Gå til innhold

Flass / tørr hud i pannen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille prinsesse på snart 3 mnd har så tørr hud i pannen og litt opp mot hodebunnen. Jeg smører henne litt med babyolje som jeg vasker av igjen dagen etter - men hun er og blir like tørr. Huden flasser av.

Kan jeg prøve med feks Locobase - eller skal man helst ikke smøre huden på så små barn i det hele tatt? Noen med erfaringer/ forslag?

På forhånd thank U! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du! Du kan godt bruke Locobase på tulla di! Da regner jeg med at det er Locobase fet krem du mener, det er flere typer Locobase (repair,lotion.lpl).Locobase fet krem går også an å bruke som kuldekrem, bare husk på å smør i god tid før dere går ut slik at vannet i kremen rekker å fordampe. Det er lurt å bruke mild såpe med lav ph i badevannet og gjerne badeolje (men det virker det jo som du gjør). Hun begynner kanskje å få atopisk eksem (barneeksem). Det er jo ganske vanlig. Men prøv med Locobase du, det er jo en god krem uten parfyme og fargestoffer. :)

Skrevet

Mange spedbarn får en skorpelignende hinne i hodebunnen. Dekker dette en stor flate, kan du prøve å smøre hodebunnen inn med babyolje eller salisylvaselin om kvelden og vaske det forsiktig bort neste dag. Dersom barnet har hår, kan du godt bruke en fin kam til å gra flasset bort fra håret med. Skorpen vil forsvinne av seg selv uten behandling, og barnet har ikke ubehag.

Kilde: Spedbarnsboken fra Sandvik.

Skrevet

Hvis det er den vanlige "skorpen"/tørre huden i hodebunnen og nederst i pannen mot hårfestet, ville jeg ikke gjort noe som helst med det.

Det er helt normalt og kommer av den superraske celledelingen (på samme måte som en med psoriasis). Det går over av seg selv når det skal. Hvis det blir veldig tørt kan man smøre på litt fuktighetskrem sa legen på helsestasjonen. Å drive og styre med olje og slikt er bare stress synes jeg, for det går ikke skikkelig bort uansett før barnet vokser det av seg. Oljen må jo vaskes bort igjen, og det tar tid hvis babyen har mye hår.

Velger du å smøre, ta for all del en liten bomullslue på babyen, ellers får du gris over alt (og hvem vil ha salicylolje på hendene til babyen, som de stapper i munnen og i øynene...).

Hvis det er i fjeset, anbefaler jeg å smøre med A-dherma som er en krem fra apoteket (hvit tube med lysegrønt mønster). Den anbefales av mange som har barn med eksem som må smøres mye. Det er viktig å smøre hver dag hvis det er antydninger til veldig tørr hud, slik at man unngår at det utvikles eksem.

Ull kan også tørke ut huden, så pass på om du bruker ull rett på huden.

Håper jeg traff med noen av rådene i alle fall.

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Plonkeliten hadde det problemet ganske lenge. Hun hadde heldigvis lite hår. Flere venner av oss har barn som hadde det til de var tre-fire år, så vi spurte på helsestasjonen og ble rådet til å prøve salisylolje. Smurte det på og lot det virke en times tid, før vi løsnet skorpen med en kam. Etter et par-tre behandlinger ble det mindre og til slutt forsvant det helt, da var hun ca 9 mnd tror jeg. Nå er hodebunnen helt fin, og veldig greit å bli kvitt det der før håret kom.

Det er ikke helt sant at det er fullstendig uproblematisk å la det være sånn, i en av bøkene jeg leste, sto det at det kan bli for tett skorpe og bli betent eller noe sånt. Så det beste er jo å prøve å få det vekk, særlig siden det finnes behandlingsmetoder som ikke er plagsomme for barnet.

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

...men nå ser jeg jo at trådstarter har et litt mindre problem, altså bare tørr hud. Da er det jo absolutt mulig at det går helt fint over av seg selv etter hvert. Jeg ble litt revet med av dem som begynte å snakke om sånne skorper her. Det går sikkert fint! Kanskje du kan bruke litt ekstra babyolje på hodet når babyen bader eller noe sånt?

Skrevet

Jeg trodde det var litt aldersbetinget jeg. Vi har ikke gjort noe med det i det hele tatt, og nå når hun er blitt et halvt år er det mye bedre. Jeg kan godt tenke meg at det kommer til å forsvinne til hun blir ca. 9mnd.

Siden jenten vår har mye hår, har vi ikke hatt lyst til å dille for mye med olje og slikt. Hvis man bruker olje, er det sikkert greit å bare bruke en vanlig solsikke/mais/raps el.l. som man har på kjøkkenet. Den er helt naturlig og inneholder ikke mineralolje slik som vanlig "babyolje" gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...