AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg er 33 år gammel, har en fast og godt betalt jobb, samboer på fjerde året og ingen barn (ei heller ønske om å få). Jeg bare elsker å sette meg ned i sofaen etter jobb å bare scrolle løst på internettet. Jeg kan sitte i timesvis å se på fb/instagram/tiktok. Det er min måte å slappe av på. Det er ikke innhold som lærer meg noe, kun scrolling av helt ubetydelige ting. Men det gir meg en følelse av tilfredshet, jeg koser meg skikkelig. Og jeg foretrekker dette fremfor å være ute og sosial. Men nå har jeg begynt å tenke på om jeg føler denne tilfredsheten, bare fordi det i realiteten har gått for langt? Jeg blir både glad og lykkelig når jeg scroller på alt og ingenting, og jeg klarer ikke slutte. Klarer ikke se en film/serie uten at jeg må ta opp telefonen for å få litt følelse av tilfredshet. Flere som har det slik? Anonymkode: e7ade...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Vi er to her i huset som er sånn. Ingen småbarn her heller som overses pga dette, bare så det er sagt. Anonymkode: 454ee...094 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 Da har det tatt overhånd! På tide med en liten detox. Anonymkode: 568fb...dd3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 Du er avhengig rett og slett. Scrolling på apper gir dopaminrespons på samme måte som pengespill, alkohol, nikotin, narkotika, sex, shopping og andre ting vi mennesker blir avhengig av. Du trenger detox ja. Anonymkode: fc311...cb6 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 Tja, det viktige her er vel hellere hva du evt IKKE bruker tid på. Hva og hvem er viktig i ditt liv? Anonymkode: c0701...0d8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 Som andre sier så har du blitt dopamin-avhengig av scrollingen. Jeg tror du vil se tilbake på det noen år fra når og angre på hvor mye tid du kastet bort på ingenting. Anonymkode: 4385c...f49 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #7 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Klarer ikke se en film/serie uten at jeg må ta opp telefonen for å få litt følelse av tilfredshet. Anonymkode: e7ade...bd3 Et tips er å se film/serie via telefonen sånn at du ikke kan surfe på nett samtidig. Et annet er å være mer ute og ta bilder av det fine høstværet. Anonymkode: c0701...0d8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #8 Skrevet 26. oktober 2022 Tror det er mange av oss både med og uten barn som er avhengig. Dessverre helt normalt. Anonymkode: cbdcf...b6f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #9 Skrevet 26. oktober 2022 La meg gjette. Du er kvinne? Og du drømmer deg vekk i andres liv på internett fordi ditt eget er så sinnsykt kjedelig? Det er ganske typisk at kvinner i din alder har ingen hobbyer, fritidssysler eller interesser, og da ender man fort opp å sitte i sofaen og scrolle. Anonymkode: 9d893...f17
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Som andre sier så har du blitt dopamin-avhengig av scrollingen. Jeg tror du vil se tilbake på det noen år fra når og angre på hvor mye tid du kastet bort på ingenting. Anonymkode: 4385c...f49 Det samme gjelder vel å glane på tv eller film? Så lenge ts koser seg med det så er det vel samma hva hun glaner på, enten det er tiktok eller film. Noen ganger her i livet må man bare koble ut med ingenting, istedetfor å jage etter "fornuftige" ting å bruke tiden sin til. Høres slitsomt ut om alt man gjør må ha en mening. Anonymkode: 33653...60f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #11 Skrevet 26. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det samme gjelder vel å glane på tv eller film? Så lenge ts koser seg med det så er det vel samma hva hun glaner på, enten det er tiktok eller film. Noen ganger her i livet må man bare koble ut med ingenting, istedetfor å jage etter "fornuftige" ting å bruke tiden sin til. Høres slitsomt ut om alt man gjør må ha en mening. Anonymkode: 33653...60f Nei, visse ting på internett er mye mer avhengighetsskapende enn en film. Det er designet for at man skal få mye dopaminkick. Man får mange highs ofte. Å se film krever tvert imot ofte at man må sitte stille og fokusere. På internett kan man se mange korte filmsnutter på noen få sekund, se morsomme bilder eller annet som tar bare noen få sekun der får man får dopaminkick. Anonymkode: ac141...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #12 Skrevet 26. oktober 2022 45 minutter siden, AnonymBruker said: Det samme gjelder vel å glane på tv eller film? Så lenge ts koser seg med det så er det vel samma hva hun glaner på, enten det er tiktok eller film. Noen ganger her i livet må man bare koble ut med ingenting, istedetfor å jage etter "fornuftige" ting å bruke tiden sin til. Høres slitsomt ut om alt man gjør må ha en mening. Anonymkode: 33653...60f Jeg forstår ikke hvordan du får alt det utfra det jeg skrev. Selvsagt er det helt greit å koble ut med ingenting noen ganger. Men det TS beskriver er mye mer enn "noen ganger". Og hvor i alle dager får det du det fra at jeg mener at alt man gjør må ha en mening? Anonymkode: 4385c...f49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå