AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg er en mann på litt over 50 år som har jobbet hele livet uten en eneste sykedag. Har blitt mer og mer lei, og de siste 15 årene har jeg spart opp til ett års permisjon for å kunne leve ut drømmen: Å bo på hytta og trene på fulltid hver dag. Hytta er uten strøm, har ikke innlagt vann, ikke internett, ikke TV-signaler og ikke telefondekning. Det er fem timers kjøring unna hjemmet. Jeg har en avtale med bygdas eneste butikk at jeg får låne dusj og telefon der rundt en gang i uka. I de mest hektiske jobbperiodene var tanken på hytta omtrent det eneste som holdt meg oppe Kona mi er kronisk syk og har ikke ønsket å bo på hytta sammen med meg. Skal man oppholde seg her, må man ha gode ferdigheter på ski og til fots, da terrenget er meget kronglete og hun har en balansesykdom. (Vi har solid økonomi). Jeg har nå bodd på hytta et halvt år. Den fineste tiden skal egentlig ligge foran meg (ski er det aller beste jeg vet), men jeg trives ikke så godt med dette likevel. Jeg er hjemme nå grunnet dødsfall i konas familie og ser hvor mye jeg likevel og ganske overraskende savner komforten hjemme - jeg som ønsket både PC og mobil langt pokker i vold tidligere. Jeg er sliten, er blitt altfor tynn, sliter med å få i meg nok mat. 10-timersturene, som opplevdes som så vidunderlige da jeg kun hadde mulighet til å ta dem noen få ganger i året, føles nå bare som et ork. Ikke minst savner jeg kona, selvfølgelig. Mitt egoistiske opplegg (ja, jeg innrømmer det gladelig) har ført til de største kranglene i vårt snart 30-årige samliv. Siden kona hele veien har tjent veldig lite, har jeg lullet meg inn i en tanke om at dette er noe jeg har "fortjent". Så da blir det fryktelig pinlig å avbryte etter halvgått løp med halen mellom beina. Ikke minst konas ekstremt milde og forståelsesfulle foreldre har uttrykt at dette var et dumt valg av meg. Nå kommer snøen snart, da kan det i perioder bli vanskelig å dra hjem. Jeg føler jeg må ta et valg, men er redd for å angre uansett hva jeg gjør. Jeg kan starte i jobb på kort varsel, eller jeg kan ta resten av permisjonen hjemme, men jeg føler litt på at de rundt meg mener at siden jeg har "mast" meg til dette, får jeg jammen stå løpet ut. Hva gjør jeg? Gi opp drømmen som kanskje ikke var en drøm likevel? Bo på hytta og lengte hjem, bo hjemme og lengte til hytta? Anonymkode: 690f6...6d5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Ingen skam å snu, er det ikke det det heter? Det er lov å ombestemme seg. Si, "vet du hva, det ble ikke helt som jeg hadde sett for meg". Okei, du har prøvd. Anonymkode: 5f267...c76 17 1 3
Vimsepims Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 Du kan sikkert fjellvettreglene? Det er ingen skam å snu, vend om i tide. Du trenger ikke å jobbe fullt, men kanskje en langhelg her og der sammen med kona kan bøte litt på samvittigheten. 8 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Som de andre sier: ingen skam å snu! Det er da bare en god egenskap å kunne innrømme at man har ombestemt seg. Noen drømmer fungerer best i fantasien. Du prøvde den, men har da absolutt ikke feilet. Du har vel bare innsett at du vil bruke tiden din på noe annet. Ps: om kona får høre at du kommer hjem bl.a fordi du savner henne er jo bare romantisk 😊 Anonymkode: 8bec6...163 13 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 He, he, ja, jeg vet jo om regelen om "ingen skam å snu", men det var såpass mye baluba rundt dette i forkant at jeg føler det blir skamfullt likevel. (I et svakt øyeblikk der truet jeg opptil flere ganger med skilsmisse hvis jeg ikke fikk gjøre dette). Jeg blir enormt stressa hvis jeg ikke får trent tilstrekkelig hver eneste dag, og det kan bli vanskelig å reise hjem for så å trumfe gjennom at trening kansellerer alle andre planer. I tillegg er det jo nå jeg har sjansen. Jobben har oppført seg meget generøst som har gitt meg denne permisjonen - jeg får den ikke igjen. Anonymkode: 690f6...6d5
Serafina. Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 Det er helt innafor å ombestemme seg og si at dette var ikke som du trodde det skulle bli. I tillegg kan du jo også nevne at du savner kona di og du får en stjerne i boka. Ting blir ikke alltid som man tror. Nå har du prøvd og du fant ut at det ikke var så stas i virkeligheten som i drømmen. Fortsett permisjonen hjemme så du får deg en skikkelig pause fra jobben. 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 Hvorfor må det være så enten eller? Kan du ikke dra hjem en periode og så til hytta igjen? Du har fri! I et år! Gjør det du vil! Anonymkode: bb933...f84 5
HederaHelix Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 Det første som slår meg er : Dra hjem. Bruk tiden du har på å søke nye jobber. Den du har nå suger tydeligvis livskraften ut av deg. Men respekt for det du har prøvd på! 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 Men må du gå ti timer tur selv om du er på hytta? Kan du ikke roe litt ned på treningsmengde og bruke tida til å bare koble av? Kanskje pusse opp litt småting på hytta hvis du må ha noe å drive med? Bruk bilen og dra på dagsturer i området? Ta inn på hotell i nærheten for et døgn med komfort. 😉 Jeg tror jeg ville blitt på hytta, men som sagt, se litt på hva du bruker tiden på. Anonymkode: bab86...605 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 Nei det er ikke skamfullt å reise hjem. Dra hjem til kona di og beklag deg. Men si at du har trengt denne tiden for å finne ut av ting om livet og om deg selv. Beklag at du truet henne med skilsmisse og at du har savnet henne veldig. Du er en flott mann hvis du reiser hjem og forteller dine feil og hva du tenker. Det å erkjenne sine feil er en fantastisk og sterk egenskap. Anonymkode: 9f84e...ee2 5 2
Serafina. Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 HederaHelix skrev (2 minutter siden): Det første som slår meg er : Dra hjem. Bruk tiden du har på å søke nye jobber. Den du har nå suger tydeligvis livskraften ut av deg. Men respekt for det du har prøvd på! Dette tenkte jeg også; søk nye jobber. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor må det være så enten eller? Kan du ikke dra hjem en periode og så til hytta igjen? Du har fri! I et år! Gjør det du vil! Anonymkode: bb933...f84 Problemet med det er snøen. Mellom nå og jul er det begrenset og litt tilfeldig når det blir brøytet, så man kan i verste fall risikere å bli sittende fast i dagesvis uten mulighet for å komme bort med bil. Anonymkode: 690f6...6d5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men må du gå ti timer tur selv om du er på hytta? Kan du ikke roe litt ned på treningsmengde og bruke tida til å bare koble av? Kanskje pusse opp litt småting på hytta hvis du må ha noe å drive med? Bruk bilen og dra på dagsturer i området? Ta inn på hotell i nærheten for et døgn med komfort. 😉 Jeg tror jeg ville blitt på hytta, men som sagt, se litt på hva du bruker tiden på. Anonymkode: bab86...605 Hytta er mine foreldre sin, og her skal det ikke skiftes så mye som en fillerye! Altså, dette dreier seg om 30 kvadratmeter som ikke er endret en millimeter siden hytta ble kjøpt for 45 år siden. Jeg beiset utvendig i sommer, da. Anonymkode: 690f6...6d5
lillevill Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Bo på hytta og lengte hjem, bo hjemme og lengte til hytta? Hva med å satse på samlivet, samtaler og være der for den du elsker? Hva er livet egentlig, deg og din kropp og penger, eller deg og din kone, sammen? 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 Dra hjem til kona. Ta resten av permisjonen hjemme. Du har tydeligvis hatt behov for å røske opp i livet. Bedre å dra på hytta, enn å finne seg en ny kone. Så fint at du nå kjenner på at du savner det du har hjemme. Kanskje har du lært en ting eller to, selv om det ikke ble slik du så for deg? Anonymkode: c632c...f08 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #16 Skrevet 25. oktober 2022 lillevill skrev (Akkurat nå): Hva med å satse på samlivet, samtaler og være der for den du elsker? Hva er livet egentlig, deg og din kropp og penger, eller deg og din kone, sammen? Jeg bryr meg overhodet ikke om penger, bare så det er sagt. Men for å kunne ta helt fri ett år har jeg måttet spare opp en del hundre tusen og dermed jobbe en god del. Forstår ikke helt hva penger har med dette å gjøre. Anonymkode: 690f6...6d5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #17 Skrevet 25. oktober 2022 Det er vel ikke helt uvanlig at man har en drøm om mer frihet og det å kunne gjøre alle de tingene man ellers aldri har tid til. Men for mange blir dagen tom uten en jobb eller noe fast å gå til. Man lever ut drømmene en stund, men når disse drømmene da bare blir en vanlig hverdag, så forsvinner interessen. Det trenger ikke ha noe med hyttelivet i seg selv å gjøre, det samme kunne fort skjedd hjemme. Jeg gikk arbeidsledig en periode i forbindelse med nedbemanning, og det var veldig greit i starten, men når både venner og familie alltid er opptatt med jobb og ellers ikke alltid har overstudd til å finne på noe hver helg, så blir det mange tomme og kjedelige dager. Anonymkode: 37160...b44 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #18 Skrevet 25. oktober 2022 Fjellvettregel: Det er ingen skam å snu i tide. Men.. kunne du vært feks to uker hjemme og to uker på hytta? Og hva er greia med å låne tlf på butikk? Jeg er på hytta, jeg har en billig solcelle til å henge på ryggsekken. Lader powerbank, og deretter mobil og nettbrett. Jeg ser film når jeg vil, og hører på musikk. Og hvis det ikke er dekning der du er, så kan du jo likevel ha med mobil, og trenger sikkert ikke gå helt til butikken for å ringe? Det er kanskje dekning nærmere? Dusj får du kjøpt i turutstyr, vann finner du i en bekk, og snø kan du smelte. Har du spurt deg selv om du gjør hyttelivet unødvendig tungvindt? Med snø så går det jo like fort å komme frem på ski/truger/akebrett, som å gå, om ikke fortere.. Det er uansett ikke pinlig å innrømme at man ombestemmer seg etter å ha prøvd. Du får sikkert pluss og skryt både av kone og familie. Anonymkode: 2183a...650 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #19 Skrevet 25. oktober 2022 Et år på hytta høres jo kjedelig ut . reist neste 6 månedene Anonymkode: 4b5e5...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #20 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel ikke helt uvanlig at man har en drøm om mer frihet og det å kunne gjøre alle de tingene man ellers aldri har tid til. Men for mange blir dagen tom uten en jobb eller noe fast å gå til. Man lever ut drømmene en stund, men når disse drømmene da bare blir en vanlig hverdag, så forsvinner interessen. Det trenger ikke ha noe med hyttelivet i seg selv å gjøre, det samme kunne fort skjedd hjemme. Jeg gikk arbeidsledig en periode i forbindelse med nedbemanning, og det var veldig greit i starten, men når både venner og familie alltid er opptatt med jobb og ellers ikke alltid har overstudd til å finne på noe hver helg, så blir det mange tomme og kjedelige dager. Anonymkode: 37160...b44 Du har nok noen poenger her, samtidig så er det ikke mangelen på jobb som plager meg. Jeg har alltid sett på jobben som et nødvendig onde og selv jobber jeg har trivdes greit i, har jeg fremdeles ikke hatt behov for for min egen del, hvis det gir mening. Jobben AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fjellvettregel: Det er ingen skam å snu i tide. Men.. kunne du vært feks to uker hjemme og to uker på hytta? Og hva er greia med å låne tlf på butikk? Jeg er på hytta, jeg har en billig solcelle til å henge på ryggsekken. Lader powerbank, og deretter mobil og nettbrett. Jeg ser film når jeg vil, og hører på musikk. Og hvis det ikke er dekning der du er, så kan du jo likevel ha med mobil, og trenger sikkert ikke gå helt til butikken for å ringe? Det er kanskje dekning nærmere? Dusj får du kjøpt i turutstyr, vann finner du i en bekk, og snø kan du smelte. Har du spurt deg selv om du gjør hyttelivet unødvendig tungvindt? Med snø så går det jo like fort å komme frem på ski/truger/akebrett, som å gå, om ikke fortere.. Det er uansett ikke pinlig å innrømme at man ombestemmer seg etter å ha prøvd. Du får sikkert pluss og skryt både av kone og familie. Anonymkode: 2183a...650 Oi, jeg mente lade. Anonymkode: 690f6...6d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå