AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg er dessverre 100% ufør og 40år. Har ikke allverdens inntekt. Når jeg blir pensjonist og går over til alderspensjon, så leser jeg dette på Google: «Du får beregnet alderspensjon din på samme måte som de arbeidsføre i årskullet ditt. Er du 100 prosent ufør, har du full opptjeningstid og jobbet i 100 prosent stilling fårdu normalt 66 prosent i samlet alderspensjon fra folketrygden (Nav) og offentlig tjenestepensjon fra KLP.» Betyr det at jeg får enda mindre penger når jeg blir pensjonist? Altså 66%? Jeg skal leve på utregning som jeg gjorde på AAP? Anonymkode: 2f914...f67
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Logg deg inn på nav og gå til din pensjon. Kan bruke kalkulatoren der, så får du "fasiten". Spørs jo om det ser annerledes ut når den tid kommer, er jo ganske lenge til. Anonymkode: b0d8d...db4 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 Du finner "kalkulator" her: https://www.nav.no/uforetrygd#alderspensjon Anonymkode: 48612...26c 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er dessverre 100% ufør og 40år. Har ikke allverdens inntekt. Når jeg blir pensjonist og går over til alderspensjon, så leser jeg dette på Google: «Du får beregnet alderspensjon din på samme måte som de arbeidsføre i årskullet ditt. Er du 100 prosent ufør, har du full opptjeningstid og jobbet i 100 prosent stilling fårdu normalt 66 prosent i samlet alderspensjon fra folketrygden (Nav) og offentlig tjenestepensjon fra KLP.» Betyr det at jeg får enda mindre penger når jeg blir pensjonist? Altså 66%? Jeg skal leve på utregning som jeg gjorde på AAP? Anonymkode: 2f914...f67 Du vil få 66% av uføretrygden? Som allerede er 66% av normal lønn når du jobber? Det høres jo litt rart ut Anonymkode: 15f55...e04 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Logg deg inn på nav og gå til din pensjon. Kan bruke kalkulatoren der, så får du "fasiten". Spørs jo om det ser annerledes ut når den tid kommer, er jo ganske lenge til. Anonymkode: b0d8d...db4 Det står der at jeg har 1,3 millioner. Så vis den blir 2 millioner så er det det jeg skal leve for til jeg dør? Nav fordeler de 2 millionene hver mnd eller jeg får alt utbetalt og må passe på selv? Har jeg ikke dødsangst fra før så har jeg det ihvertfall nå. Jeg er gjeldsfri med huset når jeg er 70år. Enkelt og greit havner jeg på gaten og vil fryse og sulte ihjel. Anonymkode: 2f914...f67 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 Ikke noe vits å se på opptjeningen, se på kalkulatoren. Jeg er 35 og i full jobb. Min opptjening er på 770 000. Stresser ikke😉 Anonymkode: b0d8d...db4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er dessverre 100% ufør og 40år. Har ikke allverdens inntekt. Når jeg blir pensjonist og går over til alderspensjon, så leser jeg dette på Google: «Du får beregnet alderspensjon din på samme måte som de arbeidsføre i årskullet ditt. Er du 100 prosent ufør, har du full opptjeningstid og jobbet i 100 prosent stilling fårdu normalt 66 prosent i samlet alderspensjon fra folketrygden (Nav) og offentlig tjenestepensjon fra KLP.» Betyr det at jeg får enda mindre penger når jeg blir pensjonist? Altså 66%? Jeg skal leve på utregning som jeg gjorde på AAP? Anonymkode: 2f914...f67 Reglene er komplisert, og skjønner at mange har vansker med å forstå dem. Du må nok forrvente at når du engang går over fra Uføretrygd til alderspensjon blir trygden din redusert. Da kona fekk innvilget uføretrygd reduserte de min pensjon m/ kr. 2000.- i mnd. Pensjonistene har ikkje fått eit fnugg med økning i trygden på mange år, men mange hevder at "pensjonistene er det ikkje synd i" ettersom de har gullkanta pensjoner, og inflasjonen har drevet boliprisene deres til himmels. Anonymkode: e2d01...35c
kri.star Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 Selvfølgelig vil inntekten din gå ned når du blir pensjonist, slik som alle andre som ikke sparer og invisterer privat.
Gjest dreamstar Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 Du vil få mindre skatt / nesten ikke noe skatt å betale når du blir alderspensjonist fordi alderspensjonen er så lav. Trygdeavgiften er vel også lavere når du er alderspensjonist, så du kan regne med å få cirka like mye netto (utbetalt) som det du gjør nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå