Gå til innhold

Tips til sminke til naturlig look til en som ikke er vandt med det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år og har aldri brukt sminke ettersom jeg ikke orker ta meg tid til det i tillegg til at jeg ikke har peiling på det. Er redd for å se verre ut med sminke enn uten ettersom jeg tenker jeg sikkert ikke får til å sminke meg på en god/fin nok måte.

Men nå ønsker jeg forsøke litt, og ønsker gjerne en naturlig look. Tenkte kanskje en foundation, mascara, eyeliner og en slags lepomade med litt farge på. 

Hva anbefales av merker og hvor får man kjøpt det?

Anonymkode: 84943...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler mineralpudder og ikke flytende foundation:) bruk bare pitte litt pudder og snurr med en stor kabuki børste. Mest naturlige mineralpudder jeg har brukt er Tikei og du kan bestille prøver for 10 kr for tikei.se :)

Anonymkode: c766f...836

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anbefaler mineralpudder og ikke flytende foundation:) bruk bare pitte litt pudder og snurr med en stor kabuki børste. Mest naturlige mineralpudder jeg har brukt er Tikei og du kan bestille prøver for 10 kr for tikei.se :)

Takk for tips. Hvordan vet man hvilken farge man burde ha? Og I forhold til børste har du noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at du ikke bør gå for vanlig foundation. Det ser ofte svært unaturlig ut. 

Selv er dette en av mine favoritter.  Kan blandes med hudkrem du bruker. 

https://www.blivakker.no/product/3228443?utm_campaign=pmax_all_products&gclid=Cj0KCQjwkt6aBhDKARIsAAyeLJ1YIqmfQmQ5xE6kGnfdipXXAaKetTWebx-XejaK4MS7WZSIgxK6pHoaArWFEALw_wcB

Videre vil jeg anbefale en leppepomade, gjerne med litt farge om du liker det. 

Litt mascara (og bruk også vippecurler før mascara)

Og litt blush i kinnene. 

Vipps, naturlig look på 5 minutter. 

Anonymkode: 5454a...b13

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig i at du ikke bør gå for vanlig foundation. Det ser ofte svært unaturlig ut. 

Selv er dette en av mine favoritter.  Kan blandes med hudkrem du bruker. 

https://www.blivakker.no/product/3228443?utm_campaign=pmax_all_products&gclid=Cj0KCQjwkt6aBhDKARIsAAyeLJ1YIqmfQmQ5xE6kGnfdipXXAaKetTWebx-XejaK4MS7WZSIgxK6pHoaArWFEALw_wcB

Videre vil jeg anbefale en leppepomade, gjerne med litt farge om du liker det. 

Litt mascara (og bruk også vippecurler før mascara)

Og litt blush i kinnene. 

Vipps, naturlig look på 5 minutter. 

Anonymkode: 5454a...b13

Takk for tips. Jeg har forsøkt sett litt rundt på nettsiden du linker til og fant produkter av litt forskjellige merker. Har du erfaring med noen av dem? Eller noen andre som vet?

Bareminerals pudder
https://www.blivakker.no/product/3091690/bareminerals-original-foundation-spf15-light-beige-09-8g

Makeup revolution blush
https://www.blivakker.no/product/3132516/makeup-revolution-blusher-reloaded-pink-lady-7-5g

Mabeline mascara
https://www.blivakker.no/product/3208547/maybelline-lash-sensational-sky-high-mascara-black-7-2ml

NYX eyeliner
https://www.blivakker.no/product/3091731/nyx-professional-makeup-epic-ink-liner-bla

Burt bees lipbalm
https://www.blivakker.no/product/3138512/burt-s-bees-tinted-lip-balm-red-dhalia-4-25g

Sminkekost til å ta på blush (vet ikke om dette er rette sorten?)
https://www.blivakker.no/product/3047731/real-techniques-blush-brush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk for tips. Hvordan vet man hvilken farge man burde ha? Og I forhold til børste har du noen å anbefale?

Du kan bestille forskjellige fargeprøver på tikei.se til bare 10 kr per farge. Hver tester varer til ca 10 påføringer så du kan teste i innelys og utelys. 

Hvis du er etnisk norsk så har de fleste Nøytral hudtone. Hvis du blir veldig lett brun og gylden av sola så har du Warm hudtone, hvis du har tydelige blå blodårer (ikke grønnaktig) og lett for å bli rød og solbrent ikke brun så har du Cold hudtone. Tikei har også en fargetone som heter Peach som også er en nøytral tone som passer til blek nordisk hud. Jeg bruker N2 og N3 vinter/sommer eller P2 og P3 vinter/sommer fra Tikei. Altså Nøytral og Peach. Bestill prøver av litt forskjellige fargetoner så kan du se hvilken som passer deg best! Tallene 1-5 står for om du har lys eller mørk hud mens bokstavene står for om det er nøytral, kald,varm hudtone. 

Du kjøper kabuki børste i samme nettbutikk :) Du kan også kjøpe ferdig satt sammen kit der som inkluderer både børste og prøver i forskjellige fargetoner om du ikke vil velge ut toner selv. 

Når du skal påføre så dryss en liten mengde pudder ned i lokket på boksen, ikke større mengde enn et tynt lag på størrelse med ca et kronestykke i omkrets, også tar du børsten lett rundt og rundt nedi lokket så pudderet tvinnes inn i børsten, blåser svakt på børsten så det overflødige pudderet går vekk også påfører du pudderet i ansiktet i sirkulære bevegelser. Om du ikke har kviser å dekke så holder det med en påføring mens om du vil dekke mer så tar du litt mer pudder og gjentar samme prosess. Løspudder smelter inn i huden og ser utrolig naturlig ut så lenge fargen er riktig, og de første gangene du prøver det så påfør heller litt for lite pudder enn litt for mye fordi sånn det ser ut rett etter påføring er ikke like dekkende som det blir etter en halvtime når pudderet har smeltet og blandet seg godt i huden så hvis du tar på for mye så ser det fort fake ut og gir mye struktur så heller bruk litt for lite enn for mye! 

Du får også kjøpt testere til blush inne på tikei.no til 10 kr stk per farge. Er du typisk nordisk og vinterblek passer nok Lovely og Delight godt . 

Så en mascara er alt du trenger for å piffe opp :)

etterhvert kan du vurdere om du vil kjøpe noe for øyebryn eller øyelokk og lepper også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for tips. Jeg har forsøkt sett litt rundt på nettsiden du linker til og fant produkter av litt forskjellige merker. Har du erfaring med noen av dem? Eller noen andre som vet?

Bareminerals pudder
https://www.blivakker.no/product/3091690/bareminerals-original-foundation-spf15-light-beige-09-8g

Makeup revolution blush
https://www.blivakker.no/product/3132516/makeup-revolution-blusher-reloaded-pink-lady-7-5g

Mabeline mascara
https://www.blivakker.no/product/3208547/maybelline-lash-sensational-sky-high-mascara-black-7-2ml

NYX eyeliner
https://www.blivakker.no/product/3091731/nyx-professional-makeup-epic-ink-liner-bla

Burt bees lipbalm
https://www.blivakker.no/product/3138512/burt-s-bees-tinted-lip-balm-red-dhalia-4-25g

Sminkekost til å ta på blush (vet ikke om dette er rette sorten?)
https://www.blivakker.no/product/3047731/real-techniques-blush-brush

Mange er fornøyde med Bareminerals. Desverre fikk jeg kviser av ingrediensene og gikk derfor over til Tikei som jeg elsker resultatet på :)

børstene du har funnet kan brukes til blush men for selve foundationpudderet trenger du en kraftigere og tettere børste, den typen som heter kabuki børste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten med tanke på fargevalg kan bare minerals være et fint sted å starte, for de selger det i flere sminkebutikker og der kan du be om hjelp til å finne riktig farge og de sminker deg i butikken om du vil slik at du kan se deg selv med pudderet inne og ute før du kommer tilbake å evn kjøper produktet.  Bare å gå inn på en Kicks butikk å spørre om å få litt hjelp med å velge mineralpudder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan bestille forskjellige fargeprøver på tikei.se til bare 10 kr per farge. Hver tester varer til ca 10 påføringer så du kan teste i innelys og utelys. 

Hvis du er etnisk norsk så har de fleste Nøytral hudtone. Hvis du blir veldig lett brun og gylden av sola så har du Warm hudtone, hvis du har tydelige blå blodårer (ikke grønnaktig) og lett for å bli rød og solbrent ikke brun så har du Cold hudtone. Tikei har også en fargetone som heter Peach som også er en nøytral tone som passer til blek nordisk hud. Jeg bruker N2 og N3 vinter/sommer eller P2 og P3 vinter/sommer fra Tikei. Altså Nøytral og Peach. Bestill prøver av litt forskjellige fargetoner så kan du se hvilken som passer deg best! Tallene 1-5 står for om du har lys eller mørk hud mens bokstavene står for om det er nøytral, kald,varm hudtone. 

Du kjøper kabuki børste i samme nettbutikk :) Du kan også kjøpe ferdig satt sammen kit der som inkluderer både børste og prøver i forskjellige fargetoner om du ikke vil velge ut toner selv. 

Når du skal påføre så dryss en liten mengde pudder ned i lokket på boksen, ikke større mengde enn et tynt lag på størrelse med ca et kronestykke i omkrets, også tar du børsten lett rundt og rundt nedi lokket så pudderet tvinnes inn i børsten, blåser svakt på børsten så det overflødige pudderet går vekk også påfører du pudderet i ansiktet i sirkulære bevegelser. Om du ikke har kviser å dekke så holder det med en påføring mens om du vil dekke mer så tar du litt mer pudder og gjentar samme prosess. Løspudder smelter inn i huden og ser utrolig naturlig ut så lenge fargen er riktig, og de første gangene du prøver det så påfør heller litt for lite pudder enn litt for mye fordi sånn det ser ut rett etter påføring er ikke like dekkende som det blir etter en halvtime når pudderet har smeltet og blandet seg godt i huden så hvis du tar på for mye så ser det fort fake ut og gir mye struktur så heller bruk litt for lite enn for mye! 

Du får også kjøpt testere til blush inne på tikei.no til 10 kr stk per farge. Er du typisk nordisk og vinterblek passer nok Lovely og Delight godt . 

Så en mascara er alt du trenger for å piffe opp :)

etterhvert kan du vurdere om du vil kjøpe noe for øyebryn eller øyelokk og lepper også 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forresten med tanke på fargevalg kan bare minerals være et fint sted å starte, for de selger det i flere sminkebutikker og der kan du be om hjelp til å finne riktig farge og de sminker deg i butikken om du vil slik at du kan se deg selv med pudderet inne og ute før du kommer tilbake å evn kjøper produktet.  Bare å gå inn på en Kicks butikk å spørre om å få litt hjelp med å velge mineralpudder 

Supert, tusen takk for tips! Da skal jeg se om jeg får gjort det neste gang jeg er på kjøpesenteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Supert, tusen takk for tips! Da skal jeg se om jeg får gjort det neste gang jeg er på kjøpesenteret.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Lykke til :)

Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn generelt, så vil jeg anbefale deg å bare prøve litt hjemme først, når du ikke skal ut. Ikke fordi det nødvendigvis kommer til å se dårlig ut, men når jeg begynte med sminke så trodde jeg jo det så bra ut, ser tilbake på bilder nå og det var ganske forferdelig. Skulle ønske jeg hadde øvd mer før jeg gikk ut av huset liksom lol 

Anonymkode: b5043...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare sånn generelt, så vil jeg anbefale deg å bare prøve litt hjemme først, når du ikke skal ut. Ikke fordi det nødvendigvis kommer til å se dårlig ut, men når jeg begynte med sminke så trodde jeg jo det så bra ut, ser tilbake på bilder nå og det var ganske forferdelig. Skulle ønske jeg hadde øvd mer før jeg gikk ut av huset liksom lol 

Anonymkode: b5043...d72

Ja og å sminke seg i dagslys lys, ikke gult baderoms lys. Hvis man ikke har hvitt lys lampe på badet så ta med et speil å sminke seg i vinduslyset 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytende eyeliner kan gjerne bli litt hardt. Bruk en smal børste og dytt mørk brun eller svart øyenskygge inntill vippekanten. Det blir mer naturlig. Spesielt om du ikke er ungdom lenger.

En øyenbrynsblyant til å fylle i øyenbrynene gjør mye for looken uten å "vises". Viktig at du ikke velger for mørk farge.

Er du sikker på at du trenger foundation? Jeg bruker kun transparent pudder når jeg er på fest. Ellers dropper jeg det. Men har grei hud uten kviser og misfarging. Tar gjerne litt concealer under øynene om det trengs. Men får greit med søvn for tiden, så har ikke trengt det i det siste.

Leppestift. Bruk ikke en for kraftig. Trolig har du fin farge på leppene fra før. Ville brukt en lipgloss med farge, eller bare lypsyl uten farge. Det viktigste er at de ikke er tørre. Jeg liker en i blant form. Clinique chubby stick

Anonymkode: df3a4...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sjekke sminken i dagslys for å se at concealer og foundation ikke er feil farge, eller evt om concealer må duses ut.

Primer under øyenskygge er et must for at fargen skal vises og holde.

Bruk en fin farge i globalen. Det er fargen som dominerer når du har øynene åpen!

Anonymkode: df3a4...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker bare minerals pro liquid foundation, dyttes på med svamp. eller bare mineral original mineralpudder, jobbes inn i huden med sirkelbevegelser med en stor kabukibørste. Så en toutch(forsiktig med mengde) med the balm Mary lou manizer over neserygg, brynbue og øyelokk, litt bronser på kinnben, tinning og panne, liker guerlain sitt solpudder. Så litt farge på brynene. Bruker en tynn pensel og brynpudder. Lipgloss på leppene. Bruker vippetang på vippene, iblant litt maskara. Det er hverdagssminken min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ung og har fin hud kan du fint bare bruke maskara. I hvert fall til hverdags. 😊

Anonymkode: ab291...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 10.14):

Hvis du er ung og har fin hud kan du fint bare bruke maskara. I hvert fall til hverdags. 😊

Anonymkode: ab291...fe8

Absolutt! Som mann synes jeg ofte at altfor mange kvinner ser ut som om de bruker maske utendørs. Nå har jeg hørt teorier om at kvinner sminker seg hardt enten pga selvfølelse og/ eller i en slags konkurranse med andre kvinner, men for mange av oss gutta har det ofte litt minuseffekt. Lange og forførende vipper er derimot noe ihvertfall jeg legger merke til og synes er sexy. Så lenge man ikke drar på med karnevalvipper/ absurd lange falske vipper så er intense vipper med mascara noe mange synes er svært tiltrekkende. All den andre guffa har sikkert sin hensikt, men den er neppe å tiltrekke seg positiv oppmerksomhet fra motsatt kjønn. 

Anonymkode: ef2e1...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...