Gå til innhold

Sortering av klær - vaskerom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags system har dere familier på vaskerommet med sortering av klær/tøy? 
Jeg har en skittentøyskurv med 4 rom. Men det er liksom mye diverse tøy og farger som skal skilles ut. 
40 grader mørkt og lyst. 60 grader mørkt og lyst. Ullklær. Finvask (30 grader). Mopper/vaskekluter. 

Vasker dere forresten sokker på 40 eller 60? Noen sokker er bomull, andre ull. Så det er ikke alltid så lett å skille ut hvis det er mange sokker blandet.

Anonymkode: e875a...12b

Skrevet

Vi har et sånt trådkurv-stativ som er i klesskap (plassert inni et skap). Vi har både store og små kurver, og bruker da de små til finvask, hvitt, og sånt vi ikke har så mye av. 

Sokker som ikke er ull går på 60-vasken, ullsokker går i ull-vasken. 

Kluter og mopper vaskes sammen med annen kulørt 60. 

VI har kulørt 60, kulørt 40, hvitt 40, finvask, og ull. 

Anonymkode: 790f4...05a

Skrevet

Har urvstativ med 4  kurver- én for 90°, 60°, 40° og en for finvask. Sorterer mørkt og lyst når jeg skal sette i gang en vask. Finvaskkurven er ½ str, og 90- kurven er ekstra stor (lyst sengetøy og hvite/ lyse håndduker).

Har en pose til microkluter og mopper siden disse vaskes separat for å ta bedre vare på dem.

Anonymkode: 4f820...a72

Skrevet

Har ikke noe system, jeg sorterer når jeg putter i maskinen. Sokker (ikke ull) går sammen med klær enten det er lyse eller mørke klær evt går de også sammen med håndklær. Alt av ull er i egen kategori, samme med mopper. Jeg tenker å ha:

-lyse klær -mørke klær -hånkler/sengetøy -ull og ei bøtte til mopper

Anonymkode: 4265e...cc3

• Liker 1
Skrevet

Vi har tilsammen åtte kurver fordelt på vaskerom og bad. Fire står i skapet på badet til 60, 40 x2 og ull. Kurvene nede brukes til finvask (stort sett mitt), diverse som ikke prioriteres nå eller ligger der i påvente av lignende tøy som vaskes sammen med det (eks juleduker, putetrekk til pynteputer, vinterbuksa som kom hjem fra skolen i mai o.l. Og ja, jeg må innrømme at duken som skal legges på til advent trolig befinner seg oppi der…), og de to siste brukes når kurvene oppe fyller seg opp fortere enn vi rekker å vaske klærne oppi. 

Skrevet

Vi har en kurv på hvert soverom, en på badet og en på vaskerommet. Sorterer før jeg vasker i helgen. (Hadde uansett ikke stolt på at ungene hadde klart å sortere riktig). Det blir stort sett mørk 60, lys 60, mørk 40, lys 40, og noen ganger finvask eller ull eller ytterklær osv. Kluter og mopper sammen med annet på 60 (de er uansett ikke noe særlig mer skitne enn klærne til ungene som ligger å ruller seg på gulvet.

Anonymkode: 8619b...2f9

• Liker 3
Skrevet

Har trådkurvastatib med 4 kurver. 1 til ull/finvask, 1 til hvitt/lyst 40°, 1 til rødt 40° og én til farget/mørkt 40°. Sokker sorteres i disse kategoriene. Ellers har vi en stor skittentøyskurv til 60° - håndklær, kluter, truser, sengetøy, mopper osv. Ja, og en bøtte til kjøkkentekstiler som vaskes på 60 eller 90. 

Skrevet

Har en stor skittentøyskurv til håndklær og trådkurvstativ hvor vi sorterer i lys, mørk, undertøy og ull/finvask sånn grovt sett så er det jo noen spesielle plagg her og der

Skrevet

Noen trekasser, med hjul. En for mørk vask, en for lyse farger, en for kraftige farger, en for hvit, en for undertøy og en for kokvasken. Der må alle sortere sin vask selv. Nytter ikke klage til meg om de hvite Nike sokkene ble rosa om man la dem fra seg blant røde klær… 

Anonymkode: 7a166...dcd

Skrevet

Takk for mange svar. Høres ut som de fleste har ganske likt system som oss. 😊 Jeg føler det blir litt mye sortering (det kommer vi aldri bort fra), og kanskje ikke helt nok med bare 4 kurver. Skal jo ha plass og til alt 😂

Skrevet

Jeg har faste vaskerutiner. Har to store skuffer på vaskerom der alt skittentøy går, uten sortering. Men lar det aldri hope seg opp mengder. 

En hjemmekontordag i uka tømmer jeg disse helt, og sorterer i hauger. Samt plukker med handklær fra bad. Vasker så mørkt 60, (lyst 60), mørkt 40, lyst 40, samt det som trengs av spesialvask. 

Hver søndag tar jeg av sengene og plukker med handklær fra bad, og kjører en ekstra 60 vask. Dette slik at handklær vaskes to ganger i uka. 

Sengetøy og handklær kjøres i tørketrommel og legges/henges tilbake på seng/bad, slik at disse aldri opptar plass blant skittentøy. 

Kluter og slikt - her har vi stativ og kurv over varmtvannsbereder. Så kjører jeg en 90-vask ved behov. 

Har ingen kurver på soverom/bad, men god rutine på å plukke med til vaskerommet. 

Anonymkode: ad024...f38

Skrevet

Sorterer på vaskerommet:

60 grader - håndklær, undertøy, sengetøy, gulpekluter, kjøkkenkluter/håndduker.

40 grader - mørke klær

40 grader - hvite klær

30 grader - ullvask

90 grader - hver 14. dag med vaskekluter, mopper, kjøkkenkluter og alt annen 60-gradersvask som ligger der.

Anonymkode: 0251f...324

Skrevet

TS her. Lurer i grunnen litt på kulørt tøy også. Hvis dere har feks har en fargerik genser. Feks rødlig eller burgunder. Har en slik genser som skal vaskes og den er ny. Hvilke andre farger ville dere vasket denne med? For seg selv? Med sort tøy?
Eller hva med en genser som to farget. Ene halvdel er rød og den andre siden ganske lys beige. Hva ville dere vasket denne med? Slike plagg gjør meg litt usikker 🙈😂

• Liker 1
Skrevet

Rødlig/burgunder hadde jeg vasket sammen med sort/mørkegrått den første gangen. Med tofargede plagg kommer det litt an på. I ditt tilfelle hadde jeg hatt den sammen med andre røde plagg, evt lilla eller rosa. Jeg har en seksåring som elsker rosa og lilla og alt "jentete", så her går rødt(alle nyanser) rosa, lilla, gult og beige sammen. Men jeg har en genser med hvitt som bunnfarge og sorte prikker og striper, den vasker jeg sammen med hvitt/lyst. Mørke plagg med mye lyse/hvite detaljer havner sammen med mørke klær.

Anonymkode: 7d7d1...02f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Rødlig/burgunder hadde jeg vasket sammen med sort/mørkegrått den første gangen. Med tofargede plagg kommer det litt an på. I ditt tilfelle hadde jeg hatt den sammen med andre røde plagg, evt lilla eller rosa. Jeg har en seksåring som elsker rosa og lilla og alt "jentete", så her går rødt(alle nyanser) rosa, lilla, gult og beige sammen. Men jeg har en genser med hvitt som bunnfarge og sorte prikker og striper, den vasker jeg sammen med hvitt/lyst. Mørke plagg med mye lyse/hvite detaljer havner sammen med mørke klær.

Anonymkode: 7d7d1...02f

Takk for svar. Blir alltid litt usikker på slike plagg jeg. Også har vi kanskje lite i de fargene der. 😊

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS her. Lurer i grunnen litt på kulørt tøy også. Hvis dere har feks har en fargerik genser. Feks rødlig eller burgunder. Har en slik genser som skal vaskes og den er ny. Hvilke andre farger ville dere vasket denne med? For seg selv? Med sort tøy?
Eller hva med en genser som to farget. Ene halvdel er rød og den andre siden ganske lys beige. Hva ville dere vasket denne med? Slike plagg gjør meg litt usikker 🙈😂

Vasker alltid sterke farger for seg, gjerne sammen med pasteller og andre plagg med lignende farge. Om du vasker med sort vil det farge av, og fargen vil bli noe blassere. 

Bruker bare finvask, og hurtigvask. En genser trenger ikke lange tiden. 

Anonymkode: ad024...f38

Skrevet

Jeg vasker alle klærne mine sammen, uavhengig av farge og stoff, på 40° vanlig vask, så jeg sorterer ikke

Anonymkode: 69302...130

Skrevet

Har 2 skap fra Ikea med hull i dørene. Der sorterer jeg hvitt, mørk bomull, mørk syntetisk og arbeidsklærne til mannen. På hyllene øverst i skapene har jeg kurver til ull og finvask. Håndklær går i egen plastkurv ved siden av skapene, siden de kan være litt fuktige når de legges til vask. Sengetøy går rett i maskinen hver mandag. Kokvask (kluter, mopper osv) har jeg i egen kurv.

I teorien er da vasken ferdig sortert, men så enkelt er det ikke. Både hvite klær og mørk bomull må sorteres i 40 og 60 grader, syntetisk, finvask og ull sorteres i 30 og 40 grader. Håndklær vaskes sammen uansett farge (hvite går sammen med mørkeblå, og de er fremdeles hvite).

Anonymkode: 0283a...e88

Skrevet

Vi har Boaxel-systemet fra IKEA på vaskerommet.

Har seks kurvskuffer i den. To av 30, 40 og 60 vask, og skiller da mørke og lyse klær.

Vi gikk for den fordi vi lagde et system slik at vi fikk skuffer, en benk over disse, vaskemaskinen og tørketrommelen, og oppheng til å tørke klær over der igjen

Langt og smalt vaskerom, men det føles stort nok ut når det er system😊

Ellers har vi en kurv på hvert bad, og det er mannen eller jeg som tømmer det på vaskerommet og sorterer der.

Anonymkode: a0130...135

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vasker alle klærne mine sammen, uavhengig av farge og stoff, på 40° vanlig vask, så jeg sorterer ikke

Anonymkode: 69302...130

Både hvitt og svart??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...