Gå til innhold

Kan jeg som naver leie fritidsbolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tilbud om verdens søteste hytte som er som et lite hus. Har avløp, vann, strøm. Leien er billig, 7000 inkludert alt (strøm, Internett, vann/avløp). Det er godt isolert og vanntilførsel er ikke noe problem på vinter heller. 

Men vil nav godta dette som et sted jeg bor? Det er registrert som fritidsbolig… 

Anonymkode: 6ed85...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bo permanent i en bolig som er registrert som fritidsbolig. Det tar typ 0,5 sekunder å google seg frem til det svaret.

Anonymkode: 858c8...6af

• Liker 4
Skrevet

Merk at man ikke får strømstøtte om man bor i fritidsbolig. 

Skrevet

Nav driter vel i om du bor i fritidsbolig. Ingen som sjekker slikt uansett. Eneste som kan finne på å bry seg er kommunen. 

Anonymkode: 1055a...fe5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nav driter vel i om du bor i fritidsbolig. Ingen som sjekker slikt uansett. Eneste som kan finne på å bry seg er kommunen. 

Anonymkode: 1055a...fe5

Hva kan kommunen gjøre?😳

ts

Skrevet

Du må ha tilhørighet en kommune. Man har ikke tilhørighet til en hyttekommune. Det kan bli et problem å få kommunale tjenester. Tror ytelser fra nav krever en bostedsadresse. En bekjent av en bekjent bodde i campingvogn og fikk ikke sosialstønad fordi han ikke hadde bostedsadresse. Skole og barnehageplass kan bli et problem. Men ikke alltid. Det varierer nok litt fra kommune til kommune. De siste årene har flere kommuner åpnet for å bo en periode på hytta inkl skoleplass til barna. 

Ingen straffer deg for å bo på hytte, men du kan miste rettigheter. Spør hyttenaboene. 

Mange bor på hytter selv om det ikke er lov

Anonymkode: 7d81d...3e1

Skrevet

- Om du kan benytte hytta som helårsbolig reguleres av reguleringsplanene i den aktuelle kommunen. Reglene kan være forskjellige fra kommune til kommune, sier advokat Anders Leisner, leder for juridisk avdeling i Huseiernes Landsforbund.  

– Om du kan benytte hytta som helårsbolig, reguleres av de enkelte reguleringsplanene i hver kommune. 

Du må dermed ta kontakt med kommunen der din hytte ligger for å få vite sikkert.

https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/tomteregulering/hytta-som-helarsbolig

Anonymkode: 043a5...6e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva kan kommunen gjøre?😳

ts

Ikke gi deg bostøtte til fritidsbolig dersom det er målet for kontakten med NAV.

Skrevet

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du må ha tilhørighet en kommune. Man har ikke tilhørighet til en hyttekommune. Det kan bli et problem å få kommunale tjenester. Tror ytelser fra nav krever en bostedsadresse. En bekjent av en bekjent bodde i campingvogn og fikk ikke sosialstønad fordi han ikke hadde bostedsadresse. Skole og barnehageplass kan bli et problem. Men ikke alltid. Det varierer nok litt fra kommune til kommune. De siste årene har flere kommuner åpnet for å bo en periode på hytta inkl skoleplass til barna. 

Ingen straffer deg for å bo på hytte, men du kan miste rettigheter. Spør hyttenaboene. 

Mange bor på hytter selv om det ikke er lov

Anonymkode: 7d81d...3e1

Takk for info 😊 Jeg vet ikke helt hvilke kommunale tjenester jeg bruker… kan hende jeg er helt dum nå, men kommer ikke på noe. Har ikke barn og klarer meg selv. Har fastlege, men det er vell valgfritt uansett? 
ts

Skrevet
Snok1 skrev (19 minutter siden):

Ikke gi deg bostøtte til fritidsbolig dersom det er målet for kontakten med NAV.

Har ikke krav på bostøtte😅

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...