Gå til innhold

Aldersgrense alkohol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gud skrev (2 timer siden):

Eg fortalde heilt konkret kva for paragraf det er (straffelova paragraf 15). Eg forklarte også at denne paragrafen er generell. Eg har ikkje brukt ordet «delaktig», men derimot «medverknad».Eg har heller ikkje sagt noko om å drikke, berre å ta imot.

I framtida vil eg råde deg til å sitere det du kommenterer, då slepp du at du med eller utan vilje endrar på innhaldet.

Dette har ingenting med straffeloven å gjøre men Alkoholloven § 1-5, når en myndig person skjenker eller selger alkohol til mindreårige så er det den som er myndig som bryter loven. En mindreårig kan ikke bli dømt som medvirkende i dette tilfellet.

Så lenge det ikke er straffbart for mindreårige å kjøpe eller drikke alkohol så kan man heller ikke bli dømt for medvirkning, her er det kun den personen som er myndig som sitter med ansvaret.

Man kom gjerne med noe som bekrefter det motsatte.

Anonymkode: 22802...01e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøye meg så mange som snakker om ting de ikke kan noe om.

NEI, det er ikke på noen måte straffbart for mindreårige å innta alkohol. Og bra er det. Tanketom straffmentalitet er ikke positivt for samfunnet.

Kan dere ikke bruke 45 sekunder på å google i stedet for å spre feilinformasjon?

Hva sier loven om alkohol? (rusinfo.no)

Sitat

Det er ikke forbudt å drikke alkohol dersom man er under 18/20 år

Alkohol til mindreårig - ungrus.no

Sitat

Dersom du som mindreårig drikker alkohol vil det ikke få noen strafferettslige konsekvenser for deg.

Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) - Lovdata

Sitat

§ 1-5.Aldersgrenser

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk gruppe 3, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke ved salg av alkoholsvak drikk når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrift om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for personer med fagbrev dersom fagbrevet har naturlig sammenheng med salgs- og skjenkevirksomhet og utdanningen gir tilstrekkelig opplæring i alkohollovgivningen. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

Ingenting om inntak av alkohol.

Anonymkode: 1bbe5...7f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette har ingenting med straffeloven å gjøre men Alkoholloven § 1-5, når en myndig person skjenker eller selger alkohol til mindreårige så er det den som er myndig som bryter loven. En mindreårig kan ikke bli dømt som medvirkende i dette tilfellet.

Så lenge det ikke er straffbart for mindreårige å kjøpe eller drikke alkohol så kan man heller ikke bli dømt for medvirkning, her er det kun den personen som er myndig som sitter med ansvaret.

Man kom gjerne med noe som bekrefter det motsatte.

§ 15.Medvirkning

Et straffebud rammer også den som medvirker til overtredelsen, når ikke annet er bestemt.

Det er ikkje gitt i alkohollova at medverknad ikkje gjeld. Ein mindreårig som ber om å få alkohol vil vere aktivt medverkande. Ein mindreårig som tek imot alkohol vil vere passivt medverkande.

Det har heller ikkje noko å seie om den som gir bort alkohol er myndig. Det er forbudt for alle, også mindreårige, å gi alkohol til mindreårige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaskaljeghete? skrev (6 timer siden):

Dette kan slåes ned på uten å straffe ungdom for selve drikkingen

Uten å stanse drikkingen vil ikke problemet forsvinne, det vil bare fortsette.

Anonymkode: 270e2...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uten å stanse drikkingen vil ikke problemet forsvinne, det vil bare fortsette.

Man straffer ikke alle når kun noen har et problem. (selv i prinsippet burde det vært lovlig selv om alle hadde var alkoholikere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaskaljeghete? skrev (40 minutter siden):

Man straffer ikke alle når kun noen har et problem. (selv i prinsippet burde det vært lovlig selv om alle hadde var alkoholikere)

Ved å straffe de som drikker ulovlig før de er gamle nok, kan man stanse det og hindre at unge utvikler hjerneskader pga. drikkingen eller blir alkoholikere pga avhengighet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud skrev (2 timer siden):

§ 15.Medvirkning

Et straffebud rammer også den som medvirker til overtredelsen, når ikke annet er bestemt.

Det er ikkje gitt i alkohollova at medverknad ikkje gjeld. Ein mindreårig som ber om å få alkohol vil vere aktivt medverkande. Ein mindreårig som tek imot alkohol vil vere passivt medverkande.

Det har heller ikkje noko å seie om den som gir bort alkohol er myndig. Det er forbudt for alle, også mindreårige, å gi alkohol til mindreårige.

Du blander jo to forskjellige lover, når det gjelder alkohol så er det alkoholloven som gjelder og siden det ikke er straffbart for mindreårige å drikke alkohol så kan de heller ikke dømmes for medvirkning når det i utgangspunktet ikke er ulovlig.

Hadde det f.eks. vært snakk om legemiddelloven og ulovlige rusmidler så stiller saken seg annerledes, da er det noe som er ulovlig for alle og mindreårige over den kriminelle lavalder kan dømmes for bruk.

Når det ikke er ulovlig for en mindreårig å drikke alkohol så kan man ikke straffes for medvirkning, det veldig logisk og en selvfølge men nå virker det bare som om dette er ønsketenkning og mening fra din side.

Men vis gjerne til saker der mindreårige har blitt dømt for å drikke alkohol.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du blander jo to forskjellige lover, når det gjelder alkohol så er det alkoholloven som gjelder og siden det ikke er straffbart for mindreårige å drikke alkohol så kan de heller ikke dømmes for medvirkning når det i utgangspunktet ikke er ulovlig.

Når det ikke er ulovlig for en mindreårig å drikke alkohol så kan man ikke straffes for medvirkning, det veldig logisk og en selvfølge men nå virker det bare som om dette er ønsketenkning og mening fra din side.

Straffelova gjeld for alle straffbare handlinger, frå alle lovverk. Det ligg i namnet. Sitat frå lova:

«Straffelovens alminnelige del gjelder for alle straffbare handlinger, både de som er regulert i straffelovens spesielle del og de som er regulert i andre lover»

Og medverknad gjeld nettopp når det du gjer i utgangspunktet ikkje er straffbart, men det medverkar til at nokon andre gjer noko straffbart. Frå Advokatfirmaet Teigstad:

«Paragraf 15 oppstiller regelen om at også den som har medvirket til et straffbart forhold kan straffes, selv om ikke medvirkeren har oppfylt gjerningsinnholdet i straffebestemmelsen.»

Vidare snakkar du om å DRIKKE alkohol. Det har eg ikkje nemnd nokon stad. Kva eg eller du ønsker og meiner er heller ikkje relevant, så det der må du berre legge frå deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ved å straffe de som drikker ulovlig før de er gamle nok, kan man stanse det og hindre at unge utvikler hjerneskader pga. drikkingen eller blir alkoholikere pga avhengighet,

Vi løser ikke helseproblemer med straff, det er galt. Vi straffer ikke selvskadere eller overspisere heller.

Gud skrev (1 time siden):

Straffelova gjeld for alle straffbare handlinger, frå alle lovverk. Det ligg i namnet. Sitat frå lova:

«Straffelovens alminnelige del gjelder for alle straffbare handlinger, både de som er regulert i straffelovens spesielle del og de som er regulert i andre lover»

Og medverknad gjeld nettopp når det du gjer i utgangspunktet ikkje er straffbart, men det medverkar til at nokon andre gjer noko straffbart. Frå Advokatfirmaet Teigstad:

«Paragraf 15 oppstiller regelen om at også den som har medvirket til et straffbart forhold kan straffes, selv om ikke medvirkeren har oppfylt gjerningsinnholdet i straffebestemmelsen.»

Vidare snakkar du om å DRIKKE alkohol. Det har eg ikkje nemnd nokon stad. Kva eg eller du ønsker og meiner er heller ikkje relevant, så det der må du berre legge frå deg.

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/alkoholloven/kapittel-8-spesielle-pabud-og-forbud/-8-8.ulovlig-kjop

Helsedirektoratet skrev dette i 2008 (altså etter medvirkning ble gjort generelt med mindre unntak ble gitt):

Sitat

Det er ikke straffbart for den som er for ung å kjøpe til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaskaljeghete? skrev (6 minutter siden):

Vi løser ikke helseproblemer med straff, det er galt. Vi straffer ikke selvskadere eller overspisere heller.

Joda, vi straffer folk som bruker narkotika feks. og det har gitt oss en av de laveste andel narkotikabrukere i Europa. Straff virker sammen med tilbud om helsehjelp til dem som trenger å komme seg ut av avhengigheten. Et forbud mot å drikke som mindreårig vil gi et klart signal fra samfunnet om at dette ikke er akseptabelt og vil få livsvarige konsekvenser om de bryter loven, slik det er for mange andre lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Joda, vi straffer folk som bruker narkotika feks. og det har gitt oss en av de laveste andel narkotikabrukere i Europa. Straff virker sammen med tilbud om helsehjelp til dem som trenger å komme seg ut av avhengigheten. Et forbud mot å drikke som mindreårig vil gi et klart signal fra samfunnet om at dette ikke er akseptabelt og vil få livsvarige konsekvenser om de bryter loven, slik det er for mange andre lover.

Det er unntaket, og vi bør slutte å straffe for det også (men det er nok en annen diskusjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaskaljeghete? skrev (På 27.10.2022 den 20.54):

Mens å feste og drikke fra man er 14-15 er helt vanlig

Det er det jo ikke! Hvor bor du? Hokksund? Årdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaskaljeghete? skrev (11 minutter siden):

Det er unntaket, og vi bør slutte å straffe for det også (men det er nok en annen diskusjon)

Det vil heldigvis ikke skje, dophuene og fyllikene som lager bråk og trøbbel kan og skal straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imariuz skrev (På 26.10.2022 den 4.24):

Enig, mange land har aldersgrense også for konsum. Det ville være vanskelig å ta alle som drikker som mindreårige, men bare det at man risikerer straff kan for mange være nok til at de dropper det og det ville vært bra for samfunnet. Ungdom som drikker seg i grøfta hver helg og skryter av det er bare tragisk. Grensen for vin og sprit bør økes igjen til 21, slik det var før 1973 og økes til 21 også for øl.

Å fy fader det er noe av det dummeste jeg har hørt. 21 for øl?? Gudameg. Du kan ha kredittkort, kjøpe hus, røyke, kjøre bil, ha sex og gifte deg, MEN DRIKKE ØL? Nei der må du vente 3 år til !

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann12345 skrev (Akkurat nå):

Å fy fader det er noe av det dummeste jeg har hørt. 21 for øl?? Gudameg. Du kan ha kredittkort, kjøpe hus, røyke, kjøre bil, ha sex og gifte deg, MEN DRIKKE ØL? Nei der må du vente 3 år til !

Aldersgrensen bør økes for røyk også. Sånn er det å bo i et samfunn, alt er ikke lovlig bare fordi man har fylt 18. Det er derfor man f.eks. må være 20 for å drikke vin og sprit, 21 for å kjøre lastebil, fordi skadene eller de potensielle skadene er så store at det tilsier at man bør sette strengere grenser ut av samfunnshensyn. Alkohol hindrer utviklingen av hjernen, noe som er spesielt skadelig for dem under 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har jobbet med alkoholikere, og de absolutt aller fleste er 40+. 
Dessuten tror jeg ikke sjansen for å bli alkoholiker er større om du er 16, enn hvis du f.eks er 21.

Så meningen din om å straffe yngre for å ikke utvikle en avhengighet er totalt irrelevant, hvis ikke tanken din er at alkohol bør generelt bli ulovlig å konsumere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Imariuz skrev (1 minutt siden):

Aldersgrensen bør økes for røyk også. Sånn er det å bo i et samfunn, alt er ikke lovlig bare fordi man har fylt 18. Det er derfor man f.eks. må være 20 for å drikke vin og sprit, 21 for å kjøre lastebil, fordi skadene eller de potensielle skadene er så store at det tilsier at man bør sette strengere grenser ut av samfunnshensyn. Alkohol hindrer utviklingen av hjernen, noe som er spesielt skadelig for dem under 25.

Å endre på lover som dette vil skape kolossale store utfordringer i samfunnet. 18-20 åringer som jobber i butikk/kiosk/restaurant kan ikke lenger det, for man skal kunne kjøpe produktet hvis man selger det. «Butterfly-effekten» av dette vil igjen bli til at unge bruker lenger tid på å få spart opp penger, lenger tid på å komme inn på boligmarkedet, vanskeligere å få seg jobb etc.

Så ser jeg for meg at flere unge drar utenlands for å feste seg drita. Unge kommer til å drikke uansett, men det er tryggere å gjøre det her, enn i Hellas for første gang. 

Jeg tenker at hvis vi skal tenke samfunnshensyn, så bør vi heler forby bilbruk. Det er flere potensielle skader relatert til bilulykker enn alkohol -hendelser.

(Og nei, man kan fult ut lovlig drikke vin som 18 åring. Det er 20 års grense for å kjøpe alkohol over 21%, og vin er ikke 21%.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann12345 skrev (1 minutt siden):

Å endre på lover som dette vil skape kolossale store utfordringer i samfunnet. 18-20 åringer som jobber i butikk/kiosk/restaurant kan ikke lenger det, for man skal kunne kjøpe produktet hvis man selger det. «Butterfly-effekten» av dette vil igjen bli til at unge bruker lenger tid på å få spart opp penger, lenger tid på å komme inn på boligmarkedet, vanskeligere å få seg jobb etc.

De fleste butikker har flere ansatte på jobb om gangen, da kan den som er gammel nok sitte i kassa om noen vil kjøpe øl. Eller så kan man endre regelverket, verre er det ikke. VI klarer denne utfordringen idag, og vil klare det med økte aldersgrenser også. Samfunnskostnaden for alkoholbruken er enorm, 80 milliarder i året, så kostnadene en slik økning vil innebære vil være liten i forhold.

Heisann12345 skrev (6 minutter siden):

Så ser jeg for meg at flere unge drar utenlands for å feste seg drita. Unge kommer til å drikke uansett, men det er tryggere å gjøre det her, enn i Hellas for første gang. 

Er det ulovlig for mindreårige å innta alkohol her, vil det også være ulovlig å gjøre i utlandet så lenge de er norske statsborgere.

Heisann12345 skrev (7 minutter siden):

(Og nei, man kan fult ut lovlig drikke vin som 18 åring. Det er 20 års grense for å kjøpe alkohol over 21%, og vin er ikke 21%.)

Mente kjøpe vin og sprit.

Heisann12345 skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at hvis vi skal tenke samfunnshensyn, så bør vi heler forby bilbruk. Det er flere potensielle skader relatert til bilulykker enn alkohol -hendelser.

Vi tillater ikke barn å kjøre bil heller, nettopp fordi det har skadepotensiale som er større enn mopeder. Slik er det å bo i samfunn av lover og regler, alt er ikke tillatt når som helst og samfunnet setter grenser av hensyn til samfunnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Kanskje fordi du kan bli presset til det? Det er vel litt som at du blir vel ikke straffet om du har sex som 14-åring, men 23-åringen du hadde sex med blir det. Barn/ ungdom under 18 er ikke modne nok, så de bør ikke være ansvarlig for slike handlinger. (Ikke min mening, men min tolkning av regelverket)

Anonymkode: cb6e5...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (4 timer siden):

Er det ulovlig for mindreårige å innta alkohol her, vil det også være ulovlig å gjøre i utlandet så lenge de er norske statsborgere

Tuller du, kan du virkelig ikke loven på dette?

Selvfølgelig er det fult lovlig å dra til Amsterdam å røyke hasj, dra til Etiopia og tygge khat, eller dra til Hellas å drikke sprit som 18-åring. Ingen kan ta deg på det. Norges lover gjelder for når du er i Norge. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...