Gå til innhold

Hvorfor klipper alle damer seg kort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden):

Som å hetse damer for kort hår?

De som hetser, uavhengig av hva det er, er som regel ute etter å provosere.

Resten i denne tråden oppfatter jeg som saklige som enten mener det er pent eller ikke er pent.

Så diskuteres det om folk skal kunne velge ting uten at det får konsekvenser eller om folk skal være klar over at det kan få konsekvenser når de gjør det de vil uten å bry seg om andre.

Anonymkode: ee22d...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var vel nettopp det jeg skrev, bare med litt andre ord? Egentlig er hele diskusjonen om lang vs kort hår på kvinner ganske teit og meningsløs:)

Anonymkode: f178d...624

Å diskutere hva kvinner skal få ha er teit og meningsløst ja. Å diskutere om det er riktig eller galt å ha kort hår avhenger jo av hva som menes med "riktig" og "galt". "Riktig" i den forstand at alle skal synes at det er pent er det jo ikke, eller "galt" i den forstand at det er feil er det jo ikke.

Det er en helt legitim debatt som foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min synes langt hår er feminint og flott. Han hadde klikket om jeg hadde klippet meg kort. 😜

Jeg kan forstå at flere eldre damer velger å klippe seg kortere med årene hvis håret blir tynnere og ikke så tykt, glansfullt og flott som det en gang var. Er jo ikke noe fint med langt pistrete hår. 😨

Det er jo også litt jobb med langt hår, er vel også en grunn til at eldre klipper seg kortere.

Krysser fingrene for at håret mitt holder seg tykt og fint i mange år til. 🤞

Endret av Snuppe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en helt legitim debatt som foregår.

En "debatt" kan være legitim og fortsatt relativt meningsløs. Det som diskuteres i tråden er i bunn og grunn personlig smak, og dermed temmelig uvikig, selv om det kan være morsomt og provoserende. Men meningsløs i en større sammenheng. 

Anonymkode: f178d...624

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Herlighet, snakk om å hisse seg opp. Jeg går ikke å tenker på dette hele tiden. Jeg bare gjorde meg noen tanker. Og du har rett, mannfolk ser ikke så mye bedre ut de heller, jevnt over. Men vi damer har litt flere muligheter til å friske oss litt opp. 

Men siden du biter på, skal jeg fyre på litt til! Mannen min sier rett ut at han setter pris på at jeg gjør litt ekstra. At det er ekstra feminint med langt hår, og litt sminke. Skal så lite til. Så da vier jeg litt av min eksistens til å glede en mann. Shocker!

Anonymkode: 2f0d0...3c5

Det er ingenting overraskende med det. Jeg er bifil og har lettere for å falle for damer på det "feminine" spekteret. På samme måte som at det finnes andre som har lettere for å bli tiltrukket av de mer "maskuline" damene. Men om jeg først er der at jeg elsker noen, så spiller det virkelig ikke noen rolle hvordan de ser ut eller endrer seg utseendemessig. 

Jeg er ikke irritert over at noen foretrekker damer som pynter seg. Jeg er irritert over at damer som ikke bryr seg om å tiltrekke seg de som foretrekker dette skal få høre fra fremmede at det er plagsomt at de ikke velger å være så feminin som mulig når det ikke er deres personlighet. 

Jeg har en annen preferanse. Jeg synes kvinnelige former er skikkelig sexy, og foretrekker normal mot chubby kroppsform/størrelse. Men jeg går ikke rundt på gata og klager over at å nei så mange tynne damer jeg har sett i dag, uff så kjedelig, buhu, stakkars meg. Jeg kan flørte me de jeg vil flørte med, og så kan alle andre få være seg selv. 

Folk får ha akkurat de preferansene de vil. Men de kan drite i å gjøre dem om til et press for det motsatte kjønn (eller eget kjønn). Du kan friske deg opp så mye du vil, du kan bli glad når andre damer frisker seg opp, men drit i å fortelle andre damer at de bør gjøre det på grunn av dine eller fremmede menns eller whatevers preferanser. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den siste setningen din fokuserte jeg også mye av da jeg var ung og usikker, men så ble jeg "voksen" og trygg på meg selv. Jeg synes det bare er trist at en voksen kvinne på 31 fremdeles tror at meningen med livet er å tekkes menn. Håper du finner selvsikkerheten til å gjøre det du selv ønsker, ikke det du tror menn ønsker.

Anonymkode: aef00...12f

Selvsikkerhet har jeg nok av! Vet hva menn vil ha og 😊 så ikkeno problem der! Har en mann og gitt... han sier det værste jeg kunne gjort var å gå kort... det er disgusting sier han... 

Anonymkode: 5c61e...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan
Roci skrev (36 minutter siden):

Jeg klippet meg kort fordi jeg bryr meg om utseendet mitt. Jeg syntes det slitte, halvlange håret mitt fikk hele meg til å se litt sliten og ustelt ut :) Det å klippe håret kort er jo ikke ensbetydende med at man slutter å bry seg om utseendet sitt. Jeg sminker meg hver dag, er opptatt av hudpleie, bryr meg om hvordan jeg kler meg, og varierer hvordan jeg styler håret :)

Nei, nå skrev jeg heller ikke at det å ha kort hår i seg selv betød at man ikke bryr seg om utseendet sitt, men ser at det kunne misforstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla82 skrev (9 minutter siden):

Det er ingenting overraskende med det. Jeg er bifil og har lettere for å falle for damer på det "feminine" spekteret. På samme måte som at det finnes andre som har lettere for å bli tiltrukket av de mer "maskuline" damene. Men om jeg først er der at jeg elsker noen, så spiller det virkelig ikke noen rolle hvordan de ser ut eller endrer seg utseendemessig. 

Jeg er ikke irritert over at noen foretrekker damer som pynter seg. Jeg er irritert over at damer som ikke bryr seg om å tiltrekke seg de som foretrekker dette skal få høre fra fremmede at det er plagsomt at de ikke velger å være så feminin som mulig når det ikke er deres personlighet. 

Jeg har en annen preferanse. Jeg synes kvinnelige former er skikkelig sexy, og foretrekker normal mot chubby kroppsform/størrelse. Men jeg går ikke rundt på gata og klager over at å nei så mange tynne damer jeg har sett i dag, uff så kjedelig, buhu, stakkars meg. Jeg kan flørte me de jeg vil flørte med, og så kan alle andre få være seg selv. 

Folk får ha akkurat de preferansene de vil. Men de kan drite i å gjøre dem om til et press for det motsatte kjønn (eller eget kjønn). Du kan friske deg opp så mye du vil, du kan bli glad når andre damer frisker seg opp, men drit i å fortelle andre damer at de bør gjøre det på grunn av dine eller fremmede menns eller whatevers preferanser. 

Nå må du roe deg ned. Jeg har da aldri sagt at dette er plagsomt for meg? Nå finner du på ting.

Anonymkode: 2f0d0...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror muligens det er litt fordi at da mange av damene som er i 50-åra nå var unge, så var det populært for unge damer å ha kort hår. Moren min er født på starten av 70-tallet, og når jeg ser på gamle fotoalbum fra hennes tid på folkehøgskole (90-tallet), hadde 90% av jentene kort hår, selv om de ikke hadde fylt 20 en gang. De så en del eldre ut enn jenter på den alderen gjør i dag, etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører snakk om kort hår så tenker jeg mer i retning av kort-kort (over ørene). Ikke ned på skuldrene vs langt ned på ryggen (kjempe langt).

Skulderhøyde er ikke kort i mine øyne.

Synes kvinner generelt ser mye bedre ut med lengre hår (nedenfor ørene ) enn skikkelig kort. Kort ser generelt mer maskulint ut, som igjen ser mindre attraktivt ut.

De damene som ser bra ut med kort hår ser som oftest veldig bra ut sånn generelt og har feminime trekk slik at totalpakken likevel blir bra. F.eks:

When You Cut Your Hair Short Expectation vs Reality | Hair Meme on ME.ME

Men, selv et ungt pent ansikt ser som oftest bedre ut med litt lengde på håret.

Do You Prefer These Famous Women With Long Or Short Hair?

Noen damer går på en smell når de prøver seg på fancy kort hår. (Hun på høyre bilde.)

Platinum hair expectation vs reality : r/ExpectationVsReality

Synes det siste her er mer representativt for mange damer som klipper seg kort. Ikke en oppgradering i mine øyne.

Long hair vs short hair - Hair Romance | Long hair styles, Short hair  lengths, Short hair styles

Endret av LuOiOO
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er ren shaming av kvinner som har valgt å ha kort hår. Ingenting annet. 

Noen har virkelig et behov for å shame noen i dag visst.. Er ikke måte på hvilke krav som stilles til kvinner. Ser de ikke ut som fotomodeller så får de høre det av slike superegoister som finnes i tråden her.

Og forøvrig, temaet er ikke på noen måte nytt. Diskusjonen pågikk i min bestemors og oldemorsdager også, da alle klippet seg skulderlangt eller kortere. Bare se på bilder fra 1920 tallet. Da gikk alle fra oppsatt hår til lettstelte korte bobsveiser. Og 80 tallet med naturlig sporty jente stil, kortklippet. Og hva med Miss Piggy? 

La oss få kort hår tilbake! Jeg er møkklei av å se alle som innbiller seg å være bedre enn andre bare fordi de ikke klipper håret sitt og sitter timesvis hos frisøren og leker wannabe kylie.

Anonymkode: 39f8d...93d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er møkklei av å se alle som innbiller seg å være bedre enn andre bare fordi de ikke klipper håret sitt og sitter timesvis hos frisøren og leker wannabe kylie.

Dette med shaming går tydeligvis begge veier... 

Anonymkode: 9a906...dd4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette med shaming går tydeligvis begge veier... 

Er virkelig ikke de med kort hår som shamer FØRST..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er rett over 30, og har gått fra hår til livet til en bob rett over skuldrene. Så direkte kort er det ikke.

Hvorfor? Kronisk sykdom. Jeg har ikke krefter til å ta vare på langt hår. Kortere hår tørker raskere, slipper å gre det ofte, og er lettere for hodet og nakke. 

Om det ser fint ut betyr jo bare noe for meg, jeg bryr meg ikke hva andre mener :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De som hetser, uavhengig av hva det er, er som regel ute etter å provosere.

Resten i denne tråden oppfatter jeg som saklige som enten mener det er pent eller ikke er pent.

Så diskuteres det om folk skal kunne velge ting uten at det får konsekvenser eller om folk skal være klar over at det kan få konsekvenser når de gjør det de vil uten å bry seg om andre.

Så totalt meningsløst altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er virkelig ikke de med kort hår som shamer FØRST..

Nå er du bare barnslig. Shaming er teit uansett.

Hva skjedde med: Folk er forskjellige?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LuOiOO skrev (20 minutter siden):

Når jeg hører snakk om kort hår så tenker jeg mer i retning av kort-kort (over ørene). Ikke ned på skuldrene vs langt ned på ryggen (kjempe langt).

Synes kvinner generelt ser mye bedre ut med lengre hår (nedenfor ørene ) enn skikkelig kort. Kort ser generelt mer maskulint ut, som igjen ser mindre attraktivt ut.

De damene som ser bra ut med kort hår ser som oftest veldig bra ut sånn generelt og har feminime trekk slik at totalpakken likevel blir bra. F.eks:

Noen damer går på en smell når de prøver seg på fancy kort hår. (Hun på høyre bilde.)

Synes det siste her er mer representativt for mange damer som klipper seg kort. Ikke en oppgradering i mine øyne.

Long hair vs short hair - Hair Romance | Long hair styles, Short hair  lengths, Short hair styles

Fantastiske eksempler! Jeg synes både Emma Watson og Michelle Williams er finest på bildene med kort hår.

Hun nestnederst hadde et lett uheldig ansiktsuttrykk uavhengig av klipp. 

Anonymkode: 992e7...d2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majott skrev (3 timer siden):

Langt hår krever veldig lite vedlikehold for min del. Jeg klipper tupper hos frisør hver 3. måned og farger etterveksten selv. Ikke mer enn det. Så jeg bruker veldig lite tid og penger på hår. 

Men jeg er heldig, jeg har tykt hår med krøller, så jeg trenger ikke å gjøre så mye med det når det er litt lengde på det. Mer jobb når det er kort. Sånt hår som mitt krever mye mer når det er kort, for kort hår med krøller står ut i alle retninger. Når det er langt, så gjør tyngden sitt til at det ligger fint. Istedet for at jeg må kjempe med håret for å få det under kontroll. 

Dette stemmer for meg også. Jeg har alltid hatt langt hår (dvs stort sett ned til bh-stroppen), men hadde en periode lugg, og det var plutselig mye mer jobb! Jeg går litt sjeldnere til frisøren enn deg, men striper også håret når jeg er der. Ellers vet jeg at jeg bruker mye mindre tid på håret enn om jeg hadde det kort. 

Jeg er 40 år og kan ikke se for meg at jeg vil ha kort hår noen gang, bare fordi jeg ikke tror jeg kler det. Men jeg syns absolutt kort hår kan være fint på andre! Nå skal liksom «alle» ha langt hår, og jeg er enig med flere her at noen ville sett bedre ut med kort hår. Gøy at det antakelig kommer flere korte frisyrer i trendbildet framover. Variasjon er jo gøy, og at folk kan velge det som passer til en selv framfor å følge en slags smal mal for hvordan man skal se ut om man vil anses som en attraktiv kvinne.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at kort hår er et valg man skal ta selv, dvs fordi man synes det er fint, og/eller at det er mer behagelig. Men ja, jeg føler det er mange som tidligere ble "anbefalt" å ha det kort, pga trender, eller det at kvinner over 30-40 ikke skal ha langt hår, men egentlig ikke ville ha det eller trives med det. 

Selv kler jeg ikke kort hår, selv halvlangt ser ikke spesielt bra ut på meg. Skulle jeg hatt kort hår, så hadde jeg brukt mye mer tid på å style det, hadde måttet bruke hårvoks osv. I tillegg til hyppige besøk hos frisør for å holde det fint. Med langt hår bruker jeg ett minutt på å gre det om morgenen, og bruker 5-10 min på stussing hjemme når det passer meg. Etter dusj så velger jeg å føne det for å få litt mer volum, og hindre at det tørker i feil retning, men dette tar meg kanskje 3 min. Skal jeg style det litt, så bruker jeg en rettetang: sletting tar 2-3 min, litt krøller: 10 min. 

Men det er klart, håret mitt endrer seg sikkert med alderen, så om jeg får veldig tynt hår, så velger jeg nok å klippe det litt kortere enn nå. Kanskje vil jeg kle halvlangt også.

For tiden er det ikke veldig trendy med kort hår, så jeg ser det ikke så ofte nå, men et eksempel på en "kjendis" jeg synes er finere/mer feminin med langt hår er Øyunn Krogh. Hun ser jo ut som en helt annen person nå. Ikke det at hun var stygg med kort hår, men hun så absolutt mye mer guttete ut. 

Anonymkode: 3e616...b42

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LuOiOO skrev (47 minutter siden):

Når det gjelder Emma Watson, så synes jeg den lange hårfrisyren på det bildet du har valgt, er helt grusom til henne. Den er for stiv, voksen og stylet og passer ikke til henne i det hele tatt. De nydelige og delikate trekkene hennes forsvinner på en måte i det hårspraystive håret, men kommer virkelig til sin rett med den korte sveisen :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...