AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #21 Skrevet 27. oktober 2022 hvaskaljeghete? skrev (1 minutt siden): Men blir man medvirker eller offer? Forsåvidt flott at det ikke er aldersgrense, det må være foreldrenes ansvar Så via foreldrene syns det er ok, så bare la barna drikke da? Anonymkode: 05b7d...1d1
hvaskaljeghete? Skrevet 27. oktober 2022 #22 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så via foreldrene syns det er ok, så bare la barna drikke da? Anonymkode: 05b7d...1d1 Kommer an på. Lar man en 11-åring bli alkoholiker, må nok barnevernet kontaktes. Mens å feste og drikke fra man er 14-15 er helt vanlig
Brunello Skrevet 27. oktober 2022 #23 Skrevet 27. oktober 2022 Gud skrev (På 26.10.2022 den 18.37): 15 For å konsumere må du først få tak i. Det kan du gjere ved å få av nokon (ulovleg), kjøpe (ulovleg), stjele (ulovleg) eller lage sjølv (lovleg). Ikke ulovlig å brygge øl eller lage vin.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #24 Skrevet 27. oktober 2022 hvaskaljeghete? skrev (2 minutter siden): Kommer an på. Lar man en 11-åring bli alkoholiker, må nok barnevernet kontaktes. Mens å feste og drikke fra man er 14-15 er helt vanlig Begge deler er galt, og klarer ikke foreldrene å stanse det må staten gripe inn med å sette aldersgrense. Anonymkode: 270e2...896
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #25 Skrevet 27. oktober 2022 hvaskaljeghete? skrev (2 minutter siden): Kommer an på. Lar man en 11-åring bli alkoholiker, må nok barnevernet kontaktes. Mens å feste og drikke fra man er 14-15 er helt vanlig Men barnet har jo ikke gjort noe galt, det er jo lov? Barnet har feks fått tak i alkohol en plass, tar det med hjem og sitter å koser seg. Anonymkode: 05b7d...1d1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #26 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begge deler er galt, og klarer ikke foreldrene å stanse det må staten gripe inn med å sette aldersgrense. Anonymkode: 270e2...896 Det burde allerde vært aldergrense. Jeg syns det er rart det ikke er det. Anonymkode: 05b7d...1d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #27 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det burde allerde vært aldergrense. Jeg syns det er rart det ikke er det. Anonymkode: 05b7d...1d1 Hvilken forskjell hadde det gjort, annet enn å straffe mindreårige ? Kanskje litt mindre ungdom hadde drukket, men jeg ser det på lik linje som narkotika. Folk tar fortsatt narkotika selv om det er ulovlig, MEN straff for bruk er lite hensiktsmessig , og kan i verste fall være dødelig om folk ikke tør å ringe etter hjelp Anonymkode: 99cdb...3bf 2 1
hvaskaljeghete? Skrevet 27. oktober 2022 #28 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men barnet har jo ikke gjort noe galt, det er jo lov? Barnet har feks fått tak i alkohol en plass, tar det med hjem og sitter å koser seg. Anonymkode: 05b7d...1d1 Men foreldrene har gjort noe galt som har latt det skje. Det er ikke forbudt å hoppe fra verandaen i andre etasje heller, men om en femåring gjør det flere ganger i måneden og får flere brukne ben, så bør nok barnevernet ta en prat med foreldrene fordi de ikke passer godt nok på da også
Gud Skrevet 27. oktober 2022 #29 Skrevet 27. oktober 2022 hvaskaljeghete? skrev (2 timer siden): Men blir man medvirker eller offer? Forsåvidt flott at det ikke er aldersgrense, det må være foreldrenes ansvar Ein kan vel vere begge deler? Brunello skrev (2 timer siden): Ikke ulovlig å brygge øl eller lage vin. Heilt riktig.
