Gå til innhold

Er dette en mulighet? Lån og eie 2 boenheter (naver)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arver 800 000 kr. Har 0 i gjeld. Pr dags dato bor jeg i et av de dyreste strøkene, og kunne fått lån fra husbanken her (pga høye boligpriser) på 3 mill. 

Joda, der er mulig. Men det vil ikke bli særlig hyggelig å bo i en trang leilighet jeg hadde følt meg innestengt i og hatt ekstremt høye bo utgifter

Så. Begynte å tenkte litt. Hva med å flytte til en bygd jeg kjenner til og har et trygt nettverk til? Der ligger leilighet i ‘’sentrum’’  ute med prisantydning til 500 000. Den kunne jeg casha rett ut og sitter igjen med 300 000. Hytter i området koster 800 000 kr, og jeg måtte spurt om lån på 500 000. 

Kan jeg som ufør med 300 000 før skatt i året, få lån på 500 000 kr med pant i egen bolig? 

Kan det være mulig?

Bokostnadene på det hele vil være lavere enn de 7000 kr jeg betaler til bo kostnader den dag i dag

Anonymkode: 47d8c...cae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med dagens rente og så lav lønn vil nok lånesaken stoppe opp på betjeningsevne.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 86c6b...1b2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg arver 800 000 kr. Har 0 i gjeld. Pr dags dato bor jeg i et av de dyreste strøkene, og kunne fått lån fra husbanken her (pga høye boligpriser) på 3 mill. 

Joda, der er mulig. Men det vil ikke bli særlig hyggelig å bo i en trang leilighet jeg hadde følt meg innestengt i og hatt ekstremt høye bo utgifter

Så. Begynte å tenkte litt. Hva med å flytte til en bygd jeg kjenner til og har et trygt nettverk til? Der ligger leilighet i ‘’sentrum’’  ute med prisantydning til 500 000. Den kunne jeg casha rett ut og sitter igjen med 300 000. Hytter i området koster 800 000 kr, og jeg måtte spurt om lån på 500 000. 

Kan jeg som ufør med 300 000 før skatt i året, få lån på 500 000 kr med pant i egen bolig? 

Kan det være mulig?

Bokostnadene på det hele vil være lavere enn de 7000 kr jeg betaler til bo kostnader den dag i dag

Ja, det kan du så lenge boligen du eier er verdt mer enn det du har i lån :) 

Anonymkode: 4e22f...c93

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mvh finansrådgiver 

Hun kan vel betjene et lån på 500 000,- med den inntekten? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det kan du så lenge boligen du eier er verdt mer enn det du har i lån :) 

Nei, ikke når man ikke sitter igjen med betjeningsevne etter man trekker ifra standard levekostnader og må regne på en rente på opp til 8,5% I henhold til utlånsforeskriften.

• Liker 2
Skrevet

Mvh finansrådgiver 

Men det vil jo være en billigere løsning enn hvordan jeg bor nå og betaler 7000 kr i måneden 🙈 Jeg kan vise til at jeg har betalt en høyere sum over maaange år i boutgifter 

eller misforsto jeg noe?😳 

ts

Skrevet

Men det vil jo være en billigere løsning enn hvordan jeg bor nå og betaler 7000 kr i måneden 🙈 Jeg kan vise til at jeg har betalt en høyere sum over maaange år i boutgifter 

ts

Det tar de ikke hensyn til.

Anonymkode: d58d5...a69

• Liker 1
Skrevet

Du må også tenke på at det er en del faste kostnader med både hytte og hus. Fritidsbolig har heller ikke strømstøtte, så med mindre det er en hytte uten innlagt strøm og vann blir nok dette vanskelig.

Anonymkode: a307b...9cb

Skrevet

Du vil ikke få lån fra husbanken med 800.000 i egenkapital. Jeg fikk avslag fordi jeg hadde 200.000 i EK.  Les vilkårene så står det at lån fra husbanken gis de som ikke får lån i vanlig bank og ikke har egenkapital eller mulighet til å spare opp egenkapital

Anonymkode: bfd97...b71

• Liker 1
Skrevet

Og du må ha bodd i den kommunen du søker om husbank lån i i minst to år først 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, ikke når man ikke sitter igjen med betjeningsevne etter man trekker ifra standard levekostnader og må regne på en rente på opp til 8,5% I henhold til utlånsforeskriften.

Men jeg vil jo sitte igjen med bedre betjeningsevne, enn hvor jeg bor nå og betaler 7000 inkludert alt… 

ts

Du vil ikke få lån fra husbanken med 800.000 i egenkapital. Jeg fikk avslag fordi jeg hadde 200.000 i EK.  Les vilkårene så står det at lån fra husbanken gis de som ikke får lån i vanlig bank og ikke har egenkapital eller mulighet til å spare opp egenkapital

Jeg vil ikke få lån der uansett, da jeg kan cashe ut hele leiligheten selv. Lån av husbanken til fritidsbolig skjer ikke. 

Tenker mer på om jeg kan få 500 000 kr til en hytte, og at jeg tar leiligheten som er verdt 500 000 i pant hos vanlig banken. 

ts

Skrevet

ts

Det spiller ingen rolle hva du viser til, tallene må gå opp mtp standardbudsjettene. Men, hvis du ikke har barn, bil eller annen gjeld så kan det gå likevel 😊 et raskt overslag på 500k i lån på 8% rente var lavere enn jeg først så for meg, under 50k i året. 

Ville startet med å legge inn en søknad, bare vær forberedt på at det kan bli avslag pga betjeningsevne. 

Mvh finansrådgiver 

Skrevet

Hadde heller kjøpt meg leilighet og ventet med hytte til ting er litt annerledes. Nå er det spådd en helsikes dyr vinter med strømprisene vi har. En hytte vil du ikke ha råa til å bruke engang med den inntekten du har (får ikke strømstøtte på fritidsbolig). Har du råa til å betale 20 000,- i mnd i strøm gjennom vinteren så er saken annerledes. Vi regner med strømregning på 6000-9000 i mnd fremover.

• Liker 3
Skrevet

Med månedlige utgifter til vann renovasjon strøm ol. Har du tenkt på at du også med lav inntekt bør ha ganske mye penger liggende til uforutsette utgifter? Å eie koster mye i livets løp. Vannlekkasje, slitte gulv, varmepumpe som ryker, betale feier hver andre år om du har pipe, storm som ødelegger noe, rørlegger om ett rør går tett, gulv og vinduer som må byttes når det blir tid for det osv. 

Du bør legge av minst 200.000 til dette tenker jeg. Og da er det kun til uforutsette utgifter til vedlikehold.  Ikke ny sofa eller kjøleskap når det gamle ryker. 

Anonymkode: f82ef...614

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde heller kjøpt meg leilighet og ventet med hytte til ting er litt annerledes. Nå er det spådd en helsikes dyr vinter med strømprisene vi har. En hytte vil du ikke ha råa til å bruke engang med den inntekten du har (får ikke strømstøtte på fritidsbolig). Har du råa til å betale 20 000,- i mnd i strøm gjennom vinteren så er saken annerledes. Vi regner med strømregning på 6000-9000 i mnd fremover.

Da har du en fryktelig dårlig strømavtale som du burde forhandle ned. På det verste i vinter regner jeg med å ligge på maks 2500. Og jeg har stort hus. 

• Liker 1
Skrevet

Da har du en fryktelig dårlig strømavtale som du burde forhandle ned. På det verste i vinter regner jeg med å ligge på maks 2500. Og jeg har stort hus. 

Men du får strømstøtte. Hva blir det uten?

Anonymkode: e3fa9...a7b

• Liker 1
Skrevet

Eeh, nei. Strømmen er svindyr her… vet flere som har betalt 8000- 10 000 i høst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg vil jo sitte igjen med bedre betjeningsevne, enn hvor jeg bor nå og betaler 7000 inkludert alt… 

ts

Jeg vil ikke få lån der uansett, da jeg kan cashe ut hele leiligheten selv. Lån av husbanken til fritidsbolig skjer ikke. 

Tenker mer på om jeg kan få 500 000 kr til en hytte, og at jeg tar leiligheten som er verdt 500 000 i pant hos vanlig banken. 

ts

Det er ikke slik betjeningsevne fungerer dessverre. Bankene har standardbudsjetter som skal følges og dette styres av utlånsforeskriften.

Hvis du har 1 bil og er alene uten barn så vil kostnadene for å kun leve med alt det medfører utgjøre rundt roughly 210 000- 220 000 kr i året alene uten lån og hytte, ikke et kredittkort, ingenting. Dette er basert på sifo-budsjettet som utgjør rundt 170 000 kr per år av dette samt strøm, vedlikehold ect. Fellesutgifter kommer i tillegg. Hytte regnes som 30 000 kr alene. Dvs at hvis du eier en hytte så vil banken regne med at du trenger ca 250 000 kr i året + fellesutgifter på leiligheten kun på å leve med et akseptabelt forbruk og å kunne holde boligen din.

På selve lånet skal man så beregne rente på +5%. Så er spørsmålet om det er noe betjeningsevne igjen, du skatter også av inntekten og har ikke fullt 300 000 kr å benytte deg av i året.

Men, kontakt banken din. Hør hvilke muligheter du har. Kanskje du kan moderere deg litt, ta opp lavere lån og få oppfylt drømmen din på et vis likevel. Jeg sitter ikke med lånesaken din og nøyaktige tall og skal ikke si at det er en garantert avslagssak, men med så lav inntekt er det lite rom for at banken kan gi lån.

Mvh finansrådgiver 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du må ha bodd i den kommunen du søker om husbank lån i i minst to år først 

Ingen av disse stemmer. Husbanklån er det kommunene som forvalter, og alle kommunene har sine egne regler.

Jeg har fått tilslag på lån med over 300k i ek, samt jeg bodde ikke engang i kommunen.

TS, jeg tror du hadde fått et lån på 500k. Hør med flere banker du. Men husk at for å bo fast på en hytte, må den søkes om å gjøre endring fra fritidsbolig.

Men hvorfor ikke ta en bolig i dette 'sentrum'?

Anonymkode: f0c12...517

• Liker 2
Skrevet

Ingen av disse stemmer. Husbanklån er det kommunene som forvalter, og alle kommunene har sine egne regler.

Jeg har fått tilslag på lån med over 300k i ek, samt jeg bodde ikke engang i kommunen.

TS, jeg tror du hadde fått et lån på 500k. Hør med flere banker du. Men husk at for å bo fast på en hytte, må den søkes om å gjøre endring fra fritidsbolig.

Men hvorfor ikke ta en bolig i dette 'sentrum'?

Anonymkode: f0c12...517

TS snakker ikke om husbanklån. Heller ikke om å bo fast i en hytte. Har du lest tråden i det heletatt..?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...