Gå til innhold

Sykefravær fra jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg 18 år gammel og har akkurat fått meg en ny jobb. Jeg har hatt fire opplæringsdager der, og nå skulle jeg på min første jobbdag. Dessverre fikk jeg store pms-smerter, det er så ille at jeg ikke klarer å stå en gang. Har også fått legetime for å undersøke om jeg har endometriose. Jeg synes det var en veldig ukomfortabel sak å ta på telefonen så jeg valgte først en å sende en mld til arbeidsgiver klokken 13:00 (på mine tidligere jobber var dette godkjent), jeg startet på jobb 16:00. Det gikk en stund og jeg fikk aldri noe svar, derfor ringte jeg hun to ganger på privat telefon og en gang på jobbtelefon. Sjefen ringte meg ikke opp igjen før klokken var 16:00. 

Dette var en veldig ukomfortabel samtale. Sjefen var på ingen måte forståelsesfull og var rett og slett litt frekk. Jeg fikk all skylden for at hun ikke hadde sett telefonen, og begynte å snakke til meg på en nedlatende måte. Jeg forstår at det var en vanskelig situasjon, og jeg skulle vel ha ringt i starten og ikke sendt mld, men jeg prøvde å ringe henne tre ganger nærmere 16:00. Jeg føler meg nå helt forferdelig, og gråt resten av dagen etter denne samtalen. Jeg føler meg som en veldig dårlig ansatt og sitter igjen med en veldig dårlig selvfølelse/selvtillit, og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre nå. Tørr nesten ikke å møte opp på neste jobbdag.

Setter stor pris på råd og oppmuntrende ord🙂

Anonymkode: d7359...529

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har du lært til neste gang.

Sykefravær meldes ikke inn via sms.

Du kunne kanskje tatt smertestillende?

Anonymkode: b30e3...63b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har du lært til neste gang.

Sykefravær meldes ikke inn via sms.

Du kunne kanskje tatt smertestillende?

Det er sant, alle arbeidsplasser gjør det forskjellig og vi hadde enda ikke oppklart hvordan de gjorde det der, så har lært det nå. Dessverre funker ikke smertestillende jeg har tilgang til, har prøvd mange ganger og forskjellig typer, så må nok høre med legen om det finnes noe annet jeg kan prøve ut av smertestillende🙂

Skrevet

Enig. Ibux og paracet så går man på jobb. 

Hilsen kronisk migrene og bihulebetennelser med 0 fravær på 12.året 👏

Anonymkode: d8aae...b95

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sant, alle arbeidsplasser gjør det forskjellig og vi hadde enda ikke oppklart hvordan de gjorde det der, så har lært det nå. Dessverre funker ikke smertestillende jeg har tilgang til, har prøvd mange ganger og forskjellig typer, så må nok høre med legen om det finnes noe annet jeg kan prøve ut av smertestillende🙂

Jeg forstår at sjefen din ble forbanna. Måten du løste dette på var fullstendig uakseptabel.

• Liker 3
Skrevet

Sånt skjer! Noen arbeidsplasser godtar SMS, og andre ikke. Uansett hva, så er det ikke greit å være nedlatende ovenfor andre, og sjefen din som overordnet skal alltid opptre profesjonelt. Møt opp neste gang, og gjør en god jobb, så vil det nok ordne seg! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eventuelt Naproxen siden det er snakk om livmoren.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt masse fravær pga migreneanfall. Sammenligner ikke mine plager med andre sine. Noen kan ta seg en Paracet og fungere fint på jobb, andre ikke. Kanskje TS er såpass plaget at ho faktisk ikke fysisk klarte å gjøre noe. 

Anonymkode: bd68e...89a

• Liker 5
Skrevet

Kl 13.00 er dessverre for sent. Vanskelig å få vikarer på så kort tid.  Prøv naproxen. 

Anonymkode: e1963...4dc

• Liker 2
Skrevet

Kl 13.00 er dessverre for sent. Vanskelig å få vikarer på så kort tid.  Prøv naproxen. 

Anonymkode: e1963...4dc

Forstår det kan være vanskelig ja, men litt utfordrende å forutse disse ekstreme smertene også dessverre. Jeg har veldig dårlig samvittighet selvfølgelig😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei, jeg 18 år gammel og har akkurat fått meg en ny jobb. Jeg har hatt fire opplæringsdager der, og nå skulle jeg på min første jobbdag. Dessverre fikk jeg store pms-smerter, det er så ille at jeg ikke klarer å stå en gang. Har også fått legetime for å undersøke om jeg har endometriose. Jeg synes det var en veldig ukomfortabel sak å ta på telefonen så jeg valgte først en å sende en mld til arbeidsgiver klokken 13:00 (på mine tidligere jobber var dette godkjent), jeg startet på jobb 16:00. Det gikk en stund og jeg fikk aldri noe svar, derfor ringte jeg hun to ganger på privat telefon og en gang på jobbtelefon. Sjefen ringte meg ikke opp igjen før klokken var 16:00. 

Dette var en veldig ukomfortabel samtale. Sjefen var på ingen måte forståelsesfull og var rett og slett litt frekk. Jeg fikk all skylden for at hun ikke hadde sett telefonen, og begynte å snakke til meg på en nedlatende måte. Jeg forstår at det var en vanskelig situasjon, og jeg skulle vel ha ringt i starten og ikke sendt mld, men jeg prøvde å ringe henne tre ganger nærmere 16:00. Jeg føler meg nå helt forferdelig, og gråt resten av dagen etter denne samtalen. Jeg føler meg som en veldig dårlig ansatt og sitter igjen med en veldig dårlig selvfølelse/selvtillit, og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre nå. Tørr nesten ikke å møte opp på neste jobbdag.

Setter stor pris på råd og oppmuntrende ord🙂

Jeg beklaget meg også over telefonen, men kan det være lurt å sende sjefen en unnskyld melding i tillegg, eller ta det neste arbeidsdag?

Skrevet

Jeg ser at du er ganske ung og kanskje ikke har så mye erfaring i arbeidslivet, men det normale er egentlig at melding ikke er godkjent varsling av fravær. Du skal ringe, og ringe så fort du vet du blir borte. Jeg syns du skal beklage til sjefen din (selvom hun oppførte seg frekk i tlf). Du kan også si at det ikke skal skje igjen, og at du har hatt veldig dårlig samvittighet etter måten du gjorde det på. Legg deg flat rett å slett, så ordner det seg nok :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg beklaget meg også over telefonen, men kan det være lurt å sende sjefen en unnskyld melding i tillegg, eller ta det neste arbeidsdag?

Ta det neste arbeidsdag ansikt til ansikt. 

• Liker 1
Skrevet

Dette går bra, TS! Av og til blir man akutt dårlig og må ringe inn på kort varsel. Det er sant at noen arbeidsgivere godtar SMS, men er man usikker på hvilke regler som gjelder bør man alltid ringe. Men nå har du lært og gjør ikke dette neste gang 😊 Kommer til å gå helt fint. ❤️ 

Anonymkode: 0ede5...81f

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Så er også ufattelige smerter i magen noe annet enn migrene også da.

Anonymkode: 8864d...130

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så er også ufattelige smerter i magen noe annet enn migrene også da.

Anonymkode: 8864d...130

Da har du ikke hatt ordentlige migreneanfall 🙄 Jeg har svimt av, kastet opp, mistet synet, ikke klart å prate, ikke klart å bevege meg, ligget i flere døgn av utmattelse etterpå … men syns det høres sjukt merkelig ut å ha kronisk migrene og 0 fravær ila 12 år på jobb🙄

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette går bra ts! Støtter de over, legg deg flat og forklar at du ikke kjente kutymen (og at du varsler på en annen måte neste gang). Det ordner seg! 😊

Btw; du er langt fra alene om å varsle sent (man kan bli akutt dårlig i eks helsevesenet og).

Anonymkode: 7e63e...d65

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette går bra ts! Støtter de over, legg deg flat og forklar at du ikke kjente kutymen (og at du varsler på en annen måte neste gang). Det ordner seg! 😊

Btw; du er langt fra alene om å varsle sent (man kan bli akutt dårlig i eks helsevesenet og).

Anonymkode: 7e63e...d65

Tusen takk! Jeg for beklage og legge meg flat neste arbeidsdag🙂

Skrevet

Man kan lære på en mye bedre måte enn at ts skal miste all selvtillitt og gråte resten av dagen. Stakkars! Ikke rart folk blir deppa, når noen behandler folk så dårlig. Ja, du kunne ringt. Men det kunne hun sagt til deg på en fin måte. Så hadde du tatt det til deg. Utrolig ufint og uprofesjonelt av sjefen din å oppføre seg sånn. Rødt flagg og ville faktisk sett meg om etter ny jobb. Dersom du ikke trives godt eller da🙂 Man skal bygge hverandre opp, ikke ned på jobb!! 

Anonymkode: cea67...361

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan lære på en mye bedre måte enn at ts skal miste all selvtillitt og gråte resten av dagen. Stakkars! Ikke rart folk blir deppa, når noen behandler folk så dårlig. Ja, du kunne ringt. Men det kunne hun sagt til deg på en fin måte. Så hadde du tatt det til deg. Utrolig ufint og uprofesjonelt av sjefen din å oppføre seg sånn. Rødt flagg og ville faktisk sett meg om etter ny jobb. Dersom du ikke trives godt eller da🙂 Man skal bygge hverandre opp, ikke ned på jobb!! 

Anonymkode: cea67...361

Tusen takk, var dette jeg også egentlig tenkte. Sjefen har bare visst meg fler og fler negative sider ved seg selv, blant annet at hun aldri holder avtaler og ikke sier ifra om det. Det virker ikke ut som noe særlig bra arbeidsmiljø, så generelt sett trives jeg ikke der. Men tenker jeg ikke skal gi opp med en gang, holde ut en stund, og lete etter andre jobber jeg kan forhåpentligvis "bytte" over til senere🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...