Gå til innhold

Flytte og bytte barnehage...to ganger på kort tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 3 1/2 år som går i en fin barnehage der han trives relativt greit. Men her vi bor har vi ikke noe nettverk og det er langt til familie, samt at jeg nylig har blitt arbeidsledig. Der min familie bor (mine foreldre, søsken og besteforeldre) er det nå dukket opp et sted å flytte inn, og akkurat nå er jeg uten forpliktelser til jobb. Det vil finnes jobbmuligheter for meg der vi flytter.

Vi er i en presset situasjon samlivsmessig, til det punkt hvor jeg strever med depresjon, og jeg har over lang tid kjent sterkt behov for å bo nærmere familien min. Det jeg er i tvil om, er hvorvidt det vil være verdt det at sønnen vår skal bytte barnehage, først én gang midlertidig fra januar, og så igjen i august. Barnehagene i nærheten av der vi vil flytte har ingen ledige plasser, så han vil måtte gå i en barnehage lenger unna fram til det ordinære opptaket. Gutten vår er smart og god og morsom, men også ganske reservert/utrygg i nye situasjoner med nye mennesker. Jeg er redd for at det vil påvirke ham veldig negativt å bytte to ganger på et halvt år – samtidig som det virkelig røyner på her for meg og jeg kjenner et sterkt behov for mer avlastning fra og nærhet til familie. Huff..

Hva bør veie tyngst her? Jeg vil jo være best mulig mamma, og nå strever jeg skikkelig – men vil at flyttingen skal bli minst mulig belastende for gutten min. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ha han hjemme de mnd istedenfor? 

Anonymkode: a110e...3fe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med å ha han hjemme de mnd istedenfor? 

Anonymkode: a110e...3fe

Jeg har ikke økonomi til å ikke jobbe i nesten ett år fram til neste barnehageoppstart. Må enten finne en jobb her vi bor så lenge, eller på det nye stedet. Men jeg er også såpass langt nede at jeg tror ikke jeg vil takle å bare gå hjemme med barn – permisjonen min holdt på å ta knekken på meg psykisk. Men.. det er noe å tenke på. 

Skrevet

Dagmamma da? Er det en mulighet? Hvis du flytter nærmere familien. Kan noen av de hjelpe til evt? 

Skrevet
D1234 skrev (1 minutt siden):

Dagmamma da? Er det en mulighet? Hvis du flytter nærmere familien. Kan noen av de hjelpe til evt? 

Har tenkt på dagmamma – jeg gikk hos dagmamma selv og det var supert! Men hvordan finner man slike? 

Familien min kan nok dessverre ikke passe på dagtid, mine foreldre jobber fullt, og mine bestemødre er over 80 år, så det ville blitt drøyt å be dem om å passe, hehe. Men tar imot tips på måte å finne en god dagmamma! ❤️ 

Skrevet
mangolassie skrev (2 minutter siden):

Har tenkt på dagmamma – jeg gikk hos dagmamma selv og det var supert! Men hvordan finner man slike? 

Familien min kan nok dessverre ikke passe på dagtid, mine foreldre jobber fullt, og mine bestemødre er over 80 år, så det ville blitt drøyt å be dem om å passe, hehe. Men tar imot tips på måte å finne en god dagmamma! ❤️ 

Dagmamma.no, kanskje du finner noen der? Evt spør om familien også kanskje kjenner eller vet om noen? 

Jeg har selv lagt ut på facebook gruppe i stedet jeg bor og spurt der. Mulig det også kan være en måte å finne en 🤔 

Håper du får tak i en. Da slipper gutten din 2 bytter med barnehage og du kan være trygg på at han blir ivaretatt samtidig som du får avlastning 😊

Skrevet

Kom deg nærmere nettverket ditt. Det vil i det lange løp veie opp for ulempen dette kanskje vil være. 

Anonymkode: 73a67...fba

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kom deg nærmere nettverket ditt. Det vil i det lange løp veie opp for ulempen dette kanskje vil være. 

Anonymkode: 73a67...fba

Ja, det er jo en kort stund det er snakk om i den store sammenhengen, og jeg er helt overbevist på at det vil være bedre for alle i det lange løp. Sønnen elsker å være hos besteforeldrene og i nabolaget der vi vil flytte til, og jeg gleder meg til å ikke kjøre i timevis hver helg vi har sjansen. En deprimert mamma er ikke den beste mamma, det er sikkert.

Alt i alt er det kanskje verdt å bare flytte, selv om jeg ikke helt har avklart om det blir midlertidig barnehage eller dagmamma eller å prøve å få det til å gå rundt på andre måter og være hjemme den tiden..

Skrevet

Vi flyttet midt i barnehage-året og måtte gjøre det slik da gutten vår var på ca samme alder. Det gikk helt fint. Vi var heldig med at det var siste barnehagen som var best, så veldig fornøyd med at vi byttet til den. Men var også forberedt på om han skulle like seg veldig godt i den «Midlertidige» barnehagen så kunne han fortsatt der selv om det hadde vært lengre for oss å kjøre.

Anonymkode: 299d1...9bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...