Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Er navnet ditt latterlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Dust Navn
Skrevet

Jeg browsa kjapt igjennom bryllupsforumet av alle ting, etter å ha lest en annen tråd om temaet her på forumet. Vel, der var det en diskusjon om Etternavn av alle ting. Noe som selvfølgelig fikk meg til å stoppe opp litt, for jeg er særdeles misfornøyd med navnet mitt. Norske navn høres sjelden kule ut og mitt er bare så mongo. Det gjelder vel ikke bare meg, faktisk er kjendiser også truffet av dette. Kan du tenke deg å bli sjekka opp av en type som kaller seg Jude!!! Noe så teit!! Eller tenk hvis du var fra latvia og flyttet til norge med "kukk" som etternavn. Flatterende.

Lovene omkring navn er blitt ordentlig myket opp. Forandre fornavn og etternavn? Null problem- eller? Noen som har tenkt litt på det? For selv om du velger å snu opp-ned på livet ditt og flytte, så er sjansen stor for at du blir konfrontert med navnebyttet. I hvert fall mht. familie, men også gamle bekjente.

Neste moment blir jo- hva slags navn skal du velge? Skal du ta et tilfeldig etternavn? Hvorfor akkurat det? Og hva kommuniserer det? Skal det være morsomt? Skal det være internasjonalt? Skal det være anonymt? Dette er vel kanskje noen som burde tenke litt på før de flytter f.eks utenlands, eller hva Øyvind og Åsne?

Skrevet
Jeg browsa kjapt igjennom bryllupsforumet av alle ting, etter å ha lest en annen tråd om temaet her på forumet. Vel, der var det en diskusjon om Etternavn av alle ting. Noe som selvfølgelig fikk meg til å stoppe opp litt, for jeg er særdeles misfornøyd med navnet mitt. Norske navn høres sjelden kule ut og mitt er bare så mongo. Det gjelder vel ikke bare meg, faktisk er kjendiser også truffet av dette. Kan du tenke deg å bli sjekka opp av en type som kaller seg Jude!!! Noe så teit!! Eller tenk hvis du var fra latvia og flyttet til norge med "kukk" som etternavn. Flatterende.

Lovene omkring navn er blitt ordentlig myket opp. Forandre fornavn og etternavn? Null problem- eller? Noen som har tenkt litt på det? For selv om du velger å snu opp-ned på livet ditt og flytte, så er sjansen stor for at du blir konfrontert med navnebyttet. I hvert fall mht. familie, men også gamle bekjente.

Neste moment blir jo- hva slags navn skal du velge? Skal du ta et tilfeldig etternavn? Hvorfor akkurat det? Og hva kommuniserer det? Skal det være morsomt? Skal det være internasjonalt? Skal det være anonymt? Dette er vel kanskje noen som burde tenke litt på før de flytter f.eks utenlands, eller hva Øyvind og Åsne?

bare så mongo? Hva betyr det?

Skrevet

navnet et problem? nei, har vel andre ting å bekymre meg over om ikke jeg skulle ha problemer med det.

da jeg var ung, så syntes eg at jeg hadde et kjedelig navn. Lit spesielt var det...

Vurderte å skifte til et KULT navn.

herregud, så tåpelig.

I dag vet jeg jo at navnet er gammelt og ærverdig.

Mine barn har også tatt det navnet for å føre det videre.

Gjest mark IV
Skrevet

Jude :ler:

Oppfinnsomheten kjenner ingen grenser når små stikk skal plasseres.

Heter du 'a? Adolf? :sjarmor:

Gjest Spacegirl
Skrevet

Etternavnet mitt er faktisk ganske latterlig. Det er ikke norsk og betyr noe litt teit på norsk. På skolen ble jeg alltid mobba for det, men nå er jeg glad for navnet mitt og at jeg ikke har et av de veldig vanlige, f.eks Jensen, Hansen osv, navnene.

Skrevet

Dunk hadde vært et kult etternavn. Hvor er det det stammer fra? Ola Dunk, skikkelig norsk. Blir kanskje noen rare blikk om en bytter navn når en er voksen, men for de som ikke kjenner deg gjør det jo ingenting da. Om det ikke er åpenbart at du har byttet navn, sånn som de med mellomnavn colaautomat, hværsågod etc. Ellers tror jeg det hadde vært strange om du het Adolf og plutselig begynte å kalle deg Per. I klassen min var vi 2 som het det samme og jeg synes det var litt dust. Du føler deg litt mindre spesiell da. Men på den andre siden er vi kanskje ikke så spesielle som vi tror. Hva er best- et anynomt navn eller Adolf? Your Call. Selv tenkte jeg å bytte navn til noe engelsk f.eks Van Morrison. Nå har jeg ingen van, da... :sjenert:

Skrevet

Nei, det ville jeg aldri gjort. Etternavnet mitt er jeg stolt av.. Men selv om det hadde vært Jensen eller Olsen, så ville det likefullt vært familienavnet mitt, og jeg hadde vært stolt av det også. Hva sier man til foreldrene (besteforeldre etc) hvis man vil skifte etternavn..?

Du kan jo heller finne deg en mann som har et fint etternavn ;)

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med etternavnet mitt :)

Gjest Også Dust Navn
Skrevet
Nei, det ville jeg aldri gjort. Etternavnet mitt er jeg stolt av.. Men selv om det hadde vært Jensen eller Olsen, så ville det likefullt vært familienavnet mitt, og jeg hadde vært stolt av det også. Hva sier man til foreldrene (besteforeldre etc) hvis man vil skifte etternavn..?

Du kan jo heller finne deg en mann som har et fint etternavn ;)

Snork. En kan jo ha forskjellige familienavn da. Jeg har også fine familienavn, som dessverre ikke er det jeg endte opp med. Besteforeldre driter jeg i, men for venner og bekjente er det nok litt rart. Litt sånn som da jerry seinfeld faka størrelse 31 på jeansen istedenfor 32. Du er forfengelig lissom. Faen så urettferdig.

Skrevet

Jeg liker etternavnet mitt jeg. Det er faktisk ingen i hele Norge som heter det samme som meg, med fornavn og etternavn i kombinasjon. med andre ord: JEG er Uniiiik.

Jeg vil ikke bytte etternavn når jeg gifter meg, med mindre det blir Røkke eller "HEnnes kongelige høyhet"..

Leste om ei tysk dame som flytta til Norge, og hun heter Puppi Mentzen.. Kjiper'n.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg var ikke fornøyd med fornavnet mitt, så da jeg ble 18, byttet jeg til noe helt annet. Føler meg som "meg" med navnet mitt nå, det gamle navnet føles ikke som "meg". En del av familien bruker fremdeles det gamle navnet mitt, men det hender ofte at jeg ikke reagerer på det navnet lenger når de snakker til meg. :) Barndomsvennene har stor sett vent seg til navnet mitt, men noen av dem bruker fremdeles det gamle. Det gamle fornavnet mitt var ikke så vanlig, navnet jeg har nå er "vanlig", men jeg er fornøyd med det. Etternavnet mitt er jeg fornøyd med, det kommer jeg aldri til å bytte.

Skrevet

Grønska, gjett om du skal fortelle meg det navnet.... :sjarmor:

Skrevet

Jeg byttet navn for et år siden. Jeg var egentlig ute etter et mellomnavn, men endte opp med å endre hele navnet mitt, noe som min familie tok tungt. Spesielt min mor som skjelte meg ut og mente jeg "hånet" dem og det navnet de gav meg. Jeg selv er veldig fornøyd med mitt navn da jeg aldri har følt meg vel med mitt forrige navn. Selv om det har gått ett år nå, så sier alle i familien, unntatt småbrødrene mine, det gamle navnet mitt. Jeg blir ganske irritert. Jeg synes det er mangel på respekt og dessuten heter jeg jo ikke det gamle navnet lenger.

Så nå gruer jeg meg litt til jul når jeg skal skrive mitt nye navn på pakkene. Jeg regner med at søstrene mine kommer med drittkommentarer som vanlig :tristbla:

Gjest Embla s
Skrevet
Selv om det har gått ett år nå, så sier alle i familien, unntatt småbrødrene mine, det gamle navnet mitt. Jeg blir ganske irritert. Jeg synes det er mangel på respekt og dessuten heter jeg jo ikke det gamle navnet lenger.

Det er respektløst av dem ja! Du får begynne å kalle de noe annet enn det de heter tilbake ;)

jeg er ikke spesielt glad i navnet mitt, syns det er litt tungt på en måte. Men jeg har aldri vurdert å bytte.

Annonse
Skrevet
Jeg er veldig fornøyd med etternavnet mitt :)

Jeg også, kunne ikke tenke meg å bytte det for alt i verden. Veldig stolt av det og glad jeg ikke har et relativt sjeldent navn.

Skrevet
Jeg byttet navn for et år siden. Jeg var egentlig ute etter et mellomnavn, men endte opp med å endre hele navnet mitt, noe som min familie tok tungt. Spesielt min mor som skjelte meg ut og mente jeg "hånet" dem og det navnet de gav meg. Jeg selv er veldig fornøyd med mitt navn da jeg aldri har følt meg vel med mitt forrige navn. Selv om det har gått ett år nå, så sier alle i familien, unntatt småbrødrene mine, det gamle navnet mitt. Jeg blir ganske irritert. Jeg synes det er mangel på respekt og dessuten heter jeg jo ikke det gamle navnet lenger.

Så nå gruer jeg meg litt til jul når jeg skal skrive mitt nye navn på pakkene. Jeg regner med at søstrene mine kommer med drittkommentarer som vanlig  :tristbla:

Jeg synes det er respektløst ja, men jeg forstår dem også. Foreldrene dine har tross alt valgt det vakreste navnet de kunne finne, og så liker du det ikke? Må innrømme at jeg også hadde blitt litt såret og skuffet om min fremtidige datter hadde skiftet navn, men det kunne likevel ikke falle meg inn å ikke respektere det.

Skrevet
Det er respektløst av dem ja! Du får begynne å kalle de noe annet enn det de heter tilbake  ;)

jeg er ikke spesielt glad i navnet mitt, syns det er litt tungt på en måte. Men jeg har aldri vurdert å bytte.

Hehe, god ide å kalle dem noe annet tilbake! haha :ler:

Skrevet (endret)

Nei...

Jeg har et veldig vanlig fornavn, og et middels vanlig etternavn. Synes det er heilt ok. Kjenner faktisk ei som har bytta fornavn, og jeg har store problemer med å bruke det nye navnet hennes. Det føles som en heilt anna person.

Jeg hadde nok blitt lei meg hvis mine barn hadde bytta ut de navna jeg hadde gitt dem.

Endret av Diktern
Skrevet

Navnene er en del av oss, noe man bør være glad i selv om man egentlig synes andre navn er finere. Jeg ser det litt på samme måte som plastisk operasjon - hvis man ikke er fornøyd med nesa si, så er det lett å skifte utseende. Men er det bra i lengden å kunne 'shoppe' identitet?

Jeg kan forstå det hvis man f.eks. har blitt mishandlet/misbrukt av faren sin, at man da velger å kvitte seg med hans navn og ta mor sitt etternavn isteden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...