AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Mannen har vært på besøk hos en venn, og han har en gutt, i samme alder som våres, 4,8 år gammel. Mannen sier at sønnen hans kunne telle til 100, snakket bra og tydelig. Kunne skrive litt. Sønnen vår kan telle til 10, snakker dårlig og kan ikke skrive. (Begge gutter er to språklige) Jeg sier at grunnen kan være to språk.. Så sier han: Men sønnen hans er jo også to språklig. Han sier at sønnen vår er sent ute og at det er noe galt med han. Barnehagen sier ingenting, bare at han snakker dårlig, og at det er helt normalt på grunn av to språk. Blir kjempe lei meg av det manne sier, det er jo vondt å høre. Jeg har ikke presset han til å lære å skrive og telle. Er det noe jeg kanskje må ta opp med helsesøsteren? Anonymkode: d19f8...11f
Tomas77 Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Unger er forskjellige og tar sprang på ulike tider. Mine barn er også tospråklige og har hatt helt ulik språkutvikling. Eldstemann tjatret i vei på en 50-50 variant ingen skjønte en dritt av fram til han fikk ordnet det i to språk ved 5 års alder, nummer to har alltid holdt dem hver for seg men har hatt mye mindre selvtillit til å snakke norsk enn engelsk. Etter all sannsynlighet ingen grunn til panikk. 9 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 Når han er såpass stor ville jeg nok vært bekymret. Jeg har ei jente på 10 som snakker dårlig i den form av at hun bøyer ord feil. Eks: Jeg våknet lillebror. ( Jeg vekte lillebror) Hun snakket kun norsk, men vi har fått hjelp fra PPT. Anonymkode: 2e013...b6c 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når han er såpass stor ville jeg nok vært bekymret. Jeg har ei jente på 10 som snakker dårlig i den form av at hun bøyer ord feil. Eks: Jeg våknet lillebror. ( Jeg vekte lillebror) Hun snakket kun norsk, men vi har fått hjelp fra PPT. Anonymkode: 2e013...b6c Jeg har tatt det opp med ped.lederen, hun sier at han har helt normalt utvikling, at to språklige barn er ofte sent ute. Hun vil ikke søke PPT Anonymkode: d19f8...11f 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 4,8 år? 4 år og 10 mnd omtrent da? Anonymkode: acbc6...b8b 16 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 Er han skolestarter ville jeg tatt litt tak i det, er det 2 år til skole ville jeg sett det an. Jeg ser på innlegget ditt at norsken din også er litt gebrokken så det kan være at dere foreldre er litt av utfordringen. Men ut ifra hva du sier vil jeg ikke si at noe er alarmerende. Anonymkode: 97b36...a7d 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 selv med to språk så er snart 5 år på tide å snakke bedre. Anonymkode: 2e013...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 Kanskje han har arvet intelligensen fra faren? Neida, helt normalt å være ulike i utviklingen, og det blir veldig rart, ureflektert og uintelligent og sammenligne to i hver sin kant av normalskalaen. Anonymkode: 5afec...e02 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er han skolestarter ville jeg tatt litt tak i det, er det 2 år til skole ville jeg sett det an. Jeg ser på innlegget ditt at norsken din også er litt gebrokken så det kan være at dere foreldre er litt av utfordringen. Men ut ifra hva du sier vil jeg ikke si at noe er alarmerende. Anonymkode: 97b36...a7d Interresant. Familie med «utfordring» på grunn av gebrokken 🙃 Jeg skrev fra starten at vi er to språklige, så norsken er ikke morsmål. Vi snakker engelsk hjemme. Og vi er ikke født her, så selvfølgelig er norsken min gebrokken. Anonymkode: d19f8...11f 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje han har arvet intelligensen fra faren? Neida, helt normalt å være ulike i utviklingen, og det blir veldig rart, ureflektert og uintelligent og sammenligne to i hver sin kant av normalskalaen. Anonymkode: 5afec...e02 Det sa jeg også til han Anonymkode: d19f8...11f 1
Banjo Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 Er hørselen hans sjekket? Det kan godt være at han er innafor alt som er normalt og at språket plutselig løsner. Men hvis han hører litt dårlig vil det forklare sen språkutvikling og det er viktig at han får hjelp med hørselen så han ikke havner lengre bak. 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 Det er ikke nederlag å ha et barn som er sein i utviklingen, det er heller viktig å sette i gang med hjelp da det både er ventetid og ikke alltid det er nok ressurser til å sette i gang oppfølging. Anonymkode: 2e013...b6c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Banjo skrev (1 minutt siden): Er hørselen hans sjekket? Det kan godt være at han er innafor alt som er normalt og at språket plutselig løsner. Men hvis han hører litt dårlig vil det forklare sen språkutvikling og det er viktig at han får hjelp med hørselen så han ikke havner lengre bak. Hørselen ble ikke godkjent da han hadde 4 års kontroll, fått ny time, så får se Anonymkode: d19f8...11f 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 en pedagogisk leder i barnehagen burde selvfølgelig ha en viss peiling på sånne ting. hvis de ikke er bekymret enda, så kan dere vel heller vente å se det litt mer ann.... Anonymkode: 79797...875 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tatt det opp med ped.lederen, hun sier at han har helt normalt utvikling, at to språklige barn er ofte sent ute. Hun vil ikke søke PPT Anonymkode: d19f8...11f Foreldre kan henvise til PPT selv, trenger ikke ha med barnehagen på det. Anonymkode: b1b02...be7 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #16 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hørselen ble ikke godkjent da han hadde 4 års kontroll, fått ny time, så får se Anonymkode: d19f8...11f Vel, der har du jo en veldig åpenbar mulig årsak til litt dårlig språk. Følg opp hørselen først og fremst nå. Anonymkode: bcc03...3f4 7 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #17 Skrevet 26. oktober 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Interresant. Familie med «utfordring» på grunn av gebrokken 🙃 Jeg skrev fra starten at vi er to språklige, så norsken er ikke morsmål. Vi snakker engelsk hjemme. Og vi er ikke født her, så selvfølgelig er norsken min gebrokken. Anonymkode: d19f8...11f Hva er barnets morsmål? Hvis barnet er trygg i morsmålet og snakker det godt er det liten grunn til bekymring. Hvis barnet derimot ikke er trygg i noen av sine språk ville jeg vært mer på vakt. Hør med barnehagen om de deler fars bekymring. Bedre med tidlig hjelp enn sen. Klem fra en pedagog. Anonymkode: 09969...340 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #18 Skrevet 26. oktober 2022 Om du/dere er bekymret så er det ingenting i veien for å "ta det privat" om barnehagen ikke deler denne bekymringen. Du har ansvaret for deg og dine - og det er ikke alltid en ped-leder i barnehagen gjør alle de riktige vurderingene. De har lært at det er normalt med litt forsinking med to-språklige barn - faren med det er at de kan glippe når det kommer til forsinking hos de samme barna. Når det er sagt - normalen er stor. Klarer barnet seg sosialt? Er med på leken? Eller trekker det seg når leken blir mer muntlig, type rollelek? Jeg har et barn som er født januar 2018 - så ca like gammel som ditt. Teller til 12. Skriver bittelitt. Men, jeg pusjer IKKE på skriving og sånt - nå er det lek, fantasi og sosialisering som teller. Anonymkode: aa491...16d 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #19 Skrevet 26. oktober 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Interresant. Familie med «utfordring» på grunn av gebrokken 🙃 Jeg skrev fra starten at vi er to språklige, så norsken er ikke morsmål. Vi snakker engelsk hjemme. Og vi er ikke født her, så selvfølgelig er norsken min gebrokken. Anonymkode: d19f8...11f Utfordringer med språket ja. Det er ikke noe galt i det? Min skolestarter sliter også med språket, og vi har ikke noe god grunn. Kanskje du legger noe annet i ordet utfordring enn jeg gjør :) Anonymkode: 97b36...a7d 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #20 Skrevet 26. oktober 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Hørselen ble ikke godkjent da han hadde 4 års kontroll, fått ny time, så får se Anonymkode: d19f8...11f Det sammen med at dere er tospråklige er jo en grunn i seg selv. Anonymkode: 97b36...a7d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå