AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #1 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg tenker på psykologer som har hatt samme pasient over en viss tid, åpenbart kjenner man ikke pasienten fra dag 1. Med venner så føler jeg ofte at jeg forstår mer ann de forteller til meg. Jeg vet litt om hvordan de tenker, hvordan de har reagert i lignende situasjoner tidligere. Jeg kans skjønne når en venninne er trist over noe eller stolt over noe uten at hun sier det rett ut. Er det sånn med psykologer også? Eller er det kun hva pasienten sa i sist time som teller for hvordan psykologen tror pasienten har det. Anonymkode: d7883...eda
Daria Skrevet 26. oktober 2022 #2 Skrevet 26. oktober 2022 -La meg si litt om hva jeg tror foregår i hodet ditt nå, kan psykologen min si hvis jeg blir stille og sliter med å finne ord, og som regel er han ganske tett på. Jeg vet ikke hva han ser og hører og skjønner og tolker av kroppsspråk og ord og sammenhenger og reaksjoner, men han fanger helt klart opp mye mer enn akkurat det jeg (tror jeg) sier eksplisitt, og det har han egentlig gjort helt fra første time. Det handler vel mye om erfaring og kunnskap og at man ikke er så spesiell som man tror, samt trening i å tolke kroppsspråk og nonverbal kommunikasjon (samt noen studiepoeng i tankelesing, det føles hvertfall sånn...). Jeg kom en gang til ham etter en litt tung periode hvor vi hadde hatt noen litt tøffe timer og begynte med å snakke om noe som nettopp hadde skjedd og som bekymret meg. Da jeg hadde grått ferdig og vi hadde landet det, spurte han Men hvordan har du hatt det siden sist? Det virker som om du har det litt lettere nå? - og han hadde helt rett, men jeg hadde så vidt jeg vet ikke sagt noe om det, det var bare noe han fanget opp uten at jeg vet akkurat hva og hvordan. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Skrevet 26. oktober 2022 Psykologen min ser ofte mer hvordan jeg har det enn hva jeg selv gjør. Han ser når jeg trigges av noe, og han ser endringer i meg. Anonymkode: 09755...3e3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 Tusen takk for svar! TS Anonymkode: d7883...eda
Purple_Pixiedust Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 (endret) Har hatt min i fem år og det er klart at hun forstår en god del. Det er ikke alt jeg trenger å si, hun kommer med forslag til teorier om hvorfor jeg reagerer/føler slik eller sånn osv. Det er veldig greit å snakke med henne for jeg må ikke forklare så mye slik jeg må når jeg snakker med noen som ikke kjenner meg slik. Dette er psykolog i akuttpsykiatrien da. Men jeg snakker med henne på tlf når jeg er hjemme. Psykologen jeg hadde i ett år på DPS forstod meg aldri. Endret 30. oktober 2022 av Purple_Pixiedust 1
Helene Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 Kan svare litt. Ikke psykolog. Etter 2 år på venteliste, 1 time, før han overhodet hadde snakket med meg, sa klart ifra. Han trodde ikke jeg var skikkelig deprimert, da jeg hadde fått innvilget 10 timer. Dette kom før jeg hadde sagt et ord.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Min psykolog trodde hun skjønte alt mulig, og kunne si sånt som «nå ser det ut som at du føler…» eller «nå virker det som du tenker…» og «dette reagerte du sterkt på». Utrolig ubehagelig! Som regel stemte ingenting av det hun sa, og jeg følte jeg måtte sitte og forsvare meg og argumentere for hvorfor det hun trodde ikke stemte. Anonymkode: 586b7...77a 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Min psykolog trodde hun skjønte alt mulig, og kunne si sånt som «nå ser det ut som at du føler…» eller «nå virker det som du tenker…» og «dette reagerte du sterkt på». Utrolig ubehagelig! Som regel stemte ingenting av det hun sa, og jeg følte jeg måtte sitte og forsvare meg og argumentere for hvorfor det hun trodde ikke stemte. Anonymkode: 586b7...77a Fortsatte hun etter du hadde sagt det hun trodde ikke stemte? Jeg tenker at det er spesielt å fortsette å spekulere i hva andre tenker om man gjentatte ganger har fått høre at man tok feil. Og omvendt om man hele tiden får høre at det er riktig så er det ikke rart man fortsetter å gjette. Anonymkode: d5a0b...4e4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fortsatte hun etter du hadde sagt det hun trodde ikke stemte? Ja. Det ble nesten som en krangel, hvor hun brukte ting jeg hadde sagt tidligere for å underbygge at det hun trodde stemte. Det endte med at hun avsluttet meg fordi hun mente jeg ikke var egnet for behandling. Anonymkode: 586b7...77a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja. Det ble nesten som en krangel, hvor hun brukte ting jeg hadde sagt tidligere for å underbygge at det hun trodde stemte. Det endte med at hun avsluttet meg fordi hun mente jeg ikke var egnet for behandling. Anonymkode: 586b7...77a Jeg skjønner ikke hvordan en psykolog kan tro det er en god terapi å krangle med pasienten om hva hun tenker og føler. Anonymkode: ba3f8...a96 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå