Gå til innhold

Jeg forsøker å gå ned i vekt men elendig viljestyrke gjør at jeg feiler gang på gang - Hvordan får man bedre viljestyrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker å gå ned i vekt men elendig viljestyrke gjør at jeg feiler gang på gang. Jeg har virkelig forsøkt gå ned i vekt det siste året men jeg feiler gang på gang. Jeg forsøker holde fokuset på målet, at jeg ønsker å bli sunnere og se bedre ut men det er liksom ikke nok. 

Hvordan får man bedre viljestyrke og hva ellers kan jeg gjøre?

Anonymkode: 1163f...8ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvilke situasjoner er det viljestyrken din svikter, helt konkret?

De aller, aller færreste klarer å slanke seg kun på beinhard viljestyrke, det er kjempetungt.

Man må legge livet til rette for å slippe å bruke viljestyrken hele tiden.

Anonymkode: 98941...885

• Liker 7
Skrevet

Jeg har en mistanke om at du er veldig svart-hvit i tankegangen, hvor hver eneste lille utskeielse som er utenfor planen blir sett på som et nederlag hvorpå du du blir skuffet over deg selv og føler deg håpløs, noe som igjen bryter ned motivasjonen din

• Liker 3
Skrevet

Du må lage et opplegg der du ikke er avhengig av viljestyrke. Anbefaler boken «Spis deg fri», der er det godt forklart hvorfor vi ikke kan stole på viljestyrken og hvordan en kan legge opp kosthold så en ikke er avhengig  av det. 

Anonymkode: 04ae2...f12

• Liker 2
Skrevet

Du må ikke belage deg på viljestyrke. Rett og slett. Viljestyrke er en begrenset ressurs, og alle, absolutt alle, har øyeblikk hvor viljestyrken rett og slett er oppbrukt. 

Så du må heller tilrettelegge slik at du ikke trenger støtte deg på viljestyrken. 

Som i å ikke ha godsaker i hus, fremfor å belage deg på at du skal ha viljestyrke nok til å unngå å ta av det som ligger lett tilgjengelig. 

MÅ du ha godsaker i hus (jeg bor med en mann som handler store mengder snop på tilbud....), så oppbevar dem et sted de ikke er lett tilgjengelig. Selv en liten ubeleilighet kan faktisk har stor innvirkning på hvor sannsynlig det er at du forsyner deg og ikke, viser forskning. Så flytt dem fra kjøkkenskapet til boden i kjelleren, gjerne bak noe. 

Har du en jobb hvor det settes ut snop og kaker i hytt og gevær, lag deg en regel om i hvilke anledninger du har lov til å ta. Ikke sett deg i en situasjon hvor du hele tiden må ta et valg: skal jeg ta en i dag eller ikke? Lag deg heller en regel med "Jeg har kun lov til å ta snop om fredagen", "Jeg har ikke lov til å ta snop, bare kake", "Jeg kan kun spise kake når det er for å feire en på teamet mitt", osv. 

Om reglene ikke hjelper, så prøv å finne alternative ruter så du slipper gå forbi der det er satt ut. 

Finn alternative ting du kan spise om du kjenner sug på noe. Yoghurt naturell med frukt, kanskje søtet med stevia. 

Og merk når "viljestyrken" din er på sitt svakeste. For de fleste er det når de er trøtt, sliten, har sovet dårlig, er stresset, lei seg, osv. Jeg vet for eksempel at når jeg er lei meg, er det ekstra lett for å havne med begge hendene i sjokoladeposen. Så da er jeg føre var, og passer på å gjemme den langt vekk, gå ut av huset, o.l,

Anonymkode: c1e97...775

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I hvilke situasjoner er det viljestyrken din svikter, helt konkret?

De aller, aller færreste klarer å slanke seg kun på beinhard viljestyrke, det er kjempetungt.

Man må legge livet til rette for å slippe å bruke viljestyrken hele tiden.

Den svikter hele tiden. Når jeg er på butikken å handler, når jeg bare er hjemme, når jeg er på kafe osv.

Skrevet
Grüner skrev (21 timer siden):

Jeg har en mistanke om at du er veldig svart-hvit i tankegangen, hvor hver eneste lille utskeielse som er utenfor planen blir sett på som et nederlag hvorpå du du blir skuffet over deg selv og føler deg håpløs, noe som igjen bryter ned motivasjonen din

Ja, du har helt rett i det. Jobber med å endre dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du må lage et opplegg der du ikke er avhengig av viljestyrke. Anbefaler boken «Spis deg fri», der er det godt forklart hvorfor vi ikke kan stole på viljestyrken og hvordan en kan legge opp kosthold så en ikke er avhengig  av det. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du må ikke belage deg på viljestyrke. Rett og slett. Viljestyrke er en begrenset ressurs, og alle, absolutt alle, har øyeblikk hvor viljestyrken rett og slett er oppbrukt. 

Så du må heller tilrettelegge slik at du ikke trenger støtte deg på viljestyrken. 

Som i å ikke ha godsaker i hus, fremfor å belage deg på at du skal ha viljestyrke nok til å unngå å ta av det som ligger lett tilgjengelig. 

MÅ du ha godsaker i hus (jeg bor med en mann som handler store mengder snop på tilbud....), så oppbevar dem et sted de ikke er lett tilgjengelig. Selv en liten ubeleilighet kan faktisk har stor innvirkning på hvor sannsynlig det er at du forsyner deg og ikke, viser forskning. Så flytt dem fra kjøkkenskapet til boden i kjelleren, gjerne bak noe. 

Har du en jobb hvor det settes ut snop og kaker i hytt og gevær, lag deg en regel om i hvilke anledninger du har lov til å ta. Ikke sett deg i en situasjon hvor du hele tiden må ta et valg: skal jeg ta en i dag eller ikke? Lag deg heller en regel med "Jeg har kun lov til å ta snop om fredagen", "Jeg har ikke lov til å ta snop, bare kake", "Jeg kan kun spise kake når det er for å feire en på teamet mitt", osv. 

Om reglene ikke hjelper, så prøv å finne alternative ruter så du slipper gå forbi der det er satt ut. 

Finn alternative ting du kan spise om du kjenner sug på noe. Yoghurt naturell med frukt, kanskje søtet med stevia. 

Og merk når "viljestyrken" din er på sitt svakeste. For de fleste er det når de er trøtt, sliten, har sovet dårlig, er stresset, lei seg, osv. Jeg vet for eksempel at når jeg er lei meg, er det ekstra lett for å havne med begge hendene i sjokoladeposen. Så da er jeg føre var, og passer på å gjemme den langt vekk, gå ut av huset, o.l,

Anonymkode: c1e97...775

Tusen takk for gode tips.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg forsøker å gå ned i vekt men elendig viljestyrke gjør at jeg feiler gang på gang. Jeg har virkelig forsøkt gå ned i vekt det siste året men jeg feiler gang på gang. Jeg forsøker holde fokuset på målet, at jeg ønsker å bli sunnere og se bedre ut men det er liksom ikke nok. 

Hvordan får man bedre viljestyrke og hva ellers kan jeg gjøre?

Hva er det du må bruke viljestyrken til? Er det for å unngå visse matvarer? Er det for å ikke spise for mye?

Skrevet

Jeg har en boks med tidslås jeg putter godis i. Jeg spiser bare godis på lørdager, og klarer jeg ikke spise alt opp, går resten i boksen til neste lørdag. Slik unngår jeg å småspise utover uka.

Jeg tror mange i dag ser på vektskåla og tenker at det er den som har noe å si. Nei, jeg snakker ikke utifra et "elsk deg selv"-sted, men snarere at måleeenheten i stor grad er feil.
Jeg, for eksempel, veier nå 66 kg. Jeg har en BMI på 25, men ingen ville påstått at jeg var overvektig. Snarere tvert imot - jeg er ganske muskuløs til dame å være. Jeg trener hver ukedag og musklene mine spiser veldig mange kalorier.

Hvis du veier en liter muskler og en liter fett, vil du se at den samme mengden fett som fyller litermålet, vil veie mye mindre enn musklene i det andre litermålet. Muskler veier mer per kvadratcentimeter. Man kan altså gå OPP i vekt, men bli smalere. Dette skjedde med meg. 

Så, om du skal bli sunn, tren styrke. Du trenger ikke bli svær, engang. Bruk målebånd i stedet for badevekt.

Selvsagt, om du er svært overvektig teller jo ikke dette. 

Anonymkode: 1b911...3bc

Skrevet

Er litt uenig med de som sier at du ikke kan belage deg på viljestyrke, men du kan ikke belage deg på viljestyrke alene.

Viljestyrke er for øvrig som en muskel, den kan/må trenes.

Du kommer til å feile på veien til varig livsstilsendring, sannsynligvis flere ganger, men selv om du går på en smell betyr ikke at du skal vente til neste mandag å begynne fra scratch.

• Liker 2
Skrevet
Jdz skrev (8 minutter siden):

Er litt uenig med de som sier at du ikke kan belage deg på viljestyrke, men du kan ikke belage deg på viljestyrke alene.

Du kommer til å feile på veien til varig livsstilsendring, sannsynligvis flere ganger, men selv om du går på en smell betyr ikke at du skal vente til neste mandag å begynne fra scratch.

Dette,helt enig. Det som hjalp meg f eks var å visjonere hvordan JEG vil se ut,og ha det som mål. Når jeg fikk lyst på noe søt så lagde jeg sunnere alternativer.

Anonymkode: 2d6fc...9f0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Å tilegne seg kunnskap gjør at man får større forståelse for hvorfor viljen knekker til tider. Spiser man kun riskaker og grønnsaker og til slutt bryter sammen og spiser alt man kommer over så er man ikke svak, da er man feilernært. Tror mange får litt aha opplevelser hvis de logger maten i f.eks. lifesum og får en forståelse for forholdet mellom karbohydrater, fett og proteiner. Det går an å mate kroppen riktig og samtidig gå ned i vekt. Så finnes det også kalkulatorer som beregner hvor mye du må spise for å gå ned i vekt basert på høyde, kjønn, alder og aktivitetsnivå. 

For min del må jeg "detoxe" hjernen helt og holde meg unna alt av sjokolade, chips og fastfood - nettopp fordi jeg er svak i viljen. Så går det noen uker så blir det vane. Jeg er helt uenig i at man skal unne seg litt her og der, hvis man ikke klarer å styre seg er det ikke vits og mental tortur 😅

• Liker 2
Skrevet
Jdz skrev (35 minutter siden):

Er da ingen som har påstått at man ikke må bruke viljestyrke i det hele tatt. 

Skrevet
Jdz skrev (3 timer siden):

I boken «Spis deg fri» er dette beskrevet. Og at en tar valgene på forhånd når en er uthvilt og fokusert. Lag en plan. Så slipper en å vurdere i hvert tilfelle, når en er sliten, sulten, har mange fristelser tilgjengelig.

Når en tar valg om hva en skal spise i øyeblikket er en avhengig av viljestyrke i mye større grad. Om en har valgt på forhånd og bestemt seg for hva en skal spise trenger en ikke vurdere og da bare spise det som er planlagt. 

• Liker 1
Skrevet

Slike diskusjoner blir også en diskusjon om begreper. Viljestyrke, hva er det ift bevissthet rundt mat? De fleste av oss som har gått ned i vekt eller holder på å gå ned i vekt eller til og med de som alltid har vært normalvektige/slanke og ønsker å forbli slanke er bevisste på inntak og avstår fra å putte i seg alt som frister. Kall det gjerne viljestyrke. 

Min erfaring: da jeg bestemte meg for å spise sunnere, slutte med godteri i hverdagen og gå ned i vekt så var det selvfølgelig utrolig vanskelig i starten. Jo lengre man har holdt på med uvaner, jo vanskeligere blir det å slutte med dem. Først måtte jeg lage en plan som for meg ble:

- Lage en ukesmeny. Handle inn alt til uken på mandag. Ikke kjøpe noe godteri og ferdigmat. 

- Spise nok til hvert måltid. 3 måltider til dagen med normale porsjoner og god mat. Etter måltidet så gjør noe annet. Gå en tur, tren, gå på besøk, prat med venner, se en serie, les en bok. Ikke tenk på mat før neste måltid tilberedes. Om jeg tenkte på mat, så var det bare en tanke. Jeg måtte ikke handle på den impulsen. 

- På jobb eller på besøk: forsyne meg med en mindre porsjon. 

- én utskeielse ødelegger ingenting. Men ikke la det bli en unnskylding for å fortsette som før. 

Og ja, det er et hull som ikke fylles når man er vant med å spise helt uhemmet og skeie ut for ofte. Aksepter det. La de følelsene komme og gå. Det er i starten man må bruke viljen. For meg ble det et slags mantra at det er nå eller aldri. Det blir ikke lettere neste uke, eller om et år, det blir bare mer og mer vanskelig. 

Og så får de nye vanene feste seg. Man går ned i vekt som gir mestringsfølelse, der man måtte bruke masse krefter på å avstå blir lettere og lettere etter måneder, år. Det nye kostholdet blir etter hvert normalen. Over tid. 

Anonymkode: e9f4c...bd6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Slike diskusjoner blir også en diskusjon om begreper. Viljestyrke, hva er det ift bevissthet rundt mat? De fleste av oss som har gått ned i vekt eller holder på å gå ned i vekt eller til og med de som alltid har vært normalvektige/slanke og ønsker å forbli slanke er bevisste på inntak og avstår fra å putte i seg alt som frister. Kall det gjerne viljestyrke. 

Min erfaring: da jeg bestemte meg for å spise sunnere, slutte med godteri i hverdagen og gå ned i vekt så var det selvfølgelig utrolig vanskelig i starten. Jo lengre man har holdt på med uvaner, jo vanskeligere blir det å slutte med dem. Først måtte jeg lage en plan som for meg ble:

- Lage en ukesmeny. Handle inn alt til uken på mandag. Ikke kjøpe noe godteri og ferdigmat. 

- Spise nok til hvert måltid. 3 måltider til dagen med normale porsjoner og god mat. Etter måltidet så gjør noe annet. Gå en tur, tren, gå på besøk, prat med venner, se en serie, les en bok. Ikke tenk på mat før neste måltid tilberedes. Om jeg tenkte på mat, så var det bare en tanke. Jeg måtte ikke handle på den impulsen. 

- På jobb eller på besøk: forsyne meg med en mindre porsjon. 

- én utskeielse ødelegger ingenting. Men ikke la det bli en unnskylding for å fortsette som før. 

Og ja, det er et hull som ikke fylles når man er vant med å spise helt uhemmet og skeie ut for ofte. Aksepter det. La de følelsene komme og gå. Det er i starten man må bruke viljen. For meg ble det et slags mantra at det er nå eller aldri. Det blir ikke lettere neste uke, eller om et år, det blir bare mer og mer vanskelig. 

Og så får de nye vanene feste seg. Man går ned i vekt som gir mestringsfølelse, der man måtte bruke masse krefter på å avstå blir lettere og lettere etter måneder, år. Det nye kostholdet blir etter hvert normalen. Over tid. 

Anonymkode: e9f4c...bd6

Du bruker flere teknikker som gjør at du ikke er avhengig av viljestyrke i øyeblikket. Men med en god plan og innarbeiding av gode vaner (som også gjør at en ikke tar valg i øyeblikket) er en mindre avhengig av viljestyrke. Om en hver gang skal vurdere om en skal spise denne sunne retten eller noe som frister der og da er de fleste sårbare for å ta «gale» valg. Det er lett å ta rett valg når en er uthvilt og føler seg bra. Det blir vanskeligere når en er trøtt, stresset etc. Livet skjer, så en må ha en god plan i bunn når det kommer.

Uansett godt jobba 👏👏

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler «spis deg fri». Det er et opplegg som ikke baserer seg på viljestyrke. Maten skal veies og måles opp og du slipper forhandlinger om hva du skal spise, når du skal spise osv.

• Liker 1
Skrevet
jabx skrev (På 26.10.2022 den 22.01):

Hva er det du må bruke viljestyrken til? Er det for å unngå visse matvarer? Er det for å ikke spise for mye?

Begge deler. 

Embla Othea skrev (På 28.10.2022 den 12.54):

Anbefaler «spis deg fri». Det er et opplegg som ikke baserer seg på viljestyrke. Maten skal veies og måles opp og du slipper forhandlinger om hva du skal spise, når du skal spise osv.

Takk for tips, skal sjekke den ut. 

Ellers, takk for svarene til alle sammen, mye nyttig å ta med seg videre.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 12.14):

Begge deler.

Man trenger egentlig ikke å unngå noen matvarer så lenge man inntar færre kalorier enn man forbrenner. I teorien går det an å gå ned i vekt ved å bare spise kake, så lenge man ikke spiser så mye at kaloriinntaket overgår det man forbrenner.

Men det er selvsagt en god ide å spise mye av mat med lav kaloritetthet, da det fyller opp og gir metthet på færre kalorier.

Endret av jabx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...