Gå til innhold

Regjeringen fjerner fradrag for enslige forsørgere. Hvor mye taper du?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så om jeg trekkes 33 eller 25 prosent i skatt har ingen betydning? ((Håper du ikke jobber i svartjenesten 😅)

Anonymkode: 78ec1...f45

Det har betydning i forhold til utbetalt, ja. Men det du faktisk skal betale i skatt får du vite på skatteoppgjøret året etter inntektsåret.

Skattekortet tar også høyde for trekkfritak i juni og halvt skattetrekk i desember.

Selvsagt øker skatten ved bortfall av særfradraget, men man får tilsvarende beløp i økt barnetrygd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skjønner at du er kranglelysten altså, men barna vil da skaffe seg deltidsjobb og sannsynligvis ta førstegangstjenesten etter vgs. Jeg vil så klart forsørge de, men jeg vet jo også at alt av barnetrygd etc faller bort. Er forberedt på det.!

Hvis du skulle klare deg da så klarer du det nå også

Anonymkode: 5e2a9...bfe

• Liker 1
Gjest rabrabara
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (4 minutter siden):

Skattekort og faktisk utlignet skatt er to forskjellige ting. 

Skattekortet tar høyde for en måned uten trekk og en måned med halvt trekk. 

Selvsagt blir trekket høyere når særfradrag bortfaller, men det får du igjen som økt barnetrygd.

Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå.

Nei, jeg ser at du ikke skjønner det. For alt jeg åpenbart mangler i intelligens kan jeg å forholde meg til en lønnsslipp og prosenttrekk . Slik det ser ut nå vil jeg komme dårligere ut av det, men jeg kan komme inn og oppdatere når endringene faktisk skjer og jeg håper jo at jeg tar feil:

Jeg ble enslig i januar i år, la inn fradraget og da endret skattetrekket seg så pass mye at jeg fikk utbetalt nesten 5 000 mer hver måned. Du må gjerne forklare meg hvordan det skjedde og hvordan 1 000 utgjør det samme, for det skjønner jeg virkelig ikke. Så tar med takk imot litt pedagogisk hjelp her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

På tide at alle disse særordningene avskaffes og at det jobbes mer mot 50/50 løsning slik at det ikke skal være nødvendig å betale noe barnebidrag. 

Får man barn så er det selvfølgelig ikke statens ansvar å påse at en alenemor alene skal ha de beste forutsetninger for klare seg økonomisk hvis barnet kan være mer hos far. 

Anonymkode: 6b01a...9e0

Dette fordrer jo at alle faktisk har to stk oppegående forelder. 

Hva med de med en alvorlig psykisk syk eller fysisk syk forelder?

Hva med de med en død forelder?

Hva med de med en forelder som ikke vil ha noe med ungen sin å gjøre? 

Hva med de fedrene som evner å få 7 barn med 5 forskjellige damer? Tenker du de fint skal klare å ha alle syv barna og ivareta de på en god måte annenhver uke?

Anonymkode: 23f36...fb8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
rabrabara skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg ser at du ikke skjønner det. For alt jeg åpenbart mangler i intelligens kan jeg å forholde meg til en lønnsslipp og prosenttrekk . Slik det ser ut nå vil jeg komme dårligere ut av det, men jeg kan komme inn og oppdatere når endringene faktisk skjer og jeg håper jo at jeg tar feil:

Jeg ble enslig i januar i år, la inn fradraget og da endret skattetrekket seg så pass mye at jeg fikk utbetalt nesten 5 000 mer hver måned. Du må gjerne forklare meg hvordan det skjedde og hvordan 1 000 utgjør det samme, for det skjønner jeg virkelig ikke. Så tar med takk imot litt pedagogisk hjelp her. 

Skattetrekk og utlignet skatt er to forskjellige ting. Skattetrekket tar høyde trekkfritak i juni og halvt skattetrekk i desember.

Den endelige skatten får du svaret på i skatteoppgjøret du får året etter inntektsåret. Skattetrekk er ikke fasiten.

Særfradrag for enslige forsørgere i 2022 er kr. 52 476 kroner per år dvs. kr. 4 373,- per måned. Skatteprosenten for alminnelig inntekt er 22 %. Reduksjon i skatten blir da kr. 11 554,- dvs. kr. 962,- per måned.

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

meg for alle som nå tvinges til å bli i dårlige forhold for frykt av økonomiske konsekvenser om man går

Hvorfor er det samfunnets ansvar å betale for alt mulig rart? Hvis vi skal gi penger til folk slik at de kan bo alene, hvor skal vi ta pengene fra? Helse? Skole? Samferdsel?

Anonymkode: b5627...d9b

• Liker 3
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (24 minutter siden):

Skattekort og faktisk utlignet skatt er to forskjellige ting. 

Skattekortet tar høyde for en måned uten trekk og en måned med halvt trekk. 

Selvsagt blir trekket høyere når særfradrag bortfaller, men det får du igjen som økt barnetrygd.

Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå.

Du er et tålmodig og veldig pedagogisk menneske :opplyser: 🙂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kommer til å tape 4000 i måneden. Må sannsynligvis selge bolig og flytte ut av felles skolekrets. Men det blir tungt, risikerer å måtte ha ungene mindre. Jeg orker ikke flere økonomiske bekymringer nå. Som enslig må man ta ALLE økningene alene og det kjennes utrolig sårbart. Men det er vel sånn det blir: de mest sårbare må ta konsekvensene av skakkjørt økonomi. Bekymrer meg for alle som nå tvinges til å bli i dårlige forhold for frykt av økonomiske konsekvenser om man går❤️

Dersom du eier bolig, er det ikke bedre å be om tre måneder avdragsfrihet og bygge opp en buffer? Å selge er jo veldig dyrt.

Anonymkode: 8d25e...3da

Gjest rabrabara
Skrevet (endret)
Anonym Brukar0 skrev (10 minutter siden):

Skattetrekk og utlignet skatt er to forskjellige ting. Skattetrekket tar høyde trekkfritak i juni og halvt skattetrekk i desember.

Den endelige skatten får du svaret på i skatteoppgjøret du får året etter inntektsåret. Skattetrekk er ikke fasiten.

Særfradrag for enslige forsørgere i 2022 er kr. 52 476 kroner per år dvs. kr. 4 373,- per måned. Skatteprosenten for alminnelig inntekt er 22 %. Reduksjon i skatten blir da kr. 11 554,- dvs. kr. 962,- per måned.

Det er en liten pedagogisk nøtt når man er supernøye med skattekortet sitt og har trekkprosent hvis den trekkprosenten ikke egentlig betyr noe. Jeg pleier som regel å treffe bra fordi jeg er så nøye på å sjekke og legge inn rett informasjon. Har du noen tips for hvordan man kan treffe så riktig som mulig? I min situasjon trenger jeg ikke å trekkes så mye at jeg får masse tilbake, men vil jo heller ikke få restskatt. Når trekket endrer seg så drastisk betyr det jo mye fra måned til måned, uavhengig av hva avregningen til slutt viser. 

Endret av rabrabara
Skrevet

Jeg kommer til å tape 4000 i måneden. Må sannsynligvis selge bolig og flytte ut av felles skolekrets. Men det blir tungt, risikerer å måtte ha ungene mindre. Jeg orker ikke flere økonomiske bekymringer nå. Som enslig må man ta ALLE økningene alene og det kjennes utrolig sårbart. Men det er vel sånn det blir: de mest sårbare må ta konsekvensene av skakkjørt økonomi. Bekymrer meg for alle som nå tvinges til å bli i dårlige forhold for frykt av økonomiske konsekvenser om man går❤️

Fradraget på skattbar inntekt er på 4317 per måned. Dette er altså inntekt du slipper å skatte av. 

Men det går fra laveste inntektssats, så jeg som skatter 40 % slipper ikke 40 % skatt på de 4317 kr. 

Årlig utgjør skattefradraget bare 11.544 kr. 

Anonymkode: 320dd...021

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fradraget på skattbar inntekt er på 4317 per måned. Dette er altså inntekt du slipper å skatte av. 

Men det går fra laveste inntektssats, så jeg som skatter 40 % slipper ikke 40 % skatt på de 4317 kr. 

Årlig utgjør skattefradraget bare 11.544 kr. 

Anonymkode: 320dd...021

Det går fra nettoinntekt. 22% for alle. Og du skatter neppe 40%, da har du i så fall veldig høy inntekt.

Anonymkode: a2a78...a53

Skrevet

Hva skulle du gjort når barnet blir 18 og du mister alle ekstra tilskudd uansett?

Anonymkode: 5e2a9...bfe

Kjære deg det er jo noe helt annet. De fleste 18 åringer får studielån. De jobber.

Anonymkode: 9f66f...475

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts, du har misforstått helt hva skattefradraget er. Det er kun slik at du av ca. 50.000 i året ikke behøver skatte. Du får ikke fått 50.000 mindre i skatt, du slipper kun å skatte av de 50.000. Stor forskjell.. Skattefradraget har månedlig vært på ca. 1000kr. 

Barnetrygden øker med det samme beløpet, ca. 1000kr. Så du taper 0kr.

Anonymkode: a66f7...996

Blir en barentrygd nesten 2000? sånn at hvis man har tre barnetrygder blir det i underkant av 6000 i mnd, I praksis for meg som har tre unger blir jo det mye mer penger å rutte med enn skatt av 50 000 som for meg er ca 15000...

Anonymkode: e79ae...fcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Skattefradrag på 4000kr? Jeg trodde det bare var på rundt 1000kr pr måned?

Anonymkode: bf15e...2bf

Jeg og? Ca 13000 mindre fikk jeg i skatt (på ett år)da jeg ble alene, jeg visste ikke om enslig forsørger fradrag så det var ett skikkelig pluss på første ligning🙈 Men hvis barnetrygden dobler seg er jo det ut på ett og blir jo ett stort  pluss for sånn som meg som har to barnetrygder?

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)
rabrabara skrev (20 minutter siden):

Det er en liten pedagogisk nøtt når man er supernøye med skattekortet sitt og har trekkprosent hvis den trekkprosenten ikke egentlig betyr noe. Jeg pleier som regel å treffe bra fordi jeg er så nøye på å sjekke og legge inn rett informasjon. Har du noen tips for hvordan man kan treffe så riktig som mulig? I min situasjon trenger jeg ikke å trekkes så mye at jeg får masse tilbake, men vil jo heller ikke få restskatt. Når trekket endrer seg så drastisk betyr det jo mye fra måned til måned, uavhengig av hva avregningen til slutt viser. 

Det er litt vanskelig å svare på med så lite opplysninger, men jeg syns det virker rart at du fikk kr. 5 000,- mer utbetalt per måned pga særfradrag enslig forsørger når skattebesparelsen totalt i året er kr. 11 554,-.

Kr. 5 000,- i mindre skatt i 10,5 måneder er kr 52 500,-. Evt. 9,5 måneder (dvs. 47 500,-) hvis du endret skattekortet etter lønning i januar.

Har du prøvd å legge inn tallene i skattekalkulatoren for se hvordan det ser ut?

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/

Når jeg legger inn særfradrag her får jeg en reduksjon i skatt på kr. 11 554,-.

Endret av Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De mest sårbare må ikke ta konsekvensene av noe som helst, udugelige foreldre som spyr ut unger de ikke har evne til å ta ansvar for må lære seg å planlegge. Når du valgte å få barn burde du selvfølgelig hatt en plan for hvordan du skulle forsørge dem, de flest forhold går i oppløsning så det måtte du regne med. Det er ikke staten sitt ansvar å ta var på ditt avkom, det er ditt og den andre forelderen sitt. Det går fint å flytte, du må tilpasse deg økonomien, ikke forvente at staten skal demme opp for dine feiltrinn.

Anonymkode: f15fa...386

Hvem skal styre landet om noen år da? Ikke snakk om feiltrinn. For å dekke opp alt må en være synsk. Vite at en får friske barn og at forholdet holder. 

Anonymkode: 9f66f...475

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Blir en barentrygd nesten 2000? sånn at hvis man har tre barnetrygder blir det i underkant av 6000 i mnd, I praksis for meg som har tre unger blir jo det mye mer penger å rutte med enn skatt av 50 000 som for meg er ca 15000...

Nei, den dobler seg ikke. Den utvidete barnetrygden øker med rett under 1000kr. Den er nå på 2108kr, den blir altså på ca. 3000. 

Har ikke hørt noe om at det ellers er endringer i barnetrygden. Utvidet b.trygd får man ikke per barn. Den er lik om man har ett eller 5 barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

11.500kr

Skrevet
rabrabara skrev (55 minutter siden):

Antakelig er det andre årsaker til at utbetalingen ble så mye høyere. Som endring i formue, gjeld, foreldrefradrag eller annet. Særfradraget for enslige forsørgere utgjør ikke alene 5000kr mer utbetalt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, den dobler seg ikke. Den utvidete barnetrygden øker med rett under 1000kr. Den er nå på 2108kr, den blir altså på ca. 3000. 

Har ikke hørt noe om at det ellers er endringer i barnetrygden. Utvidet b.trygd får man ikke per barn. Den er lik om man har ett eller 5 barn.

Den er nå på 1054kr. 2108 er den utvidete pluss den vanlige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...