Gå til innhold

Når legges deres 3-åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg føler at vi legger treåringen så fryktelig tidlig sammenlignet med alle andre. Han sover stort sett i god tid før kl 19, leggerutiner med kveldsstell, bok og sang starter rundt kl 18, er han ekstra sliten sover han 18.20. 
Han sover til en gang mellom 5.45 og 6.40. (ingen sammenheng mellom sovne tidlig-tidlig opp, snarere motsatt, og sover han lenger enn 6.30 blir barnehagelevering et mareritt fordi han ikke får nok tid hjemme før vi må dra). 
Det er kjedelig at ettermiddagen sammen blir så kort, men han må jo få den søvnen han trenger, og har alltid vært kveldstrøtt. 

Det skal sies at han legges sammen med lillesøster, men ofte er det han som styrer når vi må starte legging og han som sovner først, da lillesøster fremdeles sover 2-3t på dagtid. 

Når sovner deres treåringer?

Anonymkode: 4ac45...caf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min treåring sovner ila 2-10 minutter og legges mellom 1750 og 1810. Han våkner vanligvis ca kl 6, eller 0630. Han må også ha litt tid hjemme før vi drar i bhg :)

Jeg henter ham kl 15, og føler de få timene er lite tid sammen, men bedre enn før, da jeg hentet kl 16

Anonymkode: f67f9...405

Skrevet (endret)

Høres ikke unormalt ut det. Helt vanlig å ha leggetid mellom 18.30 og 19.30 for 3-åringer. Selv om andre legger barna senere, så er det fordi det fungerer for dem. Du må forholde deg til hva som fungerer for sønnen din. Så lenge han ikke våkner konstant om natten, virker misfornøyd på dagen, eller spiser dårlig, så er det dette som fungerer for ditt barn.

Personlig har jeg hatt både et B-menneske og A-menneske til barn. Eldstemann sovnet ikke før kl 20 ca på den alderen, men sov også til 07.30-08.00. Mellomste la seg 18.30 ca. Og sov til halv 7, 7.

Ulike barn, ulike behov. Også forandrer deg seg gjennom oppveksten. Om ett år så kan barnet ditt være en kveldsugle 😊

Endret av Turtellure12
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi går på rommet kl 19, leser, synger og småprater litt. Sover som regel før kl 19.30. Starter dagen rundt 6.30

Anonymkode: bee41...109

• Liker 1
Skrevet

2,5 åringen legger seg ca 19.30. Sovner rundt 20. Hun står opp ca 08-08.30. Vi er heldige og kan levere sent i barnehagen 🙂

Det er vel normalt at barn i den alderen sover ca 12 timer så da kommer det jo litt an på når man må opp om morgenen.

Skrevet

Vår legger seg mellom 18 og 19. spørs hvor trøtt han er, og når middagen er

Anonymkode: dae2d...480

• Liker 1
Skrevet

Sovner 20, umulig for ham å sovne før. Våkner halv sju.

Anonymkode: 617dc...6f7

Skrevet

Går på rommet og leser bok ca 19. Sover stort sett før 1915.

Står opp mellom 07-08

Anonymkode: 65d86...393

Skrevet

Vårt barn blir 3 år i januar, og han har nettopp sluttet med dagsoving i barnehagen. Kl 18 er han veldig klar for senga. Sover til en gang mellom 06 og 07 om morgenen. 😊

Anonymkode: cf000...f57

Skrevet

Nr 1 kl 20 sov til han våknet , stort sett kl 8

nr. 2 kl 19.30 våkner 6-7 

Anonymkode: 49e9d...4f7

Skrevet

Mellom 18-18.30. Da er det lesing i sengen. Sovner ca 19.00 og våkner kl 05.00..

Kjenner det skal bli utrolig gøy å stille klokken snart🥴

Anonymkode: 65ee3...b3b

Skrevet

Hva legger dere i at barna trenger tid hjemme før dere drar i barnehagen?

Er det ikke bare å stå opp, stelle og kle på seg, frokost og så dra?

Det gjør hvertfall vi med vår 3,5-åring, bruker ca 45min på dette. Er dette kort eller lang tid mener dere?

Hun legger seg kl19, og sover innen 19.15-19.30. Står opp mellom 7 og 8.

Anonymkode: 3d5d3...a01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør hvertfall vi med vår 3,5-åring, bruker ca 45min på dette. Er dette kort eller lang tid mener dere?

Samme her, jeg bruker 20 minutter på å få ungen klar for barnehagen, og da somler vi 😄 Frokost spiser han der. 

Anonymkode: 617dc...6f7

• Liker 1
Skrevet

Ferdig med bok og lyset av mellom 20 og 20.30. Våkner ca 7.00-7.30. Sluttet med dagsoving i mai da han var 3 år 6mnd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Må helst ha minst 1t. Det varierer om han spiser frokost hjemme eller i barnehagen, men han må leke litt med lekene sine og ha litt tid på fanget mitt eller hos faren, prate litt om det han tenker på. Får han lov til det er han klar for barnehage, løper inn og har ikke tid til å si hade, hvis ikke blir det veldig trist at vi må dra fra han i barnehagen. Tror det handler om at han liker å gjøre ting i sitt tempo og at han må «lade opp» med mamma- og pappa-tid før en dag i barnehagen. Han har alltid vært avhengig av mye kos og nærhet. 
Lillesøster derimot synes at vi bruker aaalt for lang tid på å komme oss ut døra 😂

• Hjerte 2
Skrevet

Ser ut fra svarene her at vi ikke er så uvanlige som vi trodde. Har bare følt meg litt kjip når våre ligger og sover når de vi er med starter kveldsstellet. 

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi liker rolig morgenstund , spiser, leker litt og steller oss

Anonymkode: 49e9d...4f7

Skrevet

Vår snart treåring legger vi mellom 19 og 19.30 og hun sovner mellom 19.30 og 20. Men hun sover 1-2 timer på dagtid i barnehagen. Hjemme sover hun oftest ikke på dagtid. Da er leggetiden den samme, men hun sover til ca 07 i stedet for å våkne mellom 05 og 06. 

Anonymkode: c86f7...252

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Jeg føler at vi legger treåringen så fryktelig tidlig sammenlignet med alle andre. Han sover stort sett i god tid før kl 19, leggerutiner med kveldsstell, bok og sang starter rundt kl 18, er han ekstra sliten sover han 18.20. 
Han sover til en gang mellom 5.45 og 6.40. (ingen sammenheng mellom sovne tidlig-tidlig opp, snarere motsatt, og sover han lenger enn 6.30 blir barnehagelevering et mareritt fordi han ikke får nok tid hjemme før vi må dra). 
Det er kjedelig at ettermiddagen sammen blir så kort, men han må jo få den søvnen han trenger, og har alltid vært kveldstrøtt. 

Det skal sies at han legges sammen med lillesøster, men ofte er det han som styrer når vi må starte legging og han som sovner først, da lillesøster fremdeles sover 2-3t på dagtid. 

Når sovner deres treåringer?

2030 tiden, sover til 9-11 tiden dagen etter. Sover ikke på dagen mer. hn er 3 i desember

Anonymkode: 322e1...04a

Skrevet

Vår 3-åring legger seg mellom 19 og 1930, sover vanligvis kjapt. Sover til 7/730. 

Anonymkode: 2bb8a...086

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...