Gå til innhold

Regjeringen fjerner fradrag for enslige forsørgere. Hvor mye taper du?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ganske enkelt endrer skatteprosenten seg med sju prosent. Det utgjør mer enn 970 kr mnd.

Anonymkode: 78ec1...f45

Hvordan skulle skatteprosenten wndre seg som følge av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Nei, hvorfor spør du om det?

For da kunne du enkelt selv sett hva det betyr i praksis. Jeg har ikke funnet på at det betyr et tap på over 4000 i måneden. 

Skrevet

Ts, du har misforstått helt hva skattefradraget er. Det er kun slik at du av ca. 50.000 i året ikke behøver skatte. Du får ikke fått 50.000 mindre i skatt, du slipper kun å skatte av de 50.000. Stor forskjell.. Skattefradraget har månedlig vært på ca. 1000kr. 

Barnetrygden øker med det samme beløpet, ca. 1000kr. Så du taper 0kr.

Anonymkode: a66f7...996

• Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Ganske enkelt endrer skatteprosenten seg med sju prosent. Det utgjør mer enn 970 kr mnd.

Hvordan endrer skatteprosenten seg?

Skatteprosenten er 22 % og så vidt jeg har registrert har ikke regjeringen forslått endring i skatteprosenten.

Skrevet

Skattefradrag på 4000kr? Jeg trodde det bare var på rundt 1000kr pr måned?

Anonymkode: bf15e...2bf

• Liker 1
Gjest rabrabara
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (5 minutter siden):

Nei, hvorfor spør du om det?

Fordi jeg har også fradraget og taper mye mer enn en tusenlapp i måneden på det nye forslaget til regjeringen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville ikke hatt store forhåpninger om skatteletten, vi snakker om kanskje en 100 lapp i måneden...

Anonymkode: 8d98b...96b

Nei nei, altså her går det nå greit, vi overlever uansett. Men som sagt dette må jo bli vedtatt først.

Skattefradrag på 4000kr? Jeg trodde det bare var på rundt 1000kr pr måned?

Anonymkode: bf15e...2bf

4317 pr måned.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/sarfradrag-for-enslige-forsorgere/?gclid=Cj0KCQjwkt6aBhDKARIsAAyeLJ2AYk2SRmudN2pRWlyyGaNsNVu9ZigoItRnXiqfBitrWBSvgEDDzAEaAjUcEALw_wcB

Skrevet
rabrabara skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg har også fradraget og taper mye mer enn en tusenlapp i måneden på det nye forslaget til regjeringen. 

Og hvordan skulle det gå til?

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For da kunne du enkelt selv sett hva det betyr i praksis. Jeg har ikke funnet på at det betyr et tap på over 4000 i måneden. 

Jeg jobber med skatt og vet hvordan det fungerer.

Skattereduksjon pga særfradrag for enslige forsørgere er ikke i nærheten av kr. 4000,- per mnd i 2022, så hvordan kan man tape mer enn skattefordelen er? 

Endret av Anonym Brukar0
Skrivefeil
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
rabrabara skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjør du ikke.

Totalt er særfradrag for enslige forsørgere kr. 4373,- per måned. Det er ikke reduksjon direkte i skatt, men reduksjon av grunnlag for inntektsskatt. Inntektsskatten er 22 % og skattebesparelse er kr. 4373 x 22 % = 962,-.

Økning i barnetrygd for enslige forsørgere er foreslått til kr. 962,-.

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Ja, det er 4317 i skattefradrag, som altså vil si at du månedlig slipper å skatte av 4317kr. Skatteprosenten er 22%. Dvs. 949kr slipper du månedlig å skatte.

Altså 949 kr sparer du månedlig på mindre skatt. Regjeringen vil øke barnetrygden med ca.1000kr. Du taper 0kr.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg kommer til å tape 4000 i måneden. Må sannsynligvis selge bolig og flytte ut av felles skolekrets. Men det blir tungt, risikerer å måtte ha ungene mindre. Jeg orker ikke flere økonomiske bekymringer nå. Som enslig må man ta ALLE økningene alene og det kjennes utrolig sårbart. Men det er vel sånn det blir: de mest sårbare må ta konsekvensene av skakkjørt økonomi. Bekymrer meg for alle som nå tvinges til å bli i dårlige forhold for frykt av økonomiske konsekvenser om man går❤️

De mest sårbare må ikke ta konsekvensene av noe som helst, udugelige foreldre som spyr ut unger de ikke har evne til å ta ansvar for må lære seg å planlegge. Når du valgte å få barn burde du selvfølgelig hatt en plan for hvordan du skulle forsørge dem, de flest forhold går i oppløsning så det måtte du regne med. Det er ikke staten sitt ansvar å ta var på ditt avkom, det er ditt og den andre forelderen sitt. Det går fint å flytte, du må tilpasse deg økonomien, ikke forvente at staten skal demme opp for dine feiltrinn.

Anonymkode: f15fa...386

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts, du har misforstått helt hva skattefradraget er. Det er kun slik at du av ca. 50.000 i året ikke behøver skatte. Du får ikke fått 50.000 mindre i skatt, du slipper kun å skatte av de 50.000. Stor forskjell.. Skattefradraget har månedlig vært på ca. 1000kr. 

Barnetrygden øker med det samme beløpet, ca. 1000kr. Så du taper 0kr.

Jeg har jobbet i skatteetaten selv så jeg skjønner skatt. Før jeg ble enslig var skatteprosenten min 33. Da jeg la inn fradrag ble den 25. Det utgjør mer enn 1000 kroner i måneden. Jeg tror de som ikke har fradraget kanskje ikke forstår, for dere ser ikke den reelle forskjellen. 

Jeg oppfordrer alle som HAR fradraget å se på skattemeldingen for fjoråret, eventuelt gå inn i skattekortet og fjerne fradraget bare for å se hva det faktisk utgjør. Både for meg og flere enslige jeg kjenner blir det en mye større forskjell enn  hva vedums regnestykke tilsier. 

• Liker 2
Gjest rabrabara
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjør du ikke.

Totalt er særfradrag for enslige forsørgere kr. 4373,- per måned. Det er ikke reduksjon direkte i skatt, men reduksjon av grunnlag for inntektsskatt. Inntektsskatten er 22 % og skattebesparelse er kr. 4373 x 22 % = 962,-.

Økning i barnetrygd for enslige forsørgere er foreslått til kr. 962,-.

Ok, men da tar jeg og skattekortet mitt feil og du har rett. Hadde det bare vært så vel.,

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har jobbet i skatteetaten selv så jeg skjønner skatt. Før jeg ble enslig var skatteprosenten min 33. Da jeg la inn fradrag ble den 25. Det utgjør mer enn 1000 kroner i måneden. Jeg tror de som ikke har fradraget kanskje ikke forstår, for dere ser ikke den reelle forskjellen. 

Jeg oppfordrer alle som HAR fradraget å se på skattemeldingen for fjoråret, eventuelt gå inn i skattekortet og fjerne fradraget bare for å se hva det faktisk utgjør. Både for meg og flere enslige jeg kjenner blir det en mye større forskjell enn  hva vedums regnestykke tilsier. 

Det er trekkprosent på skattekortet, ikke det du faktisk skal betale i skatt.

Lurer på hva du drev med i skatteetaten.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)
rabrabara skrev (3 minutter siden):

Ok, men da tar jeg og skattekortet mitt feil og du har rett. Hadde det bare vært så vel.,

Skattekort og faktisk utlignet skatt er to forskjellige ting. 

Skattekortet tar høyde for en måned uten trekk og en måned med halvt trekk. 

Selvsagt blir trekket høyere når særfradrag bortfaller, men det får du igjen som økt barnetrygd.

Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig å forstå.

Endret av Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men det er vel ikke så unaturlig at trekkprosenten sank fra 33% til 25% når du årlig skal skatte for 50.000kr mindre?

Har forøvrig fradraget selv.

• Liker 3
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden):

Det er trekkprosent på skattekortet, ikke det du faktisk skal betale i skatt.

Lurer på hva du drev med i skatteetaten.

Så om jeg trekkes 33 eller 25 prosent i skatt har ingen betydning? ((Håper du ikke jobber i svartjenesten 😅)

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er 4317 i skattefradrag, som altså vil si at du månedlig slipper å skatte av 4317kr. Skatteprosenten er 22%. Dvs. 949kr slipper du månedlig å skatte.

Altså 949 kr sparer du månedlig på mindre skatt. Regjeringen vil øke barnetrygden med ca.1000kr. Du taper 0kr.

Ja, det går jo som regel opp i opp det pleier å gjøre det. 😄 Men vi får se hvordan det blir, som sagt så overlever vi, er jo mange som har det verre enn oss økonomisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så om jeg trekkes 33 eller 25 prosent i skatt har ingen betydning? ((Håper du ikke jobber i svartjenesten 😅)

Det betyr ikke noe for utlignet skatt, nei.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...