Gå til innhold

Burde jeg kunne bruke erstatningspenger på litt egoistiske mål, eller er det rett at pengene skal gå til felleskassa til meg og ektefelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter på en utbetaling fra voldsofferkontoret, på litt over 100 tusen.  Jeg kunne godt tenke meg å bruke en del av pengene til noe jeg virkelig har ønsket meg, men som koster 30 tusen.  

Jeg og ektefelle har to barn i barnehagealder, vi eier enebolig og to biler.  Men vi ønsker større hus (har 145 nå).  Men det er ikke slik at vi har det trangt økonomisk, men med disse pengene slipper vi unna noen måneders sparing for egenkapital mot større hus.

Disse pengene er for omsorgssvikt og mishandling i barndomen min.  Og jeg vil jo selvfølgelig det beste for min ektefelle og barn.  Men på den andre siden føler jeg at disse pengen liksom er litt plaster på et veldig personlig sår.  Så jeg ønsker gjerne å få bruke 30 tusen på det jeg ønsker. 

Men sammtidig er det ekkelt å be om det, for det er ektefelle som tjener pengene her i huset.  Jeg har gått på nav i 6 år nå.  Så syns det er pinelig å skulle be om 30 tusen.

Hva er andres syn på dette?

Anonymkode: 6a23e...cbe

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg venter på en utbetaling fra voldsofferkontoret, på litt over 100 tusen.  Jeg kunne godt tenke meg å bruke en del av pengene til noe jeg virkelig har ønsket meg, men som koster 30 tusen.  

Jeg og ektefelle har to barn i barnehagealder, vi eier enebolig og to biler.  Men vi ønsker større hus (har 145 nå).  Men det er ikke slik at vi har det trangt økonomisk, men med disse pengene slipper vi unna noen måneders sparing for egenkapital mot større hus.

Disse pengene er for omsorgssvikt og mishandling i barndomen min.  Og jeg vil jo selvfølgelig det beste for min ektefelle og barn.  Men på den andre siden føler jeg at disse pengen liksom er litt plaster på et veldig personlig sår.  Så jeg ønsker gjerne å få bruke 30 tusen på det jeg ønsker. 

Men sammtidig er det ekkelt å be om det, for det er ektefelle som tjener pengene her i huset.  Jeg har gått på nav i 6 år nå.  Så syns det er pinelig å skulle be om 30 tusen.

Du må jo ikke be om det. De er jo DINE . Syns godt du kan bruke noe av de på noe DU ønsker deg ❤️. Fordi du fortjener det . Å det er DITT traume som gir denne erstatningen . 

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet

Dine penger som du står fritt til å disponere, om du ønsker sette dem i bolig sørg for å dokumentere at din eierdel er større, ikke gå i den klassiske "alt vårt er felles" selv om den ene har "forsørget" dere over noen år - ditt bidrag til AS Familien kommer fra NAV, so what? Nei det er ikke "pinlig" å bruke pengene du får på deg selv, tvert imot er det litt pinlig at du tror du må spørre om det er greit! Det er din erstatning for ting du har opplevd, ikke partneren din. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg synes ikke du gjør noe galt uansett hva du velger her. Hvis det er en ting du har ønsket deg lenge og vet du vil ha glede av lenge, så ville ikke jeg holdt det mot deg at du brukte pengene på noe «egoistisk». Det er dine penger, og det blir jo også igjen 70.000 til fellesskapet så du har jo tenkt på familien også. 

Anonymkode: 2b518...cde

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du snakket med ham om det? Jeg mener du bør bidra inn til fellesskapet med det du har, istedenfor å bruke pengene på deg selv. 

Anonymkode: 07d13...136

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du snakket med ham om det? Jeg mener du bør bidra inn til fellesskapet med det du har, istedenfor å bruke pengene på deg selv. 

Anonymkode: 07d13...136

Jeg har snakket litt med ektefellen min om det før pengene kom.  Men med litt spøkefull tone for å sjekke stemningen på saken.  
Men så har også min ektefelle mye mer penger enn meg inn, så hen har jo mer penger å bruke på ting hen ønsker til vanlig.  Jeg får jo litt «ukelønn» nå og da.  Men kan liksom ikke gå å kjøpe klær for 3 tusen og spise ute med venner en dag ute av det blå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva ville du ment om mannen din vant 100.000 kr i f.eks. tipping, og ønsket å bruke 30.000 kr på seg selv?

Jeg synes alle inntekter skal gå inn i fellesskapet.  Men vi har felles økonomi og jobber 100% begge.  

Anonymkode: ff7b9...919

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Ville med god samvittighet brukt det på meg selv. 

Anonymkode: b8bbc...96b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes virkelig du fortjener det. Hadde absolutt unnet mannen min det  vi sto i den situasjonen,  og vet han hadde unnet meg det.  Viss det kan bøte bare litt på et så stort sår som en tapt barndom er så fortjener du det virkelig.  

Anonymkode: d19c1...b32

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva ville du ment om mannen din vant 100.000 kr i f.eks. tipping, og ønsket å bruke 30.000 kr på seg selv?

Jeg synes alle inntekter skal gå inn i fellesskapet.  Men vi har felles økonomi og jobber 100% begge.  

Anonymkode: ff7b9...919

Det blir noe annet, om det var penger vunnet så hadde jeg ikke tenkt på å beholde en del av det selv.

Syns ikke dett blir helt det samme.  At min ektefelle på en måte også skal høste goder av at jeg ble mishandlet.  Jeg tenker på en måte at disse pengene betyr noe mer enn bare noen tall på kontoen.

• Liker 21
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruk de 30 000 på akkurat det du ønsker deg. Om ektefellen din er empatisk og hel ved så unner han deg dette :)

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenkte at du skal bruke erstatningen på det du ønsker deg helt til du skrev at du går på nav og mannen er hovedforsørger med sin lønn.

Du mener altså at hans penger er deres penger og dine penger er dine penger? Han skal fritt dele det han tjener og jobber for men du skal bruke dine penger på egoistiske ting?

For en holdning...

Anonymkode: 40e2d...d75

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du velger å bruke det på å oppgradere huset, så få det skrevet ned via advokat. Sånn at dette blir dine penger og verdiøkning i fremtiden. Ved ett evt brudd eller salg.

Anonymkode: 65052...09d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gått på nav i 6 år nå

Aap? 

De pengene er dine, ts. Hadde inne lagt en krone i fellespotten, hadde satt de side til en regnværsdag. Og selvsagt kjøpt det du ønsker deg for 30’. 

Anonymkode: 05e6c...7b9

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Inne-= ikke

Anonymkode: 05e6c...7b9

Skrevet

Altså.. Han er hovedforsørger og har vært det de siste 6 årene? Med andre ord sannsynligvis brukt mye mer enn 100 000 mer enn deg på Familien AS. Oiiii. Jeg hadde aldri hart samvittighet til å bruke disse pengene på annet enn felles familieprosjekt= større hus. 

Begynner du plutselig nå med å hanke inn advokat og ordne papiret fordi du spytter inn 100 000 som en engangssum, så kan det føre til at mannen din begynner å gjøre det samme med sine verdier. Da kommer du virkelig dårlig ut av det. Det beste for deg er å ligge lavt og heller dele 50-50 på alt som er ervervet etter giftemål hvis han en gang ber om skilsmisse. 

Anonymkode: cc142...0ce

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes det er såpass spesielt med en slik erstatning at du fortjener å bruke den på noe hyggelig. Det hadde vært mye mer interessant om det var arv, gave eller gevinst. Da vil man være egoistisk om man tar alt selv når partneren bidrar med mye mer hvert år.

• Liker 6
Skrevet

Snakk med mannen din? Dere er gift og lever sammen. Det viktigste er vel hva han tenker og føler om det? Er tross alt han som forsørger dere og jobber for at dere skal ha et fint liv sammen. Vær ærlig med han, og si hva du ønsker deg for pengene og hvorfor. Kanskje han syns det er helt okei. 

Anonymkode: 37d46...d00

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenkte at du skal bruke erstatningen på det du ønsker deg helt til du skrev at du går på nav og mannen er hovedforsørger med sin lønn.

Du mener altså at hans penger er deres penger og dine penger er dine penger? Han skal fritt dele det han tjener og jobber for men du skal bruke dine penger på egoistiske ting?

For en holdning...

Anonymkode: 40e2d...d75

Ektefelle tjener mest ja.  Men det sies at tid er penger.  Hun trenger ikke gjøre noe hjemme, det er jeg som gjør alt.  Det eneste er vel at hun vasker noen av klærne selv som ikke tåler vanlig vask.  Og hadde hun ikke hatt meg så kunne hun ikke fokusert like mye på karriere.  Hun var tilbake i jobb igjen 3 måneder etter fødsel på begge barna.  På den måten kunne vi velge å få engangstønad isteden for permisjon, så hun kunne begynne å jobbe igjen å jeg fremdeles få AAP. Eneste var de dagene jeg måtte i behandling hadde hun hjemmekontor med barna. Men utenom det er det alltid jeg som tar meg av dem.  Hun trenger knapt løfte en finger i hjemmet.

Og jeg har jo penger inn hver måned jeg også da, men jeg har ingenting til overs.  Det et ikke så mye siden jeg aldri har jobbet og gikk på nav etter siste året jeg kunne gå vgs.  Hun har jo en del til overs hver måned, så hun kan spare i 3-4 måneder å kjøpe seg noe for 30 tusen om hun ønsker.  Men jeg har aldri hatt den muligheten.  Hun pleier å gi meg litt, men det går ofte til noe jeg tar barna med på. Som lekeland, mens hun gjør noe med venner.  Jeg har ingen venner å være sosiale med, men barna er hjerteplasteret mitt så de er jo mine beste venner. 

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at enten er ting felles, eller ikke. Når det først er felles må alt inn i felleskassa. Jeg forstår ditt behov for å bruke det til noe eget, men samtidig så bruker din samboer en stor andel av "sitt" hver måned for at du ikke kan bidra fullt. Da blir det feil for meg med egotripp. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...