Gå til innhold

Barnebidrag - inntekt på Vipps

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et spørsmål noen kanskje har svar på. Kjæresten min har et barn som bor i Nord og vi i sør, og han har kun barnet noen helger i året etter at moren flyttet (før annenhver helg). Så fort de flyttet sendte hun ny beregning av bidrag til nav og kjæresten min må nå betale 6100 i bidrag (han tjener 31 000 før skatt). Grunnen til at det er så høyt er selvfølgelig pga minimalt samvær men også at moren ikke jobber (i brevene fra nav står hun oppført med 5000kr i inntekt i mnd) noe som naturligvis gjør hans bidrag høyt. Det jeg lurer på er: hun driver en nettbutikk hvor hun selger interiørartikler dyrt som hun har bestilt på nett. Den eneste måten man kan betale med er paypal og Vipps til hennes private nummer så det går rett i lomma hennes. Altså er det mye mer penger i omløp enn det nav vet om. 

Er dette lov? Hvor mye kan hun tjene på dette lovlig før det blir regnet som inntekt?

Anonymkode: e22be...7ed

Videoannonse
Annonse
Gjest Karamelis
Skrevet

Ring eller send en e-post til skatteetaten og spør. De svarer rimelig raskt på slike ting. 

Men, dette er ikke din sak i det hele tatt, så hvorfor blande deg egentlig? 

Skrevet
Karamelis skrev (3 minutter siden):

Ring eller send en e-post til skatteetaten og spør. De svarer rimelig raskt på slike ting. 

Det påvirker selvfølgelig meg også når jeg bor sammen med kjæresten min og vi plutselig må betale over 6000kr hver måned.. 

• Liker 15
Skrevet

Hun kan tjene inntil "hobbygrensa", over det skal det skattes. Hvis inntekten er lav og det ikke er aap/ufør kan nav skjønnslikne inntekten, det er derfor lurt å be om det når bidraget settes.

Anonymkode: a99fb...a35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun kan tjene inntil "hobbygrensa", over det skal det skattes. Hvis inntekten er lav og det ikke er aap/ufør kan nav skjønnslikne inntekten, det er derfor lurt å be om det når bidraget settes.

Anonymkode: a99fb...a35

Det finnes ingen fast hobbygrense. Hvis det hun gjør er egnet til å gå med overskudd over tid må hun lage firma og oppgi inntekten.

Anonymkode: 91c91...528

• Liker 1
Skrevet

Man kan bestride en beregning av bidrag til NAV også 

https://www.nav.no/barnebidrag#klage

Sitat

Vedtak om barnebidrag eller innkreving er gjort ut fra de opplysningene som finnes på vedtakstidspunktet. Hvis opplysningene ikke stemmer, kan du klage på vedtaket. 

• Liker 2
Skrevet

Kem som helst, skjønner att ho tjener ikke mange kroner på dette der.

Hvorfor lage masse problem. Låt ho styre på..ho tar ju hand om ungen.  6000kr er 200 kr per dag, det er vel inget å bråke om.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tipper at hun uansett ikke tjener så mye på den businessen sin, men dere kan jo alltids klage på bidragstørrelsen NAV har fastslått. Og for all del, om mor her tjener så ekstremt lite som du skriver her, så kan jo far her gå til retten for å få daglig omsorg så barnet slipper å leve langt under fattigdomsgrensen. 

Anonymkode: 75237...a2a

• Liker 5
Skrevet

Be om innsyn i saken eller en begrunnelse for hvorfor inntekten hennes ikke er skjønnsfastssatt. Evt klage på vedtaket. Alternativt flytte nærmere så barnet kan være mer hos dere og dere betaler mindre. Dog det er utgifter å ha barnet også, men da får dere hvertfall mer tilknytning til barnet samtidig. Eller så kan far til barnet skaffe seg høyere inntekt om det er en mulighet. De beregner nok til at man skal ha penger igjen etter bidraget er betalt. 

Men til det du egt spør om. Be far kontakte nav. Spør om skjønnsfastsettelse, evt grunnen til at hun ikke er blitt det. Klag på vedtaket. Verste som skjer er at dere får avslag, men da har dere prøvd. Hvis hun er alene, evt sjekke om hun egentlig har rett på stønad som aleneforsørger? Stønad til barnetilsyn osv? Da får hun mer penger hun kan bruke på barnet og dere betaler mindre. 

• Liker 1
Gjest Karamelis
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det påvirker selvfølgelig meg også når jeg bor sammen med kjæresten min og vi plutselig må betale over 6000kr hver måned.. 

Det er ikke din sak uansett. 

Skrevet (endret)
Karamelis skrev (1 time siden):

Dette.

Det er mye som påvirker oss her i livet som ikke er vår sak.

Endret av MapleSirup
  • Hjerte 1
Skrevet
D1234 skrev (32 minutter siden):

Be om innsyn i saken eller en begrunnelse for hvorfor inntekten hennes ikke er skjønnsfastssatt. Evt klage på vedtaket. Alternativt flytte nærmere så barnet kan være mer hos dere og dere betaler mindre. Dog det er utgifter å ha barnet også, men da får dere hvertfall mer tilknytning til barnet samtidig. Eller så kan far til barnet skaffe seg høyere inntekt om det er en mulighet. De beregner nok til at man skal ha penger igjen etter bidraget er betalt. 

Men til det du egt spør om. Be far kontakte nav. Spør om skjønnsfastsettelse, evt grunnen til at hun ikke er blitt det. Klag på vedtaket. Verste som skjer er at dere får avslag, men da har dere prøvd. Hvis hun er alene, evt sjekke om hun egentlig har rett på stønad som aleneforsørger? Stønad til barnetilsyn osv? Da får hun mer penger hun kan bruke på barnet og dere betaler mindre. 

Tusen takk for mange gode tips :) 

«De beregner nok til at man skal ha penger igjen etter bidraget er betalt» - det er nettopp dette de ikke gjør.. Barnebidrag går foran ALT, og kjæresten min sitter igjen med langt under det som er langt under det som er nav sine egne livsoppholdssatser, men svaret vi har fått er at sånn får det bare være.. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

«De beregner nok til at man skal ha penger igjen etter bidraget er betalt» - det er nettopp dette de ikke gjør.. Barnebidrag går foran ALT, og kjæresten min sitter igjen med langt under det som er langt under det som er nav sine egne livsoppholdssatser, men svaret vi har fått er at sånn får det bare være.. 

Dette er jo løgn. Han har 31000 inn og 6000 ut på bidrag. 
Du har dessuten ingen innsynsrett eller uttalelsesrett i denne saken. Mannen vet selv at han kan klage ettersom det står i brevet. 

Endret av MapleSirup
Skrevet

Sannsynligvis har hun enkeltmannsforetak og skatter av det som alle andre. Man kan tjene rundt 60.000 i året uten at det regnes som bedriftinntekt. Hvorfor så ute etter å sabotere og være bitre på henne? 6100 kr er ikke unormalt høyt i barnebidrag og det må han betale uansett.  Du sier selv at hun står oppført med 5000 kr i inntekt og det passer nok med inntekten fra nettbutikken, ingen nav inntekt er på kun 5000 for å leve på og betale husleie osv for så høres ut som alt går etter boka her. Istedet for å være bitre gjerrigknarker og forsøke å hevne dere på eksen så tenk på at det kun er barnet til typen din det går utover å nekte å betale barnebidrag eller lavere sats. Det er barnet som skal ha mat, tak over hodet, råd til skoleutstyr, klær som duger og fritidsaktiviteter. Har du fått med deg prisutviklingen på alt i samfunnet? Driter dere i ungen? Høres nemlig sånn ut 

Anonymkode: 62a43...b45

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er mange som sitter igjen med penger til overs pr mnd som er langt unner nav og SIFO's livsoppholdssatser. Minsteuføre, minstepensjonister og studenter er blandt de men ikke de som betaler barnebidrag da bidraget regnes ut fra inntekt og barnets behov. Isåfall sløser typen din penger på mye annet dritt han ikke trenger som snus,  fastfood og bil ting f eks 

Anonymkode: 62a43...b45

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, MapleSirup said:

Dette er jo løgn. Han har 31000 inn og 6000 ut på bidrag. 
Du har dessuten ingen innsynsrett eller uttalelsesrett i denne saken. Mannen vet selv at han kan klage ettersom det står i brevet. 

Han har 31.000 inn og betaler 6.000 i bidrag, har samboer (som bidrar til lavere husholdningskostnader pr person) og ingen utgifter til barn utover dette bidraget? Da har han jo MYE penger.

Jeg forsørger 4 barn (og meg selv) på 35.000 kr, han har 25.000 kr til EN person.  

Anonymkode: fb33e...88a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har 31.000 inn og betaler 6.000 i bidrag, har samboer (som bidrar til lavere husholdningskostnader pr person) og ingen utgifter til barn utover dette bidraget? Da har han jo MYE penger.

Jeg forsørger 4 barn (og meg selv) på 35.000 kr, han har 25.000 kr til EN person.  

Anonymkode: fb33e...88a

Nettopp. Han  har halvert alle levekostnader ellers.

Skrevet
MapleSirup skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Han  har halvert alle levekostnader ellers.

Hva mener du med halvert levekostnader? Han har 25000 til kun seg selv hver måned. Han bør unne sitt eget barn 6000 pr mnd

Anonymkode: f2d5a...f1e

• Liker 1
Skrevet

Tror mange her misser hele poenget. Det er ikke at far ikke betaler eller ikke vil betale. Ikke hørt noen ting om at han ikke har betalt eller nekter å betale? 

Er det helt greit at moren kanskje snylter og tjener mer enn det hun har oppgitt? Hvis det er slik at mor tjener mer, så må hun også stå for å betale mer av utgiftene til dette barnet. Det skal ikke far stå alene om. HVIS det er slik at hun tjener mer. 

• Liker 1
Skrevet
D1234 skrev (2 minutter siden):

Tror mange her misser hele poenget. Det er ikke at far ikke betaler eller ikke vil betale. Ikke hørt noen ting om at han ikke har betalt eller nekter å betale? 

Er det helt greit at moren kanskje snylter og tjener mer enn det hun har oppgitt? Hvis det er slik at mor tjener mer, så må hun også stå for å betale mer av utgiftene til dette barnet. Det skal ikke far stå alene om. HVIS det er slik at hun tjener mer. 

Er vel ingen som veit om ho snylter?  Man trenger ikke legge seg i andre sine ting held....e lider ikke av att ho selger en lampa før 120kr, og kanskje tjener en 50 lapp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...