:

- Hvordan er deres felles økonomistyring generelt. 

- Hvordan er det med langsiktighet og forpliktelse i deres relasjon.

- Hvordan er det med bilen, er det i praksis deres felles bil, eller var det bare praktisk at hun lånte din bil.

Disse tre punktene henger sammen for meg. Helt umulig å svare på ditt spørsmål om rettferdighet ellers.

- Vi deler faste utgifter likt. Særutgifter hver for oss.

-  Samboer i 6år.

- I praksis har det vært 50/50, den siste måneden har hun hatt den 100% mens jeg har lånt en annen bil.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...