Gå til innhold

Er dette helt ok? Utslitt far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hentet og leverer barna alltid på skole og barnehage. Må alltid tilrettelegge for det og har sagt nei til flere jobber for at det skal passe innen tiden. 

Pappaen drar før barnehagen og sfo starter og kommer hjem da det er stengt. 

Nå har han tatt seg en halv dag fri og jeg tenkte at da kunne han levere barna, slapp de få så tidlig levering. imed jeg nå starte tidlig på jobb noen dager i uken  Men nei, han skulle sove til han skulle på jobb halve dagen, for han er utslitt. 

Jeg har ikke sovet sammenhengende eller lenge på morgenen på over 2 år utenom barnevakt på natten. 

også blir han irritert på meg fordi jeg reagerer? 😳 Er dette normalt??? At mødre har mer ansvar enn fedre??

Anonymkode: ba7e0...939

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt, men ikke ok.

Anonymkode: 054a1...04c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde det som dere. Også ble jeg operert og fikk ikke kjøre bil på noen uker (1 mil til bhg). Da fikk han kjenne på hvordan det var å både hente og levere. Da han søyt om det sa jeg «velkommen til min hverdag». Tydelig at det gikk opp noe for han. Jeg ble frisk og aldri har vi delt så likt på oppgavene som nå. Virker som han koser seg sammen med barna også❤️

Anonymkode: ddf07...353

• Liker 10
Skrevet

Høres ut som han har svært lange dager da. Forståelig at han er utslitt. Men om det er greit å slippe unna når han har fri? Nei, det er jo ikke det. 

Anonymkode: 790a2...2a4

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er normalt. Damer tar ofte ut flere sykedager, de følger barna til tannlege/lege, de gjør mer husarbeid og har ofte oversikt over bursdager til venner, kjøper presanger når det trengs. De har oversikt over barnas klær, og hva som passer av sko og klær, og innkjøp til barna. De henter og leverer oftere i barnehage/skole og de tar oftest ansvar for å lage fine høytider og bursdager til barna. 

Det er normalt, men er det greit? Jeg syns ikke det. Det gjelder selvfølgelig ikke alle menn.

Du må sette krav til mannen. 

Anonymkode: b5ca6...69f

• Liker 8
Skrevet

Akkurat det med å sove lenge før sen jobbdag én gang, kan jeg støtte. Det blir ikke så stor forskjell for deg når du likevel må opp. Men at ikke dere får sove så lenge dere vil hver deres helgedag, det hadde jeg aldri godtatt.

Anonymkode: a3e49...a1e

• Liker 10
Skrevet

Nå høres det ut som han har tatt seg fri nettopp for å hvile ut, så å kjempe om akkurat den dagen er kanskje feilplassert.

Det dere imidlertid trenger en skikkelig gjennomgang av, er hvordan dere bedre kan organisere hverdagen, så begge får fleksibilitet  og dere samlet sett har mest mulig overskudd.

Må han jobbe så mye? Må han jobbe akkurat når han gjør, så han verken deltar i morgen- eller ettermiddagslogistikk? Hva kan endres for at også du kan jobbe lenge i blant, eller sove ut en formiddag ved behov? Hvorfor er det du som tar nettene? Mye å nøste opp i.

• Liker 10
Skrevet

Han virker veldig flink på å sette grenser. Kanskje du også skulle prøve på det? 

Anonymkode: 9576e...497

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Høres ut som han har svært lange dager da. Forståelig at han er utslitt. Men om det er greit å slippe unna når han har fri? Nei, det er jo ikke det. 

Ja han har lange dager. Men mine er også lange. Jeg står opp med barna 0630. Henter de 1600. Driver med de til kvelds, legger de og har nattevakt med den minste pga problemer på natt. Vil tørre å påstå at jeg har veldig lange dager også.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Hactar skrev (12 timer siden):

Nå høres det ut som han har tatt seg fri nettopp for å hvile ut, så å kjempe om akkurat den dagen er kanskje feilplassert.

Det dere imidlertid trenger en skikkelig gjennomgang av, er hvordan dere bedre kan organisere hverdagen, så begge får fleksibilitet  og dere samlet sett har mest mulig overskudd.

Må han jobbe så mye? Må han jobbe akkurat når han gjør, så han verken deltar i morgen- eller ettermiddagslogistikk? Hva kan endres for at også du kan jobbe lenge i blant, eller sove ut en formiddag ved behov? Hvorfor er det du som tar nettene? Mye å nøste opp i.

Han hadde fri pga et møte. Takk for tips. 

Skrevet

Tenker dere må være rause med hverandre. Her i heimen kobler vi ut forskjellig. Jeg liker å sove, om jeg har behov kan jeg legge meg etter middag og sove rundt. Han liker å sette seg ned i kjellerstuen se på en film evnt spille et dataspill i fred og ro. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han hadde fri pga et møte. Takk for tips. 

Jeg forstår ikke. Du skrev først han hadde tatt seg fri, også har han fri pga et møte. 

Jeg ville støttet det uansett. Tenker det er fint om mannen ville hente seg inn. Alternativet er jo at han jobber. Også er jeg aldri fan av den «men jeg er også sliten», for det er ingen konkurranse. Da tenker jeg at man starter i en annen ende om å snakke om forventninger, hva man trenger og ønsker, fremfor å «angripe» akkurat denne dagen.

Jeg ville gitt det en ukes tid og tatt opp tema på nøytral grunn. Altså, hva du trenger. Ikke heng deg opp i hva han har gjort eller ikke gjort. Fokuser på deg! Alltid enklere og godta :) 

Anonymkode: 132ea...667

• Liker 1
Skrevet

Er normalt at når vi mennesker har etablert et mønster så opplever vi det som en regel. Hos dere så er det et mønster at du driver familien, han jobber og så har en fri. Fra det du beskriver.

Ettersom mønsteret har blitt en mental regel, så er det normalt hvis mannen din tenker hvis han ikke tenker, ar det er du som skal gjøre alt det du gjør.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg forstår ikke. Du skrev først han hadde tatt seg fri, også har han fri pga et møte. 

Jeg ville støttet det uansett. Tenker det er fint om mannen ville hente seg inn. Alternativet er jo at han jobber. Også er jeg aldri fan av den «men jeg er også sliten», for det er ingen konkurranse. Da tenker jeg at man starter i en annen ende om å snakke om forventninger, hva man trenger og ønsker, fremfor å «angripe» akkurat denne dagen.

Jeg ville gitt det en ukes tid og tatt opp tema på nøytral grunn. Altså, hva du trenger. Ikke heng deg opp i hva han har gjort eller ikke gjort. Fokuser på deg! Alltid enklere og godta :) 

Anonymkode: 132ea...667

Han tok seg fri fra 730 til 11 pga et møte kl 1000? Hva da?

Nei det er ingen konkurranse,men når det poengteres at han har svært lange dager, da vil jeg legge frem at det har jeg også. Jeg angrep ikke akkurat den dagen, men det blir litt mye da det er alltid slik.

Skrevet

Men det er rart hvor greit det er. 

Om jeg blir utslitt jeg også pga at jeg driver familien helt alene da går det ikke. 

Men jeg driver på hele tiden, dag som natt. Hverdag som helg. Men det er far som har en rettighet. Han leverer eller henter bare 0 dager av alle barnehage og skole-dager. Legger ikke eller står opp i helgene. Så sitter han på mobilen på eftan og kveldingen. Og er irritert fordi han er så sliten. Men jeg burde gi han "slækk" og la han hente seg inn. 🤷

Skrevet

Ville satt ned foten, dette er selvfølgelig ikke greit. 

Anonymkode: c53a7...b8d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 7.27):

Han virker veldig flink på å sette grenser. Kanskje du også skulle prøve på det? 

Anonymkode: 9576e...497

Problemet er at man ikke kan sette grenser om partneren ikke bidrar ift barn, man blir sjakk matt. Fordi det ikke er mannen men barna som må håndtere konsekvensene. Om begge foreldrene «setter grenser» aka overlater sitt ansvar til den andre, betyr det at barna vil miste rammene sine. (Leggetid, kveldsstell, barnehage, måltider, rent tøy..)  

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om jeg blir utslitt jeg også pga at jeg driver familien helt alene da går det ikke. 

Men jeg driver på hele tiden, dag som natt. Hverdag som helg. Men det er far som har en rettighet. Han leverer eller henter bare 0 dager av alle barnehage og skole-dager. Legger ikke eller står opp i helgene. Så sitter han på mobilen på eftan og kveldingen. Og er irritert fordi han er så sliten. Men jeg burde gi han "slækk" og la han hente seg inn. 🤷

Det som blir sagt er at denne dagen ikke er der kampen bør stå. Men at du heller bør se på en mer lik deling i hverdagene. 

Han burde ikke få slæk, men kampen om en morgen er ikke verdt det og endrer null i hvordan han prioriterer. Ta heller kampen om legging faste ukedager, at han smører mat, har ansvar for klesvasken, står opp en helgedag? 

Anonymkode: 091d8...d79

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De fleste her sier vel at han bør kunne få slækk den morgenen, men at du selvfølgelig må få slækk blant annet hver eneste helg. Det er dumt for alle (også mann og barn) om du sliter deg helt ut. (Hilsen en som ble utbrent og var 100 % sykemeldt fra jobb i ett år og 100% sykemeldt fra familien i 6 måneder, altså jeg orket ikke å være alene med barna, jeg laget ikke mat, jeg kjørte dem ingen steder, jeg gjorde nesten ikke husarbeid)

Anonymkode: a3e49...a1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...