Gud Skrevet 27. oktober 2022 #30 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg tror @Gud lyver eller rett og slett snakker om ting han/hun ikke har peiling på. Anonymkode: 22802...01e Kan du sitere det eg har sagt som du meiner er løgn? Endret 27. oktober 2022 av Gud
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #32 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken forskjell hadde det gjort, annet enn å straffe mindreårige ? Kanskje litt mindre ungdom hadde drukket, men jeg ser det på lik linje som narkotika. Folk tar fortsatt narkotika selv om det er ulovlig, MEN straff for bruk er lite hensiktsmessig , og kan i verste fall være dødelig om folk ikke tør å ringe etter hjelp Anonymkode: 99cdb...3bf Ingen får straff om de går til legen etter å ha brukt narkotika. Det sparer mange liv med forbudet som hindrer avhengighet, psykotiske som dreper og bruk av tyngre stoffer. Kun 5% har brukt narkotika de siste 12 mnd, det er lavt mot land hvor det er lovlig. Vet mindreårige at de risikerer straff om de drikker mens før de er gamle nok vil færre gjøre det, og man kan spare mange menneskeliv og få ned kriminaliteten. Anonymkode: 270e2...896
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #33 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen får straff om de går til legen etter å ha brukt narkotika. Det sparer mange liv med forbudet som hindrer avhengighet, psykotiske som dreper og bruk av tyngre stoffer. Kun 5% har brukt narkotika de siste 12 mnd, det er lavt mot land hvor det er lovlig. Vet mindreårige at de risikerer straff om de drikker mens før de er gamle nok vil færre gjøre det, og man kan spare mange menneskeliv og få ned kriminaliteten. Anonymkode: 270e2...896 Nei Anonymkode: 99cdb...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #34 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei Anonymkode: 99cdb...3bf Jo, det er slik det er. Norge har lite narkotikabruk takket være får strenge politikk. Strammer vi inn ved å forby å drikke alkohol og øker aldersgrensen kan vi få ned bruken av det også og få et bedre samfunn. Ungdom som drikker hver helg skader seg selv og skader utviklingen av hjernen. Anonymkode: 270e2...896
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #35 Skrevet 28. oktober 2022 Gud skrev (14 timer siden): Kan du sitere det eg har sagt som du meiner er løgn? Når du ikke kan vise til hvilke paragrafer i lovverket som sier at mindreårige er delaktige hvis de tar i mot eller drikker alkohol så er det enten løgn eller så vet du ikke hva du snakker om. Anonymkode: 22802...01e 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #36 Skrevet 28. oktober 2022 Imariuz skrev (På 26.10.2022 den 4.24): Enig, mange land har aldersgrense også for konsum. Det ville være vanskelig å ta alle som drikker som mindreårige, men bare det at man risikerer straff kan for mange være nok til at de dropper det og det ville vært bra for samfunnet. Ungdom som drikker seg i grøfta hver helg og skryter av det er bare tragisk. Grensen for vin og sprit bør økes igjen til 21, slik det var før 1973 og økes til 21 også for øl. Enig. Modenhet har utviklet seg i motsatt retning. Mange er 30 før de kommer ut i arbeidslivet, før jobbet menn etter konfirmasjonen. Grensene må justeres etter modenhet. I dag er ungdommen overmodne på rusmisbruk og sex i ung alder, alt annet er de mindreårige på selv i en alder av 20. Trist utvikling egentlig. Anonymkode: 0ab46...e03 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #37 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jo, det er slik det er. Norge har lite narkotikabruk takket være får strenge politikk. Strammer vi inn ved å forby å drikke alkohol og øker aldersgrensen kan vi få ned bruken av det også og få et bedre samfunn. Ungdom som drikker hver helg skader seg selv og skader utviklingen av hjernen. Anonymkode: 270e2...896 Jeg synes fortsatt ikke at det er best å straffe alkoholbruk blant ungdommer, samme som at jeg ikke synes det er rett å straffe folk for å ruse seg på andre ting, fordi folk bruker det fortsatt, men mange flere vil heller ringe ambulanse eller legevakt en gang for lite enn en gang for mye, hvertfall ungdom som allerede har hardt for å ringe abulanse o.l fordi de er redd for å bli "tatt" for å drikke alkohol. Den lille andelen som kanskje hadde sluttet å drikke er ikke verdt det for meg, mtp konsekvensene det har. Tror forøvrig ikke norge egt har så veldig lavt narkotikaforbruk, men det er veldig sjult, som ville ha skjedd med alkohol også. Hjelper ingen Anonymkode: 99cdb...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #38 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes fortsatt ikke at det er best å straffe alkoholbruk blant ungdommer, samme som at jeg ikke synes det er rett å straffe folk for å ruse seg på andre ting, fordi folk bruker det fortsatt, men mange flere vil heller ringe ambulanse eller legevakt en gang for lite enn en gang for mye, hvertfall ungdom som allerede har hardt for å ringe abulanse o.l fordi de er redd for å bli "tatt" for å drikke alkohol. Den lille andelen som kanskje hadde sluttet å drikke er ikke verdt det for meg, mtp konsekvensene det har. Ikke når de ikke risikerer straff, medisinsk personell har taushetsplikt og sier ikkke noe videre til politiet AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror forøvrig ikke norge egt har så veldig lavt narkotikaforbruk, men det er veldig sjult, som ville ha skjedd med alkohol også. Hjelper ingen Vi har det: http://narkotikapolitikk.no/norge-med-lavest-cannabisbruk-blant-ungdom-i-europa/ Skal vi få ned tallene for alkohol også må det bli konsekvenser for dem som drikker seg fulle hver helg og ødelegger egen utvikling, bråker, slåss og utfører kriminalitet som ødelegger andres liv. Anonymkode: 270e2...896
Gud Skrevet 28. oktober 2022 #39 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du ikke kan vise til hvilke paragrafer i lovverket som sier at mindreårige er delaktige hvis de tar i mot eller drikker alkohol så er det enten løgn eller så vet du ikke hva du snakker om. Anonymkode: 22802...01e Eg fortalde heilt konkret kva for paragraf det er (straffelova paragraf 15). Eg forklarte også at denne paragrafen er generell. Eg har ikkje brukt ordet «delaktig», men derimot «medverknad».Eg har heller ikkje sagt noko om å drikke, berre å ta imot. I framtida vil eg råde deg til å sitere det du kommenterer, då slepp du at du med eller utan vilje endrar på innhaldet.
hvaskaljeghete? Skrevet 28. oktober 2022 #40 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): bråker, slåss og utfører kriminalitet som ødelegger andres liv. Dette kan slåes ned på uten å straffe ungdom for selve drikkingen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå