Gå til innhold

10 åringen min har begynt å bli irritert over ALT stefar og tidvis meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

om vi ber hun rydde opp dersom hun roter, kle på seg fordi det er kaldt ute, minne på leggetid osv. Alt det negative drukner i det som er positivt og hun får også mye skryt om at hun er flink, pliktoppfyllende, snill og god og gjør mye bra. 

Jeg merker at jeg tåler at hun blir sur på meg, jeg er moren hennes, ikke bestevennen hennes, mens jeg kjenner meg mer bekymret over at hun svarer stefar stygt. Hvor hard kan jeg være uten at det er ugreit? Gir dere noen konsekvenser? 

I går sa stefar at nå er det leggetid, så svarer hun "ja da, snart.  Så fikk hun noen minutter på seg, før han gjentok seg. Da svarte hun: Skulle ønske jeg bodde hos pappa. (Merkelig at leggetid skal komme som en overraskelse hver kveld?!😅)

I prinsippet har vi 50/50 med far, men etter hennes ønske er hun bare der når hun har lyst, dvs en ettermiddag evnt helg i ny og ne. Jeg svarte i går at du må gjerne reise til pappa og være der en uke om du ikke trives her hjemme. Da ble det stille og hun gikk å la seg. 

Ellers har hun et supert forhold til både meg og stefar, men irriterer meg over den svaringen hennes. Er det bare å forvente eller skal jeg som sagt sette hun på plass? 

Anonymkode: 86042...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må faktisk stefar kunne si noe også. Hjelper ikke at du setter henne på plass når andre får de surere svarene hennes. 

Hilsen stemor som sier i fra på lik linje med mine egne barn.

Anonymkode: 5b362...3d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her må faktisk stefar kunne si noe også. Hjelper ikke at du setter henne på plass når andre får de surere svarene hennes. 

Hilsen stemor som sier i fra på lik linje med mine egne barn.

Anonymkode: 5b362...3d3

Enig, han sier i fra, men hun svarer såpass at jeg bryter inn ( noen ganger). Usikker på om det er rett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sur 10åring er helt normalt. Tipper hun er ekstra muggen mot stefar for det er stefar, og hun ser nok at han tar seg mer nær av det. 

Anonymkode: 59378...947

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år og pre-teen fasen er i full blomst.. Hormoner i ulage... Hodet veggenes vet hva som er grei oppførsel, mwn det er bare så kjipt med disse svingningene inni seg. 

Sett grenser- vit hva som er absolutte grenser, og la henne få bli med på å bestemme noen nye grenseganger.

dette går over, vært der selv. Min 10 årige jente hadde sin fase ja😨

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har også vært sånn, litt etter tur mot meg eller pappaen 😅 Vi gjør det sånn at den som trigger all surhet i verden pauser litt i negative kommentarer og beskjeder i en periode. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg svarte i går at du må gjerne reise til pappa og være der en uke om du ikke trives her hjemme. Da ble det stille og hun gikk å la seg. 

Jeg mener du gjør det eneste riktige her.🤟

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig, han sier i fra, men hun svarer såpass at jeg bryter inn ( noen ganger). Usikker på om det er rett?

Støtt stefar, det viser felles front i oppdragelsen. 

Anonymkode: a939f...efb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skryte av at hun er pliktoppfyllende og snill gjør bare til at hun blir en people pleaser som tror det er viktig å være flink pike som gjør alle til lags. Det er skadelig for psyken. Det er sikkert veldig frustrerende for barnet å vokse opp der kjeft eller ros skal være hovedmotivatorne for god adferd

https://www.aftenposten.no/norge/i/z7Rw/ros-riktig-saa-flink-du-er-oedelegger-for-barna

Anonymkode: 0169c...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å skryte av at hun er pliktoppfyllende og snill gjør bare til at hun blir en people pleaser som tror det er viktig å være flink pike som gjør alle til lags. Det er skadelig for psyken. Det er sikkert veldig frustrerende for barnet å vokse opp der kjeft eller ros skal være hovedmotivatorne for god adferd

https://www.aftenposten.no/norge/i/z7Rw/ros-riktig-saa-flink-du-er-oedelegger-for-barna

Anonymkode: 0169c...168

Skal lese linken, takk. men vi må jo si noe positivt til henne også? Tenker du det er feil? Føler ikke jeg gjør henne til en people pleaser med å si at nå var du flink so ryddet rommet etter at jeg har bedt om det eller så flott at du lekte med lillebror og hjalp meg mens jeg lagde middag f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man bør slutte å oppdra så mye hele tiden. Hvordan ville vi voksne likt det om alt vi sa og gjorde skulle vurderes? 
Bedre å si feks takk for at du tok ut av maskina, eller åh! Så hyggelig det var å komme hjem til så ryddig hus. Eller si at det er koselig når dere er sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

om vi ber hun rydde opp dersom hun roter, kle på seg fordi det er kaldt ute, minne på leggetid osv. Alt det negative drukner i det som er positivt og hun får også mye skryt om at hun er flink, pliktoppfyllende, snill og god og gjør mye bra. 

Jeg merker at jeg tåler at hun blir sur på meg, jeg er moren hennes, ikke bestevennen hennes, mens jeg kjenner meg mer bekymret over at hun svarer stefar stygt. Hvor hard kan jeg være uten at det er ugreit? Gir dere noen konsekvenser? 

I går sa stefar at nå er det leggetid, så svarer hun "ja da, snart.  Så fikk hun noen minutter på seg, før han gjentok seg. Da svarte hun: Skulle ønske jeg bodde hos pappa. (Merkelig at leggetid skal komme som en overraskelse hver kveld?!😅)

I prinsippet har vi 50/50 med far, men etter hennes ønske er hun bare der når hun har lyst, dvs en ettermiddag evnt helg i ny og ne. Jeg svarte i går at du må gjerne reise til pappa og være der en uke om du ikke trives her hjemme. Da ble det stille og hun gikk å la seg. 

Ellers har hun et supert forhold til både meg og stefar, men irriterer meg over den svaringen hennes. Er det bare å forvente eller skal jeg som sagt sette hun på plass? 

min tiåring er dritsur på meg hver dag vi sier hadet i bilen på vei til skolen. 😌

Anonymkode: 19519...74b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

min tiåring er dritsur på meg hver dag vi sier hadet i bilen på vei til skolen. 😌

Anonymkode: 19519...74b

Hva er h@n sur på? Der er heldigvis min ganske blid, sier takk og elsker deg mamma, ses etterpå osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vis at dere blir opprørt. Hver gang det kommer et frekt svar så si; vi kan forvente av deg at du hører på beskjed uten innvendinger. Spør vi deg om noe så heter det "ja det skal jeg gjøre med en gang." 

Leggetid er xx hver dag. Klarer du ikke være i seng til xx må vi ny leggetid som er en time før. Går ikke det heller blir det enda en time før.

Anonymkode: dc12c...e1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...