AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Inspirert av tråden med omfattende intervjuprosess Jeg har ved ett tilfelle møtt opp til førstegangsintervju hvor jeg ble satt til å løse diverse oppgaver, dette uten varsel på forhånd. Løste seg da, og jeg fikk jobben, men jeg syntes det var stressende. Derom man ikke hører noe spesielt annet enn at det er et intervju (førstegangsintervju og andregangsintervju), kan man da gå ut ifra at det er normale jobbintervjuer med spørsmål? Anonymkode: ee41d...31a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Enhver seriøs arbeidsgiver vil gi deg en angenda for intervjuet i forkant, ja. Anonymkode: 85e44...a72 3 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 En gang fikk jeg er case på forhånd, også kom det en separat oppgave i tillegg i intervjuet som jeg ikke var forberedt på. Fikk noen minutter til å kikke på problemstillingene. Men det var ting som man absolutt burde kunne svare på uten forberedelser hvis du skulle være aktuell for jobben altså, så synes det var innafor. Ble litt overrasket, men det gikk kjempebra. Anonymkode: 557d4...416 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Var nylig på andregangsintervju og fikk caseoppgave. Ble ikke informert om det på forhånd, men var veldig forberedt på at det ville komme. Dette var i barneverntjenesten, og der tenker jeg at å få presentert en case er lurt for å luke ut de som ikke hører hjemme der. Har derimot vært på intervju til en stilling i NAV tidligere, og der fikk jeg servert både evnetester, personlighetstester, hurtighetstest og veldig mange merkelige spørsmål. Satt ikke igjen med en hyggelig opplevelse og er egentlig glad for at jeg ikke fikk jobben. Anonymkode: 54725...c42 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 Har selv fått oppgave på jobbintervju uten at det ble fortalt på forhånd. Synes det er en uting. Både fordi man ikke får forberedt seg til den typen intervju og fordi man ender med å bruke tid på å forberede seg til et intervju uten oppgaver. Surt å kaste bort tiden til å øve til et tradisjonelt intervju også ender man med at nesten all tiden brukes på en type case-intervju man ikke var forberedt på. Synes også arbeidsgiverne burde si hva slags type caser de ønsker å gi. Var på et intervju hvor jeg på forhånd fikk vite at det var case-intervju, men at det ikke var noe å forberede seg til. Jeg var nyutdannet og hadde null erfaring fra hva slags caser som var brukt i bransjen og etter intervjuet skjønte jeg at man hadde veldig stor fordel om man var kjent med hva slags type caser som ble brukt i bransjen. Anonymkode: 0314c...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #6 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg la inn godt med innsats i å forberede meg til et intervju med et konsulentselskap. Jobben virket spennende og kjemien med kommende leder var topp. Vi avtalte nytt intervju. Plutselig, dagen etter, får jeg tilsendt en omfattende case som skal løses før 2. intervjuet. Interessen min ble umiddelbart borte. Det føltes som å bli lurt. Er som å be noen på date og be de ta med medbragt hjemmelaget mat fra bunnen av etter å ha spikret dato. For frekt Anonymkode: ba496...92f 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #7 Skrevet 27. oktober 2022 On 10/26/2022 at 9:50 AM, AnonymBruker said: Jeg la inn godt med innsats i å forberede meg til et intervju med et konsulentselskap. Jobben virket spennende og kjemien med kommende leder var topp. Vi avtalte nytt intervju. Plutselig, dagen etter, får jeg tilsendt en omfattende case som skal løses før 2. intervjuet. Interessen min ble umiddelbart borte. Det føltes som å bli lurt. Er som å be noen på date og be de ta med medbragt hjemmelaget mat fra bunnen av etter å ha spikret dato. For frekt Anonymkode: ba496...92f Synes de burde fortalt deg om den omfattende casen allerede i mailen med invitasjon til førstegangsintervjuet. Så hadde du visst allerede da hva du må gjennom for å få mulighet til jobben. Det sparer både jobbsøker og arbeidsgiver mye tid. Svært mange arbeidsgivere er svært dårlige til å ta hensyn til jobbsøker og å forstå jobbsøkeren sjeldent MÅ ha akkurat denne stillingen. Krever man for mye av jobbsøkeren og/eller behandler henne dårlig så mister man henne. Blir jeg godt behandlet i jobbsøkerprosessen øker også lysten min på stillingen. Og også om jeg ikke får stillingen kan jeg får lyst til å søke til samme arbeidsgiver neste gang. Anonymkode: ac7bb...270 1
Rucula Skrevet 27. oktober 2022 #8 Skrevet 27. oktober 2022 Det er en uting å ikke gi beskjed på forhånd. jeg jobber som rekrutterer. Vi sender ut både tester og case i god tid på forhånd. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #9 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 9.50): Jeg la inn godt med innsats i å forberede meg til et intervju med et konsulentselskap. Jobben virket spennende og kjemien med kommende leder var topp. Vi avtalte nytt intervju. Plutselig, dagen etter, får jeg tilsendt en omfattende case som skal løses før 2. intervjuet. Interessen min ble umiddelbart borte. Det føltes som å bli lurt. Er som å be noen på date og be de ta med medbragt hjemmelaget mat fra bunnen av etter å ha spikret dato. For frekt Anonymkode: ba496...92f Jeg har opplevd noe lignende, kun at det var til 1. gangsintervjuet, altså FØR arbeidsgiver hadde solgt seg selv inn og fått meg til å faktisk ønske å jobbe der. Ble innkalt til intervju og takket ja. Et par dager senere mottok jeg e-post med beskjed om at de ønsket å ha «raske og effektive intervjuer», og ble bedt om å forberede en 20 minutters presentasjon innen et tema. Jeg trakk meg fra intervjuet. Anonymkode: 85e44...a72
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #10 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 9.50): Jeg la inn godt med innsats i å forberede meg til et intervju med et konsulentselskap. Jobben virket spennende og kjemien med kommende leder var topp. Vi avtalte nytt intervju. Plutselig, dagen etter, får jeg tilsendt en omfattende case som skal løses før 2. intervjuet. Interessen min ble umiddelbart borte. Det føltes som å bli lurt. Er som å be noen på date og be de ta med medbragt hjemmelaget mat fra bunnen av etter å ha spikret dato. For frekt Anonymkode: ba496...92f AnonymBruker skrev (5 timer siden): Synes de burde fortalt deg om den omfattende casen allerede i mailen med invitasjon til førstegangsintervjuet. Så hadde du visst allerede da hva du må gjennom for å få mulighet til jobben. Det sparer både jobbsøker og arbeidsgiver mye tid. Svært mange arbeidsgivere er svært dårlige til å ta hensyn til jobbsøker og å forstå jobbsøkeren sjeldent MÅ ha akkurat denne stillingen. Krever man for mye av jobbsøkeren og/eller behandler henne dårlig så mister man henne. Blir jeg godt behandlet i jobbsøkerprosessen øker også lysten min på stillingen. Og også om jeg ikke får stillingen kan jeg får lyst til å søke til samme arbeidsgiver neste gang. Anonymkode: ac7bb...270 Helt enig! Jeg opplevde noe lignende som det brukeren over beskriver. Situasjonen var litt annerledes, jeg spurte spesifikt på slutten av 1.førstegangs intervjuet om hva prosessen var videre, om de skulle ha 2.gangsintervju etc. Da sa de, nei det hadde ikke planlagt, de skulle klare seg med dette og innstillingsmøtet skulle være sånn og sånn og jeg kunne forvente beskjed etter denne datoen når møtet hadde vært. De sa dermed ganske eksplisitt at de var klare for å skrive innstilling med bakgrunn i det ene intervjuet. Dagene går og uken møtet skal være passerer og jeg har ikke hørt noe. Uken etterpå så får jeg brått en ny mail om at jeg er invitert på 2.gangsintervju, og at jeg bes om å forberede en presentasjon med caser på ca. 30 minutt med ca. 4 dager å forberede på. Herlighet så paff jeg ble, jeg mistet umiddelbart lysten på jobben som den over sier, og ble ganske sur over at de plutselig skulle ha 2.gangsintervju likevel med en så omfattende presentasjon. Så, da trakk jeg meg umiddelbart fra prosessen. Det er jo mulig at de faktisk hadde innstilt meg og at møtet endte med at innstillingen ikke ble godkjent, og at det ble krevd at jeg måtte bevise at jeg var kvalifisert nok for stillingen gjennom et nytt intervju og case, men at jeg ikke hørte noe før noen dager etter innstillingsmøtet før jeg brått ble invitert på 2.gangsintervju var ganske dårlig behandling av som kandidat, særlig når de så selvsikkert hadde sagt noe helt annet. Hadde de faktisk nevnt når jeg spurte om at det kunne bli aktuelt, så hadde jeg nok muligens vært mer vennlig innstilt (men casen burde vært langt mindre omfattende). Anonymkode: 1da44...b91 1 1
Akay Skrevet 28. oktober 2022 #11 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg fikk ikke beskjed om noen case. Var på førstegangsintervju. Så fikk jeg beskjed om at jeg skulle på andregangsintervju. Dagen før andregangsintervjuet så fikk jeg en sms klokken 21:30 om at de beklageligvis hadde glemt å gi meg beskjed om casen. Dem spurte om jeg ville utsette men sa neida, kjør på! Fikk tilsendt den på mail rett etterpå og flaks at akkurat det jeg fikk case om var et av de sterkeste områdene mine. Så stilte opp knapt 10 timer etter jeg fikk casen og løste den ekstremt lett. Har jobbet der i 6 år nå 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #12 Skrevet 28. oktober 2022 Akay skrev (41 minutter siden): Jeg fikk ikke beskjed om noen case. Var på førstegangsintervju. Så fikk jeg beskjed om at jeg skulle på andregangsintervju. Dagen før andregangsintervjuet så fikk jeg en sms klokken 21:30 om at de beklageligvis hadde glemt å gi meg beskjed om casen. Dem spurte om jeg ville utsette men sa neida, kjør på! Fikk tilsendt den på mail rett etterpå og flaks at akkurat det jeg fikk case om var et av de sterkeste områdene mine. Så stilte opp knapt 10 timer etter jeg fikk casen og løste den ekstremt lett. Har jobbet der i 6 år nå Wow, så gøy! Imponerende 😃 Anonymkode: ee41d...31a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #13 Skrevet 28. oktober 2022 Hvis man snur litt på det er det jo kanskje en del av oppgaven, hvordan øser du en overraskende utfordring. Det vil jo være likt for alle kandidatene. Har opplevd begge deler. Anonymkode: 88f48...4a1 1
hjärterdam Skrevet 28. oktober 2022 #14 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har fått caser på to intervju (i hver av de to barneverntjenestene jeg har jobbet i). Var ikke direkte forberedt, men i mitt fagfelt handler jo mye av arbeidsdagen om å gjøre fortløpende vurderinger, refleksjoner osv. Så caseoppgavene handlet om vurdringer ut fra gitt mengde informasjon.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #15 Skrevet 28. oktober 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man snur litt på det er det jo kanskje en del av oppgaven, hvordan øser du en overraskende utfordring. Det vil jo være likt for alle kandidatene. Har opplevd begge deler. Anonymkode: 88f48...4a1 Det er en dårlig måte å gjøre det på. På samme måte så kan man teste hvordan jobbsøkerne takler krevende kunder ved å behandle jobbsøkerne som dritt. Man får jo sett hvordan de takler situasjonen. Men man mister jo også alle jobbsøkerne som skjønner at de ikke trenger å finne seg i denne behandlingen og at det finnes flere og bedre arbeidsgivere enn denne. Anonymkode: d7055...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en dårlig måte å gjøre det på. På samme måte så kan man teste hvordan jobbsøkerne takler krevende kunder ved å behandle jobbsøkerne som dritt. Man får jo sett hvordan de takler situasjonen. Men man mister jo også alle jobbsøkerne som skjønner at de ikke trenger å finne seg i denne behandlingen og at det finnes flere og bedre arbeidsgivere enn denne. Anonymkode: d7055...cb3 When life gives you lemons.. Anonymkode: 88f48...4a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå