Gå til innhold

Firmaet sender ikke ny faktura.. hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere i år fikk vi renovert badet av et firma. På grunn av en forsinkelse i en leveranse var det noen måneder pause i arbeidet før de kunne gjennomføre siste del av renoveringen og arbeidet sto først ferdigstilt i mai. Like etter mottok vi en faktura for arbeidet, men denne var ekstremt lite detaljert. Det var nesten på nivå med: bad - pris kr 450 000. Dette syns vi ble for upresist, og sluttsummen var også høyere enn det ble avtalt på forhånd. Derfor ba vi om en ny og spesifisert faktura, slik det fremkom hvilke summer som evt hadde gått over avtalt pris. Et par måneder etter hadde vi fremdeles ikke hørt noe, så vi sendte ny e-post for å høre hvor det ble av faktura. 

Vi får altså ikke svar fra firmaet, og har fremdeles ikke betalt noe. Hva betyr dette? Vil de ikke ha pengene sine? Hvor stor innsats bør vi legge i å få dem til å sende ny faktura? Det er jo klart det ikke hadde gjort noe om vi slapp å betale heller, hehe. Men er det juridisk sett noe de kan "ta" oss på, så lenge vi har purret to ganger og de ikke svarer? Når vil fakturaen foreldes?

Anonymkode: f3f29...e79

Skrevet

Har du sjekker firmanummeret i BReg? Er de fortsatt i drift? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tidligere i år fikk vi renovert badet av et firma. På grunn av en forsinkelse i en leveranse var det noen måneder pause i arbeidet før de kunne gjennomføre siste del av renoveringen og arbeidet sto først ferdigstilt i mai. Like etter mottok vi en faktura for arbeidet, men denne var ekstremt lite detaljert. Det var nesten på nivå med: bad - pris kr 450 000. Dette syns vi ble for upresist, og sluttsummen var også høyere enn det ble avtalt på forhånd. Derfor ba vi om en ny og spesifisert faktura, slik det fremkom hvilke summer som evt hadde gått over avtalt pris. Et par måneder etter hadde vi fremdeles ikke hørt noe, så vi sendte ny e-post for å høre hvor det ble av faktura. 

Vi får altså ikke svar fra firmaet, og har fremdeles ikke betalt noe. Hva betyr dette? Vil de ikke ha pengene sine? Hvor stor innsats bør vi legge i å få dem til å sende ny faktura? Det er jo klart det ikke hadde gjort noe om vi slapp å betale heller, hehe. Men er det juridisk sett noe de kan "ta" oss på, så lenge vi har purret to ganger og de ikke svarer? Når vil fakturaen foreldes?

Faktura foreldes vel etter 3 år om jeg ikke husker feil

Anonymkode: 212a5...522

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dere har dokumentert at dere har bedt om faktura (inkludert at dere har "bestridt" den uspesifiserte), er det opp til firmaet å utsdede en ny/ purre.

Ja, om det går tre år uten at dere hører noe, så vil kravet være foreldet. Men mest sannsynlig dukker det plutselig opp.

Har selv opplevd noe lignende, men adskillig lavere beløp.

Håndtverkerbedrift som hadde fakturert flere timer og annen timepris enn det vi forventa. Vi tok det opp, og ble enige om at de skulle se på det. Jeg ringte etterhvert og lurte på hva de kom frem til. De hadde da hadd så mye å gjøre at de hadde glemt å se på det.

Enden på visa var at det gikk over ett år, og plutselig var bedriften slått konkurs.

Var sikker på at vi kom til å få krav fra bostyret, men det skjedde ikke.

Anonymkode: 013b9...8a9

Skrevet

Du har krav på spesifisert faktura, så de kan ikke "ta deg" på det, med mindre de kan bevise at de har sendt en spesifisert faktura til deg. 

Jeg ville sjekket opp om de har fortsatt drift. 

Anonymkode: 3ea6d...98f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Foreldes etter 3 år. Fakturaene kommer nok etterhvert. Er jo bare å sette de 450k på høyrentekonto så lenge, så tjener dere mer jo lengre tid det tar :).

Skrevet

behold alle bevisene på at dere ønsket spesifisert faktura, og at dere fremdeles ikke har mottatt dette (til tross for at dere har forsøkt å kontakte firmaet angående dette) 

og behold de 45 000 kronene på konto (eller hva det nå var prisene egentlig kom på) i tilfelle dem plutselig dukker opp igjen, med enda en faktura. Så ikke bruk opp alle pengene på julegaver, ferieturer eller noe annet unødvendig dill og dall. :nisse:  

går det tre år (eller fem år, eller hva det nå var) uten at dere har hørt noe som helst, så er vel hele saken ute av verden og dere kan sikkert beholde alle disse pengene selv. En bedrift kan vel ikke komme for eksempel 10 år eller 15 år etterpå, og så plutselig kreve betaling for noe sånn.        

Anonymkode: 0e9f5...2cb

Skrevet

Jeg hadde besøk av avfalls taxi, og de ville at jeg skulle betale kontant, og den andre tok frem visa kortet sitt og ba meg sette inn på dette konto nr med vipps (noe jeg ikke har, men ville ha faktura) Dette er et lite firma, han sa at han skulle høre med sjefen, 2 mnd har gått, jeg sendte sms til dem som var det vi kommuniserte med, og spurte etter konto nr. De har ikke mail så jeg kontaktet dem igjen via innsendings skjemaet nettsiden har om at jeg ville ha svar på mail ang. faktura, hilsen Line Svendsen (tulle navn) 

Kan jo ringe men vil ha tullet deres skriftlig. Hva gjør jeg? Er stressa 😄 Og ganske dum vil jeg tro.

Anonymkode: aecaf...c51

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Faktura foreldes vel etter 3 år om jeg ikke husker feil

Anonymkode: 212a5...522

stemmer, men det er og normalt å sende faktura innen 30dager etter varene er levert for å overholde bokføringsloven.

Håndverkere er kanskje ikke alltid kjappeste på fakturering. 

Anonymkode: 22873...8fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...