AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 https://www.vg.no/dinepenger/i/wAApjM/claudio-40-merket-fallet-synes-veldig-synd-paa-de-som-proever-aa-selge-naa Journalistene gasser seg i å svartmale og krisemaksimere boligmarkedet i Oslo. Dette bidrar bare til at alt stopper opp, ingen byr og selgere er fortvilte. Folk har det vanskelig nok - ingen selger for moro skyld nå, og det er faktisk krise å tape flere hundre tusen. De fleste er ikke blitt rike på boligmarkedet, en dyd av nødvendighet å bo når man kanskje både har barn og jobb i Oslo. Og en viss str på leilighet må man ha hvis man er flere enn en person. Jeg synes det grenser til uansvarlig journalistikk å pøse på med den ene negative artikkelen etter den andre. Skremmer bare folk opp på gjerdet - selv om mange kjøpere sikkert hadde fått seg en bra deal nå. Helt greit at budrundene ikke går til himmels, men å bidra til full stopp slik som nå gavner ingen. Krisen vil bare fortsette når alle som ikke har fått solgt pusher ut boligen på nytt mange ganger pluss alle som kommer til. Alle taper her Anonymkode: 753ad...59e 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://www.vg.no/dinepenger/i/wAApjM/claudio-40-merket-fallet-synes-veldig-synd-paa-de-som-proever-aa-selge-naa Journalistene gasser seg i å svartmale og krisemaksimere boligmarkedet i Oslo. Dette bidrar bare til at alt stopper opp, ingen byr og selgere er fortvilte. Folk har det vanskelig nok - ingen selger for moro skyld nå, og det er faktisk krise å tape flere hundre tusen. De fleste er ikke blitt rike på boligmarkedet, en dyd av nødvendighet å bo når man kanskje både har barn og jobb i Oslo. Og en viss str på leilighet må man ha hvis man er flere enn en person. Jeg synes det grenser til uansvarlig journalistikk å pøse på med den ene negative artikkelen etter den andre. Skremmer bare folk opp på gjerdet - selv om mange kjøpere sikkert hadde fått seg en bra deal nå. Helt greit at budrundene ikke går til himmels, men å bidra til full stopp slik som nå gavner ingen. Krisen vil bare fortsette når alle som ikke har fått solgt pusher ut boligen på nytt mange ganger pluss alle som kommer til. Alle taper her Anonymkode: 753ad...59e Tror ikke dette bare gjelder boligmarkedet i Oslo. Det har stoppet helt opp på Vestlandet også 😐 Anonymkode: 52d13...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror ikke dette bare gjelder boligmarkedet i Oslo. Det har stoppet helt opp på Vestlandet også 😐 Anonymkode: 52d13...a7c I Rogaland har det jo vært dritt i mange år nå, men det virker som det om mulig har blitt enda verre, ja. Anonymkode: 65c95...64c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Er eiendomsmegler i Oslo. Vi er på vei mot fullstendig krise i markedet. Media bare rapporterer det de ser. Anonymkode: 7feeb...370 4 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er eiendomsmegler i Oslo. Vi er på vei mot fullstendig krise i markedet. Media bare rapporterer det de ser. Anonymkode: 7feeb...370 Media kan balansere bildet litt mer. Hva med artikler om glade kjøpere som har sikret seg en bolig nå da, pga at budrundene ikke var crazy? Folk må bo, flytte, får ny livssituasjon etc - hvorfor er det så vanskelig å tørre å by fornuftig nå enn når man har svidd av mange hundre tusen over prisantydning i gode tider? Skjønner ikke logikken Anonymkode: 753ad...59e 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg har vært på boligjakt i Oslo i nesten to år og alltid tapt i budrunden. Til og med på de aller billigste og minste leilighetene har prisen flydd 500 000 til en million over prisantydning! De rikeste har vunnet og de fattigste forblir fattige på leiemarkedet, mens boligselgerne har kunnet le hele veien til banken. Jeg fikk endelig kjøpt nå forrige uke pga mange færre budgivere som presser prisen opp. Mange venter nå pga usikker rentefremtid. Det er noen boliger som ikke får bud i det hele tatt og det fører til at de med mindre penger endelig får råd til å kjøpe. Det er positivt! For selgerne så er det jo kjipt å ikke få den samme heftige budrunden som de som solgte tidligere i år og i fjor, men de har uansett opplevd en høy verdistigning på boligen de årene de har eid den. De kommende årene vil ikke gi like høy verdistigning og de som har fått kjøpt først nå tjener mindre enn de før. Mener du at det er synd på boligselgerne fordi de som alle andre i samfunnet nå trenger alle penger man kan få pga økte utgifter i samfunnet? Hva hvis man snur på det og sier at det ville vært mer synd på alle leiere som ikke fikk/får råd til bolig siden deres utgifter vil gå utelukkende til forbruk og ikke til bygging av formue slik som deler av eieres utgifter gjør? Jeg er hvertfall glad for at det kom et boligkrakk nå for hvis jeg hadde måttet fortsette å leie så hadde jeg gått bankrupt og ikke hatt råd til å bo for meg selv lenger. Anonymkode: f04fd...543 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 Var vel på tide at markedet kjøler seg ned. For noen er det bra, for andre mindre bra. Pressen gjør jo bare jobben sin. Anonymkode: 94acd...22c 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Media kan balansere bildet litt mer. Hva med artikler om glade kjøpere som har sikret seg en bolig nå da, pga at budrundene ikke var crazy? Folk må bo, flytte, får ny livssituasjon etc - hvorfor er det så vanskelig å tørre å by fornuftig nå enn når man har svidd av mange hundre tusen over prisantydning i gode tider? Skjønner ikke logikken Anonymkode: 753ad...59e Jeg er enig i at disse sidene også bør komme frem men medias artikler om boligmarkedet er mest rettet til næringslivet og de tenker bare på egen vinning og tap der og ikke på hvordan folk pga krakket endelig får råd til å kjøpe og konstatere at markedet har vært helt amok og galt de siste årene med så mye overpris Anonymkode: f04fd...543 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): https://www.vg.no/dinepenger/i/wAApjM/claudio-40-merket-fallet-synes-veldig-synd-paa-de-som-proever-aa-selge-naa Journalistene gasser seg i å svartmale og krisemaksimere boligmarkedet i Oslo. Dette bidrar bare til at alt stopper opp, ingen byr og selgere er fortvilte. Folk har det vanskelig nok - ingen selger for moro skyld nå, og det er faktisk krise å tape flere hundre tusen. De fleste er ikke blitt rike på boligmarkedet, en dyd av nødvendighet å bo når man kanskje både har barn og jobb i Oslo. Og en viss str på leilighet må man ha hvis man er flere enn en person. Jeg synes det grenser til uansvarlig journalistikk å pøse på med den ene negative artikkelen etter den andre. Skremmer bare folk opp på gjerdet - selv om mange kjøpere sikkert hadde fått seg en bra deal nå. Helt greit at budrundene ikke går til himmels, men å bidra til full stopp slik som nå gavner ingen. Krisen vil bare fortsette når alle som ikke har fått solgt pusher ut boligen på nytt mange ganger pluss alle som kommer til. Alle taper her Anonymkode: 753ad...59e Dette er helt latterlig. Nå har jo avisene hauset opp boligprisene i 15 år, og så begynner du å syte med engang det viser seg at boligprisene ikke vil bli uendelig høye og journalistene rapporterer dette? Anonymkode: ea2cd...008 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Er eiendomsmegler i Oslo. Vi er på vei mot fullstendig krise i markedet. Media bare rapporterer det de ser. Anonymkode: 7feeb...370 I følge en eiendomsmegler jeg skal ha besøk av snart så vil det gå greit å selge bolig på det hemmelige markedet. Anonymkode: 3df7a...68e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I følge en eiendomsmegler jeg skal ha besøk av snart så vil det gå greit å selge bolig på det hemmelige markedet. Anonymkode: 3df7a...68e Du igjen Den «hemmelige» boligen din skal jo være veldig unik og attraktiv for å bli kjøpt for noen annen sum enn den ville blitt på ordinær visning. Men ja anywho: Det er strengt tatt ikke media som har gitt denne avventende holdningen til kjøp. Det er at strømpriser, matpriser og rente skal OPP og stadig går opp. Så da tør ikke folk låne så mye som de må nå for å få bolig i Oslo - nemlig maks boliglån pluss masse hardt oppspart EK. Jeg tror ikke det blir noe problem å få solgt objekter i Oslo, men man får kanskje ikke hundretusener over takst på alt mulig slik man har gjort i åresvis. Heldigvis. Anonymkode: 96378...f06 4 1
Rucula Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 Det er fantastisk bra at boligprisene i Oslo kjøles ned. Håper det blir varig 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Som mange økonomer har uttalt i media de siste dagene, vil ikke boligprisene i Oslo gå veldig mye ned, fordi det bygges alt for lite i Oslo ift faktisk behov. Og spesielt nå som det er full stans i nybygging i Oslo pga revidering av småhusplanen, vil dette problemet (altså langt større etterspørsel enn tilbud) bare bli enda større i årene som kommer. Jeg forstår derfor veldig godt hvorfor folk i Oslo ikke vil selge for langt under prisantydning på grunn av en langt på vei mediehausset stans i boligmarkedet. Dette er helt midlertidig og garantert forbigående på ikke så veldig lang sikt - ergo er det dumt å selge til underpris akkurat nå. Det sagt, er det jo fint om prisene i Oslo kan roe seg litt slik at man slipper at alle objekter går minst 10 % over prisantydning, slik det har vært i mitt område mer eller mindre sammenhengende iallfall de siste 10 årene. Men derfra og til et stort fall (som jeg ser mange «synsere», typisk folk her på KG som irriterer seg over høye boligpriser i Oslo, håper på) er nok veldig usannsynlig - som mange økonomer allerede har påpekt. Anonymkode: ef5d3...983 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du igjen Den «hemmelige» boligen din skal jo være veldig unik og attraktiv for å bli kjøpt for noen annen sum enn den ville blitt på ordinær visning. Jeg tror ikke det blir noe problem å få solgt objekter i Oslo, men man får kanskje ikke hundretusener over takst på alt mulig slik man har gjort i åresvis. Heldigvis. Anonymkode: 96378...f06 Du følger med ja. 🤨 Er flere grunner til at jeg vil selge «hemmelig», men de trengs ikke listes opp her. Men ja, boligen er passelig stor og ikke vært lagt ut på salg på noen tiår. Ligger i et attraktivt område på vestkanten. De fleste lignende boliger her går for over 20-30-40 mill. Siste bolig gikk 500000 over takst. Anonymkode: 3df7a...68e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): I følge en eiendomsmegler jeg skal ha besøk av snart så vil det gå greit å selge bolig på det hemmelige markedet. Anonymkode: 3df7a...68e Hva er "det hemmelige markedet"? Anonymkode: f04fd...543 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #16 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): https://www.vg.no/dinepenger/i/wAApjM/claudio-40-merket-fallet-synes-veldig-synd-paa-de-som-proever-aa-selge-naa Journalistene gasser seg i å svartmale og krisemaksimere boligmarkedet i Oslo. Dette bidrar bare til at alt stopper opp, ingen byr og selgere er fortvilte. Folk har det vanskelig nok - ingen selger for moro skyld nå, og det er faktisk krise å tape flere hundre tusen. De fleste er ikke blitt rike på boligmarkedet, en dyd av nødvendighet å bo når man kanskje både har barn og jobb i Oslo. Og en viss str på leilighet må man ha hvis man er flere enn en person. Jeg synes det grenser til uansvarlig journalistikk å pøse på med den ene negative artikkelen etter den andre. Skremmer bare folk opp på gjerdet - selv om mange kjøpere sikkert hadde fått seg en bra deal nå. Helt greit at budrundene ikke går til himmels, men å bidra til full stopp slik som nå gavner ingen. Krisen vil bare fortsette når alle som ikke har fått solgt pusher ut boligen på nytt mange ganger pluss alle som kommer til. Alle taper her Anonymkode: 753ad...59e Hvis det er krise å tape flere hundre tusen, bør man ikke eie bolig, som alltid er risikosport. Og man har ikke «tapt flere hundre tusen» hvis boligen som før kunne blitt solgt for 5,7 millioner nå blir solgt for 5,3 millioner. Ikke så lenge man kjøpte for mindre enn 5,3. Man taper eller vinner kun når man realiserer (selger), ikke i forhold til en teoretisk verdi på et annet tidspunkt. Hvis man kjøper og selger i samme marked er det for de fleste glimrende at prisene går ned. For hvis du kjøper deg oppover, har sannsynligvis leiligheten du kjøper gått mer ned i verdi enn den du selger. Det er de færreste nå som selger fordi de ikke tåler de høyere rentene og som dermed forsvinner ut av boligmarkedet - da hadde de en altfor høy belåning i utgangspunktet. Så - ingen grunn til panikk. Det er ikke sånn at boligmarkedet alltid går oppover. Kanskje har folk godt av å minnes på at bolig er et sted å bo, ikke først og fremst en investering. Og at man ikke må basere seg på prisøkning, og ikke låne for mye. Journalister skal selge klikk, de må man uansett ikke legge så mye vekt på. Anonymkode: d4f5c...253 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #17 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som mange økonomer har uttalt i media de siste dagene, vil ikke boligprisene i Oslo gå veldig mye ned, fordi det bygges alt for lite i Oslo ift faktisk behov. Og spesielt nå som det er full stans i nybygging i Oslo pga revidering av småhusplanen, vil dette problemet (altså langt større etterspørsel enn tilbud) bare bli enda større i årene som kommer. Jeg forstår derfor veldig godt hvorfor folk i Oslo ikke vil selge for langt under prisantydning på grunn av en langt på vei mediehausset stans i boligmarkedet. Dette er helt midlertidig og garantert forbigående på ikke så veldig lang sikt - ergo er det dumt å selge til underpris akkurat nå. Det sagt, er det jo fint om prisene i Oslo kan roe seg litt slik at man slipper at alle objekter går minst 10 % over prisantydning, slik det har vært i mitt område mer eller mindre sammenhengende iallfall de siste 10 årene. Men derfra og til et stort fall (som jeg ser mange «synsere», typisk folk her på KG som irriterer seg over høye boligpriser i Oslo, håper på) er nok veldig usannsynlig - som mange økonomer allerede har påpekt. Anonymkode: ef5d3...983 Jeg er helt enig med deg. Og det stemmer det du skriver om mediahausset stans i boligmarkedet - det er akkurat det jeg har reagert på selv. Alle taper på dette Anonymkode: 753ad...59e
Tiuren Skrevet 25. oktober 2022 #18 Skrevet 25. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er helt enig med deg. Og det stemmer det du skriver om mediahausset stans i boligmarkedet - det er akkurat det jeg har reagert på selv. Alle taper på dette Anonymkode: 753ad...59e Om det er slik at det er stopp i markedet og folk ikke får solgt uten å gå betydelig ned i pris ville det vel vært uansvarlig om media ikke skrev om det. uansvarlig ovenfor de som skal kjøpe. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #19 Skrevet 25. oktober 2022 Tiuren skrev (7 minutter siden): Om det er slik at det er stopp i markedet og folk ikke får solgt uten å gå betydelig ned i pris ville det vel vært uansvarlig om media ikke skrev om det. uansvarlig ovenfor de som skal kjøpe. Poenget er at det var ikke full stans i september. Det var litt tregere marked og objekter gikk stort sett til prisantydning eller evt rett under. Men det meste ble solgt - og da til en pris som var helt akseptabel for selger (prisantydning). Prisene gikk også ned kun 2 prosent i Oslo i september. Men media skrev allerede i september mye om full krise i boligmarkedet, «ingen kom selv på fjerde visning hos Espen og kona» osv - selv om salgsstatistikken for boligsalg i september altså ikke viste denne såkalte «krisen». Og hva ble konsekvensene? Jo, nå i oktober har markedet stoppet fullstendig opp, og omtrent ingenting blir solgt. Det lille som BLIR solgt, går for minst 10 % under prisantydning. Dette handler jo nettopp om at nå er det ingen som tør å kjøpe lenger, pga alt media har skrevet om «full krise!!!!» Anonymkode: ef5d3...983 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #20 Skrevet 25. oktober 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: For hvis du kjøper deg oppover, har sannsynligvis leiligheten du kjøper gått mer ned i verdi enn den du selger. Det er de færreste nå som selger fordi de ikke tåler de høyere rentene og som dermed forsvinner ut av boligmarkedet - da hadde de en altfor høy belåning i utgangspunktet. Anonymkode: d4f5c...253 Jeg skal kjøpe noe som koster endel mindre enn det boligen min er verdt. Ikke har jeg hatt belåning på det huset jeg har nå. Hva gjelder for meg? Anonymkode: 3df7a...68e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå