Gå til innhold

Dere som har barn som har studert i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har ungdommer som har tatt et år på videregående i USA? Hvordan var vertsfamilien? Opplegget rundt osv? Fikk de godkjent studieåret som en del av norsk vgs? Eller måtte de ta opp igjen året når de kom hjem? 

Anonymkode: 20f3d...cf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er de utvekslingselev er de ikke studenter.

Elever =vidergående

Student=høyere utdannelse

Anonymkode: f8e17...70c

• Liker 7
Skrevet

De som gjorde det på vgs måtte gå et år under oss husker jeg. 

Anonymkode: 94402...d81

Skrevet

Min datter var i Irland. Veldig fin vertsfamilie, snill og støttende. Hun hadde god dialog med skolen sin før hun reiste og fant ut hvilke fag hun måtte ta for å få godkjent. Så måtte hun få minst C for å få året godkjent. Hun brukte EF.

Anonymkode: d6b50...4a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er de utvekslingselev er de ikke studenter.

Elever =vidergående

Student=høyere utdannelse

Anonymkode: f8e17...70c

hva med å bare holde smella, hvis du faktisk ikke har noe som helst "konstruktivt" å komme med? 

:svett: 

Anonymkode: eeabf...eba

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

hva med å bare holde smella, hvis du faktisk ikke har noe som helst "konstruktivt" å komme med? 

Ikke meg du siterer, men tittelen er misvisende. Jeg trodde det gjaldt studenter, ikke VGS-elever på utveksling.

Anonymkode: f74a3...e87

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva med å respektere at fakta er fakta og heller være åpen for å lære ny kunnskap?

• Liker 6
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men tittelen er misvisende. Jeg trodde det gjaldt studenter, ikke VGS-elever på utveksling.

Samme her. 

Men til TS.

De jeg kjenner som har hatt et år utveksling på vgs har fått godskrevet året, men kanskje måttet tatt ett eller to fag ekstra siste året.

Anonymkode: 61c74...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

det var før i tiden. Mener de kan få det godkjent nå.

Anonymkode: 656fc...409

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Da skal man ha gjort mye gæernt under utvekslingen. En normal elev ville fått alt godkjent og måtte kanskje ta 1-2 fag ekstra siste året på vgs for å komme i mål, ikke gå et helt trinn om igjen.

Anonymkode: 32703...66a

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

TS kommer jo ikke til å få svar på det hun lurer på, når tittelen handler peker mot studier mens det hun egentlig lurer på er utvekslingår på videregående, der man bor i en lokal vertsfamilie. Det er jo noe helt annet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da skal man ha gjort mye gæernt under utvekslingen. En normal elev ville fått alt godkjent og måtte kanskje ta 1-2 fag ekstra siste året på vgs for å komme i mål, ikke gå et helt trinn om igjen.

Når det er sagt så har jeg hørt nesten utelukkende positive ting fra kjente som enten har utvekslet selv eller har barn som har gjort det. Eneste negative historien jeg har hørt var en bekjent som ble plassert i "vertsfamilie" hos en eldre kar. Dette var i USA, og det ble et par måneder ut i oppholdet oppdaget kameraer under dosetet og i dusjen på badet som eleven brukte 🤢

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Samme her. Jeg kom inn for å dele erfaring med universitetsstudier i utlandet, men ser at det ikke er det TS spør om. VGS-elever er ikke studenter, de er på utveksling. Med misvisende overskrift kommer hun ikke til å få svar på det hun faktisk spør om. 

Anonymkode: 0be00...a1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen som har ungdommer som har tatt et år på videregående i USA? Hvordan var vertsfamilien? Opplegget rundt osv? Fikk de godkjent studieåret som en del av norsk vgs? Eller måtte de ta opp igjen året når de kom hjem? 

For å svare bare på denne biten: Jeg var utvekslingselev selv da jeg gikk på videregående, og svaret på det første vil være forskjellig for hver kombinasjon av student og familie - noen får fulltreff og andre helbom. Man kan skifte vertsfamilie, og det kan være enkelt eller det kan være vanskelig. Opplegget rundt? det vil variere med hvilken organisasjon man reiser med og innsatsen til den lokale area rep'en.

Vil jeg anbefale et utvekslingsår? Ja, absolutt

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette var det som var vanlig for 20+ år siden, et utvekslingsår i USA (som var det vanligste landet å reise til) ble ikke godkjent mtp. pensum i Norge. Alle de jeg vet om som dro på utveksling 2.året, måtte gå dette året om igjen i Norge, også de skoleflinke.

Reglene kan være annerledes nå, for eksempel kan man i vårt fylke reise på utveksling et år og få året godkjent, men dette er i regi av fylkeskommunen. Skolene i utlandet er «forhåndsgodkjente» og det er et svært begrenset antall plasser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette var det som var vanlig for 20+ år siden, et utvekslingsår i USA (som var det vanligste landet å reise til) ble ikke godkjent mtp. pensum i Norge. Alle de jeg vet om som dro på utveksling 2.året, måtte gå dette året om igjen i Norge, også de skoleflinke.

Reglene kan være annerledes nå, for eksempel kan man i vårt fylke reise på utveksling et år og få året godkjent, men dette er i regi av fylkeskommunen. Skolene i utlandet er «forhåndsgodkjente» og det er et svært begrenset antall plasser.

Går det på karakterer når man søker? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

det var før i tiden. Mener de kan få det godkjent nå.

Min sønn har veldig lyst å ta et år i usa i løpet av videregående, men han går bare på ungdomsskolen enda. Men det er drømmen. 
hvis han får en god vertsfamilie og gode venner vil konserter året bli et minne for livet der han får utviklet seg og opplevd masse en ellers ikke får gjort 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Går det på karakterer når man søker? 

det pleier å gå på personlig egnethet etter intervju

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg var det for en del år siden og hadde flere venner som var det. 

Jeg digget vertsfamilien min og vi har fortsatt kontakt i dag. Besøker hverandre, Skype osv. Ene jeg kjente måtte bytte familie. Havnet i en veldig fattig familie hvor hun nærmest måtte være barnevakt og hushjelp. 

Jeg fikk godkjent året mitt, men det var pga jeg valgte fag som jeg hadde hjemme, bortsett fra norsk. Men var tøft å starte på vgs igjen i Norge, da jeg synes vgs i USA var veldig enkelt. 

Har bare gode erfaringer. 

Anonymkode: 3fe8e...c8d

Skrevet

Begge våre har gått et år på skole i USA og fikk godkjent året i forhold til norsk VGS. De var i USA 2.året på VGS. Men våre er begge født i USA så vi hadde litt andre fordeler med tanke på skole og vertsfamilie , de bodde hos kjente når de var der og gikk på privatskole. 

Anonymkode: 8ca93...16a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...