Gå til innhold

Rare tanker og følelser etter å ha lyktes med ivf

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha forsøkt å bli gravide lenge ble vi henvist til IVF. Ventetiden var lang. Nå, på andre forsøk, har vi lyktes. I dag var vi på ultralyd og så hjerteslag og liten bamsemums. Er i uke 9. 

Men noe er galt med meg… jeg er liksom ikke glad. Jeg er nesten litt lei meg. Lei meg over alt i livet som nå er forbi. Det føles ut som jeg aldri skal ha det gøy igjen. Dette har vart noen uker nå.. jeg sluttet å ta lutinus før jeg skulle fordi jeg gadd ikke liksom… jeg spiste vilt kjøtt som ikke var gjennomstekt, jeg brukte tretinoinkrem på en kvise og kjøpte meg en boks med snus som jeg har snuset opp. Ikke fordi jeg er dum, men fordi jeg føler jeg bare gir faen..: hva er dette for noen følelser?? Kommer det til å gå over? Plutselig angrer jeg på hele prosjektet og begynner å få tanker om jeg i det hele tatt har lyst til å fortsette å være gift med mannen min… 😳😭

Anonymkode: 63b83...192

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En graviditet er en berg og dalbane både hormon-og humørmessig. Noen får det verre enn andre. 

Tror samtale med jordmor kan være veldig lurt. Kanskje en form for begynnende svangerskapsdepresjon? 

Anonymkode: d2b23...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det høres nesten ut som en svangerskapsdepresjon. Jeg og følte på en liten sorg da jeg ble gravid med nr 2 gjennom IVF (fælt å innrømme), siden jeg ikke følte meg klar - måtte bare bli gravid så fort som mulig grunnet kroppen. Jeg sørget litt over å ikke kunne snuse, drikke på fest, det at jeg måtte være mye syk/gravidplager og det faktum at jeg skulle få nr TO, når jeg ikke var helt klar… (mer enn nok med én). MEN, jeg har dog ikke gjort noe som sterkt frarådes som å snuse. Selvom jeg savner snus hver time og dag. Jeg syns du bør være helt ærlig med jordmor eller fastlege, slik at du kan få hjelp før det går ille for deg, ekteskapet eller lille baby🥺 Det finnes hjelp å få!! 
Og vit: jeg har vært enbarnsmor en liten stund, og hatt SÅ mye gøy. Både med henne, og etter hun er lagt. Da hun var 6 mnd passet besteforeldrene henne en natt og vi hadde kjærestetur på spa. Man kan ha mye gøy, selv med barn. Man må bare planlegge litt bedre🤪

Anonymkode: 281a9...411

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fu spiste vil som ikke var gjennomstekt? Oi, da ville jeg tatt en blodprøve ift toxoplasmose ganske snart. Er den neg, så ville jeg tatt ny om noen uker, i tilfelle pos og du er smittet. Jeg har jobbet med barn som ble utsatt for dette under svangerskapet, det er virkelig ikke bra. 

Mulig du rett og slett ikke vil ha barn likevel? Enda ikke for sent å ta abort. Bedre det, enn å potensielt skade barnet med viten og vilje? 

Anonymkode: c498e...022

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bare et lite sjokk. Jeg tenker det er litt drastisk å begynne tenke i baner av en depresjon så kort tid etter man har fått positiv test. Jeg følte det slik selv en periode i starten. Trodde jeg skulle bli jublende glad. Jeg følte meg mest nummen. For min del, handlet det om at jeg var redd det faktisk ikke skulle lykkes. Plutselig hadde noe skjedd som man har ventet på. Begynte tenke på at jeg kunne bare ta noen glass vin, for det ville jo ikke vare. Og tenk om det ikke ble noe av… kan det være du har fått denne oppførselen, i tilfelle noe skulle skje, så kan du skylde på det, fremfor at kroppen ikke klarte det igjen? :) 

Anonymkode: 84d83...7a3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tretinoin er sterke saker og kan gi fosterskader.

Jeg tenker - kom deg til psykolog og hold deg unna ting som du vet kan skade fosteret.

Anonymkode: da72e...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være pga du er så redd for at noe skal skje? At det er sånn du reagerer?? 
jeg er selv blitt gravid med ivf etter veldig mange forsøk og prøvd i mange år. I begynnelsen tenkte jeg bare på at jeg skulle ta meg et glass vin når ( ja jeg tenkte når) jeg mistet, klarte ikke tenke positivt. Blødde og hadde mye vondt i begynnelsen så var helt sikker på at det ikke gikk.  Etter ultralyd i uke 12 og alt såg fint ut, så gråt jeg av glede.

Men synes det er trist å lese at du gir faen når du endelig har blitt gravid :(  
jeg hadde forresten samme tankene om mannen min!! Ville nesten ikke ha noe med han å gjør. Men nå!! Jeg er helt «avhengig» av han og savner han med en gang han går ut døren, og sånn har det aldri vært 😂så håper det skjer deg og!! 
har lest om andre som også har det sånn i begynnelsen! 

Håper du kan gå å snakke med noen om dette.. og ikke fortsett med tretinoin,  spekeskinke osv!! 

Anonymkode: 55e18...9a3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan det være pga du er så redd for at noe skal skje? At det er sånn du reagerer?? 
jeg er selv blitt gravid med ivf etter veldig mange forsøk og prøvd i mange år. I begynnelsen tenkte jeg bare på at jeg skulle ta meg et glass vin når ( ja jeg tenkte når) jeg mistet, klarte ikke tenke positivt. Blødde og hadde mye vondt i begynnelsen så var helt sikker på at det ikke gikk.  Etter ultralyd i uke 12 og alt såg fint ut, så gråt jeg av glede.

Men synes det er trist å lese at du gir faen når du endelig har blitt gravid :(  
jeg hadde forresten samme tankene om mannen min!! Ville nesten ikke ha noe med han å gjør. Men nå!! Jeg er helt «avhengig» av han og savner han med en gang han går ut døren, og sånn har det aldri vært 😂så håper det skjer deg og!! 
har lest om andre som også har det sånn i begynnelsen! 

Håper du kan gå å snakke med noen om dette.. og ikke fortsett med tretinoin,  spekeskinke osv!! 

Ops, kjøtt som ikke er gjennomstekt mente jeg!😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...