AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #1 Skrevet 25. oktober 2022 Hva kan barnevernet gjøre for å hjelpe i en skolevegrings-sak (Med diagnose bakliggende)? Finnes det noe hjelp der? isåfall hva og hvordan. Veldig takknemlig for svar! Anonymkode: d0e8f...3ab
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #2 Skrevet 25. oktober 2022 Nei. Det er ikke varnevernfaglig problemstilling. Hilsen en som jobber i bv Anonymkode: f080d...ca7 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #3 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Det er ikke varnevernfaglig problemstilling. Hilsen en som jobber i bv Anonymkode: f080d...ca7 Skjønner godt ts spør, om et barn har skolevegri g eller gruer seg til barnehage så blir barnevern alltid involvert kan det vær et triks å skylde på foreldre enn skole og bhg? Anonymkode: aa404...66d 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #4 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Det er ikke varnevernfaglig problemstilling. Hilsen en som jobber i bv Anonymkode: f080d...ca7 Skolen ønsker å ha med barnevernet på laget, men jeg har samme inntrykk som du beskriver her. Men for all del, de må gjerne ta del, men skjønner ikke hvordan de løser problemet. (Ikke omsorgssvikt på noen måte, bare for å ha det på det rene) Anonymkode: d0e8f...3ab
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #5 Skrevet 25. oktober 2022 Ja, bvtj. Kan hjelpe. I mange kommuner har de både skolelos og MST. likevel er det nok PPT og BUP som burde være første instans å henvise til. Anonymkode: 66d85...a24 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #6 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, bvtj. Kan hjelpe. I mange kommuner har de både skolelos og MST. likevel er det nok PPT og BUP som burde være første instans å henvise til. Anonymkode: 66d85...a24 Har både ppt og Bup med. Spørs om det er noe barnevernet kan bidra med da, vi er jo takknemlig for hjelp. Men skjønner ikke helt hva det skal være. Anonymkode: d0e8f...3ab
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #7 Skrevet 25. oktober 2022 Som sagt; skolelos og MST. Alle kommuner har MST, men skolelos er jeg usikker på om alle bvtj/kommuner har. jeg tenker jeg ville spurt skolen hva de tenker at bvtj kan bidra med, evt ta en telefon til bvtj selv. Det kan hende det aktuelle bv har et eget team som spesialiserer seg på skolefravær, noen bv. Kontorer har det. dersom ppt og bup allerede er inne i bildet tenker jeg at skolen bør svare på hva mer bvtj kan bistå med. det er også vanskelig for meg å svare på om bv kan være til hjelp ettersom jeg ikke vet hva årsaken til skolevegringen er og hvilke tiltak som allerede er forsøkt og eller er i gang pr dags dato. Anonymkode: 66d85...a24 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #8 Skrevet 25. oktober 2022 https://comte.no/skolelos-for-bufdir Anonymkode: 66d85...a24 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Skrevet 25. oktober 2022 https://ny.bufdir.no/prosjekter/skolelos/ Anonymkode: 66d85...a24 1
Flintis Skrevet 25. oktober 2022 #10 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Det er ikke varnevernfaglig problemstilling. Hilsen en som jobber i bv Anonymkode: f080d...ca7 På en av skolene i min kommune er det første de gjør å sende bekymringsmelding til barnevernet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #11 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som sagt; skolelos og MST. Alle kommuner har MST, men skolelos er jeg usikker på om alle bvtj/kommuner har. jeg tenker jeg ville spurt skolen hva de tenker at bvtj kan bidra med, evt ta en telefon til bvtj selv. Det kan hende det aktuelle bv har et eget team som spesialiserer seg på skolefravær, noen bv. Kontorer har det. dersom ppt og bup allerede er inne i bildet tenker jeg at skolen bør svare på hva mer bvtj kan bistå med. det er også vanskelig for meg å svare på om bv kan være til hjelp ettersom jeg ikke vet hva årsaken til skolevegringen er og hvilke tiltak som allerede er forsøkt og eller er i gang pr dags dato. Anonymkode: 66d85...a24 Takk for godt svar. Barnet er for ungt for de to tiltakene du nevner, og har heller ikke de utfordringene. Barnet har diagnose som gjør at det er vanskelig å ha en vanlig skolehverdag, og i tillegg har det vært dårlig tilrettelegging av skolen. Det har ført til at et lite problem, ble stort. Begynte i det små med å grue seg til å dra til skolen, til å ikke klare å dra i det hele tatt. Har fått hjemmeundervisning hele veien, av foreldrene med bistand fra skolen (bøker, hvilke fag osv) Målet er å få barnet tilbake på skolen, men for å få til det er barnet avhengig av bistand og tilrettelegging. Vi fikk hjelp av kommunen og nå ønskes altså barnevernet med på laget. Er ikke sikkert barnevernet vet hele omfanget og velger å trekke seg ut, for alt vi vet. Kan iallefall ikke skjønne hva de skal få gjort, ansvaret ligger i helheten på skolen og deres tilrettelegging. Anonymkode: d0e8f...3ab
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #12 Skrevet 25. oktober 2022 Barnevernet har ingenting å gjøre i en skolevegringssak, så lenge det ikke er problemer med hjemmesituasjonen. De har heller ingen kompetanse på noe så komplekst som skolevegring og diagnoser. PPT og statped skal dere ha hjelp av. Anonymkode: 0b2a0...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Om det er en medisinsk grunn for skolevegringen er antagelig ikke bvtj rette instans. Om Bup og ppt allerede er inne i bildet, men barnet likevel ikke opplever bedring tenker jeg at jeg ville søkt om IP koordinator. Jeg antar dere allerede har individuell plan, sakkyndig vurdering og IOP på plass. jeg opplever at de barna som har en IP koordinator raskere får nødvendig hjelp. Koordinator vil kalle inn til andvarsgruppemøter hvor alle instanser møtes og drøfter saken. Hvem har hvilket ansvar? Hvem skal gjøre hva? Hvordan går det? Progresjon? Regresjon? Hva er årsaken til dette? Noen møtes 1 gang i mnd, andre hver tredje måned. Instanser som bør være med er -foresatte, skole, ppt, bup, fastlege, støttekontakt, bvtj, og evt representant fra kommunen. har barnet støttekontakt? Søk om det, om barnet ikke har det. Får dere pleiepenger? Har dere hjelpestønad og omsorgslønn? jeg ville uansett ikke motsatt meg henvisning til bvtj, det kan faktisk hende de kan bidra med noen har ppt et eget fraværsteam? Det burde de ha, og har dere kontakt med de? Anonymkode: 66d85...a24 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det er en medisinsk grunn for skolevegringen er antagelig ikke bvtj rette instans. Om Bup og ppt allerede er inne i bildet, men barnet likevel ikke opplever bedring tenker jeg at jeg ville søkt om IP koordinator. Jeg antar dere allerede har individuell plan, sakkyndig vurdering og IOP på plass. jeg opplever at de barna som har en IP koordinator raskere får nødvendig hjelp. Koordinator vil kalle inn til andvarsgruppemøter hvor alle instanser møtes og drøfter saken. Hvem har hvilket ansvar? Hvem skal gjøre hva? Hvordan går det? Progresjon? Regresjon? Hva er årsaken til dette? Noen møtes 1 gang i mnd, andre hver tredje måned. Instanser som bør være med er -foresatte, skole, ppt, bup, fastlege, støttekontakt, bvtj, og evt representant fra kommunen. har barnet støttekontakt? Søk om det, om barnet ikke har det. Får dere pleiepenger? Har dere hjelpestønad og omsorgslønn? jeg ville uansett ikke motsatt meg henvisning til bvtj, det kan faktisk hende de kan bidra med noen har ppt et eget fraværsteam? Det burde de ha, og har dere kontakt med de? Anonymkode: 66d85...a24 Barnet har ikke støttekontakt, og pga diagnose bør det være noen kjente/nære da barnet sliter med ukjente og lignende. Men er åpen for dette! Vi har takket ja til at barnevernet får bli med på møte, selv om vi ikke helt forstår hvorfor pr nå. Vi har ikke snakket med de enda, og per nå er det kun skolesjef som ønsker de på banen. Vi sa som sagt ja til dette, selv om både ppt og bup skal være med. For å være ærlig så fikk vi vel egentlig litt følelsen på at kanskje skolen ville «ta» oss foreldrene et øyeblikk, men det er nok ikke sånn situasjonen er vil jeg tro. Vi får takke for hjelp, og håper det faktisk er til hjelp og ikke motsatt. Er helt og holdent trygge på vår rolle som foreldre, så saken er grei der. Vi har mange som støtter oss i dette. (Bup, fastlege, familie, helsesøster osv osv) Jeg er absolutt ikke spesielt kjent med jobben barnevernet gjør, bortsett fra at de kobles inn ved omsorgssvikt og det som verre er. Kanskje derfor vi stusset litt på dette når vi fikk beskjed….. Noen tanker fra dere? Anonymkode: d0e8f...3ab
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, bvtj. Kan hjelpe. I mange kommuner har de både skolelos og MST. likevel er det nok PPT og BUP som burde være første instans å henvise til. Anonymkode: 66d85...a24 MST settes vel ikke inn i rene skolevegringssaker? Tviler på at det ville vært en sak MST i det hele tatt hadde tatt inn.. Ts: om utfordringen kun er skolevegring, er det lite barneverntjenesten kan gjøre. Om bekymringene rundt barnet kun er skolevegring, skal det heller ikke meldes bekymring til barnevernet. Om foreldrene derimot motarbeider faglig råd for å få barnet tilbake til skolen, kan det meldes bekymring til barnevernet om det gir grunn til bekymring hvorvidt barnet utsettes for alvorlig omsorgssvikt eller alvorlige mangler ved den daglige omsorgen. Ser noen nevner skolelos. Ikke alle kommuner har skolelos, men jeg har uansett ikke hørt at det går via barneverntjenesten. Barnevernet kan selvsagt kontakte skolelos på vegne av foreldre, men dette kan foreldre fint gjøre selv også. Ta kontakt med kommunen å hør. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Barnet har ikke støttekontakt, og pga diagnose bør det være noen kjente/nære da barnet sliter med ukjente og lignende. Men er åpen for dette! Siden barnet har diagnose, bør eventuell støttekontakt/besøkshjem gå via helsetjenesten i din kommune, ikke barneverntjenesten. Helse er ofte glad for om familiene har mulige støttekontakter de vet om selv, da går det gjerne raskere å komme i gang også (om støttekontakt blir godkjent). Vi har takket ja til at barnevernet får bli med på møte, selv om vi ikke helt forstår hvorfor pr nå. Vi har ikke snakket med de enda, og per nå er det kun skolesjef som ønsker de på banen. Vi sa som sagt ja til dette, selv om både ppt og bup skal være med. Det er ganske typisk at skolen ønsker å kontakte bvtj., men da ville jeg før møtet bedt om en redegjørelse fra ledelsen/læreren om hva de faktisk er bekymret for rundt deres omsorgsevne. Så slipper du i det minste å bli tatt på sengen under møtet. Husk at skolen har plikt til å tilrettelegge opplæringen for ditt barn, ikke barneverntjenesten. Så det du selv kan foreslå under møtet er at barnet får motta hjemmeundervisning. Blir sikkert ikke tatt godt i mot av skolen, men barnet ditt har jo rett på tilrettelagt undervisning. For å være ærlig så fikk vi vel egentlig litt følelsen på at kanskje skolen ville «ta» oss foreldrene et øyeblikk, men det er nok ikke sånn situasjonen er vil jeg tro. Vi får takke for hjelp, og håper det faktisk er til hjelp og ikke motsatt. Er helt og holdent trygge på vår rolle som foreldre, så saken er grei der. Vi har mange som støtter oss i dette. (Bup, fastlege, familie, helsesøster osv osv) Jeg er absolutt ikke spesielt kjent med jobben barnevernet gjør, bortsett fra at de kobles inn ved omsorgssvikt og det som verre er. Kanskje derfor vi stusset litt på dette når vi fikk beskjed….. Noen tanker fra dere? Anonymkode: d0e8f...3ab Anonymkode: 74336...208
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #16 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 25.10.2022 den 18.50): Ja, bvtj. Kan hjelpe. I mange kommuner har de både skolelos og MST. likevel er det nok PPT og BUP som burde være første instans å henvise til. Anonymkode: 66d85...a24 Skolelos er ikke i tilknytning bv Anonymkode: f080d...ca7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #17 Skrevet 28. oktober 2022 Bvtj jeg jobber i har ikke skolelos, og som andre nevner, MST er et massivt tiltak som settes inn ved store utfordringer utover skolehverdag. De sakene som meldes til tjenesten jeg jobber i henlegges som regel, da det er sjeldent bvtj har noe å komme med. Noen ganger vi foreldre ha foreldreveiledning for å styrke seg selv i det hele (COS eller annet som kan gå på både kommunikasjon og samspill med barnet og hverandre), og da kan bvtj tilby dette. Dette tulbys også i de fleste kommuner utenfor bvtj, så det er ikke nødvendig med en tiltakssak for å motta veiledning. Av de skolesakene jeg har vært med på undersøkelse vil jeg påstå at 95% har blitt henlagt etter undersøkelse, og de resterende 5% er foreldre som har ønsket seg noe, men der bekymringen har vært veldig lav, dvs at hadde ikke foreldree ønsket veiledning selv så hade bvtj henalgt etter undersøkelse uten mer om og men. Anonymkode: eadf4...829
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 Barnevernet har veldig liten kompetanse på diagnoser. Vi har et barn som nylig fikk diagnose og som har skolevegring. Vi ser at skolen har ført opp "vurdere å ta kontakt med barnevernet" som et overordnet tiltak ved skolevegring. Vi spurte Bup om dette og de sa da at barnevernet ikke er rette instans og at de har lite kunnskap i å tolke hvilke atferd som er direkte knyttet til diagnose. Så jeg føler dette med barnevernet mer blir et pressmiddel skolen bruker på foreldrene for å pushe barna mer. Anonymkode: 94059...44d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå